Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:47

Antwoord op onderwerp  [ 1052 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 43  Volgende
Toerrit Porsche en Ferrari - 30 maart 2008! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 
De grijze 997 turbo had denk ik alles uit staan,
Sport aan psm off, probleem is, turbo erin bof en weg ben je.

De laatste keer dat ik op Zandvoort was even geprobeerd alles uit voor de fun, dat is even leuk en de grens ligt ver weg maar als die gaat moet de toch flink aan de bak, met 680 NM.

:lol:

02 apr 2008 22:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Papendrecht
Bericht 
..ik ken dat gevoel (op zandvoort) met 710nm.... :wink: :wink: 8)

02 apr 2008 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Akkoord ma die 997TT in het filmpje is serieus verrast ze :D Maakt echter niet uit, het voornaamste is dat niemand schade heeft, ook niet Arie niet die ff het gras ging afdoen :lol: :lol: :lol:

Hierzo :arrow: http://www.ferrarichat.nu/forum/downloa ... d=1609&t=1

Mooi gedaan :wink:

02 apr 2008 22:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
‘64 Kever
Bericht 
D.D. schreef:
Met een handschakel kun je nog proberen om met je koppeling te werken en aan terug schakelen te denken....( denk ik ... :? ) of zie ik dat verkeerd...?

Dat zie je verkeerd, want toen stond je al achterstevoren ;) (niet jippie bedoelt, bedoel meer dat zoiets heeeeeeeeeeeeel snel gaat ;) )

02 apr 2008 22:38
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ja als je achterkant gaat dan heb je alle twee je handen hard nodig en dus geen handje over om te schakelen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je in die 0,2 sec dat je auto uitbreekt nooit snel genoeg kan schakelen.

02 apr 2008 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht 
Als niet Porsche-rijder vind ik het toch vermakelijk het forum en de reacties te volgen.

@ DD: reactie op jouw stelling:

"Met een handschakel kun je nog proberen om met je koppeling te werken en aan terug schakelen te denken....( denk ik ... ) of zie ik dat verkeerd...?"

Als je auto uitbreekt helpt terugschakelen helemaal niet. Je verliest "momentum" als hij uitbreekt. Tegensturen en eventueel met je gas werken is de enige remedie. Bij schakelen verlies je tijdens het schakelmoment alle tractie en begin je niets, zet de auto alleen maar door en ben je dus altijd te laat.
Tip 1: Race- , rijstijl- of driftcursus volgen waar je leert je auto volledig onder controle te krijgen en te houden.
Tip 2: Op een erg groot verlaten parkeerterrein veel oefenen op een nat wegdek.

In alle gevallen geldt: Oefening baart kunst en als je de kunst eenmaal volledig beheerst is het rijden met een powerauto nog leuker (en veiliger).

Blijft gelden dat elke auto zijn grens heeft. Te hard een bocht in of teveel gas in/na een bocht is niet te corrigeren. Kijk maar momenteel naar de Formule 1 zonder tractiecontrole, zelfs die ervaren coureurs gaan soms over die grens.
Alleen door heel veel (blijven) oefenen weet je waar de grens ligt.

Veel plezier.

Groet,

Erik Bungener

02 apr 2008 23:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
PEF schreef:
Akkoord ma die 997TT in het filmpje is serieus verrast ze :D Maakt echter niet uit, het voornaamste is dat niemand schade heeft, ook niet Arie niet die ff het gras ging afdoen :lol: :lol: :lol:

Hierzo :arrow: http://www.ferrarichat.nu/forum/downloa ... d=1609&t=1

Mooi gedaan :wink:

ik heb geen toelating daar, ben nochtans al geregistreerd PEF

02 apr 2008 23:47
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Lydia schreef:
Er stond lantaarnpaal akelig dichtbij!

Daar zat overigens al 'n knik in :? Blijkbaar zijn de PF'ers en FC'ers niet de enige die daar aan de haal zijn gegaan :idea:

02 apr 2008 23:48
Profiel WWW Facebook 
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Nee ben ik geweest met m'n Lada sport :mrgreen:

02 apr 2008 23:57
Profiel Facebook 
Westervoort
Bericht 
Invicta schreef:
In alle gevallen geldt: Oefening baart kunst en als je de kunst eenmaal volledig beheerst is het rijden met een powerauto nog leuker (en veiliger).

Ik ben er ook achter gekomen dat het érg veel verschil maakt of je het uitbreken verwacht of er zelfs bewust naar rijdt...of dat de auto ineens onverwacht uitbreekt ; ben je in de eerste seconde te laat met de juiste handelingen dan ben je 'm kwijt.

Ik ben zondag bv geen enkele keer op mijn gas gaan staan...vind 't al ruig zat op een droge weg...

03 apr 2008 0:13
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
D.D. schreef:
wolf schreef:
hoe kan die kont van DD zo uitbreken bij 4wd en pasm enzo??

1 ding : ik verloor geen moment het vertrouwen in mijn auto, en had dus ook totaal geen hartkloppingen of iets dergelijks, ben gewoon 180 doorgedraaid en heb weer lekker mijn weg vervolgd.
Peet.

Het probleem was dan ook niet de auto. :twisted: :wink:

PS: als je denkt zoiets met terugschakelen op te kunnen vangen, is een slipcursus misschien geen slecht idee (serieus!).

03 apr 2008 0:16
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Op het ogenblik dat hij uitbreekt ,helpt terugschakelen niks,je zit toch waarschijnlijk al in een lagere versnelling! Bovendien ,heb je daar de tijd niet voor ,op dat ogenblik! Altijd rekening houden met de weersomstandigheden en het wegdek! :drive:

03 apr 2008 0:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
Slip- / rijvaardigheidscursus is denk ik altijd een aanvulling. Het enige is dat je daar WEET dat er iets te gebeuren staat (bijvoorbeeld uitbreken). Als dit in het eggie gebeurt ben je er vaak niet op bedacht en blijft het lastig om je auto te controleren... (of te herinneren wat je ook alweer moest doen in zo'n gev... )

03 apr 2008 0:26
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
zou gewoon een cursus 'bidden en hopen' in Staphorst volgen. Helpt beter.

Persoonlijk ben ik met de 911 2x te enthousiast een klaverblad op geknald, waarna ik in de bocht dacht 'oeps, dit gaat wel erg hard' en automatisch het gas losliet. Beide keren heeft bovenstaande cursus me gered, maar niet voorkomen dat ik wel even een andere broek aan moest trekken... :cheesy: Serieus: wat komt die slip er dan hard in en ik schrik me daar toch elke keer de tandjes van. Je probeert tegen te sturen, maar ik had beide keren niet het gevoel dat ik de auto onder controle had. Terwijl ik toch redelijk veel slip- en rijvaardigheidscursusjes gedaan heb. Het is denk ik de combi van (te) hoge snelheid en verrassing die het link maakt.

03 apr 2008 6:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Groningen
Bericht 
Newt schreef:
Afbeelding

Geweldig. 8) 8) 8)

03 apr 2008 9:30
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
horn schreef:
Het is denk ik de combi van (te) hoge snelheid en verrassing die het link maakt.

Daar sla je spijker op z'n kop Horn.
Met name het verrassings effect is de boosdoener. Tijdens alle rijvaardigheids en slip trainingen die ik heb gedaan ging het altijd goed. Maar dat is bij relatief lage snelheden, gecontroleerde omstandigheden en je bent er op bedacht.
Als het in het eggie onverwacht komt is het enorm schrikken en moet je er maar van uitgaan dat je de cursus 'bidden en hopen' cum laude hebt gehaald :wink:
Maar zonder gekheid, Invicta verwoord het goed. Alleen door heel veel doen kun e het kunstje goed genoeg leren om het ook in onverwachte situaties als een soort reflex tot een goed einde te brengen.
Ik ben er ook in de praktijk achter gekomen dat ik met bidden en hopen meer bereikte dan met alle trainingen. Twee maal in het verleden een flinke uitbreker gehad die geheel onverwachts kwam en achteraf realiseer je jezelf dat je te laat met reageren was zoals in alle cursussen geleerd. Je mist simpelweg de praktijkervaringen en daarmee de reflexen

03 apr 2008 16:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C2; 944 racer
Bericht 
Tegensturen en het gas ( met aanvoelen) er op houden...enigste remedie!
Voel je dat dat niet meer mag baten, dan nog snel een schietgebedje doen en op je nederige knieën vragen dat de schade afwezig zal blijven...

03 apr 2008 16:47
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Jeet Gantor, dat jij allereerst de ruimte hebt in je Porsche om op je knieën te gaan en ten tweede dat je daar de tijd voor hebt :mrgreen:

03 apr 2008 16:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C2; 944 racer
Bericht 
maurice schreef:
Jeet Gantor, dat jij allereerst de ruimte hebt in je Porsche om op je knieën te gaan en ten tweede dat je daar de tijd voor hebt :mrgreen:

Waarom denk je dat er in mijn racer alles is uitgesloopt? Niets gewichtsbesparing...plaats maken voor mijn tapijtje zodat ik, wanneer nodig op mijn knieën kan :D

03 apr 2008 16:54
Profiel
Bericht 
Bij het echt uitbreken krijg je bij het terugschakelen ook nog tractieverlies, dus inderdaad niet handig. Als je echt uitbreekt gewoon je rempedaal tot op de bodem intrappen (je bent hem dan tóch al kwijt) zodat je tenminste de snelheid uit de auto haalt. Ik merkte zondag al bij het schakelen (bij hoge snelheid en erg veel water op de snelweg) dat ik tractieverlies had. Snel schakelen dus! :lol:

Zo'n weekendje Kaprun met Walter Röhrl is dan super: de héle dag spelen met het uitbreken.

Vorige week iets te snel door de bocht met de Poo-Loo en uit gewoonte houd ik het gas er op. Tja ... ik maar sturen en dat ding gaat recht door. Onderstuur, hè en geen overstuur! :wink:

03 apr 2008 17:51
PorscheForum Rakker
Veen
Bericht 
Ik merk wel dat ik nog veel van jullie kan leren.Helemaal van Erik (Invicta).Echt heel veel geluk heb ik gehad dat ik niet door ging schuiven richting sloot.Slecht een metertje er vandaan gebleven.Erik,heb je overigens een racelicentie?
Ik ga wel volgende week donderdag 10 April een rijvaardigheidsdag meemaken van de Ferari Club Nederland.Hoop toch wel het nodige op te steken.
Volgend jaar hopen we weer zo'n grote meeting te hebben en daarvoor hopelijk eens samen komen om een leuk dagje te rijden etc.

03 apr 2008 18:59
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Het moet niet nat zijn voor uit te breken :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=qYgZzkjMMJ4

03 apr 2008 19:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Veen
Bericht 
Steve, het was de eerste keer bij mij dat het zo ging.Daarom moet ik maar eens beter opletten voortaan.We zullen eens een leuke dag gaan touren,wat denk je ervan?

03 apr 2008 19:49
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
gantor schreef:
Tegensturen en het gas ( met aanvoelen) er op houden...enigste remedie!

Je hebt volledig gelijk als je zo achter je scherm zit. als de mijne uitbreekt in een bocht red ik dat ook wel. het is vooral als ik zelf het gas los laat in een bocht waar ik ineens denk dat het té hard gaat. op dat uitbreken ben ik nooit voorbereid :cry: rotondes, bochten etc is redelijk voorspelbaar, en dat red ik wel met mijn cursusjes. Dit uitbreken bij gaslos dus niet. En de snelheid moet hoog zijn, dus oefenen is ook niet eenvoudig.

03 apr 2008 19:57
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
horn schreef:
bochten etc is redelijk voorspelbaar, en dat red ik wel met mijn cursusjes. Dit uitbreken bij gaslos dus niet. En de snelheid moet hoog zijn, dus oefenen is ook niet eenvoudig.

Oefenen is wel eenvoudig, maar kan duur zijn :lol:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

03 apr 2008 20:07
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 1052 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 43  Volgende