Auteur |
Bericht |
jan67
986S 2003Antwerpen
|
Boxter 986 S van 2003 gekocht - mét olielek
Hallo,
Mag ik een paar meningen vragen rond mijn nieuwste aankoop. Ik begin met m'n eerste post al direct met problemen. Hopelijk heb ik later wat beters te melden.
Eergisteren een 986S gekocht van eerste eigenaar in Duitsland. De wagen is van 2003, een facelift 986S dus met een 3.2 met 260PK. Ik vond de wagen nogal goedkoop dus heb snel toegeslagen. Hij heeft 50.000km gedaan, eerste eigenaar zeer mooi in orde en volgens mij geen ongeval en volledig in de eerste lak. 26.000 euro betaald, wel is de wagen rood (wat ik top vind maar blijkbaar weinig gevraagd) en zeer weinig opties: PSM, CD23 sound system en parktronic. GEEN airco (!). Jammer maar voor mij nog net niet dodelijk, ook gezien de interessante prijs.
Voor mij m'n eerste Porsche, ik ken de wagens niet zo. In de garage lag een klein plekje olie, niet echt een plas of zo, pakweg 3 centimeter diameter. Ik dacht toen dat dat allemaal niet zo dramatisch kan zijn, MAAR nu lees ik op dit forum dat het blijkbaar om de krukasdichting gaat er dat het aardig in het geld kan gaan...
Vanop afstand misschien moeilijk te zeggen, maar hopelijk kan iemand adviseren. Mijn idee:
- die druppels kan misshien niet zo'n kwaad, zolang de olie op peil blijft stoort het me niet en rij ik verder => klopt dit?
- de wagen is tot nu toe volledig porsche onderhouden. Ik kan dan maar best zorgen dat ik ook verder alles bij de Porsche dealer laat doen dan maak ik nog een goed kans op 'kulanz'. Of is dat ijdele hoop bij een partikulier gekochte bijna 5 jaar oude wagen?
Groeten en alvast bedankt
Jan
Laatst bijgewerkt door jan67 op 25 jan 2008 23:59, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 jan 2008 23:42 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Ben geen expert, maar ik zou er niet gerust op zijn. Had je je eerst hier maar 's een tijdje ingelezen... Meningen van experts zullen ongetwijfeld volgen.
PS: welkom hier.
|
25 jan 2008 23:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Welkom ...
Ik ben bang dat je de 'kulanz' op je buik kan schrijven - maar wie niet waagt, wie niet wint ... mss valt het nog onder 'n terugroepactie ofzo
Of je naar de Porsche-dealer of naar 'n Porsche-specialist gaat is je eigen keus - denk persoonlijk dat de specialist wat minder (onverwachte) pijn in je portemonee gaat doen ...
|
25 jan 2008 23:53 |
|
|
jack bauer
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo---
Porsche 997 S2Antwerpen
|
Indien het je krukaskeerring(dichting)is,dan is dit het einde van de wereld niet.
Dit is een gekend probleem bij vele Boxsters en 996 en zelfs ook de 997 serie.
Zelfs bij vervanging van deze dichting bestaat de kans dat hij het later(al na 10000 kms) terug kan krijgen.
De kosten voor de vervanging/plaatsing van deze ring situeert zich rond 600+/-800 euro dacht ik.
Dus zolang het bij een druppeltje op de grond blijft zou ik mij niet direct ongerust maken.
_________________________________________ No speed,no fun........
no fun,no life.......
you only live once,
make it a good one!!!!
|
26 jan 2008 0:00 |
|
|
Dimas
'04 Boxster 2.7
|
Aan die prijs was het pas vreemd geweest als er helemaal niks mis mee was
volgende keer toch maar die AKK erbij nemen
|
26 jan 2008 0:03 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Maak het probleem niet groter dan het is en laat je hier geen onoverkomelijke zaken/problemen aanpraten. Er zijn veel watergekoelde 6 cilinder boxers die wat olie lekken (en ook veel luchtkoelers). Veel mensen rijden er gewoon mee rond, weten het misschien niet eens. Hou het gewoon in de gaten, wanneer het (je) teveel wordt moet de krukas keerring vervangen worden (en/of de tussenas keerring). Dit gaat je afhankelijk wat er nog meer gedaan moet worden zo'n 750 - 1250 euro kosten. Laat dit doen door iemand die het juiste gereedschap heeft en de keerring er niet met een blokje hout in slaat. Er bestaat een heeeeel kleine kans dat de motor niet goed te repareren is omdat de krukas en het blok niet in één lijn liggen. Om dit te controleren is ook een speciaal stuk gereedschap.
Verder gewoon veel plezier met je aanschaf.
|
26 jan 2008 0:10 |
|
|
jan67
986S 2003Antwerpen
|
Hi,
Ik ben van plan van gewoon te rijden en hopelijk wordt het probleem niet te groot voordat de koppeling vervangen moet worden en de versnellingsbak er toch uit moet.
Ik ben gewoon van met oldtimers te rijden dus een drupje olie stoort me niet, zo nauw steekt het niet. Kan de olielek andere schade veroorzaken door op de koppeling of andere onderdelen terecht te komen of is het een esthetisch probleem zolang het er niet uitstroomt?
BTW bedankt voor de snelle en behulpzame reacties tot dusver.
Jan
Ps @ 'Jack Bauer' : zijn er Porsche garages in de ruime omgeving van antwerpen die ja kan aanraden? Ik woon in Berchem.
_________________________________________ Boxster 986S 2003
BMW 118D 2005
Mercedes 300SL 1987
|
26 jan 2008 0:19 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Waar ligt de olie?
Als het plasje ongeveer 1m vanaf de achtezijde en in het midden van de boxster is is het waarschijnlijk de krukaskeerring.
Het kan echter ook een niet goed gemonteerde (lees afgedichte) bout zijn, waarmee de versnellingsbak op het blok zit gemonteerd.
Bij mijn Boxster S (2001) is al 3x in 1,5 jaar de krukaskeerring vervangen (onder garantie), ook de bouten waarmee de bak op het blok zit zijn nu opnieuw "verpakt" .
Trouwens Welkom op het forum enne FOTO'S zij we wild op
|
26 jan 2008 0:26 |
|
|
jan67
986S 2003Antwerpen
|
Voor foto's nog effe geduld, Ik ga de wagen binnen een week afhalen met een aanhangwagen. Over de look ben ik alvast tevreden, ik vind (maar ben daar mischie alleen in) de wagen heel mooi in rood, hij heeft een naar mijn maatstaven lekker ruige klank en het interieur is ook heel mooi, zij het eenvoudig: zwart alcantara met leder zijwangen (of is het kunstleder?).
Hier kan je wel kijken, de wagen is verkocht (ik heb gisteren het voorschot betaald en het verkoopcontract is getekend) maar de eigenaar heeft hem nog niet van internet gehaald (op dit moment althans)http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=27687514
De wagen wordt echter niet verkocht door de eigenares omdat hij niet deugt denk ik. Er is gewoon een nieuwe 997 cabrio gekocht da's al. Ik vroeg achter olielek en ze heeft me meegenomen naar de garage, waar ze dan zelf verbaasd was over het plasje. Al bij al een leuke wagen vind ik, ik vind de velgen ook mooi me 205 en 255 banden erop.
Jan
_________________________________________ Boxster 986S 2003
BMW 118D 2005
Mercedes 300SL 1987
|
26 jan 2008 0:37 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Waarom niet gewoon lekker Boxsteren met Duitse Export Platen
|
26 jan 2008 0:55 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
|
26 jan 2008 1:14 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Mooie auto goede prijs. Breng hem naar een specialist en laat alles gelijk in orde brengen, dan heb jij nog steeds een koopje. Lekker open rijden, dan heb je de airco toch niet nodig.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
26 jan 2008 1:35 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Ik geef Barolo gelijk. Ga met je nieuwe aanwinst naar een specialist om de auto na te laten kijken. Geeft je allereerst een beter gevoel maar kan ook zeker extra kosten gaan schelen. Veel plezier met je rode duivel
|
26 jan 2008 9:23 |
|
|
jack bauer
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo---
Porsche 997 S2Antwerpen
|
@jan67:
Ik ga steeds op onderhoud bij "Van Beurden" in Retie.
Zeer vriendelijke mechanieker die ook al een jaar of 20 in de Porsche-scene zit.
http://www.vanbeurden-usedporsche.be/vb/
De prijzen vallen goed mee tov de officiele dealers.
_________________________________________ No speed,no fun........
no fun,no life.......
you only live once,
make it a good one!!!!
|
26 jan 2008 9:51 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Klopt, en als met dat gereedschap blijkt dat er daar geen afwijking is, is er verder niets aan het handje.
Een groot aantal boutjes zal dan tevens worden vervangen door gemodificeerde, en de laatste type keerring ( 4e modif.) is zeer betrouwbaar, en zal niet weer opnieuw gaan lekken.
Veel prettige kilometers
|
26 jan 2008 9:56 |
|
|
jan67
986S 2003Antwerpen
|
Hallo,
Ik kan stilaan verder dankzij de goede raad. Ik ga de wagen ineens bij een Porsche Centrum binnendoen voor jaaronderhoud. Ik ga ze vragen van ineens eens naar de lek te kijken, eens met de wagen te rijden en hun oordeelte geven. Dan kan ik nog steeds zelf zien wat wanneer gemaakt wordt. Gezien Porsche ondertussen zelf wel veel know-how moet hebben rond dit probleem (en speciaal gereedschap) ga ik in het begin toch liever ff langs de officiële dealer. Maar zoals gezegd, voor die paar druppels ga ik hem nog niet onmiddelijk laten maken, ik hoop dat het nog enkele tienduizend kilometers duurt voor het erg lekt en dan laat ik ineens de koppeling vervangen en de dichtingen vervangen.
Ik heb ook winterwielen te koop gezien, dezelfde velgen als er op mijn S staan maar dan met winterbanden, weinig mee gereden voor 499 euro.
Misschien wel een koopje?
Jan
_________________________________________ Boxster 986S 2003
BMW 118D 2005
Mercedes 300SL 1987
|
26 jan 2008 10:23 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Lijkt mij zeker een koopje, als er nog ruim profiel op zit. Ik heb niet veel onder de 1000 € voorbij zien komen.
|
26 jan 2008 10:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Recent bouwjaar, lage km's
Als de auto idd zijn onderhoud bij de off. porsche dealer heeft gehad zou de keerring gewoon onder de coulance horen te vallen
Gewoon effe bellen met de belgische importeur of je plaatselijke off. dealer
Als het niet meer onder de coulance valt, en de lekkage is niet al te dol, kan je ook wachten totdat de koppeling vervangen moet worden...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
26 jan 2008 14:58 |
|
|
jack bauer
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo---
Porsche 997 S2Antwerpen
|
Als je interesse moest hebben,ik heb hier nog zo goed als nieuwe velgen staan met banden op,vooraan 4mm profiel,achteraan 1mm profiel.
Meer info:http://www.2dehands.be/originele-17-porsche-velgen-36293246.html
Prijs voor forummembers is nog bespreekbaar Razz Razz Razz
_________________________________________ No speed,no fun........
no fun,no life.......
you only live once,
make it a good one!!!!
|
26 jan 2008 15:37 |
|
|
jan67
986S 2003Antwerpen
|
Hi,
Ik heb die andere set al gekocht ondertussen...was via ebay de veiling liep af om 13u05 vandaag. In alle geval ook heel mooie velgen die je aanbiedt.
Ik heb ondertussen nog een ander idee mbt tot de olielek:
- de verkoper is particulier, koop nu een nieuwe 997 cabrio en heeft ook een cayenne => lijkt me dus een goede klant waarvoor ze misschien wél de krukaslek in kulanz herstellen.
- ik vraag dus aan de verkoper of hij het probeert te laten maken, en geeft hem daar 400 euro voor, toch nog een pak minder dan de herstellingskost....
Misschien wat ingewikkeld.
Gr,
Jan
_________________________________________ Boxster 986S 2003
BMW 118D 2005
Mercedes 300SL 1987
|
26 jan 2008 15:55 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Alles is hierboven al gezegd.
Vervelend maar niet het einde van de wereld. Zolang je er niet aan stoort en het niet erger wordt lekker laten zitten en meenemen bij het vervangen van de koppeling.
Wel even laten laten controleren of het inderdaad uit je koppelingshuis komt. Het wil ook wel eens voorkomen dat de olievulbuis lekt of dat er een bougiegat lekt. Ook geen erge problemen overigens.
Airco ? Ik heb 'em express zonder besteld nieuw en geen moment spijt van gehad. Lekker open rijden.
Mark.
|
26 jan 2008 16:04 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Bij een tiptronic kan olielekken geen kwaad, maar bij een schakelbak wel !
( komt bij de kopp.-platen op den duur ) zou er toch niet te lang mee doorrijden.
|
26 jan 2008 16:24 |
|
|
Flatsix6
993 Carrera 4S
993 Carrera Cabriolet
912 SWB 1966
Cayenne MY '13Limburg (België)
|
Beste Jan,
Maak maar eens een ritje met je 986 S (Mod. 2003) en rij maar eens vanaf naar Antwerpen naar Aken.
In België gas erop tot 150 km/u op de E313, dan de E314 tot aan dat heel mooie maar enorm "irriterend en vervelend" stukje Nederland (ik bedoel hier enkel het verkeer mee natuurlijk!) met al die linksrijders en onbemande camera's (dus goed aan je snelheid houden !!) en na 20 min. met een ei onder je pedaal gereden te hebben, dan kan je de teugels gedurende 10 minuten (want veel minder verkeer en geen linksrijders meer) eens echt laten vieren tot de afslag Aachen.
Dan kom je in een super professionele Werkstatt (met heel veel Belgische en Nederlandse klanten) waar je je bovendien ook nog eens in het Nederlands kan verstaanbaar maken, want de Chef Garage is getrouwd met een Hollandse.
Zij inspecteren gratis je wagen en geven je reeds een diagnose wat er mis aan is.
VOORDEEL: Je leert je auto beter kennen gedurende deze mooie rit en je hebt er een idee van wat er schort + mogelijke kostprijs.
Groeten,
Flatsix6
http://www.porsche-aachen.de/de/aftersa ... on=details
_________________________________________ Porsche, so baut man Sportwagen!
|
27 jan 2008 13:08 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat nam ik ook aan Leo, vroegah, maar volgens de echte specialisten loopt het gewoon weg achter het vliegwiel
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 jan 2008 13:30 |
|
|
jan67
986S 2003Antwerpen
|
_________________________________________ Boxster 986S 2003
BMW 118D 2005
Mercedes 300SL 1987
|
30 maart 2008 23:45 |
|
|