Auteur |
Bericht |
EvDijk
964 C2 '90
|
Bonkend geluid tijdens sturen
Sinds kort hoor ik bij zo goed als maximale stuuruitslag links en rechts en langzaam rijden een bonkend geluid. Het lijkt ook wel of de auto op dat moment ook niet echt de bocht wil maken, maar rechtdoor wil. Bij minder stuuruitslag is het weg. De auto heeft het zowel bij voor- als achteruit rijden.
Als de auto warm gereden is, is het veel minder, maar nog wel iets waarneembaar. Het probleem doet zich voor sinds dat het een stuk kouder buiten is. Van de zomer geen last gehad.
Een half jaar geleden is de homokineet hoes linksbuiten vervangen.
Is er iemand die misschien weet wat het kan zijn ?
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
17 dec 2007 22:35 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Bekend euvel, zijn allerlei moeilijke vaktermen voor. Aan de auto is niks stuk; volgens mij zit het ingebakken in de geometrie van de voorwielophanging. De straal van de wielen links en rechts komt niet goed overeen met de gereden bocht waardoor de auto bij flinke stuuruitslag een beetje dribbelt. Schijnt ook de 993 last van te hebben. Alleen bij kouder weer omdat dan het rubber minder soepel is. Ben er zelf mee naar een PC gereden.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
17 dec 2007 22:41 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Ik heb het ook. Je voelt de auto inderdaad ook dribbelen. Ik was het niet gewend van een auto maar heb het altijd gevoeld en gehoord in de 964's die ik proefgereden heb voordat ik de mijne kocht.
|
17 dec 2007 22:57 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Komt door de combinatie van brede banden en grote stuuruitslag.
De binnenkant van de band beschrijft een kleinere cirkel over het wegdek dan de buitenkant van de band. De buitenkant zou dus iets sneller rond moeten draaien dan de binnenkant maar dat kan natuurlijk niet want de band is één geheel.
Daardoor krijg je opbouw van spanning in het rubber / loopvlak: de buitenrand die wordt tegengehouden of de binnenrand die wordt voorgetrokken. Die spanning bouwt op totdat die zo groot wordt dat hij ontlaadt doordat het rubber plaatselijk over het wegdek slipt.
Dat gaat schoksgewijs en veroorzaakt het gebonk....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
20 dec 2007 2:14 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Klopt, geen zorgen
kouder, meer merkbaar. warm, weg. Lijkt alsof wegdek is bevroren.
|
20 dec 2007 9:12 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
20 dec 2007 10:38 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Typische winterperikelen!
|
20 dec 2007 20:07 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Conclusie : je moet je zorgen maken als je niets hoort
|
20 dec 2007 20:15 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Niet geheel mee eens. Volgens mij ligt het vooral aan de ouderwetse wielophanging van de oudere 911'jes. Want met modernere auto's en op zijn minst even brede banden merk ik van dat effect helemaal niks, noppes, nul.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
20 dec 2007 20:51 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Heb ik bij de 968 ook!
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
20 dec 2007 21:09 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Dank voor jullie reacties. Stelt mij gerust. Het is geen prettig geluid/gevoel, maar ik had inderdaad ook al het idee dat het sterk met de buitentemperatuur te maken heeft.
Ik heb mijn auto sinds mei van dit jaar en dus nog geen kou-ervaring en aangezien het mijn 1e Porsche is ook nog geen ervaring met typische Porsche eigenaardigheden zoals deze. Daarbij komt dat een auto van 17 jaar oud natuurlijk best gebreken kan vertonen.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
20 dec 2007 21:33 |
|
|
Leonardo
911 991.2 Carrera 2018
Ex. 911 991 Carrera 4S Coupe PDK 2013
Ex. Cayenne 3.0 V6 diesel 2012
Ex. 911 (996) 3,4 C2 1998
Ex. Boxster 2.5 1997Leerdam
|
Ik heb het ook. Met m'n Boxster. Fijn om te lezen dat ik me geen zorgen hoef te maken, want dat deed ik namelijk wel!
Werd op dit topic gewezen door PorscheHenk. Hele geruststelling!
_________________________________________ Zou die grijns nog verdwijnen denk je...? Begint pijn te doen...!!!
|
04 feb 2008 12:30 |
|
|