Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:02

Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
in de slip 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht in de slip
Vanmorgen raakte ik zomaar in een slip, probeerde een Corsa :roll: bij te houden, ging nog niet eens echt hard.
De omstandigheden waren wel erg nat.Pirelli's P 6000 goed profiel.Fuchs velgen , 195 voor en 215 achter, standaard maten
Het gebeurde net na een bocht en gaf voor mijn gevoel ook niet te veel/te vroeg gas.
Hij schuift eerst van achter weg, ik vang m op door razendsnel tegen te sturen in de richting waar ik naar toe wil (op de weg bijven dus) en hop weer keurig recht en onder controle.
Ik heb verder geen enkele ervaring met anti-slipcursussen of zo, ben ik nog wel steeds van plan :?
Achter af voelde het wel goed, dat het zo is afgelopen.
Of is de Pirelli toch niet zo goed in 'the wet' :idea: :?:

Moderators kunnen jullie m verplaatsen naar onderstel en remmerij?

:salut: Jurgen

Laatst bijgewerkt door alvin01 op 19 maart 2008 14:16, in totaal 2 keer bewerkt.

09 maart 2008 13:50
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
de banden spanning en temperatuur hebben veel invloed op de grip.

en kan me voortsellen dat met gewoon rijgedrag en dit weer de band gewoon koud blijft

robert

09 maart 2008 13:57
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
Voelde je je even net Christijan Albers? 8) Altijd schrikken op het moment zelf en een paar minuten later toch wel trots dat je hem op kon vangen... :thumleft:

09 maart 2008 13:58
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Mooi opgevangen :cheers:

Blijkbaar toch wel te veel gas, voor de (natte) omstandigheden :wink:

09 maart 2008 15:14
Profiel
911 993 CarreraS Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 Targa
Nuenen / N-Brabent
Bericht 
Gelukkig alles goed gegaan. :shock:

Die pk's gaan toch sneller de weg op dan je denkt, daarom rij ik het liefst met droog weer 8)

09 maart 2008 15:50
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
listig inderdaad. Zelf ook Pirelli's eronder (6000 geloof ik; ik ben niet zo'n kenner). Vandaag ook gereden, best wel nat inderdaad. Dus in alle rust de bocht door en dan wel weer gas erop op rechte stukken (vanochtend toch nog even geblazen over de grens, kap los, windvanger weg, heerlijk!). Maar ben inderdaad wel altijd erg alert in bochten door alle erhalen over wegslippende achterpartijen.
Mooi dat je 'm hield bij het slippen, goed voor het zelfvertrouwen lijkt me zo :wink: .

09 maart 2008 16:50
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
@Horn: achteraf zat ik toch wel ff te sidderen hoor!

@Rob : zeker n punt heb je, banden zijn koud, bandenspanning wel ok, had ik net daarvoor gecheckt.

@Paul : ook n punt wellicht, toch iets teveel/te gauw na de bocht gas gegeven, al had ik het gevoel dat ik dat niet deed, maar goed, hij glijdt niet zomaar onder je kont vandaan, ben nog ff terug gereden naar die plek en daar was t wel erg nat, dat wel.

@HV : is inderdaad niet slecht voor het zelfvertrouwen, maar ik handelde gevoelsmatig en dat bleek nu goed uit te pakken, maar weet nog wel wat ik deed, dus dat zal ik wel onthouden hoop ik! :roll:

@Jurgen :thumleft:

09 maart 2008 18:50
Profiel
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
in de regen zijn de verhoudingen fors anders... iedereen kent wel het verhaal van de "wielrenband" (corsa in dit geval) die in het nat nog steeds per cm2 veel druk heeft versus een bredere band die minder druk heeft en vanwege het water dus nu eerder de grip verliest.....

wel knap dat je hem hield, je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef

10 maart 2008 12:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Mijn tip: zoek een groot verlaten parkeerterrein op als er een beetje sneeuw ligt en ga voor de fun wat cirkeltjes en achtjes trekken, in de twee.
Dan krijg je een nog betere reflex voor het tegensturen.
Zo te lezen heb jij die reflex al.

10 maart 2008 22:04
Profiel
PorscheForum Junkie
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht 
$TEEF schreef:
nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef

Jup, zo heb ik m'n eerste Capri gemold :cry:
Kont ging weg en corrigeerde 'm mooi, tot daarna m'n snuit
de verkeerde kant opging :(
kon hem niet meer houden :cry:

10 maart 2008 22:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Jup, hier ook zo. Gebeurde in de krul v/e klaverblad. Kont ging linksaf en daarna rechtsaf. Wonder boven wonder toch de vangrail niet geraakt. En twee weken lang hééél rustig gereden :?

11 maart 2008 0:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Had ik ook bij de eerste keer dat ik een Boxster S stapte voor een proefrit. Hij had al een tijdje stil gestaan en de accu was niet helemaal goed meer. Gevolg was dat de PSM het niet deed (melding in het scherm).

Enfin, ik wilde natuurlijk toch even proberen hoe de acceleratie was, dus bij het opdraaien van een autosnelweg-oprit direct het gas erop. Gevolg: kont breekt uit naar links, corrigeren, kont naar rechts, corrigeren, weer naar links en uiteindelijk pffttt weer in het gareel :oops:

Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden, maar was toch heel blij dat ik twee banen de ruimte had (en geen overige verkeer)!

Ook later met mijn eigen auto viel het me op dat - zelfs met een middenmotor en PSM - je bij nat weer toch behoorlijk snel uitbreekt bij iets te bruut gas geven. Wat dat betreft geeft mijn Audi quatro echt meer marge.

11 maart 2008 12:53
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
En zo kan het zomaar gebeuren dat een Corsa zomaar bij je wegrijdt! :oops:

Ik heb dat wel meer meegemaakt: grote, stevige en snelle achterwielaandrijver (zeker die zonder alle elektronische hulpmiddelen; de wat oudere derhalve) rijdt bij droog weer het kleine, lichte en aanzienlijk minder gemotoriseerde voorwielaandrijvertje helemaal zoek, maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:

11 maart 2008 13:03
Profiel
Bericht 
Als je zelf het idee hebt dat je niet te hard gaat/niet te veel gas geeft en je glijdt toch weg, dan is het wel even angstig...

Goed dat je hem weer recht hebt gekregen Rene! :thumleft:

Op 6 april ga ik hem oefenen! :D

11 maart 2008 13:07
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Al doende leert men... :mrgreen: :D :wink:

11 maart 2008 16:28
Profiel WWW Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
$TEEF schreef:
in de regen zijn de verhoudingen fors anders... iedereen kent wel het verhaal van de "wielrenband" (corsa in dit geval) die in het nat nog steeds per cm2 veel druk heeft versus een bredere band die minder druk heeft en vanwege het water dus nu eerder de grip verliest.....

wel knap dat je hem hield, je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef

Inderdaad maar bandenmaten vallen in dit geval mee...Zijn overigend de af fabriek aangeraden banden.

11 maart 2008 16:51
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Speedy356 schreef:
maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:

dat ligt dan toch aan de bestuurder en niet zo zeer aan de voor- of achterwiel aandrijving :idea:

11 maart 2008 17:39
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Speedy356 schreef:
maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:

Huh? Sinds wanneer?

11 maart 2008 18:58
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Mss iets totaal anders: dieselspoor op de weg waar de corsa net langs reed en jij er doorheen. Dan weet je echt niet waar je blijft. :wink:

11 maart 2008 21:31
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
$TEEF schreef:
... je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

die komt alleen als de 1e correctie te heftig is :idea: :oops: :wink:

11 maart 2008 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
US 993 C2 '96 Handbak
Den Haag
Bericht 
Nou ik kan er over meepraten.....

Gisteravond mijn eerste schrikmoment in de 993 gehad. Ik trok op bij een stoplicht om vervolgens links af te slaan. Ik dacht echt dat ik rustig reed, maar de achterkant begon te glijden!

Pfffff bleek daar net een buitje te zijn gevallen. Helemaal niet gemerkt. Alles net op tijd kunnen corrigeren. Ik ging dwars over de weg. De achterkant heeft beide weghelften volledig gezien. Gelukkig was het een brede weg en was er geen overig verkeer.
Dat overkomt mij niet meer..... veel van geleerd. Maar bij mij was het meer geluk dan wijsheid dat ik geen schade heb.

Toen ik hem de garage in reed sloeg hij 3x af.... Was zo aan het shaken dat ik de koppeling niet meer vloeiend kon bedienen.

Een vriend (Paul van E, zie hierboven) had mij al gewaarschuwd... maar dat hij zo makkelijk glijdt met vochtig asfalt had ik echt niet verwacht. Moest gelijk denken aan de cursus wagenbeheersing van Erwin. Die ik dus mis omdat ik het draadje te laat had gezien.

De 2de ronde van Erwin ben ik er zeker bij.

15 maart 2008 0:17
Profiel
PorscheForum Rakker
911 993 1996
amsterdam
Bericht 
Ook eens meegemaakt in mijn 964 (C4). Lekker stoer uitaccellereren bij het verlaten van een natte rotonde. Er was geen tegensturen meer aan en voor ik het wist stond ik achterstevoren. Beetje jippie, vooral omdat het een "demorit" betrof voor een potentiele koper van de auto. Niets meer van vernomen nadat hij bibberend uitstapte en zei dat ie er nog even over na moest denken... :oops:
Cursusje rijbeheersing is zeker geen luxe!

15 maart 2008 18:12
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Devils son schreef:
Speedy356 schreef:

Huh? Sinds wanneer?

Kijk maar eens bij het vrij rijden op circuits als het nat weer is!

Die kleine Saxo's en Clio's kunnen het dan de 'grote jongens' erg moeilijk maken. Op het rechte stuk komen ze -aanzienlijk- te kort, maar in de bochten...

15 maart 2008 19:18
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
ik snap echt niet dat als je je auto al zo lang hebt dat je je er nog door laat verrassen, laat staan dat je ervan schrikt... :roll:

15 maart 2008 22:53
Profiel WWW
Bericht 
Je begrijpt het niet.... omdat je een 914 rijdt en met wat minder paarden misschien :idea: :)

Het er geen moeite mee om te bekennen - ook eerder geschreven hier - dat ik december j.l. voor het eerst gecontroleerd een drift/uitbreken heb opgevangen :P

En rijd nu 13 jaar een 911, totaal iets van 150.000 km, regelmatig op circuit en heel veel leuke kronkelweggetjes in het buitenland vlot genomen, maar blijkbaar niet vlot genoeg, voor de juiste training :oops: :twisted: :wink:

16 maart 2008 15:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende