Auteur |
Bericht |
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
krakende voorruit 993
De voorruitsponning van mijn 993 maakt licht krakende geluiden. In een eerder topic op dit forum las ik dat daar iets aan te doen valt met een speciale olie. Er stond echter niet precies bij wat de behandeltechniek van deze olie is. Iets met een luchtcompressor, maar waar zet je die dan tussen?
Iemand enig idee?
|
02 maart 2008 15:45 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De strip aan de buitenkant - het is alleen een afdekrand - kun je er eventueel gewoon aftrekken, insmeren en weer er in drukken.
Compressor is zeker niet nodig.
Heb zelf de strip een keer vernieuwd en probeer me nu niet meer te ergeren aan het gekraak wat overigens speciaal in de winter en bij lage snelheid opvalt.
Dus...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
02 maart 2008 22:49 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Dus.... durf het bijna niet te zeggen......
|
02 maart 2008 23:05 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Ga ik dan maar es proberen. Overigens begin ik zelf met de jaren ook een beetje te kraken merk ik, dus...
|
02 maart 2008 23:33 |
|
|
gcar
Belgie
|
Je kan altijd de speciale "koord" plaatsen, onder de afdicht rubber, tussen het glas en de kader. Dit is verkrijgbaar bij de dealer en is +/-10 €. (onderdeel # 996 541 903 00).
Een veerpootbrug helpt ook om het gekraak te reduceren.
|
03 maart 2008 10:30 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Soms is dat niet 'gewoon' en zitten ze erg vast in de geleider. Koop dan gewoon een nieuwe voor 35 euro en snij of trek de oude stuk. Beschadig de aluminium geleider niet !!!!!! Voor het plaatsen de rubber strip inspuiten met één of ander rubber smeer goedje en............ dan ben je soms weer één dag verlost van het kraken. Blijft een probleem.
En als de rubber strip eruit is kan je de boel goed schoonmaken en controleren of er roest in de hoeken zit.
|
03 maart 2008 12:49 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Mijn 993 heeft een veerpootbrug maar kraakt er net als alle andere 993's lustig op los.
Insmeren helpt wel maar niet lang, gewoon mee leren leven dus.
|
03 maart 2008 13:50 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Bij de Waalgarage wisten ze me ook al te vertellen dat er weinig permanente oplossingen zijn. Toch zijn er mensen die zeggen dat ze er nooit meer last van hebben sinds ze die-en-die truc hebben uitgehaald. Eigenlijk van de gekken dat een auto van een bijna een kwart miljoen OudHollandse guldentjes een krakende raamsponning heeft, zonder daat daar structureel iets aan gedaan kan
Heb nu ook een avatar met mijn nieuwe liefde bijgevoegd!
|
03 maart 2008 15:11 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Doe weg dat ding
Koop nou maar zo'n waterkoker
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
03 maart 2008 15:15 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
De krakende wagen zal het gaende houden ...
(Krakende wagens loopen het langst)
Heeft het kraken niet te maken met het uitdrogen-uitharden van de lijm/kit waar het raam mee in de koets is gelijmd
|
03 maart 2008 15:18 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
03 maart 2008 15:24 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Heeft het kraken niet te maken met het uitdrogen-uitharden van de lijm/kit waar het raam mee in de koets is gelijmd [/quote]
ik begreep dat de rubber afdichting over een kunststof(?) lijst in de sponning schuift. Wanneer de ruit vervangen voor geruime tijd het probleem verhelpt, moet het toch ook op te lossen zijn zou je zeggen.
Met je vrije linkervoet tijdens het rijden tegen de ruit duwen helpt trouwens ook! Toch maar een tiptronic dan, of altijd een passagier mee om dit voor je te doen. Iemand uit de anti-kraakbeweging wellicht...
|
03 maart 2008 16:56 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Heb het al eerder ergens geschreven.Maar de oplossing die lang werkt is gewoon volkwatten met siliconenspray tussen de strip en de carrosserie.5 minuten werk en het gekraak is een hele lange tijd weg.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 04 maart 2008 1:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 maart 2008 19:30 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
ik zal het er voorzichtig eens op wagen dan.
Dank voor de tip!
|
03 maart 2008 20:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Trek die strip er eens uit en kijk dan wat het resultaat is ....
Het gaat om kraken van deze rubber strip over de laklaag.
Die strip heeft een viltrand, tegen het kraken, die 'kaal' wordt.
Nieuwe helpt voor een jaar of zo.
Ook opvullen van de groef tussen ruit en carrosserie - stabiliseren van de beweging? -, het is zoals Waalgarage zegt allemaal tijdelijk.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 maart 2008 22:35 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Ik volg dit kraak fenomeen al een tijdje, maar hoe klinkt dit kraken nu exact? Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een krakerig probleem komend uit de achterkant van de 993.
|
04 maart 2008 22:40 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Het klinkt als een sappig regenbuitje op je voorruit. Het vreemde is dat het erger is wanneer je heel langzaam over oneffenheden rijdt. Zonder dat je het merkt tordeert de auto dus behoorlijk. Als je harder rijdt verdwijnt het vrijwel geheel. (bij mij althans)
|
04 maart 2008 23:14 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Ik dacht dat het dashboard dit deed?
|
04 maart 2008 23:47 |
|
|
Flatsix6
993 Carrera 4S
993 Carrera Cabriolet
912 SWB 1966
Cayenne MY '13Limburg (België)
|
Hallo,
Ik heb sinds een tijdje ook last van een krakende voorruit. Maar het probleem is gelokaliseerd. Het heeft te maken met het feit dat dit niet meer de originele voorruit is en dat de vervangruit slecht geplaatst is geweest. de voorruit van een 993 is van enorm belang voor de rigiditeit van de structuur en de ruit maakt hier dus een essentieel deel van.
Ik heb eveneens een krakend geluid achter in de wagen en dit is hoogstwaarschijnlijk mijn achterruit. de geluiden zijn niet echt vervelend maar het kraken van de voorruit valt vooral op bij het rijden over een stoeprand of een steile helling (garage). het piepend geluid van de achteruit soms bij hogere snelheden op de autostrade.
Mijn wagen zal binnen één maand een volledige en originele voorruit krijgen. De achterruit laat ik even checken.
Groeten Flatsix6
_________________________________________ Porsche, so baut man Sportwagen!
|
05 maart 2008 1:16 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
Is dit probleem van het kraken door een vervangen voorruit specifiek voor de 993 of kan dit ook bij de 964 voorkomen ?
|
05 maart 2008 2:49 |
|
|
horn
PF #57
|
@ Flatsix: bij een originele ruit is de kans dat hij kraakt ook groot. Begreep ik van ervaringsdeskundigen met originele ruiten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 maart 2008 7:38 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Helaas, je zult merken dat ook een goed geplaatste orginele voorruit last van kraken heeft. Kan zijn dat een niet goed geplaatste nepper er nog meer last van heeft, dat weet ik niet. Ook de achterruit kan inderdaad kraken. De rubber strip van de achteruit kan echter vrij eenvoudig verwijderd worden. Je moet de strip vanaf de raamkant naar buiten trekken. De strip achter is anders dan die voor zit (voor auto's na juli 2004). Achter zijn er dus twee verschillende rubber strippen, één voor auto's voor juli 2004 en één voor daarna. Bestel dus wel de juiste. Het verschil zit hem in het profiel van het deel van de strip wat je in de ruit drukt. Voor is dat in de vorm van een pijl, achter een halve pijl (behalve weer voor auto's voor juli 2004, daar zit achter ook een 'pijl').
Wat ook nog evt. kan kraken is de rubber strip die aan de binnenkant tegen de ruit zit. Deze is ook zelf vrij eenvoudig te vervangen. Je moet daarvoor wel de kunststof afdekplaat op het dashboard verwijderen, laat de daarbij schroefjes NIET in de ventilatie vallen.
|
05 maart 2008 9:06 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Bij mij zit er net een nieuw raam in en nog niet mee gereden
Hoop wel van het geluid af te zijn, was net of er wat kleingeld in de asbak zat
Maar het is net als een vent, alles w........
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 maart 2008 9:58 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
@Molen934:
En maar zoeken naar dat geld !
Ik ken dat gevoel, ben namelijk zelf ook naarstig op zoek naar dat geld in mijn auto - ik hoor het en ik kan het niet exact lokaliseren.
Alleen bij lage snelheid waarneembaar - bij hogere snelheid maakt de auto voldoende herrie om dat soort geluiden te overstemmen denk ik.
|
05 maart 2008 11:31 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Blijf zoeken
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 maart 2008 11:39 |
|
|