Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:06

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
welke remolie 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht welke remolie
mag er in het remsysteem van een 3.2l remolie met de codering dot5 of kan ik beter de normale dot4 gebruiken .

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

16 jan 2008 2:01
Profiel WWW
Bericht 
Je moet wel opletten met dot 5 remolie want deze is gemaakt van silicone en dat neemt geen water op, daarbij is het nog lichter dan water dus als er vocht in je remleiding komt dan zakt het tot aan je remzuigers wat tot het weigeren van de remmen kan leiden(water kookt al bij 100°C = stoom = samendrukbaar = geen remdruk meer) echter ik heb er zelf geen ervaring mee. Dot 5.1 daarintegen zou wel hygroscopisch zijn (=het opnemen van water) waardoor je dit niet hebt. Ik gebruik hoge qualiteits DOT4 remvloeistof dat eigenlijk beter scoort dan de meeste DOT 5 vloeistoffen.
Goed dit is mijn mening, misschien komen er nog reactie's van mensen die wat meer op circuit vertoeven.

16 jan 2008 9:26
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Heb Castrol SRF in mijn remsysteem zitten, wordt zelfs in F1 gebruikt. Had normaal snel last (na 3 rondjes) van kokende remmen op het circuit maar nu totaal niet meer! Spulletje is niet goedkoop, 85,-- euro/l :shock:

16 jan 2008 9:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Bert schreef:
Heb Castrol SRF in mijn remsysteem zitten

Ik ook. Is echt superspul, maar voor de openbare weg overkill.

16 jan 2008 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Het is remvloeistof...

16 jan 2008 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Dot4 volstaat in de meeste gevallen, verschil tussen 4 en 5 is de samenstelling en kookpunt.

Bij wat exotische olieën moet je oppassen dat ze je remsysteem niet aantasten. Geloof dat Dot 5.1 (weet het niet zeker) compatible is met oudere remsystemen. Maar als je niks op het circuit doet volstaat Dot 4 prima.

16 jan 2008 11:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Voor de openbare weg id Dot4 ruim voldoende.
Bij de theorie van Wim wil ik wel een kanttekening plaatsen, n.l. dat m.n. door het hygroscopische effect van de "gewone" remoliën er om de 2 à 3 jaar remolie ververst dient te worden omdat door het aantrekken van vocht het kookpunt van de remolie daalt.
Bij de Dot5 remoliën op basis van siliconen is dit niet aan de orde en er zijn zelfs al fabrikanten die ermee adverteren dat de 2 à 3 jaarlijkse oliewissel gewoon overgeslagen kan worden als je Dot5 gebruikt. Voor water in je systeem hoef je niet echt bang te zijn zolang je niet met een hogedrukspuit op het oliereservoir staat te spuiten.
Ergo: Dot5 levert betere remprestaties bij zwaar gebruik, is minder onderhoudsgevoelig maar wel wat duurder in aanschaf.

16 jan 2008 18:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]