Hallo Blauwe kikker!
Wàt een geweldige conversatie over dat gas zèg! Ik krijg zowaar de scheurbuik van het lachen; wat een figuren passeren hier de revue!
Nog even los van het feit of een 928 of een luchtgekoelde Porsche op gas kan lopen -daar wil ik graag ook nog even op in gaan- het volgende;
Voor de duidelijkheid: bij een boot reken je inderdaad meestal met liters per uur; een gemiddelde kruiser doet zo'n 4 tot 6 liter per uur (Diesel) Er zijn altijd van die sterke verhalen van mensen die beweren dat hun scheepsmotor nooit meer dan 5 liter per uur gebruikt, nou, de rekensom is eigenlijk heel simpel: Vermogen gedeeld door 5 is bij een dieselboot het gebruik per uur.
Dus als je met een boot met bv. 100 pk volgas vaart, doet ie hoe dan ook zo'n 20 liter per uur. Vaar je dan zeg maar 20 kilometer per uur, dan doe je het voor een gemiddelde kruiser echt niet slecht maar toch nog 1 op 1
EN GEEN 1 op 5 of 1 op 10 !
Voordat ik geveld werd door gezondheidsproblemen, heb ik een droom waargemaakt; zelf een boot ontwerpen en bouwen. Uiteindelijk werd het een uitdaging om zo snel mogelijk te gaan met zo min mogelijk brandstof.
Resultaat: een zeewaardig (wat heet) bootje van 15 meter lang en slechts 2 meter breed; een soort kano op anabole steroïden (ooit zo betiteld).
Een Golf turbo Diesel erin en opgekieteld tot zo'n 90 pk en het bootje liep ingetimmerd en wel 40 kilometer per uur en gebruikte daarbij slechts 18 liter per uur aan brandstof; jaaaa? 1 op 2 ?!
Natuurlijk werd het nòg gunstiger bij stationair varen; 2 liter per uur en liep dan toch nog 8 kilometer per uur; 1 op 4 dus...
Benzine varen is iets duurder; vermogen gedeeld door 4,
tweetakt buitenboordmotor delen door 3 en turbine delen door 2.5
Nog even over dat stomme gas; het is natuurlijk de toon die de muziek maakt en eerlijk gezegd stond de toon van degene die om informatie vroeg
mij ook niet geheel aan; interessant lopen doen op niets af, overigens ik heb meer hobby's; professor, en ik zou best een gesprekje met gasman of speedman of hoe ook willen hebben in mijn relaxte ambiance; ik heb een sofa waarop zeer comfortabel neergevleid kan worden en tijdens een consult leg ik gaarne mijn oor te luister...
Even serieus, Als een motor op benzine kan lopen, loopt ie natuurlijk ook op gas (het woord alleen al in deze context), maar goed, bij een luchtgekoelde motor komt een extra probleempje om de hoek; hoe verwarm je de verdamper... Bij Kevers ging dat als volgt:
Voordat het vloeibare gas de verdamper inging, werd het door een in de uitlaatpot gelast pijpje geleid; hierdoor zakte de temperatuur in de verdamper net zoveel als bij een gewone situatie echter omdat het gas niet door een met koelwater voorverwarmde verdamper liep, was het het hete vloeibare gas zelf wat ervoor zorgde dat de eindtemperatuur uiteindelijk niet onder het vriespunt kwam.
Of dit systeem nu nog mag weet ik niet maar je zou nu een klein kachelradiateurtje en electrisch circulatiepompje kunnen gebruiken in de uitgaande hete koelluchtstroom.
Omdat het materiaal van kleppen alsmede de zittingen bij Porsche, zeker bij de luchtgekoelde modellen van zeer hoogwaardige kwaliteit zal zijn, met stelliet en wellicht natriumgevulde kleppen, hoeft dat geen reden te zin om het technisch niet mogelijk te maken. Bovendien is gas (wéér dat woord),
erg "klopvast" ; de ontsteking kan altijd 3 tot 5 graden vroeger gezet met als prettige gevolg dat de eindtemperatuur van het uitlaatgas weer een acceptabel laag niveau heeft.
En wat betref meneer de brulkikker zou ik zeggen zet de tank inderdaad op het dak of liever op de Targabeugel want dan kan iedereen meteen zien dat het wéér gelukt is!
Wel even een heftrucksnelaansluting zodat ie snel nog afgekoppeld kan worden als ie weer in de wasstraat gaat...