Auteur |
Bericht |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Blower in motorcompartiment kaduuk
Dit onderwerp uit de archieven opgeduikeld om er achter te komen wat
te doen aan kapotte blower in het motorcompartiment.
De boel vervolgens maar eens uit elkaar gehaald. Het euvel is het
gebruikelijke; speling op de de lagering van de electromotor. Dit is 'm:
Graag jullie advies / hulp.
Wat lijkt me mogelijk:
- iemand heeft een werkende electromotor voor een schappelijk prijsje in de aanbieding
- iemand weet een goed adresje in regio 020 - 030 - 073 die de electromotor reviseert (nieuwe asjes/lagertjes persen)
- iemand weet of je zo'n blower vervangpijp probleemloos kunt monteren (en gebruiken, dus)
Dit is de carbon fiber blower vervangpijp bij Pelican:
(kost bij FVD het dubbele, zag ik)
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
24 maart 2008 19:44 |
|
|
cabrio wim
|
Als je handig bent en 2uurtjes over hebt.
Bij de brommerhandel om pasbuisje gaan voor as motortje een naaldlager en pasbus over het naaldlager. Ashuis uitboren en monteren, en met hardsoldeer vast zetten.
Resultaat: een geruisloos motortje en meer toeren.(draait veel soepeler als met enkele pasbus van Porsche)
|
24 maart 2008 20:13 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Bedankt Wim, maar zo handig ben ik niet. Vandaar het gevraagde
adresje voor revisie.
En solderen aan lagers? Maar daar heb jij vast ervaring mee.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
24 maart 2008 20:23 |
|
|
cabrio wim
|
Niet aan de lagers solderen, maar pasbuisje aan huis borgen.
|
24 maart 2008 20:26 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Zie je wel, dat dit niet aan mij besteed is. Maar nu snap ik
de bedoeling wel.
If all else fails, this will be Plan B.
|
24 maart 2008 21:22 |
|
|
Rein
993 Cabrio
ex 964 C2 Cabriolet
ex 911 scGoirle, N-Brabant
|
PaulusdB,
Ik heb mijn beide motors een maand geleden vervangen en deze koste 50 Euro per stuk bij van Kessels maar ik twijfel of ze er daar nog hebben liggen, heb namelijk behoorlijk moeten zoeken.
Ik jouw geval zou ik thuis even wat bedrijven afbellen .
Mischien ben ik nog wel een kaal motortje liggen dus zonder van moet ik kijken, laat maar weten of dit iets voor je is.
suc6 Rein
|
24 maart 2008 21:53 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Thx, Rein.
Als het er bij jou twee waren, zullen het wel de twee onder de kofferklep
zijn. Voorzijde, dus. De mijne is die in het motorcompartiment. Kaal
motortje lost het probleem trouwens niet op, het gaat om de lagers.
Een paar telefoontjes / mailtjes naar de gebruikelijke adressen
zullen er wel van komen, ja. Van Kessel staat op het lijstje.
|
24 maart 2008 22:16 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Update
Van Kessel heeft complete blowers liggen, voor niet al te veel.
Da's alvast mooi.
Maar het verhaal van Wim heeft me aan het denken gezet, zodat ik de
defecte toch eerst nog even aanbied bij revisiebedrijf Baeten in Tilburg.
Beter dan nieuw is natuurlijk nog mooier.
|
25 maart 2008 13:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Update
Met het risico dat je binnen No-Time met hetzelfde euvel zit
Ik zou het motortje gewoon in z'n geheel vervangen
|
25 maart 2008 13:42 |
|
|
cabrio wim
|
Inderdaad, wat Olaf schrijft klopt, vorige gebruikte bij FG Porsche in Lokeren gekocht, en na ruim half jaar zelfde probleem, dus vandaar de oplossing van hierboven, en beter als origineel, want Porsche gebruikt niet eens een lagertje.
|
25 maart 2008 13:53 |
|
|
Rein
993 Cabrio
ex 964 C2 Cabriolet
ex 911 scGoirle, N-Brabant
|
Inderdaad Baeten in Tilburg is bij mij om de hoek even niet aangedacht,ben benieuwd of ze het kunnen en wat dit kost.
|
25 maart 2008 14:38 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: piepje
Had dat bij mijn oude ook. schijnt een bekend fenomeen te zijn. is duur om te verhelpen (allemaal nieuwe onderdelen).
@ RKV - mooi man. En ook nog een kalender
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 maart 2008 17:36 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: piepje
Niet zozeer de onderdelen ... eerder het werk
... voor deze actie moet men eerst de benzinetank uitbouwen
|
25 maart 2008 17:41 |
|
|
Rein
993 Cabrio
ex 964 C2 Cabriolet
ex 911 scGoirle, N-Brabant
|
Olaf,
Mis ik iets PaulusdB heeft het over een motortje achterin de motorcompartiment en voor die twee die ik heb vervangen onder de kofferklep heb ik de tank niet hoeven te demonteren.
Over welke motor heb je het.
|
25 maart 2008 17:56 |
|
|
mike targa
ex911 ex964 ex996 ex 996 turbo nu 997 gt3apeldoorn
|
wat een gedoe voor zo,n piepend fannetje heb ik ook en als ik het zo lees dan maar de radio wat harder
|
25 maart 2008 21:28 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Horn begon over motortjes voorin
Vertel 'ns ... hoe heb je dat gedaan
|
25 maart 2008 21:39 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Als je het over de 2 blowers voorin heb, misschien. Hoewel ik die ook
erg irritant vind piepen.
Maar de defecte blower achterin maakt echt wel wat meer lawaai.
('T is een 200 W apparaat, las ik hier eerder.) Je hoort het gerammel
boven het motorlawaai en uitlaatgeluid uit. Dit is wat men er op de Pelican
site in een technical article over zegt:
Sooner or later you are going to have to replace the blower motor that is located in the right side of the engine compartment. One day you will start the car and think that have a cat caught in your fan because of the noise.
Interessant artikel trouwens. Hoewel de blower links zit.
|
25 maart 2008 22:30 |
|
|
Rein
993 Cabrio
ex 964 C2 Cabriolet
ex 911 scGoirle, N-Brabant
|
Olaf,
Even in het kort :
-- Als eerste de plastic bescherming boven de parafan verwijderen
-- zekerinkast los schroeven en opzij legggen.
-- Firewall (zwarte ijzerenplaat ) lossschoeven , bedrading die er door loopt loskoppelen..
Nu heb je voldoende ruimte om de clipjes los te maken die behuizing van de ventilatoren vastklemmen.
Als je de bescherm kap los heb zie je de motors zo te zitten.
Volgens de manuals heb je nu een speciaal stukje gereedschap nodig maar dat hoeft niet altijd , zeker niet in mijn geval.
Als je goed kijkt zitten deze vast met een tweetal inbus of torks boutjes eerst deze twee los schroeven en daarna een schroevendraaier in de sleuf schuiven en de motor is los.
Bij mij lopen boven de rechter motor zelf nog airco leidingen even een beetje duwen en ook deze motor krijg je er uit.
Bij vragen kun je me altijd even mailen.
Suc6
|
25 maart 2008 22:39 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
OK ik zit met hetzelfde ik zit nu met 3 (drie) huilende (of is het huylende?) fannetjes! De twee voorin hadden het al langer moeilijk maar laatst ging de hoofdfan achterin ook als een bezetene tekeer.
Mijn geplande oplossing is simpel; ik denk dat de glijlagers zijn drooggelopen dus ik doe er zsm een kwakje vet aan. Dan kunnen ze er denkelijk weer een aantal jaren tegen.
Nu is mijn vraag: wat is het beste vet voor messing glijlagers?? Ik heb nogal wat vettige vetten hier slingeren:
- Hameline kugellagerfett Hochdruckfest consistent.
- Schiedam consistentvet.
- Een of ander molibdeemvet voor in de homokineet.
- Zuurvrije vaseline.
- Molycote.
- Motorolie.
- Zelfbereide tenenkaas. (extra Duftnote)
Wat is beter?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
Laatst bijgewerkt door NordRack2 op 26 maart 2008 11:50, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 maart 2008 11:41 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
26 maart 2008 11:50 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Blower in motorcompartiment kaduuk
Rijd nu met de (ultra) low cost versie van dit apparaat. Het originele
blowerhuis netjes terug gemonteerd, zonder de electromotor en fan erin.
Kijken hoe dat bevalt.
|
27 maart 2008 19:48 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Dan heb je dus ook geen additionele motorkoeling mogelijkheid mocht dat nodig zijn file zomerdag...t'is maar dat je het weet...
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
27 maart 2008 23:53 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Think 964 RS
|
28 maart 2008 12:18 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Idd.....goede zet...als je er maar van bewust bent...
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
29 maart 2008 0:20 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Eerste ervaringen zonder blazer achterin.
Geen problemen tijdens regen (ivm ontwaseming), file (ivm oververhitting
olie); nog geen resultaten in de volle zon (airco/motorkoeling).
Zo extreem waren de condities natuurlijk nog niet.
Leuk bijkomend voordeel: de 4 standenknop van de ventilatie op het
dashboard moet je twee standen hoger zetten voor dezelfde hoeveelheid
verse lucht. Daardoor is het piepen in de twee blowers voorin toevallig
ook voorbij.
En dan heb ik het nog niet over de extra 2 pk op de assen, doordat de
dynamo minder energie onttrekt voor de blower.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
31 maart 2008 10:18 |
|
|