Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
En wat dacht je van de juiste bandenspanning
Gelukkig heeft Jeroen laatst uitgelegd hoe je deze het beste kunt bepalen . Inderdaad het lijkt wel topsport (op de openbare weg).
|
24 sep 2003 15:20 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Zo vanzelfsprekend dat dat niet genoemd wordt
|
24 sep 2003 15:27 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Misschien vanzelfsprekend , maar ik denk toch niet dat er veel rijders zijn die 'm zo bepalen: www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=17190&t=17188
|
24 sep 2003 17:24 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
|
24 sep 2003 22:54 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
En Eric, heb je het al geprobeerd?
gr.
Jeroen
|
24 sep 2003 23:12 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Is dit een methode die zichzelf bewezen heeft? Doen de pro's het ook zo?
Persoonlijk houd ik gewoon de door Porsche voorgeschreven bandenspanning voor de GTS aan. (zelfde velgen en banden) Ik ga er altijd net iets boven zitten en vul met stikstof.
Wat als je op de voorgeschreven spanning zit en het krijt is een stuk van de wang af. Misschien moet je dan wel op 3,5 bar vullen om te zorgen dat het krijtverhaal klopt. Onregelmatig wegdek in de bochten heeft ook effect op het krijt volgens mij. Of werkt het niet zo?
Ik vind het wel een ingenieuze methode!
SharkS4
|
24 sep 2003 23:41 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Shark,
Nee, de pro's meten de temperatuur van het loopvlak... huis-tuin-en-keuken-stumpers zoals ik doen het met een krijtje
En ja, het werkt echt.
Hoezo heb je de zelfde banden? Je auto is toch van '91?
De banden technologie is echt wel wat veranderd, dus waarom zou je de "voorgeschreven" spanning nog aanhouden.
En waarom heb je je camber eigenlijk een graad meer negatief gezet?
Je moet het gewoon maar eens proberen...
gr.
Jeroen
|
25 sep 2003 0:05 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Dat ik in ben voor een experiment is zeker. Ik ga het proberen Jeroen914! En waarom die GTS bandenspanning? Die banden- en velgenmaat(17" 7,5" offset 65mm voor, 17" 9" 55mm offset met 21mm spacers achter) komt precies overeen met die van mij. Deze spanning wordt door veel 928S4 rijders aangehouden volgens de internetverhalen tenminste. Met mijn splinternieuwe bandjes (225/45/17;255/40/17;Goodyear Eagle F1 DS3) wil ik natuurlijk wel weten wat de ideale spanning is!
Hebben jullie ook stikstof in de banden? zaterdag ga ik met krijt spelen! Hehehe... En het leuke is dat iedereen mee moet doen met deze krijtmetingen. Mijn navigator heeft ook een digicam bij zich, dus we leggen alles vast op harde schijf!
SharkS4
p.s. Camber laten verstellen omdat ik wil experimenteren. Tot nu toe bevalt het prima.
|
25 sep 2003 0:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Shark,
Heb je de nieuwe camber instellingen nog ergens op gebaseerd (ervaringen van anderen b.v. of het slijtage patroon van je banden)?
Met de "krijt test" kan je vrij snel zien of het extra neg.camber wel of niet goed is voor je auto.
Kan je het volledige loopvlak niet benutten door de bandenspanning af te stellen, dan moet je het camber aan gaan passen...
gr.
Jeroen
|
25 sep 2003 3:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Als je je wielophanging goed uitlijnt en de bandenspanning goed voor elkaar hebt, zouden je banden ongeveer zo moeten slijten...
(bridgestone S01 na 7.000 km )
gr.
Jeroen
|
25 sep 2003 3:27 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Nee Jeroen, dat gaat te ver voor mij , maar het leek me zo'n goede methode dat ik 'm anderen hier niet wilde onthouden (vooral degene die goede bandenspanning "vanzelfsprekend" uit een boekje halen )
Groet,
Eric
|
25 sep 2003 9:28 |
|
|
Joost
uhm... nog geeneen :(Provincie Utrecht
|
Lijkt me een sterk staaltje van destructieve metingen...
Weet niet of je dit wel wil doen met `nieuwe bandjes. Als je niet zo heel handig bent, ben je dus al snel een keer of drie, vier aan het gummen... Gaan je nieuwe bandjes wel héél gauw naar de bandjeshemel...
Joost.
_________________________________________ Sed primum vivere, hic et nunc.
|
25 sep 2003 14:49 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Joost... da's ge!ul
bovendien kost het meer als je banden niet goed afslijten...
gr.
Jeroen
|
25 sep 2003 17:24 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Misschien rijdt Joost op een héééél zachte compound , hoewel die worden eigenlijk toch al standaard geleverd "zonder" profiel
|
25 sep 2003 19:34 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Maakt voor Shark niet uit, want die gumt toch wel!
Ik heb net nieuwe banden en heb ze vanmiddag eens bekeken na flink blazen in de bochten. Ik kan nu ook goed zien waar de band contact heeft gemaakt en waar niet. Het lijkt erop dat de slijtage ophoudt net voordat de wang begint. Misschien heb ik dan wel net teveel camber, want de spannig wil ik niet lager. Zaterdag de krijtproef (op de som)
SharkS4
|
25 sep 2003 20:29 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Shark,
We praten zaterdag wel verder
Je kan me niet missen...
gr.
Jeroen
|
26 sep 2003 2:30 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Goedemorgen Jeroen,
Zet 'm ff in je personal gallery! (zit onder de link fotoalbum)
Lady in RED. Mooie bak!
Ik ga ff poetsen voor morgen. Wel frustrerend dat die diepe krassen er nu op zitten, hoe meer je poetst hoe meer je ze ziet.
Heb morgen ook nog een nieuw speeltje bij me, een DGPS ontvanger op m'n notebook met Route66. Werkt perfect!
Tot morgen,
SharkS4
|
26 sep 2003 10:36 |
|
|
Joost
uhm... nog geeneen :(Provincie Utrecht
|
héhé, ik ben ook maar eem leek!
Ik denk alleen hardop mee!
Succes. ps, Jeroen, echt een hele vette auto, kerel!
Joost.
_________________________________________ Sed primum vivere, hic et nunc.
|
26 sep 2003 12:30 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Joost,
Vandaar ook mij opmerking
Was niet persoonlijk bedoeld ofzo...
gr.
Jeroen
|
26 sep 2003 13:01 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
He Jeroen, die prikbord post van jou, kun je zo ook niet de camber uitzoeken? Want je zegt blijven afstellen tot het krijt precies bij de wang ophoudt. MAAAAARRRRRR: wat gebeurt er dan aan de binnenkant vd band? Misschien komt ie daar al helemaal niet in de buurt vd wang, dan moet je de camber wat meer negatief zetten
Dus mijns inziens is het niet alleen een manier om de juiste spanning te achterhalen maar ook om de camber uit te zoeken.
En de spanning die je dan krijgt is dus ook rijstijl afhankelijk. Je zegt ff flink bochten maken ed, maar wat dan als je gewoon rijdt? Omdat de banden iets minder vervormen (minder zijwaarste G's) dan slijt de binnenkant weer sneller. Als ik net even a la joost hardop denk dan moet je gewoon naar je eigen stijl bochten maken.
Of een soort tabelletje voor de überfreaks: 1 tabel maken voor als je op straat rijdt, en 1 tabel voor scheuren
Klinkt mijn verhaal logisch of zit ik hier maar wat te blaten??
|
27 sep 2003 13:38 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nee, je zit niet te blaten
De "krijt strepen" moet je natuurlijk ook aan de binnenkant van de band zetten om e.e.a. goed te checken.
Krijg je het loopvlak niet optimaal benut door de bandenspanning aan te passen, dan moet je inderdaad het camber gaan verstellen.
E.e.a. is inderdaad ook afhankelijk van rijstijl/gebruik
Als je alleen maar veel km's op de snelweg maakt dan slijten je banden bij veel negatief camber teveel aan de binnenkant.
Om het allemaal nog leuker te maken... naarmate je banden warm worden verandert de spanning (wordt hoger)
Als je het helemaal goed (of in ieder geval beter) wilt doen, dan kijk je welke spanning het beste werkt (banden warm) en vervolgens laat je je banden afkoelen en meet je de spanning opnieuw, zodat je weet hoe hard je je banden op moet pompen VOORDAT je de volgende keer begint te gummen...
Zelf je camber afstellen is niet zo eenvoudig (en zelfs af te raden).
Het verstellen zelf kan je wel, maar het exacte aantal graden is voor de "doe-het-zelvert" slecht te meten.
gr.
Jeroen
|
28 sep 2003 2:37 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Zo gezegd, zo gedaan!
De banden waren het probleem niet, maar m'n voorremmen wel!
Het was genieten met al die vette Porsches!
SharkS4
|
28 sep 2003 13:09 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Nou Shark, als je die hele krijtstreep van de wang hebt afgegumd heb je goed je best gedaan.
|
29 sep 2003 11:49 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Van: http://www.car-care-porsche.nl/Ccaanb/ccaanb.html
Die trekkracht is een verhaal apart en bereikt zijn maximum nèt boven de 4000 toeren. Een waarde van 800 Nm zegt helemaal niets als je dit niet zelf hebt ervaren. Zo bleek er tijdens de ontwikkeling en het testen steeds weer onbalans in de wielen, terwijl die toch minutieus waren uitgebalanceerd. Een krijtstreepje op band en velg gaf het antwoord op dit raadsel, want na een stevige testrit stonden die streepjes niet meer recht tegenover elkaar: de velgen bleken in de banden te verschuiven. Verlijming loste dit probleem overigens op.
|
10 nov 2003 2:47 |
|
|