Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Draait dan niet 1 wiel door en het andere staat (vrijwel) stil als er geen LSD(Sper) in de achteras zit, m.a.w. helemaal geen krachten die kunnen doen uitbreken
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 dec 2007 19:53 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Zo te zien hebben jullie een mooie dag gehad , leuk om de enthousiaste verhalen te lezen. Jammer van de schade-gevalletjes , maar het zal ook niet makkelijk zijn op een natte baan. Ik kon er niet bij zijn , Zandvoort ligt buiten de maximum reikwijdte van mijn ketting ...
|
27 dec 2007 19:58 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ben natuurlijk geen autodynamiekkrachtendeskundige, maar voor zover ik het krachtenspel begrijp kan een auto met veel vermogen (het is niet alleen het grip verlies) ook op een rechte weg uitbreken, mits het wegdek nat is en oneffen (wat het na uitkomen van Audi-S is/was) zodat er tractieverschillen tussen beide aangedreven wielen kunnen ontstaan.
GT3 heeft LSD voor zover ik weet, en dat werkt ook niet mee, maar dat is in deze niet zo heel erg belangrijk. Het gaat er om dat 1 van de 2 wielen een pietsie meer of minder grip heeft dan de ander, bijvoorbeeld 1 wiel op een wat natter stuk. het "drogere" wiel heeft iets meer grip op dat moment, en wil de auto naar 1 kant duwen, overdreven gezegd. Als je dan op dat moment nog flink op het gas gaat versterk je dat enorm, en sta je met een staartlastige auto als een 911 zomaar achterstevoren. Zo gauw als je de auto voelt uitbreken, de koppeling intrappen, daarmee zorg je dat het tractieverschilprobleem (de oorzaak van het uitbreken) wordt opgelost en krijg je ´m (als je op tijd bent) weer in het goede spoor.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
27 dec 2007 20:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ben ook geen deskundige maar ben dit zeker met je oneens
Door het abrupt veranderen van het krachtenspel treedt juist versterkt uitbreken op naar mijn mening.
De enig mogelijke correctie is bliksemsnel via het stuurwiel en geen of nauwelijks verandering van het vermogen wat op de weg wordt gebracht.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 dec 2007 20:26 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Dat mag natuurlijk Paul. Maar ik zou zeggen probeer het eens. Ik heb het niet verzonnen, maar wel zo geleerd en toegepast.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
27 dec 2007 20:32 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Volgens mij hebben jullie (Paul, Harley) beiden gelijk...hetgeen Harley bedoelt, werkt zeer goed bij auto's met achterwiel aandrijving en motor vooraan (BMW, 944,...)...Paul heeft gelijk als hij zegt dat het dynamische krachtenspel enkel verergert bij gas lossen...da's eerder bij 911 het geval (voorwielen krijgen meer grip en achterste minder waardoor je nog sneller achterstevoren staat)
...vergeet ook niet dat elke wagen ook nog een giermoment heeft door de bewegende onderdelen motor, aandrijfassen...het is daardoor zeker mogelijk dat een auto dwars gaat op een recht stuk...BMW's "trekken" steeds naar rechts...volgens mij heeft een 911 hier minder last van, maar een 944 (met cardanas van voor tot achter die giermoment levert) zal dat fenomeen vast wel hebben
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
27 dec 2007 20:37 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
- toch maar eens proberen Mich. Als er deze winter een keertje sneeuw ligt zoek ik een lege parking op en zal ik de 911 en de 944 eens proberen en kijken of die zo anders reageren.
Je hebt wel gelijk dat ik mijn ervaringen baseer op een transaxle.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
27 dec 2007 20:46 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
...let maar op...jouw sper op de GT3 maakt dat 'm nog sneller dwars gaat op rechte baan dan eentje zonder sper
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
27 dec 2007 20:50 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Los van wat nu de juiste reactie had moeten zijn, ik werd er door verrast en het ging voor mij te snel, hij was al om voordat ik maar wat kon doen en remde toen ie achteruit richting bandenstapel ging...
Normaal gesproken voel ik het uitbreken toch wel aankomen en was het redelijk goed op te vangen (soms misschien meer geluk als wijsheid), nu was ik gewoon kansloos.
Denk dat ik mijn onderschrift is moet gaan veranderen...
_________________________________________ Racefun events
|
27 dec 2007 20:53 |
|
|
Jan
Geel
|
Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.
* citaat Huub Vermeulen
|
27 dec 2007 22:26 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
bedankt jan, hadje dat niet 1ste kerstdag kunnen plaatsen
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
27 dec 2007 22:30 |
|
|
frank 964
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!Groningen
|
hey Jan,
pittig GT3 tje heb je gekocht man , zag een paar foto's van Zandvoort voorbij komen.
13 Jan in Assen kom je toch ook ??
_________________________________________ 964 WTL verkocht circuit auto bmw e36 321 pk M3 Freude am Fahren......
|
27 dec 2007 22:43 |
|
|
GP
911 SC 1980
Boxster S 2006Muiderberg
|
Het enige wat je kan doen om te proberen niet in de banden te komen is DIRECT als je voelt dat het mis gaat koppeling in en VOL op de rem.
Ofwel een citaat van Vic Elford:
In a spin: both feet in.
Je auto schuift dan door in de richting van de baan.
Je blijft meestal op het asfalt en de rest van het verkeer weet waar je heen glijdt. Is les 1 op elke racecursus.
De reden waarom je de banden raakt is in 90% van de gevallen doordat de banden weer grip krijgen en de auto van de baan torpederen.
Meest voorkomende plek op ZV hiervoor is na Audi S en na Kumho.
De auto gaat dwars, schuift en verminderd vaart; de wielen krijgen weer grip en je belandt aan de binnenkant in de banden.
Komen we alleen weer terug op de ABS vraag: volgens mij lukt dat niet met ABS en ik zou dat om die reden op een circuitauto niet willen hebben.
Dat is leuk voor profi's die een reserveauto in de garage hebben staan!
Enne, Kamiklaasie: wat een mooie platen. Heel gewaagd met die 1/80s, maar het effect is super!
Laatst bijgewerkt door GP op 27 dec 2007 22:50, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 dec 2007 22:45 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Was jij er nou bij in Zandvoort
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 dec 2007 22:50 |
|
|
Jan
Geel
|
|
27 dec 2007 23:06 |
|
|
Jan
Geel
|
Is ook het eerste wat ze doen als je een cursus doet bij de RSZ; zekering van de ABS er uit...
|
27 dec 2007 23:07 |
|
|
Jan
Geel
|
@Frank; 13 jan, wat is er dan? Vijverberg? Wil ik wel eens gaan doen dit jaar, maar het is zo f...ing ver!
|
27 dec 2007 23:10 |
|
|
968mint
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986Friesland
|
oud asfalt
Jan schreef: Dan heb ik dat stukje tijdens de circuitavond op zandvoort in september toch gemist????. Ik hoorde dat oude vs nieuw asfalt verhaal gisteren pas van een zandvoort kenner (rubber/asfalt eruit, alleen kiezeltjes over dus spekglad, makes sense).
Nu snap ik niet, als het zo duidelijk bekend is, dat linke stukje asfalt niet vervangen wordt.
Overigens kon je meteen al voelen dat daar anders / gladder aanvoelde. Waren sommige de eerste rondjes te enthousiast? Als je meteen redelijk hard komt aanzetten heb je geen veiligheidmarge meer over als je ineens op een gladder stuk komt. (nu had ik het "voordeel" dat ik, door een wat latere start, bij mijn eerste "opwarmrondje" al 3 auto's zag die aan het tuinieren waren. Dat maakt je toch wat voorzichtiger).
|
27 dec 2007 23:13 |
|
|
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Noem mij maar een mietje: Ik vind alle mannen die op het circuit knallen met hun dure Porsches enorme helden. Ikke nie durf nie
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
27 dec 2007 23:16 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
He he, vroeg het me gewoon af
Had je wel eens gezien bij de NPC maar wist niet dat je op het forum zat
Dan hebben wij elkaar nog wel even gedag gezegd zondag
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 dec 2007 23:19 |
|
|
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
Ik ook hoor Aleh, maar gisteren was ik er toch wel erg gelukkig mee. Ik heb ook al die verhalen over de 930 in mijn achterhoofd en durf het niet aan
|
27 dec 2007 23:20 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Mist ze dan niks?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 dec 2007 23:21 |
|
|
968mint
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986Friesland
|
zekering eruit?
Betekend dit nu dat je bij dat soort weer (of op circuits altijd) beter je abs kan uitschakelen. Het zal toch ook wel voordelen hebben of liggen die meer bij normaal weggebruik.
Jan, jij had bij je auto toch ook het ABS aan??
(is bij auto's met alleen abs, zoals de 996 gt3, waarschijnlijk makkelijker uit te schakelen dan bij auto's waarbij nog meer systemen aan het abs, of sensoren, hangen zoals tractiecontrole en esp/psm ed.)
|
27 dec 2007 23:21 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Op gewone auto's (althans bij BMW's) kun je abs ook makkelijk uitschakelen ivm rijden op sneeuw.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 dec 2007 23:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ik schat de kans in als ruim 90 %
Wat betreft Assen, is dat NPC
Veel geleerd van de laatste postings, mijn dank
Bij de 1e circuitavond is het wel gemeld, dat GROTE verschil in structuur van het asfalt. En het was inderdaad goed te merken gisteren.
Weet ook van deelnemers die gewaarschuwd waren door anderen die spinden, maar toch ook zelf daar in de problemen kwamen.
Is ook wel verwarrend zo'n circuit, eerste helft veel grip en plotseling halverwege deze grote verandering
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 dec 2007 23:26 |
|
|