Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 9:34

Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Indisch rood: met of zonder vernislaag? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
986S 2003
Antwerpen
Bericht Indisch rood: met of zonder vernislaag?
Hallo,

Ik ga zaterdag m'n 986S halen. Ben ondertussen ter voorbereiding wat opzoekwerk aan het doen...

Ik vind geen definitief antwoord of op indisch rood op een boxster nog een extra glanslaag (kleurloze vernislaag zoals bij metallic) ligt, of het gewoon vol rode lak is.

Op een duits forum werd er verondersteld dat indisch rood vanaf 1989 met vernislaag is, maar zeker was het niet.

Weet iemand hier het toevallig?

Thx,
Jan

03 feb 2008 22:18
Profiel
Bericht 
Voor een Boxter 2003 in Indisch Rot (Guards red) is het kleurnummer 84A/G1. Dat is een basiskleur rood + een blanke lak tegen UV ed. en om 'm te laten glimmen. Dat is overigens het geval voor alle rooien vanaf 1987...

03 feb 2008 23:02
PorscheForum Rookie
986S 2003
Antwerpen
Bericht 
Hallo

Bedankt voor de snelle respons. Dat bevestigt het idee van het Duits forum.

Aan de ene kant goed nieuws, rood zonder vernislaag is alweer snel dof.

Minder goed: éénlaagslak is zoooo gemakkelijk om bij te werken. Krasjes en steenslag kan je onzichtbaar herstellen, gewoon opvullen met een lakstift tot de verf er iets bovenop ligt (hoger dan de omliggende laklaag), laten drogen, met 2000 korrel schuurpapier gelijkschuren, polieren en klaar. Met een vernislaag al iets moeilijker me dunkt, maar lijkt me toch nog beter haalbaar dan bij metallic.

Ik heb uit het bezit van een rode alfa spider van 1990 (de laatste van het oude model met achterwielaandrijving) een zwak voor knalrood overgehouden(op de juiste wagen natuurlijk). Een 987 of zelfs 997 zou ik eveneens in rood overwegen denk ik.

Groeten,Jan

Groetjes
Jan

Laatst bijgewerkt door jan67 op 04 feb 2008 0:21, in totaal 1 keer bewerkt.

03 feb 2008 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Valkenburg aan de Geul (Lb)
Bericht 
@Jan67: Onzichtbaar is al gauw een heel groot woord, maar dit kun je ook met een kleurlak uitgerust met blanke lak.

Vergeet niet dat er in een lak zonder blanke laklaag, ook vele malen sneller weer kleine krasjes en swirls komen. Ook is deze sneller slachtoffer van kleurfading en oxidatie. Dat is weer het nadeel ervan.

Gebruik bij het wetsanden wel het goede papier welke geschikt is voor deze klus. Gebruik ook een pad om een evenredige druk uit te oefenen tijdens het schuren, anders krijg je een oneffen schuurpatroon. Persoonlijk zou ik zeker tot 3000 nawerken voordat je over gaat op polijsten.

Succes met de eventuele repair !!

03 feb 2008 23:49
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
986S 2003
Antwerpen
Bericht 
Bart,

Thx voor het antwoord. Nog een detailvraag: stel je hebt een steenslagschade in rood met vernislaag. Ga je dan
eerst een klein beetje rood in de schade aanbrengen en dan verder opvullen met vernis en dan schuren? Zo blijft ook de herstelling twee lagen: lak + vernis. Ok zo?

Volgende keer dan misschien idd. beter 3000 papier kopen. Bij mijn donkerblauwe mercedes heb ik 2000 gebruikt (nat), maar dan nog wel met een vrij groffe cleaner en dan pas medium en fijn. Een wagen waar vernis op staat wil ik niet te lijf gaan met die groffe cleaner.

Gr, Jan

04 feb 2008 0:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Super Carrera schreef:
Dat is overigens het geval voor alle rooien vanaf 1987...

Mijn '88er heeft zéker géén blanke laklaag!

04 feb 2008 1:19
Profiel
Bericht 
Mijn bronnen zijn doorgaans erg betrouwbaar :wink: Maar misschien zaten ze er deze keer toch een jaartje naast :?: :D

(die krijgen op hun lazer, daar kun je van op aan :evil:)

04 feb 2008 1:30
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Bert schreef:
Super Carrera schreef:

Rare vraag misschien, maar...

Hoe weet je dat zo zeker?

04 feb 2008 10:20
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
als je een oude rode laklaag poetst zit er meestal wel wat aan je doek.
met een blankelaag er over kan dat niet.
ik denk dat een blankelaag niet mooi is over gewoon rood.teveel spiegelen.ook denk ik dat het onder de blankelak gaat verschieten omdat uv door de blankelak gaat zal natuurlijk wel langer duren maar als het begint is er ook nix meer aan tedoen.
ik zelf zou het dan ook niet doen.de lakken en vooral de acryl lakken zijn veel kleur vaster als de oude lak van toen.

anton964

04 feb 2008 13:04
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Speedy356 schreef:
Bert schreef:
Super Carrera schreef:

Rare vraag misschien, maar...

Hoe weet je dat zo zeker?

Idd bij goed poetsen rood op m'n doek, ik betwijfel overigens ook of er bij een 964 en zelfs biij een 993 een blanke laklaag over heen zit.

04 feb 2008 14:21
Profiel
Bericht 
Noem mij het jaar van zo'n rode 964, en je krijgt er een antwoord op... :idea:

04 feb 2008 15:57
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
rode 964 die zijn hemaakt van 89 tot 94.
volgens mij worden gewone kleuren nooit met een blankelak geleverd.
alleen op verzoek van de klant.

anton964

04 feb 2008 16:24
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
anton964 schreef:
hemaakt

Heerlijk. Een echte Zeeuw. :wink:

04 feb 2008 17:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
@Jan67: Excuses voor mijn late reactie.

Wat ik zou doen in dergelijk geval:

Eerst goed wassen en eventueel de spots kleien, om zo alle verontreiniging eruit te halen. Ontvetten met alcohol (wasbenzine mag, uiteraard voorzichtig). Dan vullen met kleurlak en een 15 minuten laten drogen, dan de overtollige lak weg wrijven met een oude doek. Dan de blanke lak erin en laten drogen.

Dan begin je te sanden. Nogmaals, pak het professionele en goede papier hiervoor. Korrel 3000 bij de Gamma doet de truuk niet. Alhoewel, het doet de truuk wel......maar dan zit je met een onregelmatig schuurpatroon. Daarna komt het polijsten en afwerken.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me ook gerust een mailtje sturen.

04 feb 2008 17:58
Profiel WWW
Bericht 
Een 964 in indisch rot (guards red) heeft vanaf 89 tot en met 90 de kleurcode 80K/G1/G8/25/027/LM3A. Vanaf 91 tot 94 is dat de kleurcode 80K/G1/M3A

Beide zijn basecoat/clearcoat combinaties.

To provide further improvements in appearance and durability, a new type of finish, called “Basecoat/Clearcoat,” was developed and introduced in the late 70’s. The topcoat paint system was split into a pigmented enamel basecoat, followed by a clear enamel finish. The key to this technology was the development of a clearcoat material with superior durability in all climates. Initially, the cost of the Basecoat/Clearcoat paint system was prohibitive and it was only used on some high-end automobile finishes. However, refinements in the material technology and processing helped to reduce costs, and by the late 80’s this paint system had become widespread. In fact, only a small percentage of cars manufactured today do not use this Basecoat/Clearcoat paint system.

While the Basecoat/Clearcoat paint system is far superior to conventional one-coat enamel paints in many respects, it has a few disadvantages. The clearcoat has a greater tendency to show marring when rubbed by foreign materials; in fact even terry towels leave visible wiping marks or streaks on the surface. Furthermore, the high reflectivity of clearcoat makes any imperfection highly visible; therefore swirl marks from buffing are much more pronounced. Finally, removing clearcoat by using polishing products removes UV protectants, which can lead to loss of gloss and clarity and ultimate failure of the paint system.

eehm, Bert, dat rooie op die poetsdoek van je, dat wil alleen zeggen dat je zo langzamerhand door die clearcoat van je heen bent... :?:

04 feb 2008 20:52
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
Super Carrera schreef:
Voor een Boxter 2003 in Indisch Rot (Guards red) is het kleurnummer 84A/G1. Dat is een basiskleur rood + een blanke lak tegen UV ed. en om 'm te laten glimmen. Dat is overigens het geval voor alle rooien vanaf 1987...

Toch niet bij mijn 968 hoor!

04 feb 2008 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
WdePundert schreef:
anton964 schreef:
hemaakt

Heerlijk. Een echte Zeeuw. :wink:

Sprak de overloper :mrgreen: .

04 feb 2008 22:00
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Super Carrera schreef:
eehm, Bert, dat rooie op die poetsdoek van je, dat wil alleen zeggen dat je zo langzamerhand door die clearcoat van je heen bent... :?:

Geloof mij maar, er zit echt geen blanke laklaag op hoor, bekijk mijn auto maar eens op een minimeeting of toertocht.

04 feb 2008 23:24
Profiel
Bericht 
...Ik geloof je zo ook wel hoor :!: :wink:

(maar we zullen dr ns even met een loupe naar kijken dan.. :cyclops: )

04 feb 2008 23:44
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Een clearcoat is -indien goed gespoten- onzichtbaar en neem maar van mij aan dat de jongens bij Porsche weten hoe ze moeten spuiten...

05 feb 2008 1:45
Profiel
Bericht 
Jongens die spuiten. geen spuitrobot dan bij Porsche. :roll: :wink:

05 feb 2008 9:19
PorscheForum Rakker
964 C2 1991
ouddorp
Bericht 
Heren,

Mijn rode 964 van 1990 is indisch rood gekleurd en uitgevoerd zonder blanke laklaag
Dit geeft ook het probleem dat de lak aan het verkrijten is en een lichte waas vertoont. Indien de porsche in een donkere gagage staat houd de kleur lang stand na een poetsbeurt, in het volle zonlicht zie je de waas na enkele weken terugkomen.
Is het mogelijk een blanke laklaag aan te brengen over oude rode laklaag na grondig reinigen?

Groeten paul

05 feb 2008 15:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Dat is in principe wel mogelijk zover ik mij heb laten inlichten, maar het is geen kwestie van 'even afplakken en over blazen'. En vergeet niet, ook al zit er blanke lak over, de vorming van oxidatie en kleurfading door UV straling blijf je behouden. Wel in mindere mate, maar tegenhouden kun je het niet.

05 feb 2008 15:33
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
@ DoubleG: Eerder een overkanter.

05 feb 2008 17:37
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Nee hoor Wim, ik ben aan de overkant gaan wonen, jij bent zelfs de provincie verlaten :wink: :P

05 feb 2008 21:40
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende