Nog even een vraagje over een oud draadje.
Beste Erwin en andere specialisten,
N.a.v. dit bijzondere interessante en leerzame topic heb ik nog 2 vraagjes:
1) Is het rammelen van de tandwielen na montage van een (lichter) RS vliegwiel op termijn schadelijk? Dat rammelen wordt veroorzaakt door trillingen a.g.v. een iets onrustigere omloop. Ik kan mij voorstelllen dat dat rammelen op termijn een hogere slijtage teweeg brengt. Of is dit verwaarloosbaar klein?
2) Wat ik uit dit topic geleerd heb is dat een zwaar vliegwiel een rustigere loop van de motor bewerkstelligt. De krukas is vast verbonden met het vliegwiel. Tijdens het schakelen (dus met ingetrapte koppeling) is de primaire as van de versnellingsbak niet verbonden met het vliegwiel.
Hoe kan het dan dat de synchromeshen minder te verduren hebben tijdens snel schakelen (racen) bij een lichter vliegwiel? M.a.w. wanneer de koppeling is ingetrapt doet gewicht van het vliegwiel er v.w.b. de versnellingsbak toch niet toe?
Met beredeneren kom ik er niet uit. Wie geeft mij een duwtje in de goede (denk)richting.
Bedankt!
Groet,
Thimmo