Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als je je voorwielen verder naar binnen of naar buiten zet, dan verander je de afstand (in horizontale richting gemeten) tussen het draaipunt van je wielophanging (punt waaromheen je wiel naar links / naar rechts stuurt) en de plaats waar je banden op de grond staan. Dat heeft direct invloed op het stuurgedrag.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jan 2006 22:17 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Na alles gelezen te hebben is er toch nog een vraag
Wat heeft het voor een voor/nadelen dat ik spacers van 17mm achter heb gemonteerd (buiten het "uitzicht")
|
05 jan 2006 22:21 |
|
|
lindemans
|
Als je je achterwielen verder naar buiten zet, dan ligt de auto stabieler op de weg; prima dus.
Alleen de wiellagers worden zwaarder belast, omdat je (horizontaal gemeten) de afstand van het wiellager tot het raakvlak van band met het wegdek vergroot.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jan 2006 22:48 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Dank je wel
|
05 jan 2006 22:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Hoe moet ik dit zien tav van jouw quote van mijn tekst
|
05 jan 2006 23:59 |
|
|
lindemans
|
Het gaat niet alleen om spoorbreedte.
De stuurinrichting (plaats van de fuseekogel, stand van de draagarmen, plaats van het wiellager en de ET waarde van het wiel) zijn allemaal op elkaar afgestemd voor een bepaald stuurgedrag.
Als je een stuurinrichting ontwerpt waarbij de wielen verder uit elkaar staan, dan heb je ongetwijfeld een betere wegligging dan bij een ontwerp met een kleinere spoorbreedte.
Waar het hier om gaat echter, is dat je in een doordacht ontwerp dat gebaseerd is op een bepaalde spoorbreedte, de wielen verder uit elkaar gaat plaatsen.
|
06 jan 2006 16:19 |
|
|
R.F.M.
987Belgie
|
Het plaatsen van spoorverbreders heeft invloed op de gehele wielgeometrie,beter uitkijken daarmee.Ik raad aan de wagen te laten uitlijnen na het plaatsen.Is wel degelijk belangrijk. Groetjes.
|
07 jan 2006 18:08 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
De RDW, vind dit misschien geen goed idee, maar Porsche blijkbaar wel, ze worden gewoon als optie aangeboden.
Ik begrijp enkel niet waarom men dat doet bij Porsche
Volgens Porsche, moet er toch een reden zijn, om allebei de mogelijkheden aan te bieden. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze het weggedrag van een wagen gaan verminderen, enkel om een iets mooiere look? Langs de andere kant, als het met de spacers beter zou zijn, waarom zetten ze de spacers er dan niet standaard op?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
07 jan 2006 18:30 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
Worden inderdaad bij porsche aangeboden, maar alleen deze van 5mm. Wie merkt dat verschil(en dat voor zo'n € 300)?
|
07 jan 2006 19:15 |
|
|
ppp 356
|
Ik heb van de week enkele 997's zien staan in de showroom, zowel met als zonder de spacers, en je ziet het verschil zeer goed. Of je het voelt, dat weet ik niet.
Op de totale som van de wagen, vind ik het persoonlijk die €300 wel waard.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 jan 2006 3:38 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Mee eens , het maakt de wagen duidelijk "dikker"...dus voor míj mooier...
|
08 jan 2006 3:44 |
|
|
ppp 356
|
Ik zou in elk geval niet twijfelen, indien ik een wagen moest hebben zonder.
|
08 jan 2006 3:51 |
|
|
LongJohn
993 C2 '94Zuid-Holland
|
Juiste omschrijving van vakterm "kingpin inclination"
|
09 jan 2006 22:53 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
in de apk regelgeving staat:
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
De spoorbreedte op het kentekenbewijs mag niet meer dan 2% afwijken van dat wat er in het kentekenregister staat vermeld.
|
10 jan 2006 0:45 |
|
|
Vinny
944 coupe / 968 Kobalt blauwLeusden
|
Vraag het eens aan Erwin mijn auto had toen ik hem kocht van Erwin zowel voor als achter spoorverbreders.
En de auto werd gewoon goed gekeurd.
Na dat ik Cup velgen onder mijn auto had gezet heb ik ze er afgehaald.
Ze liggen nu al maanden op de achterbank.
_________________________________________ Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.
|
10 jan 2006 20:32 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
ik zeg ook niet dat dit niet mag,alleen als je te brede spoorverbreders hebt klopt dit niet meer met het kentekenbewijs,en dan kunnen ze dit afkeuren.
(ik ben trouwens een gediplomeerde keurmeester)
|
10 jan 2006 21:33 |
|
|
Vinny
944 coupe / 968 Kobalt blauwLeusden
|
Ja ik gloof je wel. TE breed is niet goed.
Maar volgens mij is het pas te breed als je buiten je kassen uit komt toch.
En kontroleren jullie dat dan als er spacer tussen zitten?
_________________________________________ Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.
|
10 jan 2006 21:42 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
als het er al niet standaar uit ziet ga je al twijfelen of het wel de goede maten zijn dus ga je dit uiteraard controleren.
|
10 jan 2006 21:55 |
|
|
PatrickS
BoxsterLimburg
|
Boxster rondom 5mm verbreden of alleen 15mm achter
Wil graag spacers monteren op mijn Boxster. Wie weet wat er mooier uitziet:
5mm rondom of 15 mm achter?
Dank voor je reactie!
|
09 maart 2007 20:56 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Beste Kenners,
Kan op een 993 C2 uit '96 zonder de achterwiellagers te overbelasten spoorverbreders van 15 mm gemonteerd worden?
Bedankt.
Groet,
Thimmo
|
28 dec 2007 18:47 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik heb 5 mm rondom en dat gaat net, de band loopt dus net niet aan.
|
28 dec 2007 23:40 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Oke, de band moet het achterscherm niet raken. Maar wat is de invloed van spoorverbreders op de wiellagers?
Doordat het (in mijn geval achter)wiel naar buiten komt wordt het wiellager meer of in ieder geval anders belast. Is het (achter)wiellager van een 993 C2 '96 berekend op deze andere belasting?
Bij een S zitten er achter 30mm spoorverbreders tussen (heb ik mij laten vertellen). Heeft een S andere wiellagers? Waardoor zij bestand zijn tegen deze extra belasting. Of is de ET-waarde van de achterwielen van een S zo dat de belasing van de wiellagers niet toeneemt?
I'm in the dark.
Wie weet hier meer van?
Groet, Thimmo
|
29 dec 2007 2:15 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Theoretisch heeft het zeker invloed op de levensduur van het lager. Ik zou mijn oude lagerberekeningen van het vak Machine onderdelen van de HTS erbij moeten halen, dan kan je dat inderdaad heel mooi en precies uitrekenen. Echter zoals met zovele dingen, in realiteit en met gewoon dagelijks gebruik zal het geen bal uitmaken op de levensduur.
Als je er elke dag mee het circuit op gaat, en flink in de bochten gaat hangen dan is het misschien een ander verhaal.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
29 dec 2007 9:43 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
[quote="
als je er spoorverbreders tussen zet worden je draadeinden korter
en dat is wel gevaarlijk!
anton964[/quote]
Vraag me af...zijn er verhalen bekend van iemand die z`n wiel op hoge snelheid ineens voorbij zag rollen??
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
03 jan 2008 11:44 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
jep, niet zelf maar twee racemaatjes van me, 1e keer waren de moeren los gelopen, 2e keer een afgebroken draadeind van de fusee, gebeurde in bos uit vlak voor het rechte eind op race snelheid.......
Als je reageert op een direct bovenstaande post hoef je het bericht niet helemaal te quoten... J
|
03 jan 2008 13:18 |
|
|