Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 6:49

Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Kapotgelopen drijfstanglager... es functioniert jawohl! 
Auteur Bericht
Bericht 
Iest dat bij een 968 nog wel eens voorkomt, is dat de olie aanzuig buis in het carter afbreekt of scheurt. Hierdoor kan er niet meer voldoende olie druk worden opgebouwd, waardoor bijvoorbeeld ook de klepstoters niet meer voldoende onder druk komen te staan. Dit is vaak het gevolg van trillingen in de motor door een verkeerd afgestelde (of gebroken) balans as riem. Weet niet of dit bij een 944 ook voorkomt.

Jaap

04 nov 2007 13:39
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Jaap, de 944 heeft ook balansassen en bij ons zijn deze ook een tijdje uit de running geweest (balansriem was geknapt zonder de distributie mee te nemen, vandaar dat we er nooit aan dachten).
Maar voor het dagje circuit hebben we de balansriem en distributie vervangen. Op weg naar het circuit hadden we nog niks gemerkt. Maargoed, waarschijnlijk gaan we het blok nu gewoon reviseren, weten we ook direct wat voor vlees we momenteel in de kuip hebben.
Erwin kwam ook nog met de overdrukklep aanzetten als oorzaak, de kleplichters waren in ieder geval een gevolg :(

04 nov 2007 14:04
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
uit een 944 blok kunnen de meest onheilspellende geluiden komen, mijn vorige (race) motor had zo'n probleem, de motor maakte zo'n herrie dat we dachten dat de drijfstanglagers eruit lagen, het bleken gewoon de klepstoters te zijn, ik heb deze vervangen door een set goede gebruikte stoters en het probleem was verholpen, inmiddels heeft is het blok weer een seizoen racen in de wagen van mijn zoon meegegaan zonder noemenswaardige problemen.

nu je oliedruk zo schommeld zou ik toch even kijken of de olieaanzuigbuis niet kapot is, als er een scheurtje in de buis zit zuigt hij valse lucht aan en gaat de druk direct naar beneden met als gevolg klapperende klepstoters en meer........

04 nov 2007 15:38
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht 
als student werktuigbouw kun je mooie plaatjes maken zie ik. Of heb je die niet zelf gefabriceerd ?

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

04 nov 2007 22:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Die heb ik zelf gemaakt ja, en die zijn nog uber-simpel... :)

05 nov 2007 2:06
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Nou, eindelijk eraan toe gekomen om de motor uit elkaar te halen, de nummer 2 drijfstanglager is compleet aan gort, hij begon nog net niet in de drijfstang zelf te vreten.
Wordt iig alle krukas/drijfstanglagers vervangen, de krukas opnieuw laten slijpen, en misschien zelfs de cilinders honen en de oliepomp vervangen gezien het gruis wat ie te verwerken had... Plaatjes vd ravage volgen morgen oid.

01 dec 2007 22:25
Bericht 
Dat is minder leuk, maar wel goed dat je het gevonden hebt, succes met de revisie.

02 dec 2007 10:54
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Dat klinkt als behoorlijk ernstig. Sterkte met de klus.

02 dec 2007 11:28
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Aalsmeer
Bericht 
944 guy schreef:
Nou, eindelijk eraan toe gekomen om de motor uit elkaar te halen, de nummer 2 drijfstanglager is compleet aan gort, hij begon nog net niet in de drijfstang zelf te vreten.
Wordt iig alle krukas/drijfstanglagers vervangen, de krukas opnieuw laten slijpen, en misschien zelfs de cilinders honen en de oliepomp vervangen gezien het gruis wat ie te verwerken had... Plaatjes vd ravage volgen morgen oid.

de cilinders honen? ehhhhhhhhhhh wil je een vastloper?

02 dec 2007 14:48
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Aalsmeer
Bericht 
dat ga je niet horen, drijfstanglager geeft geluid bij omhoog en naar beneden, klepstoter alleen bij het 'stoten'

ik heb al eens een motor voor 75% uit elkaar gehaald waarvan meerdere 'experts' er zeker van waren dat er een drijfstanglager overleden was. mooi niet dus, uiteindelijk de klepstoters vervangen en weg was het geklapper

02 dec 2007 19:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Citaat:
de cilinders honen? ehhhhhhhhhhh wil je een vastloper?

Hoe wil je dan de boel weer vlakmaken, een gare lager betekent niet per se dat je blok is afgeschreven, mits je er op tijd bij bent. Bovendien is het gekras in de cilinders nog niet zo erg, viel me zelfs mee gezien de bende onderin. Er zit alleen 1 korte maar hele diepe kras in nummer 4, zie onderaan, wat nog wel eens de enige reden voor een afdankertje zal zijn.

Elven schreef:
OK...drijfstanglager...eerder in dit Topic was er sprake van kleplichters...
is het niet zo dat er een verschil in frequentie is tussen mankementen die krukas gerelateerd zijn en mankementen die nokkenas relateerd zijn.

Eeuh 1 staat tot 2..al eens van gehoord?

Het stellen van de diagnose blijkt wel een probleem te zijn, gezien het veranderde topic-onderwerp.....

Niet jippie bedoeld hoor, maar ik ben bija beledigd dat je ons tweën zo laag inschat ;) We dachten eerst ook beiden dat het uit de kop kwam (ik kan het nog wel es fout hebben, maar mn pa geloof ik bijna direct als die wat beweert op autogebied). De frequentie was veel te laag voor het krukas toerental. Het verschil tussen 10 of 5 keer per seconde hoor je normaliter wel, hier dus echt niet.
Met een schroevendraaier ook geluisterd en het geluid varieerde al naarmate je over de nokkenas huis heen en weer ging. Op zich hadden we het ook niet fout :D De kleplichters waren ook stuk...
Overigens: denk niet dat wij hier niet de balen van hebben, we hadden het liever ook direct goed gehad. Een schop na hebben we niks aan ;)

Maargoed, alhier enige foto's, zaterdag ochtend:
Afbeelding
Afbeelding

Uurtje verder (natuurlijk vooral VEEL labelen, al die bedrading etc).
Afbeelding
Afbeelding

Nog es een uur of 2 verder:
Afbeelding
Afbeelding

Na nog een uur ploeteren waren het carter eraf, en de kop, en nog wat ander apparatuur aan de voorkant. Duidelijk metaal in de olie...
Afbeelding

Kort daarna (verwijderen zuigers)
Ietwat versleten lagerschaal...
Afbeelding

Kruk nummer 2:
Afbeelding

Kruk nummer 3 (verkeert duidelijk in betere conditie):
Afbeelding

Ondertussen vond mn ma de vloer wat vol raken :D
Afbeelding

Na nog een uurtje of 2/3 klooien (resterende apparatuur voorkant eraf, motorsteunen eraf, olie/water warmtewisselaar).
En de cilinders (nog wel het meest balen trouwens).
Nummers 1 en 2 aan de inlaat kant
Afbeelding

Nummers 3 en 4 aan de inlaat kant
Afbeelding

Nummers 1 en 2 aan de uitlaat kant
Afbeelding

Nummers 3 en 4 aan de uitlaat kant.
Afbeelding

Al dat gekras is nog niet eens diep (met de nagel amper te voelen) en kan misschien met honen weggewerkt worden. Maar die omcirkelde kras is echt rete diep en dan kunnen we de boel wel een maatje groter frezen en overmaatse zuigers plaatsen, maar dan kan ik er beter een tafel van gaan maken zoals de versnellingsbak denk ik...

Afbeelding

02 dec 2007 21:15
PorscheForum Junkie
Aalsmeer
Bericht 
helaas kan je de cilinderwanden niet zomaar honen, werkplaatshandboek is daar erg duidelijk over. dat betekend dat de cilinderwand opnieuw moet worden voorzien van een laagje alu of nikasil, een dure aangelegenheid.....

andere optie is het plaatsen van bussen in het blok

jippie, maar de meeste motoren die ik (en anderen) openmaak zien er uit zoals jouw foto's :(

02 dec 2007 23:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tsja, da's lastig. Op het circuit slijt zo'n kreng hard, en met een helm op de kop hoor je de eerste indicatie ook niet. En p356sc komt iig even to the rescue wat dat betreft ;)
Na de kleplichters te hebben vervangen heeft ie ook zeker 5 minuten gedraaid dus dat heeft m ook geen goed gedaan.
Misschien gaan we wel op zoek naar een ander onderblok, al het hoon en slijpwerk wat er aan de krukas en het blok moet gebeuren zal niet gering zijn (ik denk sowieso alle cilinders, en het lagervlak voor drijfstang nummer 2). Eerst ff prijzen zoeken en dan kijken wat het goedkoopst is.

04 dec 2007 1:20
PorscheForum Junkie
Aalsmeer
Bericht 
niet met dit blok verder gaan, vaak heeft de krukas een stevige opdonder gehad en is hij rijp voor de oud ijzerbak, ook het honen doet het blok geen goed, maar probeer daar eerst even wat info over te krijgen, dat weet je wat ik bedoel.

zoek een goed donor blok en maak van twee één, ben ik op dit moment ook mee bezig, een kennis heeft rondgereden (circuit) zonder olie...... kon het blok niet tegen, tsja.......

04 dec 2007 1:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Eindelijk meer info:
We hebben een ander onderblok gekocht bij een sloper in hengelo. Drijfstanglagers waren net versleten, maar de krukas lagers lijken prima (speling is ruim binnen de tolerantie).
Nu dus allemaal pakkingen scoren, zuigerveren, lagers, en weer in elkaar zetten.
Vreemd genoeg was het een amerikaans blok: lagere compressie zuigers dus. Gelukkig zijn onze zuigers nog wel in orde dus die zetten we mooi over.

04 jan 2008 13:56
Papendrecht
Bericht 
Succes met de klus :!:

04 jan 2008 16:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
En NOG meer plaatjes ;) ff de boel schoongemaakt, over 3 weken kan ik gaan assembleren :D (dan arriveren de onderdelen bij mn pa uit de VS vandaan).

Foto's zijn wat matig omdat ze met een telefoon zijn gemaakt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

20 jan 2008 14:11
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht 
wow wat een project, veel succes en sterkte

20 jan 2008 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Nou, gister eindelijk een dagje in de garage kunnen besteden met opbouwen!
Ziehier eerst de zuigers uitwisselen met de andere (goeie) drijfstangen: 1 stang was ingesleten, en omdat ze van gelijk gewicht moeten zijn moesten we ze allemaal omzetten (dat andere blok had amerikaanse zuigers). Fijn voorzien van nieuwe zuigerveren ook ;)

Afbeelding

Voorkant vh blok, oliepomp voorzien van nieuwe pakking, waterpomp.

Afbeelding

Bezig met zuigers installen:
Afbeelding
Afbeelding

En mijn POOP:
Afbeelding
Afbeelding

POOP staat voor Pile Of Obsolete Parts, en ondertussen weegt mijn POOP dus al 60-70 kilo ;) (krukas, cilinderblok, zuigers/drijfstangen, en ander klein spul).

Hier de stand van zaken, oftewel de onderkant is klaar:
Afbeelding

Over 2 weken meer, eerst loctite opsnorren voor de balansas behuizingen en met een beetje pech moet ik ook een spie opsnorren voor 1 vd assen aangezien 1 van die krengen kwijt is... ZUCHT

11 feb 2008 0:20
PorscheForum Junkie
Aalsmeer
Bericht 
dat spietje kost bijna nix en is nog gewoon te koop bij Alpo b.v.

11 feb 2008 0:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Nou, na een uitermate lange stilte eindelijk meer info! 4 weken terug was ik dus bezig geweest, maar veel verder dan zuigers installen kwam ik niet wegens onderdelen die we toch nog moesten vervangen, nml:
balansas lagers
ringen die tegen de afdichtingen lopen (deze waren door de hoge snelheid vd balansassen ingesleten en dus eerder een bron van lekkage dan de afdichting zelf)
Afdichtingen/loopringen voor de nokkenas (mn pa beweerde deze ooit te hebben vervangen maar gezien het vereiste gereedschap onmogelijk).

Kortom: het was weer even wachten, ondertussen ging ik op skivakantie 8)

Maar alleen goede vrijdag al goede progressie geboekt!!

Ik begon ongeveer hiermee (carter was trouwens los, ik had een tap gemold :oops: ):

Afbeelding

Rechterkant vh blok alles gemonteerd (incl kop):

Afbeelding

Wat hardware aan de voorkant:

Afbeelding

En loos ff 3 foto's vh installeren ve balansas:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ver was ik gisteravond:

Afbeelding

Stiekem ben ik nog ietsje verder: ik was al begonnen met de riemen.
Vandaag staat het schoonmaken vd nokkenas behuizing op het programma, blok afmaken, en aan het stuurhuis knutselen:
We gaan van bekrachtigd naar onbekrachtigd sturen maar de stuurstangen zijn dusdanig verschillend dat ik die om moet wisselen, ik moet nog zien of dit mogelijk is maar het moet haast wel kunnen.

Verdere plannen vh weekend omvatten het vliegwiel aanpassen voor de nieuwe motormanagement (er moeten magneetjes in gelijmd worden) die we over enkele maanden er in zetten als we weer op onze gemak zijn met dit blok (en enkele statistieken verzameld hebben als verbruik en topsnelheid). Dat moet nu omdat het ons anders 10 uur werk zal kosten later ;)
Daarnaast ook nog even het motorruim goed schoonmaken, nu er toch ruimte is.

Verre toekomstmuziek, naar mijn mening in ieder geval, is het dry-sumpen van een 944 blok om dit gezeik voor altijd het hoofd te kunnen bieden (aangezien de wetsump hier de oorzaak van was, samen met ouwe lagers), maar mijn pa is nog niet overtuigd dat dit voor zeker minder dan 2000 euro kan, misschien minder dan 1000 maar dan zou ik moeten graven naar prijzen ;)

22 maart 2008 22:16
Papendrecht
Bericht 
Dat wordt een nuttig weekend. Lijkt me een behoorlijke klus. Sterkte ermee.

23 maart 2008 10:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Nou, alles zit in elkaar, alleen het blok moet nog de auto in :shock:
Dan kan ik zien of het blok direct bombed, of dat ik verrassenderwijs alles goed heb gedaan :D

31 maart 2008 22:59
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Jeuj! Blok in de auto, het meeste is aangesloten.
Rest mij de volgende keer nog de uitlaat, luchtfilter+meter, de min-kabel vd accu (er is vandaag een scheur in het omhulsel ontstaan, is oud en bros geworden), stabilisator stang en de startmotor (en nog enkele kabelklemmetjes etc...).
Dan: STARTEN :shock:
Afbeelding
Je kan precies zien welke onderdelen zijn schoongemaakt :P
Afbeelding

Afbeelding

06 apr 2008 17:42
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht 
Je wordt handig!!
gaat de goede kant op .
En het schoonmaken gaat je goed af.

Hoop dat ie goed loopt! en heel mooi uiteraard.
succes!

06 apr 2008 19:02
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende