Auteur |
Bericht |
jaap
|
Iest dat bij een 968 nog wel eens voorkomt, is dat de olie aanzuig buis in het carter afbreekt of scheurt. Hierdoor kan er niet meer voldoende olie druk worden opgebouwd, waardoor bijvoorbeeld ook de klepstoters niet meer voldoende onder druk komen te staan. Dit is vaak het gevolg van trillingen in de motor door een verkeerd afgestelde (of gebroken) balans as riem. Weet niet of dit bij een 944 ook voorkomt.
Jaap
|
04 nov 2007 13:39 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Jaap, de 944 heeft ook balansassen en bij ons zijn deze ook een tijdje uit de running geweest (balansriem was geknapt zonder de distributie mee te nemen, vandaar dat we er nooit aan dachten).
Maar voor het dagje circuit hebben we de balansriem en distributie vervangen. Op weg naar het circuit hadden we nog niks gemerkt. Maargoed, waarschijnlijk gaan we het blok nu gewoon reviseren, weten we ook direct wat voor vlees we momenteel in de kuip hebben.
Erwin kwam ook nog met de overdrukklep aanzetten als oorzaak, de kleplichters waren in ieder geval een gevolg 
|
04 nov 2007 14:04 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
uit een 944 blok kunnen de meest onheilspellende geluiden komen, mijn vorige (race) motor had zo'n probleem, de motor maakte zo'n herrie dat we dachten dat de drijfstanglagers eruit lagen, het bleken gewoon de klepstoters te zijn, ik heb deze vervangen door een set goede gebruikte stoters en het probleem was verholpen, inmiddels heeft is het blok weer een seizoen racen in de wagen van mijn zoon meegegaan zonder noemenswaardige problemen.
nu je oliedruk zo schommeld zou ik toch even kijken of de olieaanzuigbuis niet kapot is, als er een scheurtje in de buis zit zuigt hij valse lucht aan en gaat de druk direct naar beneden met als gevolg klapperende klepstoters en meer........
|
04 nov 2007 15:38 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
als student werktuigbouw kun je mooie plaatjes maken zie ik. Of heb je die niet zelf gefabriceerd ?
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
04 nov 2007 22:29 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Die heb ik zelf gemaakt ja, en die zijn nog uber-simpel... 
|
05 nov 2007 2:06 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Nou, eindelijk eraan toe gekomen om de motor uit elkaar te halen, de nummer 2 drijfstanglager is compleet aan gort, hij begon nog net niet in de drijfstang zelf te vreten.
Wordt iig alle krukas/drijfstanglagers vervangen, de krukas opnieuw laten slijpen, en misschien zelfs de cilinders honen en de oliepomp vervangen gezien het gruis wat ie te verwerken had... Plaatjes vd ravage volgen morgen oid.
|
01 dec 2007 22:25 |
|
 |
cabrio wim
|
Dat is minder leuk, maar wel goed dat je het gevonden hebt, succes met de revisie.
|
02 dec 2007 10:54 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat klinkt als behoorlijk ernstig. Sterkte met de klus.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
02 dec 2007 11:28 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
de cilinders honen? ehhhhhhhhhhh wil je een vastloper?
|
02 dec 2007 14:48 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
dat ga je niet horen, drijfstanglager geeft geluid bij omhoog en naar beneden, klepstoter alleen bij het 'stoten'
ik heb al eens een motor voor 75% uit elkaar gehaald waarvan meerdere 'experts' er zeker van waren dat er een drijfstanglager overleden was. mooi niet dus, uiteindelijk de klepstoters vervangen en weg was het geklapper
|
02 dec 2007 19:09 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Hoe wil je dan de boel weer vlakmaken, een gare lager betekent niet per se dat je blok is afgeschreven, mits je er op tijd bij bent. Bovendien is het gekras in de cilinders nog niet zo erg, viel me zelfs mee gezien de bende onderin. Er zit alleen 1 korte maar hele diepe kras in nummer 4, zie onderaan, wat nog wel eens de enige reden voor een afdankertje zal zijn.
Niet jippie bedoeld hoor, maar ik ben bija beledigd dat je ons tweën zo laag inschat  We dachten eerst ook beiden dat het uit de kop kwam (ik kan het nog wel es fout hebben, maar mn pa geloof ik bijna direct als die wat beweert op autogebied). De frequentie was veel te laag voor het krukas toerental. Het verschil tussen 10 of 5 keer per seconde hoor je normaliter wel, hier dus echt niet.
Met een schroevendraaier ook geluisterd en het geluid varieerde al naarmate je over de nokkenas huis heen en weer ging. Op zich hadden we het ook niet fout  De kleplichters waren ook stuk...
Overigens: denk niet dat wij hier niet de balen van hebben, we hadden het liever ook direct goed gehad. Een schop na hebben we niks aan
Maargoed, alhier enige foto's, zaterdag ochtend:
Uurtje verder (natuurlijk vooral VEEL labelen, al die bedrading etc).
Nog es een uur of 2 verder:
Na nog een uur ploeteren waren het carter eraf, en de kop, en nog wat ander apparatuur aan de voorkant. Duidelijk metaal in de olie...
Kort daarna (verwijderen zuigers)
Ietwat versleten lagerschaal...
Kruk nummer 2:
Kruk nummer 3 (verkeert duidelijk in betere conditie):
Ondertussen vond mn ma de vloer wat vol raken
Na nog een uurtje of 2/3 klooien (resterende apparatuur voorkant eraf, motorsteunen eraf, olie/water warmtewisselaar).
En de cilinders (nog wel het meest balen trouwens).
Nummers 1 en 2 aan de inlaat kant
Nummers 3 en 4 aan de inlaat kant
Nummers 1 en 2 aan de uitlaat kant
Nummers 3 en 4 aan de uitlaat kant.
Al dat gekras is nog niet eens diep (met de nagel amper te voelen) en kan misschien met honen weggewerkt worden. Maar die omcirkelde kras is echt rete diep en dan kunnen we de boel wel een maatje groter frezen en overmaatse zuigers plaatsen, maar dan kan ik er beter een tafel van gaan maken zoals de versnellingsbak denk ik...

|
02 dec 2007 21:15 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
helaas kan je de cilinderwanden niet zomaar honen, werkplaatshandboek is daar erg duidelijk over. dat betekend dat de cilinderwand opnieuw moet worden voorzien van een laagje alu of nikasil, een dure aangelegenheid.....
andere optie is het plaatsen van bussen in het blok
jippie, maar de meeste motoren die ik (en anderen) openmaak zien er uit zoals jouw foto's 
|
02 dec 2007 23:43 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Tsja, da's lastig. Op het circuit slijt zo'n kreng hard, en met een helm op de kop hoor je de eerste indicatie ook niet. En p356sc komt iig even to the rescue wat dat betreft
Na de kleplichters te hebben vervangen heeft ie ook zeker 5 minuten gedraaid dus dat heeft m ook geen goed gedaan.
Misschien gaan we wel op zoek naar een ander onderblok, al het hoon en slijpwerk wat er aan de krukas en het blok moet gebeuren zal niet gering zijn (ik denk sowieso alle cilinders, en het lagervlak voor drijfstang nummer 2). Eerst ff prijzen zoeken en dan kijken wat het goedkoopst is.
|
04 dec 2007 1:20 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
niet met dit blok verder gaan, vaak heeft de krukas een stevige opdonder gehad en is hij rijp voor de oud ijzerbak, ook het honen doet het blok geen goed, maar probeer daar eerst even wat info over te krijgen, dat weet je wat ik bedoel.
zoek een goed donor blok en maak van twee één, ben ik op dit moment ook mee bezig, een kennis heeft rondgereden (circuit) zonder olie...... kon het blok niet tegen, tsja.......
|
04 dec 2007 1:43 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Eindelijk meer info:
We hebben een ander onderblok gekocht bij een sloper in hengelo. Drijfstanglagers waren net versleten, maar de krukas lagers lijken prima (speling is ruim binnen de tolerantie).
Nu dus allemaal pakkingen scoren, zuigerveren, lagers, en weer in elkaar zetten.
Vreemd genoeg was het een amerikaans blok: lagere compressie zuigers dus. Gelukkig zijn onze zuigers nog wel in orde dus die zetten we mooi over.
|
04 jan 2008 13:56 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Succes met de klus 
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
04 jan 2008 16:06 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
|
20 jan 2008 14:11 |
|
 |
P-911
964 C2
|
wow wat een project, veel succes en sterkte
|
20 jan 2008 20:20 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Nou, gister eindelijk een dagje in de garage kunnen besteden met opbouwen!
Ziehier eerst de zuigers uitwisselen met de andere (goeie) drijfstangen: 1 stang was ingesleten, en omdat ze van gelijk gewicht moeten zijn moesten we ze allemaal omzetten (dat andere blok had amerikaanse zuigers). Fijn voorzien van nieuwe zuigerveren ook
Voorkant vh blok, oliepomp voorzien van nieuwe pakking, waterpomp.
Bezig met zuigers installen:
En mijn POOP:
POOP staat voor Pile Of Obsolete Parts, en ondertussen weegt mijn POOP dus al 60-70 kilo  (krukas, cilinderblok, zuigers/drijfstangen, en ander klein spul).
Hier de stand van zaken, oftewel de onderkant is klaar:
Over 2 weken meer, eerst loctite opsnorren voor de balansas behuizingen en met een beetje pech moet ik ook een spie opsnorren voor 1 vd assen aangezien 1 van die krengen kwijt is... ZUCHT
|
11 feb 2008 0:20 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
dat spietje kost bijna nix en is nog gewoon te koop bij Alpo b.v.
|
11 feb 2008 0:37 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Nou, na een uitermate lange stilte eindelijk meer info! 4 weken terug was ik dus bezig geweest, maar veel verder dan zuigers installen kwam ik niet wegens onderdelen die we toch nog moesten vervangen, nml:
balansas lagers
ringen die tegen de afdichtingen lopen (deze waren door de hoge snelheid vd balansassen ingesleten en dus eerder een bron van lekkage dan de afdichting zelf)
Afdichtingen/loopringen voor de nokkenas (mn pa beweerde deze ooit te hebben vervangen maar gezien het vereiste gereedschap onmogelijk).
Kortom: het was weer even wachten, ondertussen ging ik op skivakantie
Maar alleen goede vrijdag al goede progressie geboekt!!
Ik begon ongeveer hiermee (carter was trouwens los, ik had een tap gemold  ):
Rechterkant vh blok alles gemonteerd (incl kop):
Wat hardware aan de voorkant:
En loos ff 3 foto's vh installeren ve balansas:
En zo ver was ik gisteravond:
Stiekem ben ik nog ietsje verder: ik was al begonnen met de riemen.
Vandaag staat het schoonmaken vd nokkenas behuizing op het programma, blok afmaken, en aan het stuurhuis knutselen:
We gaan van bekrachtigd naar onbekrachtigd sturen maar de stuurstangen zijn dusdanig verschillend dat ik die om moet wisselen, ik moet nog zien of dit mogelijk is maar het moet haast wel kunnen.
Verdere plannen vh weekend omvatten het vliegwiel aanpassen voor de nieuwe motormanagement (er moeten magneetjes in gelijmd worden) die we over enkele maanden er in zetten als we weer op onze gemak zijn met dit blok (en enkele statistieken verzameld hebben als verbruik en topsnelheid). Dat moet nu omdat het ons anders 10 uur werk zal kosten later
Daarnaast ook nog even het motorruim goed schoonmaken, nu er toch ruimte is.
Verre toekomstmuziek, naar mijn mening in ieder geval, is het dry-sumpen van een 944 blok om dit gezeik voor altijd het hoofd te kunnen bieden (aangezien de wetsump hier de oorzaak van was, samen met ouwe lagers), maar mijn pa is nog niet overtuigd dat dit voor zeker minder dan 2000 euro kan, misschien minder dan 1000 maar dan zou ik moeten graven naar prijzen 
|
22 maart 2008 22:16 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat wordt een nuttig weekend. Lijkt me een behoorlijke klus. Sterkte ermee.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
23 maart 2008 10:01 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Nou, alles zit in elkaar, alleen het blok moet nog de auto in
Dan kan ik zien of het blok direct bombed, of dat ik verrassenderwijs alles goed heb gedaan 
|
31 maart 2008 22:59 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Jeuj! Blok in de auto, het meeste is aangesloten.
Rest mij de volgende keer nog de uitlaat, luchtfilter+meter, de min-kabel vd accu (er is vandaag een scheur in het omhulsel ontstaan, is oud en bros geworden), stabilisator stang en de startmotor (en nog enkele kabelklemmetjes etc...).
Dan: STARTEN
Je kan precies zien welke onderdelen zijn schoongemaakt

|
06 apr 2008 17:42 |
|
 |
mooiweerrijder
968 still going strong since 2006.Utrechtse heuvelrug
|
Je wordt handig!!
gaat de goede kant op .
En het schoonmaken gaat je goed af.
Hoop dat ie goed loopt! en heel mooi uiteraard.
succes!
|
06 apr 2008 19:02 |
|
|