Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 14:18

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Paul Frere overleden! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Paul Frere overleden!
Voormalig Formule 1-piloot Paul Frère is zaterdag op 91-jarige leeftijd overleden, zo meldt La Dernière Heure zondag.

De Belg Frère nam tussen 1952 en 1956 deel aan elf Grote Prijzen. Zijn beste resultaat was een tweede plaats tijdens de Grote Prijs van België in 1956 na zijn Engelse ploegmaat bij Ferrari Peter Collins. Onze landgenoot werd dat jaar zevende in de WK-eindstand, ver achter de legendarische wereldkampioen Juan Manuel Fangio. Naast F1 was de racefanaat Frère ook actief in het uithoudingsmilieu. Zo won hij in 1960 in een Ferrari de 24 Uren van Le Mans en werd twee keer tweede (1955 en 1959). Paul Frère werd verder drie keer Belgisch kampioen roeien in de vier zonder stuurman (1946 en 1947) en met stuurman (1946).

25 feb 2008 21:54
Profiel
Bericht 
Die heeft een lang en mooi leven achter de rug :!:

25 feb 2008 21:57
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Een groot verlies voor de Porsche-wereld.
Al jaren lees ik met veel plezier zijn artikel in Flat6 Magazine. Het doet me toch iets dat dit nu verleden tijd is, ook al is hij 91 geworden.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

25 feb 2008 22:27
Profiel WWW Facebook 
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik heb eerst getwijfeld om hem te posten, maar denk eerlijk gezegd dat zowel Paul als zijn familie hier wel mee zouden kunnen lachen.

Afbeelding

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

26 feb 2008 23:39
Profiel WWW
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
AfbeeldingHIER nog een artikel uit 1970 :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

28 feb 2008 16:19
Profiel WWW Facebook 
PF #911
België
Bericht 
Heb steeds doorheen de jaren het gevoel gehad dat Paul Frère in de autowereld sterk ondergewaardeerd werd. En dit gevoel wordt door het kleine aantal reacties in dit onderwerp alleen verstrekt. Het feit dat dit onderwerp onder “discussie andere zaken” staat is hier nogmaals een voorbeeld van.
In 2005 heb ik via een Belgische Formule 1 site nog een poging gedaan zijn bekendheid onder het jonge volk te verhogen. Het artikel, dat waarschijnlijk weinig tot niets heeft uitgehaald, wordt vandaag nogmaals opgevisd; http://www.f1journaal.be/f1_nieuws.aspx?34_5=1684

Wat Paul Frère in mijn ogen uniek maakt is ten eerste zijn achtergrond; de combinatie van ingenieur, autocoureur en autojournalist is op zijn zachts gezegd ongewoon. Maar wat bovenal verbaasd is zijn duurzame relatie met de meest eervolle constructeurs. Hij was het die begin jaren ’50 al kennis maakte met het prille merk Porsche, en die met het fabrieksteam in ’53 aan de start van Le Mans stond in een 550 Spyder. Hij was het die later (zoals het artikel van Mikey aangeeft) betrokken was bij de ontwikkeling van de 917. Hij is naar alle waarschijnlijkheid de enige mens op aarde die ooit met bijna alle type wagens van ons geliefde merk heeft gereden, en dan heb ik het ook over de racewagens! Ja, zelfs met de GT1 heeft hij nog (meermaals) gereden. Het was iemand die bij Porsche gewoon doodleuk door de ontwikkelingsafdeling kon wandelen, de stand van zaken opmeten en eventjes een babbeltje slaan met personen die hem al hun ganse carrière kenden. Vorige week zaterdag is er een groot stuk Porsche geschiedenis heen gegaan…

En zijn kennis beperkte zich niet enkel tot Porsche, met Ferrari heeft hij Le Mans in ’60 gewonnen, en heeft hij enkele podiumplaatsen in de F1 behaald. Het was iemand waar zelfs Enzo Ferrari naar luisterde. Ook met Aston en Jaguar racete hij op Le Mans, met de 300SL Gullwing heeft hij rally gereden. En ga zo maar door… Hij was kind aan huis bij alle grote merken, en elk van deze merken vertrouwde hem niet enkel 100% maar hechtte ook belang aan zijn oordeel.

Geen enkele journalist zal nog over een zo’n grote kennis van zaken beschikken, noch over zijn rijkunsten. Laat staan dat een journalist nog zo in vertrouwen zal genomen worden door de constructeurs. Nog een voorbeeld is de NSX, waarvan iedereen het krediet voor de afstelling onterecht toekend aan Senna. Je mag twee keer raden wie erachter zat.
Vorige week zaterdag hebben we 100 jaar automobielhistorie verloren…

Vele van jullie dromen mss van een 550 Spyder replica, met nummer 130 op zijkant en “Little Bastard” op de achterkant. Nee, voor mij geen James Dean, doe mij maar een gewone rode 993 C2 zoals meneer Frère!

http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=7&article_id=6483
"Summing Frère up is difficult, if not impossible, but Editor-at-Large John Lamm, who has spent more time with him than anyone else on the staff, does it best:
"Paul Frère drives like you always wished you could, eases from French to German to Italian faster than you can think in English, scans his considerable data bank of automotive knowledge with Pentium II speed, has the manners your mother always wished you'd learned, and does it all with such grace that he always leaves you looking forward to the next time you'll meet."

http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=1187&cache=no
http://www.djivy.be/2008/02/25/paul-frere-op-91-jarige-leeftijd-overleden/

28 feb 2008 23:22
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Godspeed schreef:
Het feit dat dit onderwerp onder “discussie andere zaken” staat is hier nogmaals een voorbeeld van.

Zou ik niet zo opvatten. Had "Discussie" even over het hoofd gezien. Bedoelde er in ieder geval niets mee.

Frere is/was een held zoals ze niet meer gemaakt worden. Helaas!

28 feb 2008 23:37
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
hij heeft de pijp aan jouw gegeven :shock: zeg maar maarten :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

28 feb 2008 23:57
Profiel WWW Facebook 
PF #911
België
Bericht 
Maarten schreef:
Zou ik niet zo opvatten. Had "Discussie" even over het hoofd gezien. Bedoelde er in ieder geval niets mee.

Frere is/was een held zoals ze niet meer gemaakt worden. Helaas!

Was ook helemaal niet persoonlijk bedoeld, en ik ben blij dat iemand het nog op dit forum heeft gepost!

29 feb 2008 8:44
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Bericht 
Coole Opa! :salut:

http://www.youtube.com/watch?v=5PnTNKu7lXY

Zijn Porsche 911 Story ligt hier ook nog ergens; prima boek.

29 feb 2008 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Het is idd groot verlies, niet alleen voor de Porsche-wereld, maar ook voor de algemene autowereld. Zou iemand als hem zal er nooit meer zijn. Met zijn dood is dit soort van mensen uitgestorven.

01 maart 2008 16:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Opglabbeek, België
Bericht 
Inderdaad een groot verlies!
Heb hier nog een gesigneerde versie van zijn 911 Story liggen...

01 maart 2008 18:57
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Een geweldig coureur en schrijver is ons ontvallen. Maar de beste man is 91 jaar geworden en heeft denk ik een fantastisch mooi leven gehad!

01 maart 2008 20:47
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
91 jaar en 1 maand!

03 maart 2008 16:36
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]