Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:00



Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
RS Vliegwiel 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding


3 kg lichter,

www.renntech-porsche.nl


robert
_________________________________________
remmen is angst


06 jan 2008 21:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Renntech schreef:
Ja, alleen heet het geen RS vliegwiel.
Porsche heeft op de 944 maar één soort vliegwiel gemonteerd.

Ik weet wel een webshop waar je een lichter vliegwiel kunt kopen :lol:



.



en welke webshop is dat dan?


07 jan 2008 11:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
944racer schreef:
.. en welke webshop is dat dan?


Klik maar op d(i)e link van Rob hierboven :wink: ... en vervolgens op het gele logo met het winkelmandje


07 jan 2008 11:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
US 993 C2 '96 Handbak
Den Haag
Bericht 
Nog even een vraagje over een oud draadje.

Renntech schreef:
Het vervangen van een tweemassavliegwiel zoals in de meeste C4's zitten en in alle C2's door een RS vliegwiel heeft één nadeel. (...)

Omdat de krukas de versnellingsbak aandrijft draaien alle tandwielen in de versnellingsbak ook onéénparig rond zoals dat met een mooi woord heet. De tandwielen die niet in belast zijn, dus de tandwielen die op dat moment nutteloos ronddraaien zullen bij bepaalde toerentallen gaan rammelen. De meesten weten nu wel wat ik bedoel. Denk maar eens aan een 3.2 uit 1987 tot 1989. Bij deze auto's hoor je het goed als je in een lage versnelling vanuit een laag toerental accelereert. Een ratelend geluid wordt kortstondig hoorbaar. (...)

Een RS heeft geen comfort en heeft daarom ook niet een ZMS nodig.
( ZweiMassenSchwungrad =Tweemassavliegwiel )
Voordelen zijn snel opnemen van het toeren tal en natuurlijk dan ook snel dalen van het toerental. Een bijkomend voordeel is dat de synchromeshen minder snel slijten bij snel schakelen. (racen).


Beste Erwin en andere specialisten,

N.a.v. dit bijzondere interessante en leerzame topic heb ik nog 2 vraagjes:

1) Is het rammelen van de tandwielen na montage van een (lichter) RS vliegwiel op termijn schadelijk? Dat rammelen wordt veroorzaakt door trillingen a.g.v. een iets onrustigere omloop. Ik kan mij voorstelllen dat dat rammelen op termijn een hogere slijtage teweeg brengt. Of is dit verwaarloosbaar klein?

2) Wat ik uit dit topic geleerd heb is dat een zwaar vliegwiel een rustigere loop van de motor bewerkstelligt. De krukas is vast verbonden met het vliegwiel. Tijdens het schakelen (dus met ingetrapte koppeling) is de primaire as van de versnellingsbak niet verbonden met het vliegwiel.
Hoe kan het dan dat de synchromeshen minder te verduren hebben tijdens snel schakelen (racen) bij een lichter vliegwiel? M.a.w. wanneer de koppeling is ingetrapt doet gewicht van het vliegwiel er v.w.b. de versnellingsbak toch niet toe?

Met beredeneren kom ik er niet uit. Wie geeft mij een duwtje in de goede (denk)richting.

Bedankt!

Groet,

Thimmo
_________________________________________
It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain.
'Later' is allang begonnen...


07 jan 2008 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Thimmo schreef:
1) Is het rammelen van de tandwielen na montage van een (lichter) RS vliegwiel op termijn schadelijk? Of is dit verwaarloosbaar klein?


Misschien op termijn schadelijk, alleen tegen de tijd dat het problemen zou gaan geven mag er al lang niet met met auto's gereden worden. Wij zullen dat dus niet meer meemaken.
Oftewel, verwaarloosbaar. :lol:



Thimmo schreef:



2) Hoe kan het dan dat de synchromeshen minder te verduren hebben tijdens snel schakelen (racen) bij een lichter vliegwiel? M.a.w. wanneer de koppeling is ingetrapt doet gewicht van het vliegwiel er v.w.b. de versnellingsbak toch niet toe?



Tja, soms schrijf je maar eens wat en verwacht je niet dat mensen gaan nadenken over de tekst. :lol:
Nu ik dit zelf weer teruglees kan ik het ook niet beredeneren en vindt dat deze zin ook niet slaat op de voordelen van een licht vliegwiel.
Waarschijnlijk dacht ik toen dat dit zo was, echter kan ik nu niet bedenken waarom dat dan zo zou zijn.
Het is dus een zin die gedelete moet worden :oops:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


07 jan 2008 12:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
US 993 C2 '96 Handbak
Den Haag
Bericht 
Bedankt Erwin,

Dus de tanwielen kunnen wel tegen een stootje en de synchromeshen blijven heel. Dan ga ik straks zeker voor een lichter vliegwiel.

Als ik comfort wil koop ik wel een Citroen C6.

Groet,

Thimmo
_________________________________________
It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain.
'Later' is allang begonnen...


07 jan 2008 13:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.