Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:34



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Circuitwaardige ophanging voor 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht Circuitwaardige ophanging voor 964
Hoi,

ik ga een Bilstein PSS9 kit onder mijn 964 zwieren. Dit omdat ik vrij regelmatig op circuit vertoef en dit schijnt een uitstekende kit te zijn die je heel gemakkelijk harder/zachter kan gaan instellen. Hard voor op circuit en wat zachter voor dagelijks gebruik.

Bilstein PSS9

Nu vraag ik me af terwijl ik dit laat doen, zou ik ondertussen nog andere zaken kunnen laten doen aan de ophanging die een meerwaarde geven op circuit ?

Ik denk aan monoball bussen ipv de rubbers, maar ik verschiet ferm van de prijs: vooraan: vooraan en achteraan Dus misschien toch zijn geld niet waard ? Samen +/- 1500 euro :shock:

Camber plates ? Is misschien al ver gezocht voor occasioneel circuitgebruik hé ? link

Een veerpootbrug ga ik ook steken denk ik, is functioneel (preciezer stuurgedrag) en mooi tegelijk en nog betaalbaar: OEM strut brace

Dikkere stabi vooraan ? vooraan

en dikkere stabi achteraan ? achteraan


Zo, de PSS9 staat zowiezo vast, iemand ervaring hiermee ?

Er komen ook nog spacers op, vooraan 8mm en achteraan 21mm denk ik.

En wat denken jullie van die andere zaken ? Graag alleen feedback geven als je er echt een idee van hebt aub of ervaring is nog beter :wink:

Ik zou graag alles in 1 keer laten uitvoeren aan de ophanging, want nadien moet de wagen terug uitgelijnd worden hé.


21 jan 2008 21:28
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Circuitwaardige ophanging voor 964
Steven schreef:
... want nadien moet de wagen terug uitgelijnd worden hé.



... en uitgewogen :wink:


Persoonlijk zou ik me niet zo blindstaren op die spulletjes van FVD :idea:


21 jan 2008 22:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Hoeft niet persé van FVD te komen hoor, wou het gewoon maar even tonen :wink:

Dat uitwegen is precies wel iets typisch hollands, hier in België doen ze dat nooit voor zover ik weet.

Ben benieuwd naar ervaringen....


21 jan 2008 23:03
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Steven schreef:
Dat uitwegen is precies wel iets typisch hollands, hier in België doen ze dat nooit voor zover ik weet ....


... typisch voor 'n sportwagen - niet typisch hollands :wink:


21 jan 2008 23:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
PSS9 is de het beste compromis voor onder een 964 als de combinatie circuit / straat gemaakt wordt.

Zelf zou ik na de dempers eerst de stabi's nemen, en als laatste keuze de unibals voor de wielophanging.
Ik zou dit niet onder een straat auto willen hebben en ik weet dat je op het circuit met standaard rubbers genoeg hard kunt gaan en plezier uit jouw auto halen.

In plaats van die unibals weet ik wel een ander onderdeel die je kunt vervangen , waar je meer plezier van hebt en ook nog minder kost.


Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


21 jan 2008 23:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
als je het in stappen wilt doen: eerst de PSS9, veerpootbrug en stabi's, daarna de monoballs / camberplates

maar als je het kan lijden zou ik alles in één keer doen :mrgreen:

en idd even verder shoppen dan FVD :idea:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


21 jan 2008 23:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Bedankt mannen, hier ben ik iets mee ! Ga het houden op de PSS9 en de dikkere stabi's en de veerpootbrug. Dit moet meer dan voldoen aan mijn wensen denk ik. Auto moet inderdaad nog rijdbaar blijven op onze gewone (slecht onderhouden) Belgische wegen.

Daarna rook ik eerst mijn huidige bandjes op en dan komen er misschien semi slicks onder, of andere bandjes die goed presteren op circuit, hiervoor ga ik nog even rondzoeken op de fora of hier even navragen in een nieuw topic, maar zover is het nog niet.

Ook ga ik pagid blue blokjes steken en Castrol racing remolie en heel misschien stalen remleidingen, alhoewel dit laatste misschien niet echt nodig is ? Misschien zal ik minder hard hoeven te remmen met de nieuwe setup haha 8)

Heb precies veel plannen in mijn hoofd, want ik denk ook nog aan een goeie kuipstoel, 5punt gordels, eventueel rollbar achteraan, zwaardere drukgroep en nieuwe koppeling, maar dat zal voor een ander jaartal worden vrees ik, moet nog iets hebben om van te dromen ook hé (en $$$ sparen héhé).

En Erwin, wil je dit "speciaal" onderdeel delen hier op het forum of is dit een firma secret ? Ik ben zo eerlijk te zeggen dat ik het niet bij jou zal laten steken, ik woon gewoon véél te veraf, hopelijk begrijp je dit, want anders was ik al lang eens langsgeweest hoor na al die goeie verhalen hier op et forum !!

Woow, veel tekst in 1 keer van mij, sorry guys, ben wat opgewonden :wink:


21 jan 2008 23:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
kijk even of je verstelbare stabi's kan vinden
die zijn er volgens mij wel voor de 964

Citaat:
Auto moet inderdaad nog rijdbaar blijven op onze gewone (slecht onderhouden) Belgische wegen.
het is een rare misvatting dat monoballs slechter/minder comfortabel rijden dan rubbers...

Citaat:
ik denk ook nog aan een goeie kuipstoel

'k heb nog een mooie Recaro SPG in de aanbieding :idea: ;)
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=15864
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


22 jan 2008 0:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex '73 911, ex 964 C4. 997 carrera S 2008
Haarlem
Bericht 
is het plaatsen van zo'n sway bar achter eigenlijk veel werk voor een specialist?


22 jan 2008 11:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
De PSS9 voor de 993 heb ik altijd hele goede verhalen over gehoord, maar de PSS9 voor de 964 schijnt niet zo goed te werken. Geen idee waar het aan zou liggen, het is van (meermaals) horen zeggen, maar bij deze.


22 jan 2008 11:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Enig idee wat dan wel een goeie instelbare ophanging zou zijn voor een 964 ? Het hoeft voor mij geen PSS9 te zijn hoor, maar na wat opzoekwerk bleek me dit toch wel het beste te zijn voor mijn situatie.


22 jan 2008 11:58
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Steven schreef:
Enig idee wat dan wel een goeie instelbare ophanging zou zijn voor een 964 ? Het hoeft voor mij geen PSS9 te zijn hoor, maar na wat opzoekwerk bleek me dit toch wel het beste te zijn voor mijn situatie.


Ik heb uiteindelijk voor niet instelbaar gekozen (ok, de gele Koni's zijn instelbaar, maar niet zoals jij bedoelt). Ik rij er dagelijks mee en vind het geen probleem, maar op kasseien denk ik daar anders over (maar die kom ik nooit tegen).

De diverse opties ken ik niet (KW heeft meen ik ook een instelbare variant), ik raad je alleen aan om eens navraag te doen bij mensen die de PSS9 op de 964 hebben. Het is nl. geen goedkoop verhaal en als het tegenvalt kun je ze niet zo maar terugbrengen.

Ik zou eens op rennlist zoeken. Daar zullen vast gebruikerservaringen staan.


22 jan 2008 17:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
ik heb de PSS9 op de Z4 staan en ben er uitermate tevreden over...heb de kit 2de hands overgekocht van iemand die enkel circuit deed met de auto...er zaten reeds camberplaten op, maar ik weet dus niet of dat standaard zo was.

..effe een opmerking: als je zulke radicale plannen hebt voor je 964, die er mijns inziens enorm keurig uitziet, zou je dan niet beter opteren om deze te verkopen en een ander exemplaar in de plaats aan te schaffen?
10.000 eur aan veranderingen ben je zo kwijt (ben een oude M3 aan het prepareren dus ik weet waarover ik spreek)...dan zit je met een auto van ongeveer 35.000 eur in waarde die noch het één noch het ander is...zo'n aangepaste 964 laatr zich volgens mij moeilijk verkopen achteraf.

enfin, ik geef maar effe m'n gedacht hé Steven...ik vind het prachtige plannen maar bekijk het toch eerst maar eens nuchter :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


22 jan 2008 17:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
MichM3 schreef:
zo'n aangepaste 964 laatr zich volgens mij moeilijk verkopen achteraf.


Je bedoelt: verkopen voor een prijs die reflecteert wat je erin hebt gestopt...


22 jan 2008 17:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
een auto heb je om er lol van te hebben
niet om 'm te bewaren voor de volgende eigenaar ;)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


22 jan 2008 19:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Hoi Mich, ik had ook al zitten lezen over de PSS9 op je Z4 :wink:

En het zijn toch geen zo'n radicale plannen hé voor mijn 964 ? Ik ga de originele vering ook nog houden hoor. Alles wat ik vervang kan ik binnen 1 dag terug ombouwen naar origineel als het ooit op verkopen aankomt.

Heb nu een klein jaar zo op circuit gereden en nu wil ik een jaarken rijden met een wat meer aangepaste wagen hiervoor. En als het geld er ooit voor is, koop ik mij een circuitwagen bij zoals jouw M3, maar daarvoor ga ik de Porsche niet wegdoen, ben er namelijk verliefd op, maar ssssssssst :wink: :oops:


22 jan 2008 20:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
bwa de plannen zijn misschie niet zo radicaal...maar je begint met een ophenging, stabi', camberplaten,...dan een racestoel,...dan krijg je waarchijnlijk zin in een rolkooi en gordels,...andere velgen...en zo groeit dat klein begonnen projectje gestaag :lol: :wink:

...je moet doen wat je zelf graag wil...ik gaf gewoon even m'n mening...ook in de wetenschap dat een wagen die intens op circuit gebruikt wordt, toch ietsje meer lijdt (ik denk aan lak) en dat de kans op een flinke schade toch wel groter is (realistisch blijven hier)

Maar als je daar allemaal mee kan leven, doe gerust...je zal tenminste plezier hebben van de 911! :D
_________________________________________
Respekt für die Eltern


22 jan 2008 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Rij jij eigenlijk met je 964RS op circuit ? Dit zou ik pas niet durven :?

Ik weet het, ken mezelf ook ondertussen een beetje, en zal altijd meer en meer willen... maar het hoeft niet allemaal terzelfdertijd te gebeuren, gelukkig maar of kzou op droog brood mogen leven :P

Maar al hetgeen ik nu koop voor de 964 zal ik wel altijd kunnen gebruiken denk ik. Mijn droom is immers om ooit een 964RS achtige replica te bouwen, een back-to-basic-964 met dikke motor erin, maar daarvoor is mijn 964 te mooi om van te starten. Ochja, dromen mag hé.

En dat schade rijden en slechts voor de lak toestanden, tjah, dat is een groot risico, maar anderzijds is het zo zalig hé, ik kan het niet laten. En zoals ik reeds zei, er komt op termijn wel een alternatief voor op circuit, maar het moet mij minstens evenveel fun bezorgen en voor hetgeen ik in gedachten heb, heb ik de nodige $$$ (nog) niet.


22 jan 2008 21:29
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Steven...de RS was initieel bedoeld om wat circuit mee te gaan doen, maar de waarde is - voor mij - te hoog...ni alleen financieel, maar ook de nostalgie er rond en de RS-hype sinds enkele jaren maken dat ik ermee van circuits wegblijf. Soms frustreert me dat wel, maar die ouwe M3 maakt veel goed.

Van mezelf weet ik dat ik me pas amuseer op circuit als ik snel ga...om snel te gaan moet je je op je gemak voelen en om je op je gemak te voelen moet je je wagen kennen..."kennen", en daar wringt dus het schoentje...ik ken de 964RS niet genoeg daarvoor, erger nog, ik ken een 911 niet genoeg om hard mee te gaan op circuit. Met BMW's geen probleem, daarmee amuseer ik me rot...maar met een 911 ben ik nog niet genoeg vertrouwd om dat tegen de limiet te rijden.

Vandaar dat ik graag terug 911 zou rijden als daily...is eigenlijk de enige manier om een auto te leren kennen en daarmee geregeld es inschrijven voor een trackday kan het gevoel enkel verbeteren...uiteindelijk zal ik dan ook de RS met een goed gevoel snel kunnen rondjagen op een circuit.

Ik denk dat voor jou een "replica-RS" het ideale zou zijn, maar een geldboom bestaat jammer genoeg niet hé :wink: ...dan zou ik m'n plannen toch doorvoeren moest ik van u zijn...als dat u gelukkig maakt, dan moet je het doen...is belangrijk voor een mens :D
_________________________________________
Respekt für die Eltern


22 jan 2008 21:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.