Auteur |
Bericht |
ECT
|
Oliedruk
Is het normaal dat de oliedruk bij warme motor en stationair(!) draaien beetje snel schommelt tussen 1.9 en 2.1? Of hoort de wijzer nagenoeg stil te staan bij ± 2.0? Of wijst het op een of andere oliesproeier dat verstopt / vervuild is? De motor loopt wel heel erg mooi rond en vol.
|
25 jan 2008 18:29 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tja, daar valt natuurlijk weinig over te zeggen. Bij een AM DB9, AM DBS, 997 Turbo Schwarz, 993 ..... of nog iets exotischer
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 jan 2008 22:19 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
K zal morgen eens kijken wat er bij mij op die wijzer staat, weet t nu ook niet uit mijn hoofd bij de door jou genoemde waarden onder soortgelijke omstandigheden.
Wellicht hebben de soortgelijke 993 rijders nu al info?
K neem niet aan dat het over je 'andere auto' s gaat?
|
25 jan 2008 22:44 |
|
|
ECT
|
Heb het hier alleen over mijn 993.
Wel dient opgemerkt te worden dat ik er te weinig in rij. Heb gehoord dat hierdoor de olie in de olieleidingen kunnen verharden (vergelijk olie dat je door de afvoer laat lopen en zich dan gaat harden tijdens afkoelen), misschien kan dit invloed hebben op de oliedruk
|
25 jan 2008 23:09 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
strak op 1 bij stationair toerental en warme motor.
|
27 jan 2008 13:38 |
|
|
mike 93
993 C2
|
Hier ook, 1 / 1,5 bij warme motor. Olie wel op tijd ververst?
_________________________________________ Een Porsche is meer dan de som der (onder)delen
|
27 jan 2008 13:53 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Bij mij strak op 2.2 bij warme motor. In de zomer in de file bij zeer warme olie staat ie op 1.7 (olie is dan dunner). Is ook sterk afhankelijk van de soort olie die je gebruikt! Enige beweging in het metertje kan aan vanalles liggen en meestal elctronisch van oorzak vlgs mij
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
27 jan 2008 14:36 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ja, er wordt een hoop gekletst
Koude olie is dikker, maar uiteraard nog 100% bruikbaar - max. 4000 omw/min - maar verstoppen is echt...
En dat (geringe) schommelen, zoals al geschreven oliedruksensor
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 jan 2008 17:18 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Hier ook tussen 1,5 - 2,2 afhankelijk van de olietemperatuur (zeer heet - normaal). Af en toe staat tie ook wat te schommelen. Maak je geen zorgen, het schommelen kan van alles zijn, en inderdaad ook een rotte oliepomp, versleten lagers ed, maar dan staat tie niet bij 2 bar te schommelen maar bij een veel lagere druk.
|
27 jan 2008 17:50 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Dus met 1 moet ik me langzaam zorgen gaan maken
|
27 jan 2008 17:59 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Bij mij ook rond de 2 (schommelt ook wel een beetje).
|
27 jan 2008 18:02 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij mij ergens tussen de 1.0 en 1.5.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 jan 2008 18:04 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Vindt het inderdaad aan de lage kant, maar is nog binnen de specificatie dus nog geen zorgen maken, maar zou bij een volgend beurtje de oliepomp en de sensor even inspecteren
Bij acceleren gaat je meter wel netjes richting 5 neem ik aan?
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
Laatst bijgewerkt door LouisXIV op 27 jan 2008 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jan 2008 18:05 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
nou wim. dat lucht op!
|
27 jan 2008 18:06 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
Heb bij mijn vorige (964) wel eens gehad na een filter wissel...
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
27 jan 2008 18:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
absoluut niet... 1 bar bij warme motor/stationair is netjes
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
27 jan 2008 18:21 |
|
|
ECT
|
Vooralsnog hoef ik me niet echt zorgen te maken. Na meer dan een half uur rijden wanneer de motor echt goed heet is, schommelt hij nauwelijks meer. Dan zit hij mooi strak tussen 1.8-2.0.
Ik denk ook niet dat er wat aan de hand is, ga voorzichtig en zuinig met mijn auto's om en als autoliefhbber worden ze altijd goed onderhouden.
|
27 jan 2008 19:16 |
|
|
Wimpie77
|
Mijn oliedruk zat altijd rond de 2 maar vanochtend zag ik opeens dat hij rond de 1 hing... Bij optrekken gaat hij wel wat hoger, maar daarna weer terug naar 1 of misschien nog wel iets lager...
Vreemd of niet?
_________________________________________ * * *
|
27 maart 2008 11:11 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ineens 1 bar minder? Dat zou ik wel even laten checken....
|
27 maart 2008 11:19 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wat denk je zelf?
Echter, kan ook iets kleins zijn, sensor, instrument, slecht contact. Dus oliedruk laten meten met losse meter. Wanneer inderdaad druk ineens een stuk lager dan geen meter meer rijden.
|
27 maart 2008 12:14 |
|
|
Wimpie77
|
Volgens officiele Porsche boekjes is de oliedruk bij een 76-er bij een stationair lopende motor tussen de 0,5 en 1 bar...
En bij 5000 toeren moet de oliedruk tussen de 4,5 en 5 bar zijn...
Ik zal vanavond even testen hoe de oleidruk is bij 5000 toeren. Als dat niet goed is, dan zal er naar gekeken moeten worden...
_________________________________________ * * *
|
27 maart 2008 12:26 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
vreemde logica houden sommige mensen er toch op na
bericht 1:
volgens mij is er iets niet goed met mijn motor
even later bericht 2:
ik laat de motor vanavond wel effe 5000tpm draaien, kijken of het dan wel goed is
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
27 maart 2008 12:38 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Plotselinge veranderingen in oliedruk zijn veel zorgwekkender dan de absolute waarde, houd daar rekening mee. Als je er geen andere (dunnere) olie in gekieperd hebt en de sensoren ed. zijn allemaal ok dan heb je waarschijnlijk een probleem.............. Doorrijden is dan het stomste wat je kan doen.
|
27 maart 2008 12:46 |
|
|
Wimpie77
|
En bericht 3 zal hopelijk worden:
Niks aan de hand! Bedankt voor de info!
Heb gebeld met Renntech en hij heeft me verteld wat ik moet doen, dus zoals ik in bericht 2 zei zal ik dat vanavond even checken!
_________________________________________ * * *
|
27 maart 2008 12:56 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Wimpie, geen paniek. Mijn 2.7 heeft bij een olietemperatuur van 80 graden 'toerental/1000' bar, bij hogere temperatuur daalt de druk naar (tpm/1000)-1. Doet hij al jaren, loopt prima.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
27 maart 2008 14:56 |
|
|