Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:05

Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Probleem met rijgedrag winterbanden. 
Auteur Bericht
Bericht 
No problemo > 230 op klokkie gehad en strak op de weg.

Toch denk ik dat de oudere Porsche's het op winterbanden beter doen als de nieuwere modellen, mijn zwager (duitser) moet verplicht in de winter op zulke banden en klaagt ook van iets minder gevoel in de auto.
Vroeg aan mij om niet boven de 200 te gaan rijden, omdat dan het kontakt volgens hem weg was.

21 jan 2008 21:03
PorscheForum Rakker
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2 Ex.Boxster S Zwart Porsche Macan Wit.
Culemborg
Bericht 
Het weggedrag van mijn Porsche veranderd ook met winterbanden, hierdoor kan ik minder strak door de bochten, hij begint achter dan te dweilen :shaking2:
Ik heb Dunlop M3/ M2 sport N1 codering.
Met de zomerbanden geen probleem, Conti sport Contact N1.
Dus pas ik mijn rijgedrag aan, en op de autobaan gewoon 200+ (rechtdoor
wel teverstaan).
De bandenmaat is volgens opgave fabrikant ( Porsche ) standaard. 205/50/16 en 225/45/16

22 jan 2008 6:50
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
Vandaag P laten uitlijnen, andere velgen met andere winterbanden en met dit setje durf ik zelfs morgen niet naar Oostenrijk te rijden.

P rijdt wel beter rechtuit maar bij het uitproberen zojuist kreeg ik de schrik in de benen. Na een korte niet al te bruuske links rechts beweging met 120 km/h op de snelweg was ik de P bijna kwijt. Stel je voor dat ik een nooduitwijk moet maken.

Voor mij is zo de lol eraf.

22 jan 2008 19:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Kan ik me voorstellen.Wel heel vreemd,je zou bijna denken dat er iets los of dat er speling zit in een draagarm o.i.d.
Met uitlijnen geen afwijkende beginwaarden gevonden?Als het goed is zitten alle bouten nu in ieder geval weer goed vast.
Heeft er al eens een kenner met de auto gereden?

22 jan 2008 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
2000 gtv schreef:
Kan ik me voorstellen.Wel heel vreemd,je zou bijna denken dat er iets los of dat er speling zit in een draagarm o.i.d.
Met uitlijnen geen afwijkende beginwaarden gevonden?Als het goed is zitten alle bouten nu in ieder geval weer goed vast.
Heeft er al eens een kenner met de auto gereden?

Afgelopen dagen met de zomerbanden gereden, P reed weer perfect.

Nu met winterbanden weer een drama. Ik weet dat je wat moet inleveren bij winterbanden.

Met mijn andere twee auto's ben ik juist blij in de winter met de winterbanden. Juist met de P ben ik al het vertrouwen kwijt.

22 jan 2008 20:29
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Volgens mij zijn we gewoon enorm verwend met erg goede moderne zomerbanden met stugge zijwangen.

Zelfde ervaring met mijn winterbanden op de 3.2; veel zoekeriger, alsof de banden aan een stuk elastiek onder de auto zitten. Zo schijnen ze vroeger altijd gestuurd te hebben (toen er nog geen stuggere banden waren en iedereen met 14 of 15 inch reed op de oudere 911jes).

Kwestie van wennen !
De minder stugge zijwangen betekenen feitelijk dat de velg en loopvlak (contactpunt met de weg) minder direct aan elkaar verbonden zijn.
Voorral bij rechtuit en kleine rukjes aan het stuur voel je dan de achterkant wiebelen.
Als je echter in een bocht zit, en de zijwangen goed gespannen staan ligt hij als een huis....

Eerst durfde ik niet harder dan 120; bij Frankfurt moest ik uitkijken dat ik niet over de limiet van 210 (H banden) heen duwde.....

Haha: zo hoort een 911 eigenlijk echt te rijden (zei onze forumtechnieker toen ik hem hiermee confronteerde; ik schrok er aanvankelijk ook van)

22 jan 2008 20:49
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
lindemans schreef:
De minder stugge zijwangen betekenen feitelijk dat de velg en loopvlak (contactpunt met de weg) minder direct aan elkaar verbonden zijn.
Voorral bij rechtuit en kleine rukjes aan het stuur voel je dan de achterkant wiebelen.
Als je echter in een bocht zit, en de zijwangen goed gespannen staan ligt hij als een huis....

Volgens mij ;) heeft het niet zo zeer met een minder stugge wang te maken, maar zijn nieuwe banden (ook zomerbanden) in het begin altijd meer "zweverig" vanwege het diepe profiel :idea: . Daarnaast zitten er in winterbanden veel meer lamellen die bewegen juist om voor de verbeterde afvoer van water (al dan niet bevroren :tongue: ) te zorgen. Dit alles mag natuurlijk niet teveel ten koste gaan van het weggedrag, maar bij een 911 ..... :?

22 jan 2008 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
Oke, nu even een goed bericht.

Met de andere velgen en banden is de rechtuitstabiliteit enorm verbeterd.
Heb net even 240 gereden en gaat rechtuit als een speer. Net even klaverblad Deil genomen wegligging valt me niet tegen. P zet ik in een "spoor" en kan zo zonder steeds te corrigeren met het stuur de bochten nemen.
Bij kleine stuuracties heb ik het wiebelen zoals het ook wel eens wordt genoemd nog steeds.
Resume: Rechtuit --> Oke; Bochtengedrag --> Oke; Wiebelen geeft wel een onzeker gevoel en dit is misschien wel even wennen.

Zoals eerder gemeld, ik ben misschien wel verwend met de ultieme wegligging met m'n conti's 295 breed.

22 jan 2008 23:36
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Nah...Dus toch.
Zoals je nu omschrijft, herken ik me er in.
Als je 2 weken verder bent ben je er zo aan gewend, dat je tot het voorjaar kan doorkachelen.
Prettige reis, en hou alles heel 8) :wink:

23 jan 2008 9:51
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht 
Ik merkte vorig jaar toen de set nog nieuw was een negatief effect op het rijgedrag van m'n P. Instabieler op hogere snelheid en minder grip in de bochten( auto wringt meer en is meer onderstuurd). Nu zit er een 4k km op en een setje spacers en is de stabielitiet aanmerkelijk beter en het bochtgedrag is ronduit speels te noemen. Gaat lekker beheersbaar dwars.

Misschien dat de spacers de oplossing zijn??!

grt
w

25 jan 2008 0:19
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
Zo, gisteren teruggekomen uit Oostenrijk.

Velgen en banden gaan er meteen onderuit. Wat een ramp. Rechtuit gaat nog wel. Twee handen aan het stuur en bij een flauwe bocht in de snelweg terug naar 160 km/uur!! Vriend reed mee met een BMW 535D. Kon met zijn winterbanden gewoon met 200 km/uur door deze flauwe bochten.

Voor de vakantie had ik bericht dat de rechtuitstabiliteit beter was. Nou heb ik toen alleen maar even de 245 aangetipt. Acceleren naar de 245 is iets anders dan cruisen op 200 km/uur.

Dus in mijn geval heeft het niets met wennen te maken. Het is ronduit slecht. Gauw de zomerbanden eronder. Voor de wintersport pakken we wel een andere auto.

Lees nu zelfs op het forum dat het normaal is dat een 996 turbo qua wegligging wennen is. Dit in negatieve zin. Wat is er toch aan de hand met deze Porsches.

28 jan 2008 12:47
Profiel
Bericht 
In ieder geval weer heel thuis, en dat is het belangrijkste.
Ik hoop dat je wel een prettige vakantie gehad hebt. :wink:

28 jan 2008 14:13
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
cabrio wim schreef:
In ieder geval weer heel thuis, en dat is het belangrijkste.
Ik hoop dat je wel een prettige vakantie gehad hebt. :wink:

Vakantie was super. Veel sneeuw en zon.

28 jan 2008 15:13
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Zou het nou echt niet aan het MERK banden kunnen liggen ?

28 jan 2008 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht nog een
vorig jaar de GT3 op winterbanden gezet. van 235 en 295/30 Naar 225 en 265 op originele cup 3 velgen (aanbevolen maten en velgen voor winter GT3) .... bijzonder spannend, als je rustig rijdt gaat het wel maar bij hogere snelheden en met name met zijwind gaat de auto gevoelsmatig overal heen. ie ontzettend windgevoelig. Uitacceleren vanuit een bocht bij droog wegdek lijkt de auto zo onder je kont weg te draaien. Misschien goed in de sneeuw en bij erg slecht weer, maar kan er niet erg gelukkig mee zijn. Hij rijdt nu nog lekker om de PS2's. De winterbanden lijken gewoon te wiemelig voor de nieuwere porsches.

Aanvulling 27-3

Toch de winterbanden er weer opgezet (zou pijpestelen gaan gieten tijdens de openingsrit van de NPC en dat klopte) gewone wielen beetje weinig profiel en nog dat wat er nog was is opgevuld met troep (lees rubber) van een rondje assen. Reed dus eigenlijk best wel aardig. Waarschijnlijk ben ik nu meer gewend aan de inherente onrustigheid van de GT3 en valt het mij veel minder op. (voorwaarde blijft dat je wat rustiger rijdt dan op zomerbanden, en niet helemaal vol een bocht uitaccelereert)

Laatst bijgewerkt door 968mint op 27 maart 2008 10:00, in totaal 2 keer bewerkt.

31 jan 2008 22:12
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
Weer even wat nieuws:

Banden en velgen zijn door de bandenleverancier gecontroleerd. Aan de voorbanden kunnen ze niets vreemds ontdekken. De achterbanden vertrouwen ze niet helemaal. Deze zijn naar Pirelli gestuurd en we wachten op hun oordeel.

Aangezien ik zaterdag weer naar Zwitserland vertrek heb ik dus mijn achtervelgen laten voorzien van hetzelfde type winterbanden, maar nu gebruikte uit 2004.

Wat schetst mijn verbazing. Wegligging is bijna net zo goed als met mijn zomerbanden.

Zou je dan toch eerst een paar milimeter moeten verslijten of zijn deze iets oudere banden wat stugger geworden?
Duidelijk is het dat het dus wel kan een 911 met winterbanden en een goede wegligging. Niks geen wiebelen meer.

Kortom zaterdag is mijn snowboardimperial dus de beperkende factor qua snelheid.

Ik laat jullie nog weten hoe de reis was.

14 maart 2008 0:41
Profiel
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
Henk schreef:
De achterbanden vertrouwen ze niet helemaal. Deze zijn naar Pirelli gestuurd en we wachten op hun oordeel.

Da's netjes ik gok dat dit geen kwikfit is :lol:

Henk schreef:
Zou je dan toch eerst een paar milimeter moeten verslijten of zijn deze iets oudere banden wat stugger geworden?

Het eerste volmondig ja, het tweede kan een beetje schelen
Zelfs nieuwe zomerbanden rijden in het begin niet optimaal, tenminste da's mijn ervaring.
Een ideale band onder alle omstandigheden bestaat helaas nog niet, het blijft altijd een compromis. Met winterbanden die wat verder versleten zijn zul je echter weer rustiger in de sneeuw moeten doen en kost het soms wat meer moeite om in de sneeuw zonder kettingen boven te komen. Als je het nèt niet redt en je moet de kettingen voor die laatste kilometer monteren zul je weer verlangen naar je stroperige nieuwe banden.

Henk schreef:
Kortom zaterdag is mijn snowboardimperial dus de beperkende factor qua snelheid.

Als fanatieke snowboarder (record is 5x oostenrijk in één jaar), ben ik benieuwd hoe dat eruit ziet en hoe het rijdt met het board op dak, windgeruis, snelheid etc....... een kort foto verslagje??
Fijne dagen!

14 maart 2008 1:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
Net weer terug uit Zwitserland. Nu eens ontspannen kunnen rijden.

Winterbanden rijden super. Het kan dus toch. Cruisen met 200km/h geen probleem. Rechtuit super, bochtgedrag super.

25 maart 2008 19:34
Profiel
Amsterdam
Bericht 
:thumleft: Goed zo. Vertrouwen is terug :wink:
wanneer ga je weer ? :cheesy:

25 maart 2008 20:52
Profiel
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
Bericht 
Henk schreef:
Het kan dus toch.

Top!

Was al bang dat mijn goede ervaringen met winterbanden slechts wishful thinking waren...

Off topic: 't is weer een top ski-seizoen!

25 maart 2008 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
RS4
Gelderland
Bericht 
LeOH schreef:
:thumleft: Goed zo. Vertrouwen is terug :wink:
wanneer ga je weer ? :cheesy:

18 april naar Kaprun. Waarschijnlijk met de zomerbanden.

26 maart 2008 13:53
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Wel een wat armoedig bestaan hoor :mrgreen:

maar gelijk heb je :lol: viel Spass :wink:

26 maart 2008 15:21
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Na deze goede ervaring komt het plezier waarschijnlijk ook weer terug.

26 maart 2008 17:46
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2