Auteur |
Bericht |
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
Lichtje gaat branden op dash, maar waarom ?
Was tijdje geleden aan het aanschuiven in een Nederlanse file, en plots ging er een oranje lichtje branden .... na een kleine paniek aanval verwerkt te hebben gebeld met de porsche garage.
Hun idee was, wel, dat ze het niet wisten maar dat het geen kwaad kon.
Met een klein hartje verder gereden en 's anderendaags naar huis (+- 300km). Paar dagen later ging het uit en niet meer gezien, wagen lijkt normaal (buiten 1x startprobleem).
Weet iemand waar dit voor staat ? (handleiding zegt iets over uitlaatgassen, maar dat vertelt ook niet veel :-()
Thanks
J-?
|
16 dec 2007 23:39 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Lichtje gaat branden op dash, maar waarom ?
Dan had je net zo goed mijn schoonmoeder kunnen bellen. Had je het eerste deel van hetzelfde antwoord gekregen. Maar niet met zo'n onnozele conclusie...
Wat een rukkers. Wie waren deze randdebielen?
Welk lampje brandde er eigenlijk?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
Laatst bijgewerkt door horn op 16 dec 2007 23:45, in totaal 1 keer bewerkt.
|
16 dec 2007 23:44 |
|
|
mayonaise
|
naar dealer, en laten uitzoeken en/of uitlezen
kan me inbeelden dat het geen rood lampje is, en dat die bv wel erg zijn,
maar "we weten niet precies wat , maar tis niet erg" vind ik onvoldoende als uitleg komende van een dealer in het merk
|
16 dec 2007 23:45 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Lichtje gaat branden op dash, maar waarom ?
Misschien iets met de lambda sonde?
|
17 dec 2007 0:10 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij een rood lichtje altijd meteen stoppen en bij een oranje lichtje zo snel mogelijk naar de dealer. Overigens is hierop een uitzondering. Bij mij zit er een oranje lichtje dat gaat branden als ik op moet schakelen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
17 dec 2007 17:21 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
ga woensdag naar de garage om te laten uitlezen, want eerst was het weer uit, nu is het terug :-(
Soit, hopelijk is het een "kleinigheid" want voor de rest rijdt ie normaal (vermogen, starten, gevoel, ...)
fingers crossed
J.
|
21 dec 2007 22:36 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
misschien ben ik te simpel maar kijk gewoon in je boekje wat voor lampje het is!
anton964
|
22 dec 2007 0:48 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
was het idd maar zo simpel, heb ik gedaan en daar staat iets over "uitlaatgassen" in het overzicht, maar verder vind ik er niks over terug.
Mw, ik wil graag de vertaling van wat "uitlaatgassen" wil zeggen als fenomeen, en nog liever wat het probleem kan zijn (oorzaak).
En ik word bezorgd als ze in de garage ook al niet veel kunnen zeggen :-(
|
22 dec 2007 8:28 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
mijn auto heeft ook zo'n lampje en ook die licht wel eens op.
Mar dan meestal in de file als ik te weinig gas geef met wegrijden, en de auto bijna afslaat en als het regent heb ik het ook wat eerder.
MAAR mijn auto het geen kat meer en een ander uitlaat systeem dus kan me voorstellen dat ik boven de gestelde waarde kom van de uitlaat gassen.
als jij een standaard uitlaat hebt zou ik wel willen weten waarom hij oplicht.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
22 dec 2007 11:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zoals Maarten als schreef: lambda sonde, denk ik ook aan.
Die sonde meet de kwaliteit van het uitlaatgas, niet te veel en ook niet te weinig onverbrande CO etc.
De computer regelt op basis van de lambda info de inspuiting, ontsteking enz. En als dat regelproces dan niet goed verloopt, dan gaat het lampje aan
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
22 dec 2007 14:15 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
ben dus er mee naar de garage geweest, en zijn er nog niet helemaal uit:-(
Is een waarschuwing omdat de bijregeling van de lambda sondes (ik meen begrepen te hebben) de 5% over gaat (wat veel blijkt te zijn). Maar de sondes zelf lijken wel correct te werken (volgens de uitlezing).
Wat ik raar vind is dat de 2 banken hetzelfde probleem hebben ?
Hij gaat de 16de binnen voor een meer uitgebreid onderzoek, momenteel denken ze dat er ergens teveel aanvoer van lucht is en daardoor de boel een beetje in de mist gaat.
Hopelijk vinden ze het snel en valt het wat mee. Het goede nieuws is dat het wellicht momenteel niet veel kwaad kan, en rijden doet is goed (vermogen en snelheid is er nog altijd :-) gisteren nog getest :-) ).
wordt vervolgd....
j-)
|
01 jan 2008 15:00 |
|
|
mooiweerrijder
968 still going strong since 2006.Utrechtse heuvelrug
|
Te veel zuurstof in de uitlaatgassen betekent dat je op een arm mengsel draait. Dit zijn hogere temperaturen in de verbrandingsruimten. Oorzaak kan een te lage brandstofdruk zijn. Wel goed dat je er naar laat kijken. De te hoge temperaturen kunnen wel desastreus zijn voor de zuigerbodems en kleppen. Waarschijnlijk heb je nu wel een mooie grijze/witte kleur in de uitlaat!.
|
01 jan 2008 17:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
... zou daarom niet al te veel van de motor vragen voor de oorzaak gevonden/opgelost is
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 jan 2008 17:55 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Dit heb ik met mijn andere auto soortgelijks meegemaakt.(Toyota Camry V6)
Motormanagementstoringslampje(3x woordwaarde ) brandde, meteen naar de dealer en ja hoor de sensor van de lambda sonde moest vervangen worden, pfff erg prijzig.
Daarna ging het een tijdje goed en al snel begon het lampje weer te branden.
Ik weer terug hebben ze uit coulance gratis wederom de sensor vernieuwd en de katalysator flink gereinigd en toen was het ok.
|
01 jan 2008 17:58 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
ik kan het mij voorstellen, en dacht dat het met het koudere weer te maken had, maar ik heb idd de indruk dat ie meer rookt.
Nu, ik rij gelijk een bompa, dus dat valt wel mee ivm teveel van de motor vragen :-)
Thanks voor de suggesties, hou jullie op de hoogte na 16/1.
J-)
|
01 jan 2008 21:34 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
oorzaak?
_________________________________________ Got coffee?
|
01 jan 2008 22:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Het is dat ik wel 's de Pfaffs heb gekeken, anders had ik 'm niet gesnapt.
|
01 jan 2008 22:44 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
het is eerder een levensvisie (en geen televisie) :-)
j-)
|
01 jan 2008 23:28 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
Ok, met enige vertraging, hij is binnen geweest, en 's avonds was het al in orde, nu ja, de auto wel mijn rekening minder.
Blijkt de luchtmassameter te zijn, die ze vervangen hebben, heb er sindsdien een paar keer mee gereden en dat zonder dat het lichtje aanging, dus het lijkt veelbelovend.
Bon, hopelijk duurt het nu minstens een jaar voor ik weer vodden heb :-)
CU
j.
|
26 jan 2008 23:01 |
|
|
MarkB
|
Ben toch wel benieuwd wat dat grapje je kostte - sinds gister gaat van mijn 996 "01 ook oranje lampje aan. Is indicatie voor de uitlaatgasbewaking. Als ie knippert wordt alles te heet, als ie aangaat/aanblijft zit je buiten het kritieke gebied aldus boekje (blz. 73 ).
|
09 nov 2008 12:03 |
|
|
jdeprez
911 996 4C 2001edegem
|
als ik het me zo van buiten goed herinner was dat een 800 euro ... tja, 't leven is duur 't schijnt :-(
j-(
|
10 nov 2008 20:16 |
|
|
W.Koen
|
Luchtmassameter
Porsche heeft net de prijzen aangepast.
Voor een 01 kost een luchtmassameter €614,- incl btw -10% komt dit op €552,-
Tot 01 dus de 3.4 kost deze €511,- -10% komt dit op €460,-
Voor lucht massameters zijn er evt ook nog andere wegen die naar Rome leiden.
Mvg William
Koen Exclusief
|
10 nov 2008 21:33 |
|
|