Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 3:31



Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Rijvaardigheidscursus: met welke auto? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Nog even terugkomend op uitschakelen van electronische hulpmiddelen in de BMW. De nieuwere types moet je de knop 5sec ingedrukt houden om echt alles uit te zetten. Anders heb je alleen een gereduceerd systeem. De instructeur reedt met een BMW 530d sedan automaat. Daar kon ik het zien.


17 jan 2008 13:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
:thumleft: ... mooi verslag ... :thumleft:


17 jan 2008 13:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht 
Leuk verhaal!
_________________________________________
whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's


17 jan 2008 16:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Interessante uiteenzetting.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


17 jan 2008 17:07
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
leuk verslag van een leuke dag :wink:
_________________________________________
Got coffee?


17 jan 2008 17:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
gassen schreef:
Plaatjes mochten helaas niet geschoten worden omdat het terrein van RDW was en er testen plaatsvonden waar geheimhouding mee gemoied was.


Dan hebben wij geluk gehad toen we dit vorig jaar met de P'sjes hebben gedaan. Ons uitstapje heeft toch 2 leuke filmpjes en verzameling foto's opgeleverd. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 jan 2008 17:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
gassen schreef:
Snelheid is hierbij de belangrijskte factor, massa minst belangrijk .De formule voor versnelling = immers a = 1/2 * m * v2. Dus massa telt voor de helft en snelheid in kwadraat.


en als ik de formule zou omschrijven als a=1/2.v^2.m, dan is het zeker de helft van de snleheid in het kwadraat en massa telt voor 1,

ja ja, jij had zeker een onvoldoende voor natuurkunde op je rapport.....

ten eerste is de vertragings formule niet a= 1/2.m.v^2. dit is de formule voor de Kinetische Energie"F=1/2.m.v^2

de correcte formule: a = (v1-v0)/t

verder is je interpretatie van de formule wiskundig ook incorrect:

Wat de formule echt zegt is dat ongeacht wat de parameters voorstellen:

- "a" is recht evenredig met de massa, kwadratisch met de snehleid met "1/2" als correctie factor


Kijk en zo worden er dus fabletjes de wereld in geholpen als zou gewicht niks met de vertraging te maken hebbe. Denken we nu echt dat een trein net zo snel kan stoppen als een fiets......ja ja.....Einsteins...
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


22 jan 2008 8:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Mijn natuurkundige kennis is idd. behoorlijk achteruit gegaan. Excuus voor het niet checken van de formule.

Ik beweer ook niet dat massa niks uitmaakt alleen een stuk minder. Verschil tussen een Lexus en Totyota Yaris is niet te vergelijken met trein vs auto (of fiets).


22 jan 2008 12:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Ik heb het nog even opgezocht:
De formule voor je remweg is x = v^2 / 2a

Waaruit inderdaad blijkt dat bij gelijke vertraging (a) je remweg kwadratisch toeneemt met de snelheid.

De vertraging die je kunt halen is, afhankelijk van de hoeveelheid kinetische energie die je remmen/banden en de weg kunnen opnemen. Daarin zie je dus inderdaad (via 1/2 m v^2) dat deze lineair afhankelijk van de hoeveelheid massa en kwadratisch met de snelheid.

Als je 2 x dezelfde remproef zou doen met een auto die door zijn belading 2 x zo zwaar is geworden zou je mogen verwachten dat de remweg zou verdubbelen (even afgezien van het feit dat je banden juist misschien meer wrijvingsenergie op de weg zouden kunnen krijgen).

Een terreinauto heeft echter op zijn gewicht aangepaste remmen/banden zodat ook deze de hogere massa naar rato kan afremmen. Vandaar dat de remweg hiervan dus niet hoger hoeft te zijn dan van een gewone middenklasser. Wellicht zelf beter dan van een heel licht stadsautotje met minibandjes/remmen.

Maar het beste zit je natuurlijk in een lichte sportwagen met dikke banden en dito remmen. Maar dat wisten we natuurlijk al ;-)


24 jan 2008 14:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht remweg "terreinwagen" suv's
Helaas blijkt die remweg bij terreinwagen en suvs (met name geloof ik bij wannabee's als de koreanen ed) wel degelijk veel langer als bij veel anderen (helemaal na een paar keer remmen).


24 jan 2008 16:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Veel klok klepel verhalen.

Laten we het op auto's houden:

Bandentechniek bepalend voor remvertraging?

Imponerende noodstop (2003-09)

Snappie...das kleine krokodil
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


24 jan 2008 16:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Trouwens viel mij dit op in het relaas:

Citaat:
Goed het rem oefening is niet zo spannend op het aantal benodigde meters na. Overigens hadden alle auto's ABS.
Nu werd een water gordijn ingezet. We moesten doorrijden totdat het gordijn aanging en dan moest je remmen en uitwijken naar de opening, links of rechts. Er kon ook een 'fietser' oversteken, dit was een smal bewegend gordijn en je moest dan remmen en achter langs sturen anders zat je er bovenop.
Nu begon ik te merken dat al het gewicht van een 911 achter je zit. Ik moest al heel voorzichtig sturen om niet in de rondte te gaan.


Hebben wij idd, met een groep P's vorig jaar gedaan...maar met mijn C2 echt geen enkele keer in de rondte...dus.... :roll: Ligt dat aan mij of aan jou? Op zijn Van Gaal's... Of de banden?

En:

Citaat:
Laatste onderdeel was een berm oefening. Je raakt in de berm door een uitwijk manouvre en wat nu? Vooral niet de koppeling intrappen maar alles behalve je stuur (en je geloof) loslaten! Zolang je nog met 2 wielen contact hebt met het asfalt is er eignelijk weinig aan de hand, rustid terug sturen en dan kun je remmen.
Met 4 wielen in de berm is het lastiger. Als je terugstuurt is de kans groot dat je iets teveel stuurt en de auto lichtjes over de voorwielen glijdt. Zodra je het asfalt raakt, met je linker (of rechter) voorwiel eerst krijgt die grip en zal je auto rond willen slingeren. Het is dus zaak goed op dat moment te letten en onmiddelijk tegenstuur te geven. Alle auto's de Lexus incluis hadden niet veel moeite met deze oefening. Maar ik kan je zeggen dat met 911 di nog moeilijker is dan de galdde cirkel. Je krijgt ineens een ruk door de combi van grip op 1 wiel en gewicht achteraan. Ik heb heel heftig moeten sturen en kwam meermaals driften op het asfalt door het poortje. Ook een aantal keer de auto echt verloren. Resultaat ik stond dwars kont naar achter midden op de (fictieve) weg.


Met welke snelheid gingen de "normale" auto's hierin? Kan me nog herinneren dat 968mint met die brede sloffen onder de GT3 problemen had met een relatief lage snelheid.....die dag met mijn C2 het "record"kunnen zetten op 43 km/h erin en eruit zonder slip (effe mijzelf op de borst kloppen doet anders toch niemand :) en we hebben het niet over de slalom) Ben uiteraard ook een paar keer goed rond gegaan want dat moet harder kunnen.... :D

Maar een "normale" auto wat deed die? 45 km/h of 50.... :?:

Volgens Hans Deen, onze begeleider / instructeur kwam dit door de combinatie banden (Pirelli Pzero Rosso) met relatief grote/hoge wang en goede uitlijning/uitweging onderstel. De GT3 had een band/velg combi met bijna geen wanghoogte en daardoor weinig vergevend.

En idd. 968mint deed het met de "geleende" 944 Turbo (?) beter dan met zijn eigen GT3.
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


Laatst bijgewerkt door Roi op 24 jan 2008 18:05, in totaal 2 keer bewerkt.



24 jan 2008 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Roi schreef:
Veel klok klepel verhalen.

Laten we het op auto's houden:

Bandentechniek bepalend voor remvertraging?

Imponerende noodstop (2003-09)

Snappie...das kleine krokodil

Valt volgens mij wel mee. What's your point?

Volgens mij was de vraag wat de impact van gewicht danwel snelheid is op de remweg. De o.a. door mij aangehaalde formules geven aan dat - theoretisch - de snelheid een kwadratische impact heeft en massa lineair. Dat geldt ook voor auto's.

En ja met extra downforce of andere banden kun je de wrijvingscoëfficiënt verhogen, maar dat was volgens mij niet de vraag.... :roll:


24 jan 2008 17:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Dus wat is jouw punt :roll: ....volgens mij zijn we het eens......
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


24 jan 2008 17:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Ik reageerde even op jouw "klok/klepel" opmerking, want had het idee dat ik de klok en de klepel aardig bij elkaar had weten te houden.

Fijn dat we het eens zijn! :)


24 jan 2008 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
O jee....maar we zitten in een discussie topic ...dus... :wink:
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


24 jan 2008 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
@Roi de bermoefening deden we allen met 50km/h. Op een paar keer kwam ik altijd door het poortje. Meestal wel eerst een (flinke) slip corrigerend.
Mijn achterbanden zijn mei vorig jaar nieuw eronder gezet. Geen idee hoeveel ze gesleten zijn. Voorbanden weet ik eigenlijk niet maar moeten in mindere conditie zijn dan achter.


24 jan 2008 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ja, gaaf zo'n dag. Inderdaad Chris Vlaar is een mega goede rijder en een perfecte instructeur. Dat hij je 964 op de cirkel niet dwars kon houden zegt veel over hoe moeilijk dat is met jouw P. Is de 4 wd hier van invloed op? Ik heb de training in augustus gedaan. Met een 997 S was de cirkel voor Chris een makkie. Ik heb nu een 997 4S en ben benieuwd of dit anders zal zijn.
Perfect verslag van zo te lezen een top-training.
Ben zelf met prodrive net terug uit finland. Driften op het ijs met BMW´s (E36) en geprepareerde toyota starlets. Superweekend kan het iedereen aanraden!


09 feb 2008 2:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Chris was volgens mij ook mee naar Finland. Heeft zeker met de 4wd te maken. Die gaat automatisch vermogen naar achteren of voren verplaatsen bij driften. Ik had hem, bedacht ik achteraf, in sper kunnen zetten.

Chris gaf aan dat als ie meer de tijd zou nemen hij wel zou kunnen anticiperen op het regelen door de auto zelf. Zou ik ook zeggen ;)
_________________________________________
Het is er een van 911


09 feb 2008 16:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Gassen, mooi verslag heb je daar geschreven! Ziet er een unieke dag uit.

Heb het hier gedaan in Wilsele(België) bij BMW training zelf. Daar kregen we een 320d met slicks op de achterwielen om het effect van sneeuw na te bootsen. Wij waren met 4 man die dag en dat is pas echt leuk want normaal schrijven ze met veel meer in, tot 12man en dan kan je de proeven veel minder lang trainen. Je hebt dus ook geluk gehad die dag. Op dat moment had ik een bmw zonder ABS en hebben ze mij nog bijkomende oefeningen laten doen. Ongelooflijk wat je op zon dag kunt leren. En idd winterbanden en rijpositie zijn belangrijker dan de meeste wel is denken. :wink: Zou nu wel naar andere fase willen gaan waar je met de M5 mag driften, heb niet lang geleden een uitnodiging gehad. Ligt nog op het bureau... Nu ik je verslag heb gelezen krijg ik wel meer zin :)

Heb nu pas voor de eerste keer gelezen, ik denk wel dat je goed hebt gedaan de P C4 te pakken. Zou het zelf ook gedaan hebben. Als je de P aankunt in die omstandigheden zal je wel makkelijker een 5-serie kunnen beheersen dan andersom. 8)
_________________________________________
What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...


11 feb 2008 18:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Ik denk dat ik over een jaartje het nog eens ga doen met de BMW of welke andere daily driver ik dan misschin heb.

Toevallig heb ik gisteren met iemand in een SC meegereden en gevoeld hoe tailhappy een 911 eigenlijk kan zijn. Dat rijdt toch zoveel anders dan een C4.
_________________________________________
Het is er een van 911


11 feb 2008 19:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster
Betuwe
Bericht 
Ik heb gisteren ook de training bij Prodrive gedaan in Lelystad. Als minder ervaren Porsche rijder leek me dat zeer nuttig. En dat was het dus ook. Een van de voor mij meest opvallende conclusies is wel dat PSM een live-saver kan zijn. Uitwijken op snelheid zonder problemen. Leuke bonus was dat ik twee rondjes op het 'circuit' heb kunnen rijden om een noodstop op hoge snelheid (ong. 180) te testen. Zo super-stabiel als de auto aan blijft voelen schept veel vertrouwen. Zeker een aanrader deze training.


04 mei 2008 22:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.