Auteur |
Bericht |
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Zonder het gelezen te hebben weet ik dat hij zeker voor de Porsche gaat.
_________________________________________ Racefun events
|
28 dec 2007 22:43 |
|
|
Division
Groningen
|
Volgende keer toch maar even kijken of er niet iemand vanuit het noorden richting Zandvoort pendelt. Zo te zien was Jan de Boer met kennis-met-groene-GT3RS er ook.
_________________________________________ Foto's
Laatst bijgewerkt door Division op 29 dec 2007 0:38, in totaal 1 keer bewerkt.
|
28 dec 2007 23:32 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Hij benadrukt expliciet het voorspelbare karakter van een 911 op en over de limiet. En hij heeft er ook wel eens wat mee gewonnen.
|
29 dec 2007 0:37 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
v. Lennep is een van de grootste autosport mannen van nederland (wel met een sterke band met Porsche).
Schat zijn woorden hoger in als hetgeen ik eerder gehoord en gelezen heb.
Dus bij deze stel ik mijn idee hierover bij...
Ik hoop zelf ook nog eens in de toekomst te gaan ervaren hoe het rijden is in een ouder model.
_________________________________________ Racefun events
|
29 dec 2007 0:45 |
|
|
Lydia
|
Koppeling intrappen doe je inderdaad alleen maar bij ernstige overstuur. Als je in een spin dreigt te komen (en daar gaat het hier toch over?).
Ik heb dit geleerd bij de licentie-cursus.
In mijn gebruiksaanwijzing van mijn auto staat nergens dat ik de max. snelheid van 180-200 km per uur moet behalen, voordat ik door mag schakelen naar de 5e. Ik rijd regelmatig op de Hoeverweg in de 5e versnelling en dan rijd ik 120 km.
Ik schrijf ook, dat je het laatste gedeelte van de Audi S erg hoog in moet sturen en bij het uitkomen al in de 3e moet zitten. Dan is het haalbaar, anders niet.
Voorts moet een ieder rijden zoals hij dat prettig vindt. Op het circuit merk je toch vaak dat men elkaar opjut tot sneller rijden dan men eigelijk kan/wil. Gewoon een paar ronden rustig rijden om de baan te verkennen, de banden warm te rijden en zelf 'het gevoel' te krijgen en dan langzaam de snelheid (per ronde) opvoeren. Dat heeft Peter uitstekend gedaan.
|
29 dec 2007 12:50 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik heb donderdag weer een (anti-)slipcursus bij de ANWB in Lelystad gedaan en daar was idd ook het verhaal dat je de koppeling in moet trappen bij overstuur, dit bij alle soorten aandrijving.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
29 dec 2007 12:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Hoeveel kennis was daar over het weggedrag van specifiek een 911
Dat wil zeggen met de motor achterin
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 dec 2007 13:07 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Idd niet veel, maar wel werd beweerd dat de actie bij overstuur dezelfde moet zijn.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
29 dec 2007 13:10 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Nouja, laten we het iets algemener pakken Paul, over een auto met de motor achter de achteras!
Wie probeert het even uit op een groot terrein: Ga in hard een grote ronde rijden (nog net met piepende banden!), en trap op een gegeven moment spontaan en hard de koppeling in. Wat gebeurd er dan?
(en dan niet met een Boxster!)
|
29 dec 2007 13:13 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Doe eens een voorspelling Pascal
Kont komt omhoog (ontlasting, minder grip), neus dus naar beneden, meer belast en die cirkel wordt dus beter gevolgd...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 dec 2007 13:21 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Klopt, Paul, dit werd mij ook zo verteld.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
29 dec 2007 13:30 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
d'r zit nog wel wat ruimte tussen overstuur en spinnen pas als er niks meer te corrigeren valt de koppeling in (en ook vol op het middelste plankje) dan kan je de audi-s ook wel in z'n 5 nemen wat? geen rode waas?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 dec 2007 14:48 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
hebben ze je ook verteld dat je dan naar je achterligger kan zwaaien door de voorruit ?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 dec 2007 14:51 |
|
|
JPNPC
993 Carrera 2Westzaan
|
Had wel verwacht dat de ervaren rijders voorzichtig zouden beginnen.
De onervaren rijders hadden wel wat momentjes, maar eigenlijk geen schade.
Ik zeg altijd: rustig beginnen en langzaam opbouwen. Je kan toch niets winnen, alleen maar verliezen op dit soort dagen (afgezien van een heleboel plezier).
Dat heb ik ook gedaan. En een heleboel plezier gehad.
Als je voelt dat je kont omkomt dan zou ik in ieder geval geen koppeling intrappen. Heb de ervaring dat ie dan niet meer te controleren is. Probeer altijd met gas en sturen de juiste lijn weer te vinden. Ieder zijn eigen manier, maar ik heb nog nooit schade gereden op Zandvoort (even afkloppen).
Heb ook natuurlijk niet de 40 jaar ervaring zoals sommige andere rijders die op de anti kerst verveling aanwezig waren en eigenlijk elk jaar wel schade rijden
Meestal ligt het dan ook aan de auto en nooit aan de rijder.
Ik heb trouwens ook nog nooit de vijf gehaald vanaf Nissan. De enige keer dat ik in vijf kom is op het rechte stuk. En heb met heel heel veel modellen Porsche gereden intussen. En zeker niet langzaam (is volgens mij algemeen bekend dat ik ook wel van gas geven hou).
Je kan nog zo hard Nissan uitkomen, op dat korte stuk kom je echt niet zo ver. Zelfs niet in een GT3.
|
29 dec 2007 15:21 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Juist .En als je dan vol op dat middelste plankje trapt wil je eigenlijk geen ABS hebben.(en dan ga ik er dus vanuit dat de auto achterwaards rolt en dan remmen ze zeer slecht met ABS)Wat ook kan is het moment gebruiken om met een stamp op het rechter plankje een 360 proberen te maken.Vraagt wel wat koelbloedigheid(en ruimte)
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 dec 2007 16:05 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Het uitbreken van de achterkant is naar mijn idee een teken van onkunde, je bent dan te enthausiast t.o.v. de te volgen lijn op het circuit. wil je dit corrigeren zal je zeer snel moeten handelen en de wagen in het juiste spoor moeten zetten (al of niet op het asfalt) hou de wagen rollend met zijn neus naar voren, ook op het gras is een wagen prima bestuurbaar als je maar weet wat je doet. voel de wagen en reageer daarop, en zeker met een achterwiel aangedreven wagen met veel vermogen op een natte baan zit het gevaar in de rechtervoet in combinatie met de kwaliteiten van de wagen.
We hebben de zandvoort 500 gereden met een wagen die tijdens de training/kwalificatie op de verkeerde banden stond, we kwalificeerden als laatste (schaam), niet omdat de wagen of coureur zo slecht was, maar puur door het verkeerde schoeisel (de rest stond op 'full wet'). dat schoeisel zal op tweede kerstdag zeker een rol hebben gespeeld.
Dus eerst de wagen goed neerzetten (banden, schokbrekers, veren, verlagen) voordat je er serieus hard mee gaat rijden op het circuit, voor gewoon een paar rondjes is dat natuurlijk niet nodig, maar ga dan ook niet op de limiet rijden. zoals al geschreven: je kan niets winnen, alleen maar verliezen.
|
29 dec 2007 16:22 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
je kan het hele circuit wel in z'n 5 rijden maar of dat de snelste manier is.......
|
29 dec 2007 16:24 |
|
|
John
Cayenne
|
Das eigenlijk ook wel weer leuk, dat juist hun de boel heel hebben gehouden...
Zelf kom ik er voor uit dat ik een schijterd ben, en zuinig op mijn karretje.
Zeker het tricky gladde was voor mij de bslissing om niet de baan op te gaan, ik ga wel weer als het lekker droog is........
en ja tis geen publiek geheim, we hebben als NPC exclusief voor de club 14 mei Assen afgehuurd......ook weer leuk.
@Jeroen....ff doorsleutelen kan je je 914 uittesten
|
29 dec 2007 18:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
14 mei Assen? Cool! Wanneer komt daar meer info over?
|
29 dec 2007 18:52 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Staat op de npc site...
Er staat vermeld een circuitdag, dus ik vermoed vergelijkbaar met Zolder eerder dit jaar. Dat was 's ochtends in groepen van 6 met instructeur en na de lunchpauze vrij rijden.
Kortom een perfecte dag met heel veel "time on track".
_________________________________________ Racefun events
|
29 dec 2007 19:07 |
|
|
John
Cayenne
|
Gert,
Ik wist niet dat jij in de sportcommisie zat.....
|
29 dec 2007 19:32 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
??? waar dan, zie alleen 2007... maar nergens 2008?
hoorde ook van een rit in Italië maar ook die kan ik nog niet vinden?
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
29 dec 2007 19:41 |
|
|
John
Cayenne
|
|
29 dec 2007 19:47 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
he he ik heb 'm door... snapte het al niet helemaal, heb geregeld gekeken.
leuk ga gelijk de agenda erbij halen en plannen maar...
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
29 dec 2007 19:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 dec 2007 20:15 |
|
|