Auteur |
Bericht |
Ed911
|
Cabrio vs Targa
Nu ik voor de beslissing sta waar ik naar op zoek ga ben ik benieuwd wat voor jullie het verschil is tussen een cabrio en een targa. Ik heb al gelezen over het windgeruis, maar ben ook benieuwd hoe de belevenis van de buitenlucht zelf is (minder bij Targa?), motor geluid (meer bij cabrio?) etc.
Alvast bedankt voor de reacties.
|
11 feb 2008 13:53 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Ok, ik zal het dan maar doen (want anders zegt iemand anders het wel): Targa, worst of both worlds. Ik heb persoonlijk geen ervaring met cabrio of targa.
|
11 feb 2008 13:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Targa of cabrio van welk model 911
Zelf prefereer ik de cabrio boven de targa
Zoals MS964 al aangeeft - Targa 930 of 964 type heeft de nadelen van 'n coupe en de nadelen van 'n cabrio gecombineerd
Targa 993 daarintegen
|
11 feb 2008 14:02 |
|
|
cabrio wim
|
Wat denk je.
Wind inval bij targa meer op hoge snelheid, en wat ik bij beiden gemerkt heb is dat de cabrio rustiger is van wind geruis.
Maar wat vind je zelf mooier.
|
11 feb 2008 14:03 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Ga je voor de kick, cabrio.
Ga je voor de look, targa.
|
11 feb 2008 14:15 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Motorgeluid lijkt me geen groot verschil maken. Achterbankruimte bij Targa beter; kinderen zitten denk ik ook beter uit de wind; da's een lastige in elk geval bij een cabrio.
Windinval bij Targa schijnt inderdaad sterker te zijn (zelf geen ervaring). Bij de oudere typen (t/m 964) moet het het Targadak ook ergens laten; in de praktijk nemen velen m volgens mij niet mee; is een klein risico in NL.
Rijsensatie in termen van 'open' gevoel is denk ik, zonder windscherm (!) sterker in cabrio.
Cabrio met dicht dak geeft naar mijn idee wel weer meer windgeruis (oudere typen in elk geval), ook iets om mee te nemen.
Als het lukt zou ik zeker een keer gaan rijden in 1 van beide, dan voel je gauw genoeg of dit is wat je wilt!
|
11 feb 2008 14:38 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
beide ervaring, heb gereden met een cabrio 3.2 zowel open als dicht, en bezit nu zelf een targa. Ik moet zeggen dat als het dakje goed aansluit( en dat doet hij) je pas boven de 180 echt last krijgt van windgeruis . Open uiteraard meer windgeruis, en dat word pas vervelend vanaf 170 km per uur. bij 120-140 heerlijk open rijden. Windinval achter is wel meer dan bij een cabri. Dicht vind ik beide even stil ( of remoerig) Hangt natuurlijk ook sterk af van de kwaliteit van de kap en de aansluiting op de raamstijl van de voorruit. Mijn keuze voor een traga heeft bij mij te maken met de kinderen. Ze zitten meer beschut en de leuning staat wat minder vlak als bij een Cabrio. Wat betreft het targa dak, dit kun je gewoon opgevouwen meenemen in de kofferruimte.
Uiteraard speelt zoals al beschreven mee wat je zelf mooier vind.
|
11 feb 2008 15:49 |
|
|
P-Driver
964 C4 Martini 1989
|
cabrio vs Targa
Wat mij betreft Targa maar het blijft heel persoonlijk, het is maar wat je mooi vind; windgeruis is er met beiden maar volgens mij is er niemand die dat erg vind zodra je eenmaal aan het rijden bent !! persoonlijk vind ik alleen de oudere Targa's mooi, vanaf model 964 zou ik de voorkeur aan een cabrio geven.......
_________________________________________ Wie sagte schon Ferry Porsche damals: „ Hubraum ist durch nichts zu ersetzen als durch Hubraum“
|
11 feb 2008 17:15 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ja, zoveel hoofden zoveel zinnen. Toen ik destijds in was voor een Porsche viel ik in eerste instantie voor een Targa. Beiden hebben voor- en nadelen zoals hierboven genoemd. Uieindelijk ben ik toch voor een Cabrio gegaan, mede omdat ik uiteindelijk het model toch mooier vind, maar, zoals gezegd, dat is heel persoonlijk.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 feb 2008 17:21 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Targa blijf ik mooi vinden
alleen het geruis, en dan vooral over langere stukken dan wordt het wel wat irritant, met een volledige cabrio (andermerk) met windschot hadden we er in het geheel geen last van.
ander zijds gevoel van veiligheid met kids achterin is wel wat groter in een targa
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
11 feb 2008 17:25 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 feb 2008 18:08 |
|
|
Dimas
'04 Boxster 2.7
|
De knapste 997 is de Targa
Maar open kun je nooit de sensaties van een cabrio evenaren.
Daar tegenover staat dat je ook dicht dat ruimtegevoel hebt door het glazen dak (en in NL rij je toch meer dicht dan open)
De 996 was niet geheel probleemloos wat het targadak betreft, naar ik vernam is dit opgelost bij de 997 door een andere constructiemethode.
|
11 feb 2008 19:15 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Daar had ik dan van die gele oordopjes voor.............werkte best goed Zelf zou ik weer voor "de targa" kiezen.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
11 feb 2008 20:48 |
|
|
horn
PF #57
|
voor 1994 - cabrio. na 1993 - targa (of cabrio voor erbij...)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 feb 2008 21:25 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Ed, jij kan heel veel vragen stellen en je zal nog meer antwoorden krijgen, maar uiteindelijk moet je het zelf gaan ervaren.
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ht=#408049
Gewoon naar de specialist toe en zelf bepalen wat jij het prettigst vindt. Ik zou voor een cabrio gaan, want dat is dubbel genieten. (Het rijden in een P + helemaal open maakt het feest kompleet)
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
11 feb 2008 21:29 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Grappig, Barolo, precies zo ervaar ik het ook: dubbel genieten! De geneugten van een sportauto (lekker ongegeneerd scheuren op z'n tijd, zeg maar) en open toeren, met een heerlijk relaxt (of zelfs traag) drafje de landweggetjes over! Heerlijk gewoon.
|
11 feb 2008 21:40 |
|
|
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Een "oude" targa vind ik echt prachtig. Een nieuwe is gewoon een coupe met een enorm glazen schuifdak. Wat heel essentieel is aan cabrio rijden is het vrijheidsgevoel (Ik heb er 4 gehad en ik begrijp echt niet waarom mensen in godesnaam met een petje op in een cabrio zitten -doe dan je dak gewoon dicht-)
Met een nieuwere targa heb je gewoon niet die vrijheid puur vanwege het feit dat er een dakstijl naast je hoofd zit, die zon van je bol afhoudt!
Koop gewoon een CABRIO!
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
11 feb 2008 21:54 |
|
|
horn
PF #57
|
om te voorkomen dat je kop verbrandt? waarom heb jij eigenlijk kleren aan in je auto?
horn - zelden pet op want hoofd te groot...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 feb 2008 21:56 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
@ Aleh: petje soms op tegen de kou (m.n. onder de 0°C wel prettig )
Laatst bijgewerkt door HV op 11 feb 2008 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 feb 2008 21:58 |
|
|
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Daar heb je tegenwoordig factor 30 en sunblock voor Horn. Sorry voor het schreeuwen trouwens.
@HV: Doe dan een must op zonder klep. Het gaat eigenlijk vooral om de klep. Je ziet niets meer van de vrije lucht met zo'n beklept petje!
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
11 feb 2008 21:58 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Ik ben met je eens dat het vrijheidsgevoel van de huidige targa's minder is van een oudere targa en/of cabrio. Echter weegt dat voor mij niet op ten opzichten van de voordelen:
Comfort !! Nooit hoeven dubben of je de kap er wel of niet afhaald. Even een zonnetje tussen de buien door en het dak kan geheel of gedeeltelijk open en dicht bij elke snelheid
Ik vind hem veel mooier om te zien dan een cabrio. Zeker als de auto kleur flink afsteekt t.o.v. glazen dak. (zoals bij die van mij natuurlijk )
Met het dak dicht is nog steeds super. Lekker veel licht en ook naar boven zie je nog eens wat. Zeker 's avonds bij een sterrenhemel
Het ook niet onbelangrijk vind ik Je zit niet zo te kijk.
|
11 feb 2008 22:21 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
11 feb 2008 22:23 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
@ Aleh: vind 'n pet zelf eigenlijk wat fout, maar heb mezelf kunnen overtuigen met de aanschaf van een donkerblauw petje (merk Barbour; bekend voor kenners??) in een jachtwinkel in Ootmarsum (je moet het ergens vandaan halen nietwaar ). Dat petje (of is het een cap?) heeft toevallig een wat rond gevormde klep die in het midden hoger is dan de zijkant, dus kan heel aardig omhoog kijken! Zet deze pet bij de lagere snelheden inderdaad weer af; ben in het algemeen gewoon niet erg blij met iets op mijn hoofd .
Zeg Aleh, geen twijfels over verkoop cabrio, met dit mooie weer? (al lijkt het me ook leuk toeren met een 996 Turbo
|
11 feb 2008 22:29 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
11 feb 2008 22:32 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Al eens in een cabrio gereden met de zon vol op je kop? zelfs met haar erop verbrand je enorm, dat zelfs het kammen pijn doet
|
11 feb 2008 23:06 |
|
|