Auteur |
Bericht |
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
in de slip
Vanmorgen raakte ik zomaar in een slip, probeerde een Corsa bij te houden, ging nog niet eens echt hard.
De omstandigheden waren wel erg nat.Pirelli's P 6000 goed profiel.Fuchs velgen , 195 voor en 215 achter, standaard maten
Het gebeurde net na een bocht en gaf voor mijn gevoel ook niet te veel/te vroeg gas.
Hij schuift eerst van achter weg, ik vang m op door razendsnel tegen te sturen in de richting waar ik naar toe wil (op de weg bijven dus) en hop weer keurig recht en onder controle.
Ik heb verder geen enkele ervaring met anti-slipcursussen of zo, ben ik nog wel steeds van plan
Achter af voelde het wel goed, dat het zo is afgelopen.
Of is de Pirelli toch niet zo goed in 'the wet'
Moderators kunnen jullie m verplaatsen naar onderstel en remmerij?
Jurgen
Laatst bijgewerkt door alvin01 op 19 maart 2008 14:16, in totaal 2 keer bewerkt.
|
09 maart 2008 13:50 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
de banden spanning en temperatuur hebben veel invloed op de grip.
en kan me voortsellen dat met gewoon rijgedrag en dit weer de band gewoon koud blijft
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
09 maart 2008 13:57 |
|
|
horn
PF #57
|
Voelde je je even net Christijan Albers? Altijd schrikken op het moment zelf en een paar minuten later toch wel trots dat je hem op kon vangen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 maart 2008 13:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Mooi opgevangen
Blijkbaar toch wel te veel gas, voor de (natte) omstandigheden
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 maart 2008 15:14 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
Gelukkig alles goed gegaan.
Die pk's gaan toch sneller de weg op dan je denkt, daarom rij ik het liefst met droog weer
_________________________________________ "There is no substitude"
|
09 maart 2008 15:50 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
listig inderdaad. Zelf ook Pirelli's eronder (6000 geloof ik; ik ben niet zo'n kenner). Vandaag ook gereden, best wel nat inderdaad. Dus in alle rust de bocht door en dan wel weer gas erop op rechte stukken (vanochtend toch nog even geblazen over de grens, kap los, windvanger weg, heerlijk!). Maar ben inderdaad wel altijd erg alert in bochten door alle erhalen over wegslippende achterpartijen.
Mooi dat je 'm hield bij het slippen, goed voor het zelfvertrouwen lijkt me zo .
|
09 maart 2008 16:50 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
@Horn: achteraf zat ik toch wel ff te sidderen hoor!
@Rob : zeker n punt heb je, banden zijn koud, bandenspanning wel ok, had ik net daarvoor gecheckt.
@Paul : ook n punt wellicht, toch iets teveel/te gauw na de bocht gas gegeven, al had ik het gevoel dat ik dat niet deed, maar goed, hij glijdt niet zomaar onder je kont vandaan, ben nog ff terug gereden naar die plek en daar was t wel erg nat, dat wel.
@HV : is inderdaad niet slecht voor het zelfvertrouwen, maar ik handelde gevoelsmatig en dat bleek nu goed uit te pakken, maar weet nog wel wat ik deed, dus dat zal ik wel onthouden hoop ik!
@Jurgen
|
09 maart 2008 18:50 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
in de regen zijn de verhoudingen fors anders... iedereen kent wel het verhaal van de "wielrenband" (corsa in dit geval) die in het nat nog steeds per cm2 veel druk heeft versus een bredere band die minder druk heeft en vanwege het water dus nu eerder de grip verliest.....
wel knap dat je hem hield, je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...
gr
Steef
|
10 maart 2008 12:38 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Mijn tip: zoek een groot verlaten parkeerterrein op als er een beetje sneeuw ligt en ga voor de fun wat cirkeltjes en achtjes trekken, in de twee.
Dan krijg je een nog betere reflex voor het tegensturen.
Zo te lezen heb jij die reflex al.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
10 maart 2008 22:04 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Jup, zo heb ik m'n eerste Capri gemold
Kont ging weg en corrigeerde 'm mooi, tot daarna m'n snuit
de verkeerde kant opging
kon hem niet meer houden
|
10 maart 2008 22:41 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Jup, hier ook zo. Gebeurde in de krul v/e klaverblad. Kont ging linksaf en daarna rechtsaf. Wonder boven wonder toch de vangrail niet geraakt. En twee weken lang hééél rustig gereden
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
11 maart 2008 0:31 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Had ik ook bij de eerste keer dat ik een Boxster S stapte voor een proefrit. Hij had al een tijdje stil gestaan en de accu was niet helemaal goed meer. Gevolg was dat de PSM het niet deed (melding in het scherm).
Enfin, ik wilde natuurlijk toch even proberen hoe de acceleratie was, dus bij het opdraaien van een autosnelweg-oprit direct het gas erop. Gevolg: kont breekt uit naar links, corrigeren, kont naar rechts, corrigeren, weer naar links en uiteindelijk pffttt weer in het gareel
Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden, maar was toch heel blij dat ik twee banen de ruimte had (en geen overige verkeer)!
Ook later met mijn eigen auto viel het me op dat - zelfs met een middenmotor en PSM - je bij nat weer toch behoorlijk snel uitbreekt bij iets te bruut gas geven. Wat dat betreft geeft mijn Audi quatro echt meer marge.
|
11 maart 2008 12:53 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
En zo kan het zomaar gebeuren dat een Corsa zomaar bij je wegrijdt!
Ik heb dat wel meer meegemaakt: grote, stevige en snelle achterwielaandrijver (zeker die zonder alle elektronische hulpmiddelen; de wat oudere derhalve) rijdt bij droog weer het kleine, lichte en aanzienlijk minder gemotoriseerde voorwielaandrijvertje helemaal zoek, maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
11 maart 2008 13:03 |
|
|
Wimpie77
|
Als je zelf het idee hebt dat je niet te hard gaat/niet te veel gas geeft en je glijdt toch weg, dan is het wel even angstig...
Goed dat je hem weer recht hebt gekregen Rene!
Op 6 april ga ik hem oefenen!
_________________________________________ * * *
|
11 maart 2008 13:07 |
|
|
PEF
996 TurboBrussel, België
|
_________________________________________ What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...
|
11 maart 2008 16:28 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Inderdaad maar bandenmaten vallen in dit geval mee...Zijn overigend de af fabriek aangeraden banden.
_________________________________________ oud is beter
|
11 maart 2008 16:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
dat ligt dan toch aan de bestuurder en niet zo zeer aan de voor- of achterwiel aandrijving
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2008 17:39 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
11 maart 2008 18:58 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Mss iets totaal anders: dieselspoor op de weg waar de corsa net langs reed en jij er doorheen. Dan weet je echt niet waar je blijft.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
11 maart 2008 21:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 maart 2008 21:53 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Nou ik kan er over meepraten.....
Gisteravond mijn eerste schrikmoment in de 993 gehad. Ik trok op bij een stoplicht om vervolgens links af te slaan. Ik dacht echt dat ik rustig reed, maar de achterkant begon te glijden!
Pfffff bleek daar net een buitje te zijn gevallen. Helemaal niet gemerkt. Alles net op tijd kunnen corrigeren. Ik ging dwars over de weg. De achterkant heeft beide weghelften volledig gezien. Gelukkig was het een brede weg en was er geen overig verkeer.
Dat overkomt mij niet meer..... veel van geleerd. Maar bij mij was het meer geluk dan wijsheid dat ik geen schade heb.
Toen ik hem de garage in reed sloeg hij 3x af.... Was zo aan het shaken dat ik de koppeling niet meer vloeiend kon bedienen.
Een vriend (Paul van E, zie hierboven) had mij al gewaarschuwd... maar dat hij zo makkelijk glijdt met vochtig asfalt had ik echt niet verwacht. Moest gelijk denken aan de cursus wagenbeheersing van Erwin. Die ik dus mis omdat ik het draadje te laat had gezien.
De 2de ronde van Erwin ben ik er zeker bij.
_________________________________________ It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain. 'Later' is allang begonnen...
|
15 maart 2008 0:17 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Ook eens meegemaakt in mijn 964 (C4). Lekker stoer uitaccellereren bij het verlaten van een natte rotonde. Er was geen tegensturen meer aan en voor ik het wist stond ik achterstevoren. Beetje jippie, vooral omdat het een "demorit" betrof voor een potentiele koper van de auto. Niets meer van vernomen nadat hij bibberend uitstapte en zei dat ie er nog even over na moest denken...
Cursusje rijbeheersing is zeker geen luxe!
|
15 maart 2008 18:12 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Kijk maar eens bij het vrij rijden op circuits als het nat weer is!
Die kleine Saxo's en Clio's kunnen het dan de 'grote jongens' erg moeilijk maken. Op het rechte stuk komen ze -aanzienlijk- te kort, maar in de bochten...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
15 maart 2008 19:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ik snap echt niet dat als je je auto al zo lang hebt dat je je er nog door laat verrassen, laat staan dat je ervan schrikt...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 maart 2008 22:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 maart 2008 15:24 |
|
|