Auteur |
Bericht |
Pascal
‘64 Kever
|
En toch was je er bijna joh
Qua wegligging mijn gok: de nieuwste
|
09 feb 2008 23:35 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
moet je es zorgen dat je in een fatsoenlijke 914 rijdt ja... van die gekken heb je er tussen lopen gelukkig hebben ze wel het gelijk van de stopwatch aan hun kant mag je uitleggen...
een 968 of 964 zijn bv qua onderstel nog behoorlijk "ouderwets" en zeker niet moderner/geavanceerder dan een 914 (of vroege 911)
en een boxster/cayman is qua onderstel ontwerp ook al geen technologisch hoogstandje
de 993 en 996/7 mogen dan een knappe multilink achterwiel ophanging hebben, maar die is nog altijd niet goed genoeg (en wordt dat ook nooit) om de slechte gewichtsverdeling te compenseren...
de 914 is dus weldegelijk de porsche met de beste wegligging
en da's niet omdat ik dat zeg...
dat wordt nog zeer regelmatig in de praktijk bewezen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 feb 2008 4:10 |
|
|
horn
PF #57
|
jeroen: en in vergelijking met een cayman? (heb in beide niet gereden dus kan het niet vergelijken)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 feb 2008 9:04 |
|
|
Tridensjeff
993 CoupéNijmegen
|
Sowieso slaat het nergens op om 911 als één optie te geven. Ik heb zelf een 3.2 carrera en een 964 gehad en rijd nu in een 993, maar tussen deze 3 auto's zijn de verschillen al heel groot, laat staan tussen de 70er jaren modellen en een 997....
_________________________________________ Nunc aut numquam
|
10 feb 2008 11:11 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
ik mis ook de GT3....is een 914tje niets bij...
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
10 feb 2008 12:38 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Wel eens met beide wagens gereden? (in ongeveer dezelfde conditie!)?
|
10 feb 2008 15:32 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Beetje moeilijk vergelijk...lange bochten?korte bochten?Bochten waar het op motorvermogen aankomt?
Ik denk(heb er nl geen ervaring mee) dat t.o.v. een 914(vooruit jeroen)een 911 langzamer een bocht in gaat maar harder eruit.(zeker bij korte bochten)
Dus waar meet je dan weer de bochtsnelheid
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 feb 2008 18:42 |
|
|
horn
PF #57
|
nou, een bochtig stukje weg en dan kijken wie er het snelste van punt a naar punt b komt. lange bochten, korte bochten, haakse bochten etc. heeft allemaal te maken met 'wegligging' wat mij betreft.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 feb 2008 18:49 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
en dan nog de staat van de weg, mooi circuit of andere minder gladde weg.
op een slecht wegdek zou je met een lekker strakke circuit afstelling mooi eraf kunnen dribbelen waar een minder sportief geveerde auto gewoon goed te doen is.
robert
ik heb dus ook niet gestemd.
_________________________________________ remmen is angst
|
10 feb 2008 19:21 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Ehm Jeroen.. als de wegligging van die 914 zo goed is... waarom is b.v. de carrera gt dan niet op basis van die auto gebouwd?
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
10 feb 2008 19:26 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Ik merk dat met mijn auto ook, ik heb snelle bochten waar de auto best wel strakker geveerd mag zijn(zou het vast nog harder kunnen)
maar ik heb ook een stukje weg waar het vrij hard gaat en dan de weg iets verlaagd en meteen een bocht (bocht is een groot woord).
door het verlagen van de weg daar verlies je even de druk op de wielen en dan is het insturen niet zo lekker.
en juist daar ben ik blij dat de auto niet zo stug is (ik had namelijk de schokbrekers al eens getest op de stakste stand daar en toen was er even geen contact meer met het weg dek en werd het wel vervelend insturen en remmen om de bocht nog te halen
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
10 feb 2008 19:28 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
die vind ik een beetje simpel om zo te stellen.
jeroen bedoelt geef een 914 wat meer vermogen om gelijk te komen met de andere partij (inzake pk/kg) en je zal zien dat de gewichts verdeling van die auto erg goed is en dus goed mee kan komen of zelfs beter is.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
10 feb 2008 19:33 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Maar op die manier ook met motorvermogen.
Erwin(die ook niet gestemd heeft)
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 feb 2008 19:33 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tuurlijk, een 914 is de Porsche met de beste wegligging . Porsche heeft na ruim 30 jaar de wegligging daarvan bij een ander model niet kunnen evenaren, laat staan verbeteren.
Volgens mij behoort die titel de Cayman toe, exoten buiten beschouwing gelaten.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 feb 2008 19:40 |
|
|
mike 93
993 C2
|
Denk 't ook.
_________________________________________ Een Porsche is meer dan de som der (onder)delen
|
10 feb 2008 19:47 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
914 is om te beginnen geen porsche dus waar hebben we het over...
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
10 feb 2008 19:48 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Ik denk dat "de Ring" de grote scheidsrechter in deze zou kunnen zijn.
Heb zelf meerdere 914's gehad, helaas niet het genoegen om hiermee op de Nordschleife te rijden.
Maar onlangs een GT3 clubsport op dit beruchte circuit mogen beleven en ben van mening dat deze redelijk met kop en schouders boven velen uitsteekt.
Volgens Johan (v.d. Gugten) daarintegen staat de GT3 slechts in de schaduw van de nieuwe RUF RT12.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
10 feb 2008 20:16 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
aangezien je het zo goed weet... leg dan ook meteen even uit wat een Cayman zo "bijzonder" maakt
De Nordschleife is écht geen scheidsrechter als het op wegligging aan komt...
Daar zal je ook nog een aardig pakketje pk's nodig hebben om een snelle ronde te zetten
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 feb 2008 20:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Wat daarentegen weer geen Porsche is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 feb 2008 20:33 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Dat is precies wat ik wil zeggen... dat onderstel van de 914 komt zo goed over omdat het niet al te gek veel vermogen te verwerken krijgt. Kijk b.v. eens naar al die snelle uitvoeringen van kleine auto's tegenwoordig. Het onderstel van een golf of astra is prima geschikt voor de normale modellen maar in een R32 of OPC zie je vaak dat het onderstel niet overweg kan met de "te zware" motor voorin en dan is heel je handling verziekt
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
10 feb 2008 20:47 |
|
|
zuugnap
|
wel grappig om te lezen hoe 32 jr oude techniek met de tand
wordt verdedigd! petje af Jeroen
|
10 feb 2008 21:26 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
't is maar wat je "niet al te gek veel vermogen noemt"
200pk? 300pk? 400pk? 700pk?
Een Carrera GT is echt in een compleet andere "league" dan een 987 of 997
Een 911, 964, 944, 968 of 986/987 daar en tegen hebben echt geen wielophanging die technologisch vooruitstrevender is dan een 914
Voorlopig heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom een 914 een mindere wegligging zou hebben dan z'n latere soortgenoten
Intussen rijdt de 914 al jaren lang alles wat porsche gebouwd heeft zoek in competities die specifiek op wegligging zijn toegespitst en heeft zich wat dat betreft dus al lang in de praktijk bewezen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 feb 2008 22:06 |
|
|
Jort
Groningen
|
In standaard vorm?
_________________________________________ Tjolk.
|
11 feb 2008 0:03 |
|
|
Super Carrera
|
Mijn eerste auto ooit, was gelijk ook de beste qua wegligging: een Zastava. Die deed het namelijk nooit en stond heel erg stevig stil.....
|
11 feb 2008 0:04 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ja, met 165/80/15 bandjes
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 feb 2008 1:47 |
|
|