Schroefveren werd door Porsche gebruikt bij race 911's omdat de inwendige diameter van de splaines voor in de draagarmen en achter in de torsieveerbuis en veerplaat geen dikkere torsieveren toelieten.
Hoe gebruik je jouw 911, want bedenk dat alle schroefveersetjes die er op de markt zijn gekomen alleen voor racegebruik bedoeld zijn.
Uiteraard kan daarmee op de straat gereden worden, maar de auto zal overdreven stug afgeveerd zijn.
Aan de voorkant kun je eenvoudig de torsie veren verwijderen, achter iets lastiger, maar ook dat zal wel lukken.
Bedenk wel dat je de achterste schokdemperbevestiging in de carrosserie moet versterken zoals deze vroeger oa. ook bij de RSR's en SC/RS versterkt waren.
Op de 911 SC/RS van 1984 is af fabriek de combinatie gemaakt van dunne torsieveren en veerpoten met extra schroefveren. Maar ook weer alleen voor ralley gebruik, de paar geleverde straatversie's hadden alleen weer de torsieveren van de 911 Turbo. Als optie lverde Porsche voor de SC/RS dikkere torsieveren. Nu via aftermarket nog steeds verkrijgbaar.
Kortom, voor race doeleinden en zeer sportief straatgebruik geschikt, máár het grensbereik wordt ook een stuk kleiner.
In bijna alle gevallen zijn torsieveren de beste oplossing voor een straat 911.
Als er een set wordt aangboden moet je altijd goed kijken in wat voor een set dit verkeerd. Schokdempers hebben niet het eeuwige leven, is dit niet een 'versleten' set die al heel wat ( circuit) kilometers meegemaakt hebben?
Erwin.
.