Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 4:52



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Electra 12v/230v omvormers 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche: Nine Eight Seven 'Silver Stallion'
Overijssel
Bericht Electra 12v/230v omvormers
Ten eerste fijne feestdagen! :)
---------------------------------------
Er zijn omvormers voor auto’s verkrijgbaar die 12volt omvormen
naar 230v / 2000 watt etc.
http://www.kew.nl/kew.aspx?s=Omvormers

Betekent dit dat als ik thuis dus een 12v autolader (6amp) op deze omvormer aansluit dat deze dan 230v / 2000 watt levert??

Dus in andere woorden qua stroom gebruik ik dan 12v net stroom en het levert 230v 2000watt?!?
Klopt dit?

V
_________________________________________
VMP


28 dec 2007 14:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Even hoor...

We hangen een acculader aan 220 V, vervolgens de 12 V uitgang aan een omvormer om weer 220 V te krijgen :?: :?:

Als de omvormer 2000W trekt dan is dat zo'n 165 A aan 12V, dat gaat niet met een 6 A lader. Meer dan 0,25 A aan 220 zal het niet zijn. En is dat een omvormer naar 220 wisselspanning ????


28 dec 2007 15:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Code:
WAECO PerfectPower PP2000

Hoogwaardige omvormer met voorrangsschakeling. Vormt 12 of 24 volt accuspanning om naar een wisselspanning van 230 Volt. De geintegreerde voorrangschakeling draagt bij aan de ontlasting van de voertuigaccu. Zodra een externe energiebron aanwezig is, bijv. op de camping, kiest de wisselstroomomvormer deze energiebron boven de voertuigaccu en genereert op deze manier 230 volt.


Kenmerken:

Ingangsspanning: 12 volt (11-15 V) of 24 volt (22-30 V) DC
Uitgangsspanning / vorm: 210 tot 230 volt AC/ gemodificeerde sinusstroom
Uitgangsfrequentie: 50 +/- 2 Hz
Opgenomen nullaststroom: 12 volt: < 0,8 A, 24 volt: < 0,6 A
Duurbelasting: 2000 watt
Piekuitgang: 3200 watt
Koeling: ventilator
Rendement: tot 87 %
Net voorrangschakeling: geintegreerd
Net ingangsspanning: 230 volt AC, 10 A
 


Handige dingen voor mensen met 'n boot of 'n camper, die geen beschikking hebben over standaard 220V :wink:

Maar waarom VMP_P987 thuis een 12v autolader (6amp) op deze omvormer aan wil sluiten begrijp ik ook niet - beetje water naar de zee dragen :roll:


28 dec 2007 17:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche: Nine Eight Seven 'Silver Stallion'
Overijssel
Bericht 
Peter 993 schreef:
Even hoor...

We hangen een acculader aan 220 V, vervolgens de 12 V uitgang aan een omvormer om weer 220 V te krijgen :?: :?:

Als de omvormer 2000W trekt dan is dat zo'n 165 A aan 12V, dat gaat niet met een 6 A lader. Meer dan 0,25 A aan 220 zal het niet zijn. En is dat een omvormer naar 220 wisselspanning ????


Het komt idd raar over hehe :) :D
Dit is maar een beetje brainstormen hoor.

We hebben een groot tuin met daarin veel vijvertjes zuurstof pompen ed.
Die draaien 24u.
Ze gebruiken bij elkaar +/- 800 watt per uur.

Toen dacht ik, kan ik niet iets milleu vriendelijks bedenken waardoor ze zelf draaien.

Een zelfgemaak windmolentje bouwen leek me dan wel een goed idee.

Met daarin een auto dynamo en een 12v accu.
Toen dacht ik om de vervormer er nog op te zetten.
Dan zouje 230v uit een 12v bron kunnen halen.
met een vermogen van 2000 watt.
Maar blijkbaar ligt het dus echt aan hoeveel ampere zo'n 12v auto accu heeft .
Daar heb ik geen idee van.

Tijdens het brainstormen dacht ik, kan ik niet dat omvormer ook gebruiken om de net stroom te besparen?

dus:
1. ik sluit een 12v 6 amp autolader op de net stroom.
2. Ik suilt de omvormer op de autolader.
3. En op de autolader sluit ik de 800watt tuin pompjes op :D

Dus bron 12v 6 amp <> uitvoer 230v (230v delen door 2000watt) = 8,7 ampere

Dus de meter kast ziet een gebruik van 12v 6amp en ik krijg 230v en
een vermogen van 2000 watt hehe :D
Maar dan zou dat omvormer ook de ampere moeten opkrikken.

Maar zo te zien wordt alleen de spanning opgekrikt en niet de ampere?

Watt is ampere x spanning toch? IxU.

:)
_________________________________________
VMP


28 dec 2007 19:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Eureka
Ik voorzie een Nobelprijs.









:wink: (Don't hold your breath.)
_________________________________________
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Only dead fish go with the flow
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


28 dec 2007 20:26
Profiel
Bericht 
die lader gaat in rook op!
Misschien eens met een 180A accu proberen erop, dan komt het redelijk overeen.
In je huidige opstelling zal je maar 0,3A van je 230V kunnen genieten, je bron is immers maar 70Watt....áls zo'n suffe lader dat tenminste 'schoon' kan leveren, het resultaat zal 'vieze' 230 zijn, het bestaat dus toch :shock:


28 dec 2007 20:38
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Het electrisch vermogen dat een apparaat opneemt/gebruikt (in Watt) is de spanning waarop het apparaat werkt (Volt) maal de stroomsterkte (Ampere).

Het vermogen in Watt is de energie (in Joule) die per seconde verbruikt wordt.
Nu kan energie niet in het niets verdwijnen of uit het niets opduiken. Dus wat er aan de achterkant uit komt, moet er aan de voorkant ook in gaan.

Als je een 220 Volt apparaat van 2000 Watt aanzet, gaat daar dus een stroom van 2000 / 220, dus ruim 9 Ampere doorheen.
Als die 220 Volt afkomstig is van een 12 Volt bron via een omvormer, dan levert die 12 Volt bron dus die 2000 Watt. Bij die 12 Volt is dat dan een stroom van 2000 / 12 is ongeveer 170 Ampere.

Dat redt een doorsnee acculader niet.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


29 dec 2007 1:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
... lastrafo :twisted:


29 dec 2007 11:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche: Nine Eight Seven 'Silver Stallion'
Overijssel
Bericht 
lindemans schreef:
Dat redt een doorsnee acculader niet.


Iedereen bedankt voor jullie input!

Dat via 'acculader/ trafo' laat ik even achter me.

Ik wil nog steeds voor de windmolen gaan.

Hier is wel iets interessants DIY 1000 watt windmolen.

http://www.instructables.com/id/DIY-1000-watt-wind-turbine/

Afbeelding
_________________________________________
VMP


Laatst bijgewerkt door VMP_P987 op 29 dec 2007 18:57, in totaal 1 keer bewerkt.



29 dec 2007 18:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
Mijn ervaring met windgeneratoren (op zeiljachten) is dat de stroomopbrengst tegenvalt en dat als ze echt draaien er meestal een een flinke geluidoverlast ontstaat.
Is een zonnecelletje niet makkelijker? Zelf bouwen of kopen.
bv bij Oase: http://www.oase-livingwater.com/capps/p ... IxMjU3Ijt9
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


29 dec 2007 18:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche: Nine Eight Seven 'Silver Stallion'
Overijssel
Bericht 
Airhead schreef:
Is een zonnecelletje niet makkelijker? Zelf bouwen of kopen.



Ook interessant! :)
Hebben ze een lange levensduur?
_________________________________________
VMP


29 dec 2007 19:02
Profiel
Bericht 
en als het om het verbuik gaat koop je gewoon 2 sterke magneten van marktplaats....opgelost!


29 dec 2007 20:09
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Mss kun je hier nog wat inspiratie halen... :)
De veerpoot v/e BMW word omgetoverd tot windmolen... :)
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


12 jan 2008 20:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
vreet zo'n koffie apperaat op het dashboard zo veel stroom dan of woon je in de betuwe en wil je bij een stroomstoring het hele dorp verlichten?


12 jan 2008 21:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
VMP_P987 schreef:
Tijdens het brainstormen dacht ik, kan ik niet dat omvormer ook gebruiken om de net stroom te besparen?

dus:
1. ik sluit een 12v 6 amp autolader op de net stroom.
2. Ik suilt de omvormer op de autolader.
3. En op de autolader sluit ik de 800watt tuin pompjes op :D

Dus bron 12v 6 amp <> uitvoer 230v (230v delen door 2000watt) = 8,7 ampere

Dus de meter kast ziet een gebruik van 12v 6amp en ik krijg 230v en
een vermogen van 2000 watt hehe :D
Maar dan zou dat omvormer ook de ampere moeten opkrikken.

Maar zo te zien wordt alleen de spanning opgekrikt en niet de ampere?

Watt is ampere x spanning toch? IxU.

:)



:shock: :shock: :shock:
Het Perpetuum Mobile is geboren.
Maar je geeft met de laatste opmerking/formule het antwoord zelf al op je vraag.
Ook al is het inmiddels 2008 de wetten die geleerden als Einstein hebben bedacht gaan nog steeds op. En die schrijven onder andere voor dat energie nooit verloren gaat en ook nooit meer zal worden.

Dus even jouw reken voorbeeld:
12 Volt * 6 Ampere = 72 Watt

:arrow: Er even van uitgaande dat de omvormer geen verlies kent (is absoluut niet het geval overigens)
Die 72 Watt is dus ook de energie die je aan de uitgang van de omvormer hebt dus;
72 Watt / 220 Volt = 0,32 Ampere


Maar zoals gezegd heeft de omvormer ook nog aanzienlijke verliezen (het ding heeft zelf ook energie nodig om zijn werk te doen) dus zal aan de uitgang nog minder over blijven.

Nog even een opmerking. De meeste omvormers leveren geen mooie wisselspanning maar een blokgolf. Dat is voor gloeilampen en verwarmings elementen niet zo erg maar motoren en meer van dat soort aparaten kunnen dara absoluut niet tegen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


13 jan 2008 16:54
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.