Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 21:06

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Warmrijden 911 SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht Warmrijden 911 SC
Het mag misschien een stomme vraag zijn :-), maar gezien het belang er van ga ik ze toch stellen :).

Hoe lang moet je een luchtgekoelde 911 warmrijden alvorens je hem (haar?) de sporen mag geven ?

En is het zo dat de motortemperatuur als ie volledig opgewarmd is nog steeds afhankelijk is van de omgevingstemperatuur ?

De laatste vraag, hoe rijd je hem warm. Onder 3500 rpm houden en matig met de gas ?

07 apr 2008 21:39
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
gebruik de zoekfunctie. hoop meningen over gegeven.

ik rij mijn 964 vijfiten tot twintig minuten warm, zo min mogeijk boven de 3000 rpm.

07 apr 2008 21:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
een goede twintig kilometer vooraleer de sporen te geven, maar als je eenmaal de magic 80 km gedaan hebt is 'ie pas ECHT warm.

Liefst niet boven de 3500 rpm de eerste tiental kilometer en zeker nooit volgas.

Overigens, ik start de wagen en vertrek. langzaam lekker warm rijden is in mijn ervaring beter dan de motor 10 minuten laten stationair draaien - bovendien condenseren alle ruiten op die manier -which isnt fun at all.

Croissantjes halen? Even 125 km blokje rond :lol:

Bert

07 apr 2008 21:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
3-4K.

07 apr 2008 22:10
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Bedankt mannen !

Ook bedankt vanwege de P :)

07 apr 2008 22:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Bertroex schreef:
... maar als je eenmaal de magic 80 km gedaan hebt is 'ie pas ECHT warm.

:roll: :roll: Overdrijven is ook een kunst.......

Hou bij het warm rijden de olietemperatuurmeter in de gaten. Deze zal stijgen, iets over de normale temperatuur heen gaan, dan gaat de thermostaat open, de temperatuur daalt weer en zal vervolgens op de bedrijfstemperatuur blijven. Nu kan het gas open. Bij mijn 993 duurt dit afhankelijk van de buiten temperatuur 10 tot 20 minuten.

07 apr 2008 23:07
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
minimaal 1 tank benzine leeg rijden en dan niet meer dan 1500 toeren maken...
veel plezier :mrgreen:

07 apr 2008 23:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
Peter 993 schreef:
Bertroex schreef:
... maar als je eenmaal de magic 80 km gedaan hebt is 'ie pas ECHT warm.

:roll: :roll: Overdrijven is ook een kunst.......

Ah, je lacht er dus mee hm? Ik heb vorig jaar 20.000 km met mijn wagen gedraaid tussen april en september. Mijn prive praktijk is 45 minuten van waar ik woon naar het oosten, terwijl het ziekenhuis ongeveer een 40 km de andere kant op is naar het westen: ik krijg mijn wagen wel warm.

Overigens, na ongeveer 7 km is de wagen op temperatuur, i.e. de thermostaat gaat open en de voor oliekoeler wordt warm, en de motorolie en gearbox oil is opgewarmd. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ie is warmgedraaid.

Maar de hele auto reageert anders na 50 miles/80 kilometer: de condensatie is volledig uit de uitlaat en de wagen klinkt raspiger, de condensatie (mayonaise) op de oliedop is volledig weg, het vocht in de klokjes is volledig eruit getrokken, mijn matten zijn eindelijk terug droog, de drempel tapijten zijn door de warme olieleidingen ook weer eens uitgedroogd, de gearbox schakelt als een droom. Voor deze carrera 3.o is het ongeveer een 80 km om dit effect te verkrijgen... Ik weet niet hoe het is met de 993.

(Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat ik een vochtprobleem heb) -

Al de andere km's zijn natuurlijk ook wel te versmaden maar toch...

MvG,

Bert

07 apr 2008 23:51
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Bertroex schreef:
...na ongeveer 7 km is de wagen op temperatuur...

precies, en dan kan het gas (helemaal) open :!:
niezotruttenmetdieautosdaarzijnzenievoor :idea:

08 apr 2008 0:56
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Ik snap niet dat er tijden genoemd worden. We hebben een olietemperatuurmeter. Dat ding zit er niet voor niets. Olie warm = motor warm (sterker nog: de olietemperatuurmeter meet hoe warm het blok is...).

In de zomer is de auto gewoon sneller warm.

En vwb maximum toerental: Als de motor warmer wordt kan er best ook 4.000 tpm gedraaid worden. Je moet de boel alleen niet vol belasten. Beter met half gas naar 4.500 tpm, dan volgas naar 3.000 tpm...

En verder wat Jeroen zegt: niet zo truttig met die auto's, daar worden ze niet beter van. Integendeel.

08 apr 2008 10:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Amen! Na 5 km rijden ga ik met de 944 al wat verder want dan is het blok warm! Nog 2-3 minuten later en dan gaat het gas op de plank ;)
Zodra de temp sensor in het goede gebied is kun je gassen want als het koelmiddel (of bij jullie de olie ;) ) te koud wordt gaat ie gewoon weer dicht en blijft het blok op temperatuur!

08 apr 2008 12:50
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Leesvoer met comments van deskundigen van mening zijnde niet te laag in de toeren op te warmen.

http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... ht=warm+up

08 apr 2008 16:32
Profiel
PorscheForum Rakker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
944 guy schreef:
Zodra de temp sensor in het goede gebied is kun je gassen want als het koelmiddel (of bij jullie de olie ;) ) te koud wordt gaat ie gewoon weer dicht en blijft het blok op temperatuur!

Bij jou zou je ook in hoofdzaak op de olietemperatuur moeten letten, zelfs al is ie watergekoeld. Als de olie op temperatuur is gaat de beste smering zich voordoen (het is door slechtere smering in combinatie met stevig gassen dat de ergste slijtage zich voordoet) en daar heeft de koelvloeistoftemperatuur veel minder mee te maken.

08 apr 2008 16:36
Profiel Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
desmett schreef:
Bij jou zou je ook in hoofdzaak op de olietemperatuur moeten letten, zelfs al is ie watergekoeld.

Inderdaad - kookpunt van het koelwater ligt aanzienlijk lager dan dat van de olie - ookal heb je er glycol (anti-vries) aan toe gevoegd :wink:

08 apr 2008 16:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Koude olie is niet ZO erg. Dat heeft namelijk een veel hoger dragend vermogen door de hogere viscositeit (wrijvingsverliezen zijn wel hoger natuurlijk). Het enige waar je je zorgen om zou kunnen maken is te koude olie op de zuigerbodem, maar aangezien de 944 geen oliesproeiers heeft is dat amper een punt van belang.
Ik heb eens met een prof tribologie gesproken op de UT hier wat nou zijn mening is hierover. We kwamen tot de conclusie dat het beter is om te starten en al vrij vlot weg te rijden. De reden is dat als de zaak stationair loopt de oliepomp niet genoeg debiet/druk creëert om alles volledig te smeren, de lagers krijgen dus niet genoeg olie.
De oliepomp is gewoon niet gedimensioneerd voor start condities. Zou dat wel het geval zijn dan was deze groter en zou deze vooral meer vermogen wegnemen. Bedenk dat (bij de 944) bij warme motor je rond 4500tpm al 4,5 bar oliedruk hebt. Als je hoger gaat wordt het meerendeel gewoon weer via de overdrukklep in het carter gedumpt, dit is verloren energie. Als je een nog grotere pomp zou hebben dan gaat het toerental vanaf waar energie gedumpt wordt alleen maar omlaag.
Door 2-3k tpm te draaien (oftewel gewoon rustig te rijden) belast je de motor niet bijzonder veel en zorg je dat er genoeg olie wordt rond gepompt.
Bovendien: een 944 heeft een oliekoeler voordat de olie het blok in gaat. Als de temp meter goed staat (en het koelwater dus al 80 graden is) zal er al betrekkelijk warme olie het blok in worden gepompt. Sowieso: door de oliekoeler zal die olie volgens mij nooit meer dan iets van 90-100 graden kunnen worden.

Ik verbaas mij er altijd over hoeveel er door mensen gespeculeerd wordt terwijl er geen gefundeerde mening wordt geventileerd. Tsja, alles bereikt pas een evenwicht als je LANG bent gaan rijden, maar de vraag is niet wanneer bereik je een evenwicht, maar vanaf wanneer kom je in het werkgebied, en dat is al veel eerder!

08 apr 2008 20:05
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
Bij mijn instructieboekje (3.2, 1 model later dus) wordt aangegeven: de eerste 5 minuten niet meer dan 4500 rpm... Inderdaad niet te zuunig dus! Ik rijd zelf eerste 5 a 10 min tot 3500 rpm (hij is tenslotte niet nieuw meer), daarna geef ik al wat meer gas; na 15 minuten ga ik waar het mogelijk is en als ik er zin in heb door tot ruim 6000 rpm. Maar ja, rustig cruisen op 5000 rpm is ook best leuk :cheesy: .

08 apr 2008 20:16
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Streepje op '8' uur! op je temperatuurmeter, he!.
In de zomer/voorjaar/najaar makkelijk te halen. In de winter nauwelijks.!
:wink:

08 apr 2008 20:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Nijmegen
Bericht 
inderdaad, tenzij je continue ver boven 200 rijdt, dan gaat die meter oo bij 0°C gestaag naar boven :wink: .

08 apr 2008 20:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Hey Wolf, dat is een interessant draadje dat je daar hebt gegeven...
De eerste pagina heb ik gelezen, toen zag ik dat de draad uit 5 pagina's bestaat...
Wat me opviel was dat je ook niet te láág in toeren moet rijden omdat optrekken dan bijna niet mogelijk is. Dan ga je dus méér gas geven en dat is weer funest voor de lagers omdat die dan te zwaar belast worden.
Dus met koude motor tussen de 3000 en 4000 rpm blijven?

09 apr 2008 15:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Direct gas volledig open, is 'ie zo warm

09 apr 2008 15:46
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Lees de 5 pagina's als je tijd hebt, dan zal alles je geopenbaard worden :mrgreen:

09 apr 2008 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Ach, deze discussies vinden nooit een sluitend einde. Ik weet 1 ding: onze 944 zag er tot aan de vastloper ( :-( ) piekfijn en brandschoon uit van binnen, dus ik blijf rijden zoals ik doe.

09 apr 2008 17:57
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht 
@ HV :

" RUSTIG CRUISEN OP 5000 RPM "

Ik weet je rijdt een 3.2 maar hoeveel versnellingen heeft die van jou eigenlijk :?: :wink:

Of in welke versnelling blijf jji steken :lol: :lol:

1 in de stad, 2 op 80 wegen en 3 op de snelweg, da's wel een
" kruissnelheid " maar in een beetje vreemde versnelling :wink:

Ik moet zeggen een 993 loopt erg lekker bij 4000 RPM in de 6, maar om dat "cruisen " te noemen 8)

09 apr 2008 19:37
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Mijn gevleugelde uitspraak:

Had i maar geen auto moeten worden.....

09 apr 2008 19:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Nijmegen
Bericht 
@ Martin K., relaxed cruisen bij 5000 rpm is natuurlijk een geintje. Maar ik vind wel dat de auto toeren mag, nee moet!, maken op zijn tijd. Vandaag flinke rit gedaan (ook langs Almelo gekomen :wink: ). Soms rustig gereden, maar af en toe ook flink op z'n staart. Dan ga ik ook rustig met 4500 rpm ergens achter hangen vlak voor de linker baan vrij komt, daarna lekker voluit weg en bij zo ongeveer 6.300 rpm opschakelen. Vraag me dan ook wel weer af (twijfelaar :!: :roll: ) of ik zo niet net te ver ga voor deze dame op leeftijd, maar hoop maar dat zij mij vergevingsgezind is en het zelf gewoon errug prettig vind :wink: .

09 apr 2008 22:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende