Auteur |
Bericht |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Wat moet je nou met een Targa?
(ik ben er super happy mee)
|
11 feb 2008 23:10 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
HO HO HO ...
Met lang(er) haar wordt je GEK zonder een pet op je knar en zonder bril op.
Met kort (of geen) haar, gewoon zonder pet rijden.
|
11 feb 2008 23:14 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 feb 2008 23:15 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
Klinkt als een kapperstopic nu je over een boxtser begint.
|
11 feb 2008 23:16 |
|
|
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Voor mij de targa bij oldies en een cabrio, of liever nog speedster bij nieuwere types... Vooral zo'n top-chop look als bij de speedster, en dan op turbobreed.... da bomb!
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
11 feb 2008 23:24 |
|
|
Zürich
ex-993 TargaZürich
|
Het ergste zijn nog de stelletjes met matching baseball petjes echt heel suf...
Anyway, bij een 993 zou ik voor de Targa gaan. De cabrio versie ziet er open en dicht niet echt strak uit. Zonde van de mooie 911 lijn.
Voordeel verder is dat je de Targa bij elke temperatuur open kan rijden. Zonder muts en winterjas wel te verstaan en het dak met elke snelheid open en dicht kan doen. Ook met het dak dicht heb je het idee open te rijden omdat je rondom uitzicht hebt. Zeker in de bergen of 's avonds met een heldere sterren hemel geeft dit een apart effect.
Nadeel is dat je niet zo open zit als een echte cabrio als het echt mooi weer is.
Ik heb de Targa vanwege de looks gekocht. Ik wilde de 911 lijn gecombineerd met open rijden. Heb geen spijt van m'n keuze.
_________________________________________ Op zoek naar een 997 (4) S Cabrio
|
12 feb 2008 11:31 |
|
|
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Jurian, ik heb 4 cabrio's gehad. En ik ben ZEER kaal! Dus wat denk je zelf? Nee, lekker een bruine kop halen met een cabrio. En ja! Ik heb vanaf het moment dat ik de Turbo kocht geweten dat ik spijt ging krijgen met prachtig weer. Ik had het er niet voor over om nog dieper in de buidel te tasten, dus de 996 turbo cabrio is het niet geworden. ZOOOO duur die dingen. Maar ik sluit het niet uit. Begin zomer 2009 ga ik hdet proberen.
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
12 feb 2008 16:37 |
|
|
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
Heb zelf gezocht naar een cabrio, maar kon deze niet vinden. Toen bij toeval tegen een targa aangelopen en die gekocht. Geen seconde spijt van gehad en sinds oktober alleen bij regen dicht gereden, voor de rest altijd open, hoe koud ook en hoe lang de rit ook (Zeeuws Vlaanderen - Amsterdam).
Ik was door een aantal forumleden gewaarschuwd voor het hoge windgeruis van de targa. Er was maar één oplossing: rijden! Uit de proefrit bleek dat het windgeruis er inderdaad is (en inderdaad meer dan bij de cabriolet), maar dat stoort mij totaal niet; de sensatie van het open rijden weegt er zeker tegen op.
Voordelen targa:
- zit achterin beter/ruimer dan in cabrio doordat de stoeltjes in de cabrio anders zijn;
- veiliger (gevoel) voor de achterpassagiers;
- minder windwervelingen achterin ivm staande achterruit. Bij een cabriolet zonder windstop waaien de achterpassagiers eruit;
- veiliger (gevoel) ivm inbraak dan stoffen cabrioletkap; en
- door de mooie bolle achterruit wordt de auto van binnen heel licht, zelfs met het dak dicht. De auto is van binnen zelfs lichter dan een coupé, geeft een mooie sfeer. De cabrio is wat donkerder van binnen met de kap dicht, mede door het kleinere (en vaak wat beschadigde) plastic achterruitje.
Voordelen cabrio:
- toch een opener idee dan de targa;
- minder windgeruis dan bij een targa met open dak. De targa gaat bij een bepaalde snelheid (150+ km/h) 'daveren' (zoals je ook hebt met een open dak in een bepaalde open stand/snelheid combinatie). Dat is op te lossen door de zijruiten (iets) omlaag te doen, maar dat zorgt weer voor meer windwervelingen in het interieur. Kan me voorstellen dat dat daveren door sommigen als echt storend wordt ervaren; en
- (veel) meer waard dan targa. De targa heeft toch een beetje de naam lawaaiierig te zijn en een rommelig/lekkend dakje te hebben. Ik verwacht overigens dat de waardestijging tussen beide types in de toekomst alleen nog maar meer uiteen zal gaan lopen. Naarmate auto's ouder worden, gaat snelheid minder tellen en zullen de auto's vaker gebruikt worden voor lekker toeren. Dan is open rijden wel zo lekker. De cabrio (geheel open) zal daar meer de vruchten van plukken dan de targa verwacht ik.
Ik vind persoonlijk de lijnen van de targa mooier dan die van de cabrio, omdat deze toch het dichtst bij de coupé (qua lijnen de allermooiste) blijft. En die mooie bolle achterruit is fantastisch en maakt de auto van de achterzijde wat mij betreft zelfs mooier dan de coupé.
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
12 feb 2008 17:31 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Mooie opsomming Eric 3.2 Alle objectieve voor/nadelen zijn wel zo'n beetje genoemd hier en de uiteindelijke keuze blijft tenslotte vooral een kwestie van jouw gevoel/smaak.
Wat ik nog wil toevoegen is dat je in een Targa een uitstekend zicht rondom hebt. Vooral als je veel in druk (stads)verkeer rijdt is dat echt een voordeel. Het valt me iedere keer weer op en vind het zelf bijzonder prettig. In een gesloten cabrio is het zicht rondom ronduit mager. Succes met je keuze.
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
12 feb 2008 18:06 |
|
|
cabriorob
porsche 911 cabrio 1986Santpoort-Zuid, NH
|
voor mij is het cabrio rijden het helemaal,zeker met het windschot omhoog is het optimaal genieten van het open rijden en zeker met dat motorgeluid op de achtergrond.
veel succes met je keuze.
_________________________________________ Porsche 911 '86 cabrio
|
12 feb 2008 21:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Jaja, en als het dan een keertje sneeuwt neem je dus toch een muts mee... ::cheesy: (geintje Zurich geintje )
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 feb 2008 21:34 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
Ik zou voor een Cabrio gaan. Lekker open, met de wind door je haren
of een Targa
_________________________________________ "There is no substitude"
|
12 feb 2008 22:23 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Ik heb vorige jaar een wekend mogen sturen in een 3.2 cabrio. Heerlijk weer, dus kap open en vanuit limburg naar almere en weer terug. geen petje op. Waren heerlijk uitgewaaid die dag. De volgende dag sta ik zoals iedere ochtend voor de speilgel, en haal mijn kam door mijn haar, gewoon verbrand, begreep toen pas waarom er zoveel cabriorijders met een petje op rijden
|
12 feb 2008 23:04 |
|
|
Ed911
|
Allereerst bedankt voor alle reacties en het helpen om de gedachten op een rijtje te zetten . Als topic starter gaat het bij mij om een 3.2 maar waarschijnlijk een 964, zo graag een 993 willen maar dat laat het budget helaas niet toe heb eerder uit jullie opmerkingen geleerd. Heb inmiddels al wel gezien dat er opmerkelijk weinig 964 Targa's te koop worden aangeboden en zou bijna willen zeggen dat het bij de 3.2 andersom is. Op dit moment een lichte voorkeur voor een Targa, vindt dat zowel de 3.2 als de 964 cabrio z'n hoge rug krijgt met het dak eraf of ligt dat aan mij?
Overigens wat adviseren jullie AKK doen ook als je 'm koopt bij een P dealer of specialist?
|
12 feb 2008 23:50 |
|
|
horn
PF #57
|
Begrijp wat je bedoelt. Vind het zelf niet storend. Zie je toch niet als je geniet van de zon op je bol
AKK zou ik altijd doen, voor 150 euro weet je een stuk meer. Bij een dealer of specialist (964 kom je echt heeeeeeeel zelden nog maar tegen bij een dealer overigens) is het een beetje afhankelijk wat de garantie is. Op alles? Zou je hem zo kunnen kopen en een 'akk' doen voordat de garantie verloopt. Ik heb een auto gekocht bij een specialist met 6 maanden garantie. Toch een AKK laten doen om te weten of het echt een goede is. Voor het aflopen van de garantie nog een keer een AKK doen of er nog zaken zijn die binnen de garantie aangepakt zouden moeten worden. Ik zou vooraf wel graag willen weten of hij krom, ex-schade o.i.d. is. Als je een auto bij een specialist koopt die ooit schade gehad heeft, je weet het niet, hij vertelt het niet, maar hij rijdt verder perfect, kan je hem naderhand niet zomaar teruggeven. Valt nl meestal niet onder de garantie (tenzij expliciet schadevrij verkocht, maar dan nog moet je waarschijnlijk naar de rechter). en dat alles voorkomen (tenminste de kans verkleind) voor een paar euro (in relatie tot de aanschafprijs). was voor mij genoeg
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 feb 2008 23:52 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
|
12 feb 2008 23:58 |
|
|
Zürich
ex-993 TargaZürich
|
Hij is wel leuk!
_________________________________________ Op zoek naar een 997 (4) S Cabrio
|
13 feb 2008 10:44 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Dit is een keuze die mij bekend voorkomt.
Ik heb in het verleden (en nog) vaak naar targa's gekeken (3.2 en 964). Toch ben ik huiverig voor 'ill fitting Targa-roofs', waarover ik eens gelezen heb in 911 and Porsche World. Heb vaak oudere Targa's gezien waarbij het dakje niet goed past (buigt omhoog of gescheurd op de vouwpunten), de rubbers versleten zijn en/of er met tape of ander materiaal is gepoogd om geluid en water buiten te houden.
Op circuit Zolder zag ik ooit 2 nederlandse 964 Targa's staan in topconditie (gezamelijk gekomen?) die ondanks het schitterende zomerweer allebei de voorkant van hun dak (aansluiting voorruit) hadden afgeplakt met 'ducktape'. Dit doet mij vermoeden dat de bestuurders zo het gesuis buiten wilden houden tijdens de lange rit.
Ook hoor ik dat alle Targa's lekken (bijv. bij langdurig buiten staan, rijden in de regen, wasstraat oid.).
Dan nog het verhaal dat Targa's door hun bouwwijze gevoeliger zijn voor roestvorming daar waar de B-stijl in de bodem is geschroefd.
Ondanks de mooie achterruit, markante uiterlijk en steviger dak tov. een cabrio weerhouden die nadelen mij er (voorlopig) van voor een Targa te gaan.
|
13 feb 2008 14:02 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Eens met Retep. Targa is best of both worlds. Als ik voor een Targa zou kiezen, dan een 993, anders een cabrio.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
13 feb 2008 14:15 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
We lezen hetzelfde, maar begrijpen blijkbaar iets anders.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 feb 2008 15:01 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Dat alle Taga's lekken is natuurlijk onzin. Als het dakje goed is en de rubbers lekt het echt niet. Ook niet met rijden in de regen. En met een Targa of een cabrio de wasstraat ingaan lijkt mij al helemaal niet zinnig zeker niet met stoffen kap. Bij mijn 84er targa komt er een beetje water binnen als ik hem afspuit met de hogedrukreiniger. Verrder bij normale snelheid 120-140 op de snelweg weinig last van geruis. daarboven wel maar nog steeds niet irritant. Dit heb je bij een Cabrio idem. Verder zwerft er een docu op het forum waar men ziet hoe een dakje met de hand word bijgeklopt aan de voorkant om dit geruis tot een minimum te beperken. Ik had behoorlijk last van ruis toen ik hem kreeg. Nu nadat ik de voorste rand heb bijgeklopt is het dus 200% minder
|
13 feb 2008 21:15 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Zoals je zegt zal een Targa dicht zijn wanneer dakje en rubbers in perfecte staat zijn. Helaas is dit vaak niet het geval bij occasions 3.2 en 964. Ik weet dat het laten reviseren van het dak en vernieuwen van alle rubbers niet goedkoop is. Dat het dan goed is, geloof ik wel.
Zoals je aangeeft had jij zelf veel last van gesuis. Dit is met op maat kloppen opgelost, maar is dit bij alle Targa's voldoende om het lawaai te stoppen?
Natuurlijk kun je een Targa acceptabel water- en geluidsdicht maken. Maar dat kan betekenen dat je na aanschaf van een 25.000 euro-plus Porsche er alsnog mee aan het werk moet.
En de wasstraat: daar ga ik met de Boxster gewoon doorheen. In Amersfoort, All-American style met textielborstels...
|
13 feb 2008 21:46 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Maar heb je bij een Cabrio 964 of 3.2 niet hetzelfde probleem? alles valt en staat toch met de kwaliteit van de Kap en de rubbers. als deze niet goed zijn dan moet je het laten maken, of de auto laten staan en op zoek gaan naar een andere. Als jij 15 jaar verder bent( want over deze leeftijden spreken we) dan zal jou kap ook niet meer perfect zijn en misschien al een keer vernieuwd.
|
13 feb 2008 21:57 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Mijn kap (uiterlijk in zeer goede staat) heeft het na 20 jaar trouwe dienst helaas opgegeven, de rubberen binnenlaag is uitgedroogd óf aan het verteren. Het wachten is nu op de bestelde nieuwe kap, helaas niet goedkoop maar ja, dat soort dingen hoort nou eenmaal bij autorijden.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
13 feb 2008 23:30 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Wat een 3.2 cabrio betreft , maar wat een 964 cabrio betreft: nee.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 feb 2008 9:58 |
|
|