Auteur |
Bericht |
Cash
964 uit '91
996 cabrio uit 2000Amsterdam
|
extra pk's voor 964 zo makkelijk????
Onlangs was ik even bij een Porsche garage in Almere. Een vriend van mij heeft daar net een zeer brutte 964 gekocht.
Volgens de eigenaar van de auto en de garage heeft dit exemplaar meer dan 300 pk en heeft hij erin in Duitsland meer dan 310 KM op de teller mee gereden.
Hij heeft de remmen van een 993 turbo en een sportkoppeling.
Als echte fan heb ik thuis het 964 boek van Adrian Strater liggen. Deze leert ons dat het moeilijk is de 964 te tunen. Er is wat winst te halen met luchtfilters etc. maar veel naam mag het niet hebben.
Bij navraag bij de garage bleek dat de meeste winst uit de PK's afkomstig zijn door vervanging van het uilaatsysteem. Een sportuitlaat met speciale sportkatalysator en demper.
Voor een prijs van 1400 euro schroeft hij er bij mij ook wel even een setje onder, dit zou mij een pk winst van 40-50 pk opleveren.
Ik sta nogal scpetisch tegenover dit verhaal. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo makkelijk is om zoveel extra pk's erbij te krijgen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
_________________________________________ Sapere aude
|
09 maart 2008 14:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Lees eens op de websites van de verschillende leveranciers van uitlaten die hier regelmatig voorbij gaan, en je krijgt een beeld wat zij - ook vast niet pessimistisch - opgeven aan mogelijke vermogenswinst.
Je instelling lijkt mij terecht
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 maart 2008 15:10 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik denk niet dat dat werk 40 pk met een andere uitlaat.
en wie weet of die 310 op de teller ook echt 310 is.
een testbank zou de echte pk aangeven.
ik heb niet het idee dan mijn lege kat en dubbele uitlaat van www.cargraphic.de voor meer pk zorgt (heb ook nooit een ander gereden)
En een lucht filter zorgt ook niet altijd voor meer pk's soms wel minder.
robert
ik zou graag 40 pk extra hebben voor 1400,- euro
_________________________________________ remmen is angst
|
09 maart 2008 15:30 |
|
|
horn
PF #57
|
dit wordt een top zomer voor mijn 964!
K&N filter - 25 euro + 8 pk
Uitlaatsetje - 1400 euro + 40-50 pk
Open kat eronder - 200 euro + 10-12 pk
Gaten in je luchtfilterhuis boren - 0 euro + 4 pk
Binnenpanelen vervangen voor RS panelen - 400 euro -/- 150 kg - merk je gelijk!
RS vliegwiel - 500 euro (als ze toch bezig zijn) + 20 pk en sneller oppakken
Chippie van marktplaats - 195 euro + 25 pk (minstens!)
Nog geen 3000 euro en mijn 964 heeft 110 pk bij. CU on the Autobahn...
@ Cash - ik zou jezelf in je zak houden Doe eens wat specs van die brute 964 van je vriend? Coupe? Heeft hij eea ook al getest? Ben benieuwd.
Aan de mijne is ook nogal wat versleuteld, maar de gepeforeerde remmen van een 993 turbo (heb ik ook) maken hem niet echt sneller... en het hittedraadje wel, maar ook niet echt merkbaar. Geluid wel, maar ja....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 maart 2008 15:41 |
|
|
Cash
964 uit '91
996 cabrio uit 2000Amsterdam
|
specs
De auto is het lieverdje van de baas, daar sleutelde hij altijd aan. Hij gaat eruit vanwege aankoop 993 Gembella.
De auto heeft: 993 turbostoelen en klokken. Daarom is deze ook boven de 300 ge-ijkt (of eikt??).
De auto heeft 2 dikke dikke kachelpijpen, zo groot dat het eigenlijk niet mooi meer is.
Velgen zijn ook van 993 turbo. Kleur is een vage kleur blauw. Voorin ligt een enorme stabilisatorstang.
Die sportkoppeling is wel even wennen. Ik heb er zelf in gereden. Het leek echer wel of er voor 5000 rpm helemaal niks met de auto gebeurde en daarna begon het pas. Zeker een andere vermogensopbouw dan mijn 964, waar tot nu toe niks aan gedaan is;-).
Ik zal even kijken of ik een foto gemaild kan krijgen.
Je krijgt wel het idee dat de auto meer vermogen heeft, maar dat kan natuurlijk allemaal placebo-effect zijn.
De auto is een coupe. De spec komen dus van de eigenaar zelf, getest hebben we hem nog niet, maar dat zou wel uitsluitsel geven;-)
_________________________________________ Sapere aude
|
09 maart 2008 15:58 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
MAF
Ik verwacht en spreek een beetje uit ervaring dat alleen een MAF en andere DME ervoor zorgen dat je redelijk aantal pk's erbij krijgt.
Onze techniker kan je er meer over vertellen
|
09 maart 2008 16:11 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: specs
"Daarom"...?? Nee hoor.
Zet 'm eens naast een gewone 964...dan is hij mss íets sneller... ; als ik het verhaal zo lees, zou ik gokken op max. 15 à 20 pk extra...
Wat niets aan de auto af hoeft te doen hoor... , dus niet negatief bedoeld, maar ik ken ook goede 964's die op de teller de 285 aantikken...
|
09 maart 2008 16:16 |
|
|
Cash
964 uit '91
996 cabrio uit 2000Amsterdam
|
Re: MAF
MAF staat geloof ik voor mass air flow, is DME de computer (chip)??
_________________________________________ Sapere aude
|
09 maart 2008 16:29 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Yep
Helemaal correct.
|
09 maart 2008 16:39 |
|
|
PSNH
|
Was het allemaal maar zo makkelijk.
We hebben, mag ik zelf wel zeggen, veel ervaring met het opvoeren van 964ers.
Ik heb een kit voor een circuitauto en bestaat uit nokkenassen, grotere gasklep, luchtmassameter met bijbehorende aanpassing aan de computer en een chip die hier bij hoort en een kat. vervanger. Dit brengt op de rollenbank plm. 295pk aan de achterwielen en dit is plm. 325pk aan de krukas.
Voor op straat zou ik adviseren een grote gasklep, luchtmassameter met sportfilter en alle aanpassingen die daar bij horen en een sportkatalysator of kat.vervanger. Met dit alles is je winst aan de krukas ongeveer 35 à 40pk.
Geloof al die fabeltjes maar niet zo snel, tenzij die bedrijven niet met paardekrachten meten maar met pony's.
|
09 maart 2008 17:47 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
R. , is 10 tot 15 pk winst met een ander uitlaatsysteem en sportkat volgens jou dan realistisch?
|
09 maart 2008 19:46 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Mijn toenmalige 964C2 van 92 haalde indertijd ook vlot de 285 km/h, zonder enige vorm van tuning. Enkel Ruf eindstuk.
|
09 maart 2008 20:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Met alle respect, maar 310 op de teller? Lijkt mij sterk.
Bij ongeveer 270 km/u loopt de 964 de begrenzer in. Nou kun je die nog wel een beetje opwaarderen, maar al heel snel zit je dan bij motorschade. 280 km/u is dus misschien mogelijk, maar dat is het dan ook wel. Tenzij je aan de bak gaat sleutelen of andere koppen monteert (waarmee hogere toerentallen wel mogelijk zijn).
Bij 270 km/u zie je normaliter 280-290 km/u op de teller. 310 acht ik dus een verzinsel.
Als het gaat om meer vermogen is er tot 285-290 pk (let wel: officieel heeft de 964 250 pk, maar in de praktijk ergens in de richting van 260-265 pk) relatief eenvoudig uit te halen. Daarboven wordt het lastig en gaat het niet zonder hogere, tot enorm hoge, kosten.
290 pk zal ongeveer lukken met een motor in perfecte staat, uitlaatsysteem aangepast, hittedraad, sportluchtfilter, andere DME die van de wijzigingen gebruik kan maken. Kosten: zeg totaal 2.500 euro vanaf.
Ik vind Streather erg pessimistisch in zijn boek. Maar dit verhaal is dan weer het andere uiterste.
|
09 maart 2008 21:22 |
|
|
Yellowbird
|
Met de cargraphic kit loopt mijn C2 zeker 270 km/h op de GPS (kan de teller niet zo goed zien ). Denk dat het nog ietsje harder kan maar de ruimte op de autobahn ontbrak. Helaas geen meting zonder kit.
Dus ik denk ongeveer 35 echte pk winst (en niet de 50pk volgens cargraphic) en dat lijkt ook bevestigd te worden door diverse rollenbank tests van Duitse C2's met dezelfde aanpassingen.
|
09 maart 2008 21:40 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik ga er dan maar vanuit dat de Porsche's in kwestie "voor" en "na" de modificatie op de testbank zijn geweest ?
Onlangs 'n standaard 964 op de testbank gezien - 279 Pk
|
09 maart 2008 22:08 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
idd, voor en na meten lijkt mij belangrijk, Porsche is in tegenstelling tot onze Amerikaanse- en Italiaanse vrinden niet te scheutig met het opgeven van PK's, wellicht zit er 10 tot 20 pk meer in het blok zonder modificaties.. gratis..
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
09 maart 2008 22:47 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
mijne is standaard heeft op de klok de teller dus op eigen kracht 287 aan getikt met 3 man d,r in
en 1x in de slipstream van een 997s de 300 op de klok aangetikt en m,n hartslag ging 400 km/pu
dit alles in duitsland uiteraard, 287 naar dinslaken de laatste keer om 07.00 smorgens op 1 mei de dag vd arbeid in duitsland , geen kip op straat dus
die 300 in de slipstream vanuit oostenrijk terug ook in dl
m,n balende maatje pablo in z,n 993 kon het niet bij benen.
dus ik weet niet hoe hard je kunt gaan als zo,n 964 nog meer vermogen heeft
maar voor mij hoeft dat tunen niet zo, ik las laatst een mooie zin:
"motorische tuning heeft de carrera 911 feitelijk net zo hard nodig als een ijsbeer wanten"
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
10 maart 2008 0:32 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
voor zo ver ik weet heb ik alleen een ander luchtfiter en een g-pijp.
de mijne haalde op de rollerbank voor de reviesie 275pk.
ik heb in de auto en tuning gelezen dat huismans hem ook makkelijk naar een 300pk kan krijgen.
gr anton964
|
10 maart 2008 1:58 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Een tijdje geleden werd door een bedrijf dat 'sportdempers' maakt een aanbieding gemaakt voor een 'group buy' op een Amerikaans forum waar ik lid van ben.
Volgens de verkoper zou deze zportdemper een vermogenswinst van +/- 8 tot 10 pk opleveren. Dit konden zij, volgens henzelf, staven met dyno metingen. Ik vroeg om bijkomende info, en de communicatie met de verkoper liep zeer vlot. Het verzenden was ook geen probleem, ik kreeg onmiddellijk een 'shipping quote'.
Ik mailde dat ik akkoord ging, en postte op het forum dat ik een 'voor en na' dyno zou doen om voor eens en voor altijd uit te maken of er winst was.
Sinds die dag heb ik nooit meer iets van de verkoper vernomen, ook niet na herhaald aandringen tot levering. De firma bleef gewoon incommunicado.
Voor mij een uitgemaakte zaak.
Peter R.
|
10 maart 2008 9:13 |
|
|
PSNH
|
Morge Jurgen,
Mijn leverancier geeft aan een maximale winst van 15pk bij een katalysator by-pass en max. 12 pk bij een sportkat. Zij dekken zich altijd in door te zeggen dat de winst die te behalen is, maximaal 12 of 15pk is.
Ik denk zelf dat de winst behoorlijk minder is en dat als je wat wilt doen aan je 964 je het beste een komplete geteste set kunt aanschaffen. Dat kost wel wat meer maar je hebt dan tenminste een duidelijk merkbaar resultaat.
Groeten,
Ronald.
|
10 maart 2008 10:08 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
| | | | Citaat: Met alle respect, maar 310 op de teller? Lijkt mij sterk.
Bij ongeveer 270 km/u loopt de 964 de begrenzer in. Nou kun je die nog wel een beetje opwaarderen, maar al heel snel zit je dan bij motorschade. 280 km/u is dus misschien mogelijk, maar dat is het dan ook wel. Tenzij je aan de bak gaat sleutelen of andere koppen monteert (waarmee hogere toerentallen wel mogelijk zijn).
Bij 270 km/u zie je normaliter 280-290 km/u op de teller. 310 acht ik dus een verzinsel.
Als het gaat om meer vermogen is er tot 285-290 pk (let wel: officieel heeft de 964 250 pk, maar in de praktijk ergens in de richting van 260-265 pk) relatief eenvoudig uit te halen. Daarboven wordt het lastig en gaat het niet zonder hogere, tot enorm hoge, kosten.
290 pk zal ongeveer lukken met een motor in perfecte staat, uitlaatsysteem aangepast, hittedraad, sportluchtfilter, andere DME die van de wijzigingen gebruik kan maken. Kosten: zeg totaal 2.500 euro vanaf. | | | | |
dit verhaal klopt als een bus... heb zelf exact dezelfde ervaring... bij 290, op de teller) in de begrenzer, had een gbocht erop en volgens de porschespecialist zaten er nog wel eens wat kleine verschillen in het standaard vermogen, maar de 250 pk hadden ze zeker ! qua blok en eindschot vond ik het 964 blokje het lekkerst (van de 3.2, 964 en 933)
|
10 maart 2008 11:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 maart 2008 11:56 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
10 maart 2008 13:34 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Die Leistungssteigerung der Porsche Carrera 2/4/RS Motoren mit 250 bzw. 260 PS erfolgt durch Optimierung der Zünd- und Einspritzkennfelder der Digitalen Motorelektronik.
Neben umfangreichen Änderungen in den Teil- und Vollastkennfeldern erfolgt eine geringfügige Anhebung der Maximaldrehzahl auf 6.880 U/min. Aufgrund unserer langjährigen Erfahrung sind diese Änderungen präzise auf den Motor abgestimmt und stellen kein Risiko für die Lebensdauer des Motors dar. Alle Änderungen basieren jedoch auf einer Verwendung einer Benzinqualität mit 98 Oktan (Super Plus, bleifrei).
Herzstück der gesamten Leistungssteigerung ist die Installation des Cartronic Luftmassenmesserkits LM 220. In Verbindung mit der Installation eines vergrößerten Drosselklappenteils im Tausch, sowie eines Sportluftfilters, steigt die Leistung damit auf ca. 212-220 KW (300 PS). Das maximale Drehmoment steigt auf ca. 365 Nm, was eine Verbesserung von 10% zur Serie darstellt.
mehr Infos über die Vorteile der Luftmassenmessung
Der Umrüstkit beinhaltet modernste Motorelektronik, ein vergrößertes Drosselklappenteil sowie einen Sportluftfilter und ist mit einem TÜV-Gutachten des TÜV-Rheinland versehen. Dies entsprechend den aktuellen EG Abgas-und Geräuschrichtlinien.
Die vergrößerten Drosselklappen sind auch einzeln erhältlich mehr darüber hier.
Die sich aus der Umrüstung ergebende Mehrleistung wirkt sich interessanterweise im gesamten Drehzahlbereich, beginnend ab 2.000 U/min aus. Ansprechverhalten und Dynamik des Motors verbessern sich deutlich. Die Höchstgeschwindigkeit steigt um ca. 10 Stundenkilometer.
LM 220 Preise
Cartronic Leistungskit LM 220
€ 1.720,00
Einbau
€ 160,00
http://www.cartronic-motorsport.de/porsche_964.html
|
10 maart 2008 13:43 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Vandaar de smileys.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 maart 2008 14:07 |
|
|