Ik ben niet zoooooo oud als jij
maar mijn porsche mechanic is door porsche opgeleid sinds 1969.
Hij heeft me een document gegeven, van maart 1977 IIRC, van porsche cars GB om -confidentieel- bepaalde metingen en veranderingen aan te brengen aan het type Carrera 3.o. Deze waren te wijten aan de assemblage technieken die beneden standard waren door goedkope arbeidskrachten na de zomer 1975.
Een typische fout was dat alle kettingspanners veren te kort waren
Een tweede fout was dat het blok problemen had piston slap.
ik heb geen idee van de nederlandse termen maar The C3 pistons have short skirts, and they tend to slap (want to get cocked) when the rod is at its widest angle.
Een derde fout was koude start problemen
Een vierde probleem was dat als je de dwell angle op de contactpunten zette op 38 degrees +/- 3 degrees en de ignition timing 5 degrees after TDC op 900 touren per minuut, dat de CO totaal uit was en de wagen back fired. Enige oplossing was de K-jet uit elkaar draaien en terug als per voorschrijvingen assembleren.
Bijgevolg moesten alle dealers een ster + hun dealer nummer inslaan in het motorblok om aan te geven dat de call back work was uitgevoerd. Omwille van de hoge kosten werd het aangeraden om het tijdens een 20.000 km beurt te doen zodat de client "een deel zelf kon betalen"!!
Ik heb mijn vriend Jack Wilson een paar tests doorgespeeld: de UK test door het Magazine motor haalde niets dan detail problemen aan.
http://www.911carrera3.co.uk click op PRESS
Het resultaat was dat mechaniciens
in den ouden tijd een c3 liever zagen gaan dan komen, dat een C3 zelden goed liep, dat een c3 onbetrouwbaar leek, en dat een c3 typische problemen vertoonde waar de onervaren porsche man niets aan kon doen.
Nu dat de meeste motoren toe zijn aan een overhaul wordt alles goed in elkaar gedraaid en zijn deze turbine-achtige c3 motoren gewoon onbeschrijfelijk lekker om te gebruiken!
Maar ja, ik ben biased. Ik had een goede 2.7 165 pk maar een goede c3 laat veel achter zich staan!
Waarden van de carrera 2.7 in haakjes
Mvgroeten uit Nottingham
Bert