Auteur |
Bericht |
ThomasV
2002 996 Carrera 4SAmsterdam
|
996 targa uit de VS
Hier een nieuw PF-lid! Ik woon momenteel (nog) in de VS en kom over iets meer dan een half jaar terug naar NL. Zit al veel te lang te twijfelen om hier een 996 targa te kopen en die mee te nemen naar Nederland, en ik denk dat ik het ook gewoon ga doen.
Ik kijk nu naar eentje uit 2002 met net iets meer dan 80.000 km op de teller, goed onderhouden met duidelijke historie (ik koop 'm van eerste eigenaar) en doe een aankoopkeuring bij een lokale Porsche dealer. Stel ik rij er vier jaar in en wil dan door voor een 2e hands 997, wat is dan een realistisch bedrag dat ik zou kunnen krijgen voor m'n 996? Of jullie dus even in de glazen bol willen kijken..
Alvast heel veel dank!
|
22 apr 2008 1:11 |
|
|
horn
PF #57
|
poehpoeh, das wel een hele mistige bol. ik zeg 25-30K.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 apr 2008 6:52 |
|
|
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
Hé THomas, denk dat dat zoals Horn al aangeeft, moeilijk in te schatten is. Voor een 993 is het wat beter te voorspellen; die zakken bijna niets meer en zullen eerder gaan stijgen. Voor de 996 is het echt lastiger, bijvoorbeeld (i) omdat het aanbod veel en veel groter is; en (ii) er - met alle respect voor de 996-er liefhebbers hier - toch ook nogal wat mensen zijn die iets op de 996 tegen hebben. De groep genoemd onder (ii) zal naar alle waarschijnlijkheid de voorkeur geven aan een oude 997 dan een nieuwe 996. Dat kan de prijs van een 996 misschien verder laten dalen dan gebruikelijk voor een 911.
Van de andere kant denk ik dat je je afschrijving kunt beperken door een 'bijzonder' model te kopen. De 'bijzondere' modellen (lees: waar er minder van gemaakt zijn) uit het verleden laten zien dat de prijsverschillen met de 'normale' versies in eerste instantie verwaarloosbaar klein zijn, maar in de jaren zeer ver uiteen gaan lopen. Kijk naar Speedster-, RS- en jubileumuitvoeringen, maar ook naar 4S modellen en targa's. Door nu voor een gebruikelijke 996-prijs (of voor iets meer) een zeldzamere versie te kopen (zoals een targa), denk ik dat je je afschrijving op termijn kunt verkleinen.
Daarnaast hangt de restwaarde ook van de individuele (staat van de) auto af. Auto's (zelfs de 'normale' uitvoeringen) met een zeer lage km-stand blijken veel meer op te brengen, alleen al omdat een lage km-stand op sommige mensen een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft. Daar spelen de specialisten handig op in met hun vraagprijzen voor auto's met een lage km-stand. Let wel, die vlieger gaan natuurlijk alleen maar op wanneer je zelf ook maar beperkt met de auto gaat rijden. Koop je hem nu met 60dkm (niet miles ) en zet je er de komende twee jaar 100dkm bij, dan blijft er van die die lage km-stand weinig over. Jou kennende verwacht ik denk ik echter niet dat je zoveel km's gaat maken.
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat een combinatie van bovengenoemde factoren (zeldzame uitvoering en lage km-stand) de prijs alleen maar opdrijft.
Indien je dus het risico op een hoge afschrijving zoveel mogelijk wilt beperken dan zo ik voor een bijzondere uitvoering gaat met een zo laag mogelijke km-stand!
Just my 2 cents.
Gr. Eric
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
22 apr 2008 8:49 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Als jij formeel bent geemigreerd dan moet je inderdaad NU een auto kopen als je die BPM en BTW vrij in wil voeren, scheelt je een BAK met geld.
Je moet m minimaal een half jaar hebben, en in NL is het vervolgens verboden om hem het eerste jaar te verkopen.
Mijn broer heeft een zo een drie jaar oude S2000 ingevoerd, scheelde hem, vergeleken met NL prijzen, volgens mij tussen de 10 en 15k (op een auto van 35-40!).
|
22 apr 2008 8:51 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
En let ook op dat een US versie altijd minder waard zal zijn dan een ROW versie.......
|
22 apr 2008 9:10 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Zou het nog met de 996? Porsche's verschillen motorisch niet meer zoals vroeger dus de aanpassingen zijn makkelijk te doen, je hebt het nu nog slechts over verlichting en misschien de vering.
Ik denk dat iemand die geinteresseerd is om te rijden er amper een cent minder om zal betalen. Het zal mij namelijk jeuken dat de code op het blok in de 944 nu M44/07 is (amerikaanse, lagere compressie blok, maar wel onze ouwe zuigers omgezet )
|
22 apr 2008 14:06 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik stond daar zondag even met Marcel (58GT) over te praten. Die had daar toch een andere mening over!
Artikeltje over de verschillen
Laatst bijgewerkt door Maarten op 22 apr 2008 17:33, in totaal 2 keer bewerkt.
|
22 apr 2008 14:57 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Daarnaast zijn de 996 modellen in de VS over het algemeen een stuk kaler dan de Europeese varianten.
Een 996 met een leuk compleet optiepakket vind je veel minder in de VS terwijl dat hier een stuk meer 'standaard' is.
De uit de VS geïmporteerde modellen die ik hier zelf heb gezien zijn ongeveer een Eur. 10.000 minder waard dan de Europese varianten ervan.
Ik denk dan ook dat Horn gelijk heeft dat je over 4 jaar voor een 2002 model zo'n maximaal Eur. 30.000 kunt verwachten.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 apr 2008 16:44 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Maar dan heb jij ze dus ver onder de 30 voorbij zien komen?
|
23 apr 2008 9:47 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Niet ver onder de 30.000.
Een goede (historisch complete goed onderhoude) met flink wat opties loaded 996 uit 2000 kost hier zo tussen de 45 en 52k bij een PC.
De VS modellen die ik hier ben tegen gekomen zitten allemaal zo tussen de 32k en 38k.
Niet helemaal te vergelijken want die hebben veelal een stuk minder opties zoals gezegd. Meetsal een kale auto met alleen airco.
Ik heb ook enkele VS 1998's gespot die zo tussen de 28 en 30k lagen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 apr 2008 11:21 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Het valt mij wel op dat er steeds meer aangeboden worden uit het buitenland ja. Maar onder de 30 heb ik er nog niet veel gezien!
|
23 apr 2008 12:46 |
|
|
ThomasV
2002 996 Carrera 4SAmsterdam
|
Veel dank!
Heren, erg veel dank voor de tips. Ik denk dat ik er maar gewoon voor ga, dan schrijf ik maar wat meer af. Ben er eerlijk gezegd ook nog niet over uit of ik liever een 993 dan een 996 wil, zal wel vloeken in de kerk zijn voor jullie, maar toch.
Laatste vraag: als ik hier in de VS een goed onderhouden 996 Carrera 4S uit 2002 of 2003 kan vinden, is die dan "gewilder" in NL, ofwel schrijf ik daar dan minder op af, dan op een 996 targa uit hetzelfde bouwjaar met zelfde KM en opties (= full options)?
Thanks,
Thomas
|
23 apr 2008 21:48 |
|
|
horn
PF #57
|
denk dat een 4s net zo waardevast is als een targa en waardevaster dan een coupe. als je twijfelt - een 993 is nóg waardevaster...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 apr 2008 6:56 |
|
|
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
En Thomas,
Is er al nieuws te melden?
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
08 mei 2008 9:14 |
|
|
ThomasV
2002 996 Carrera 4SAmsterdam
|
GESLAAGD!
Mijne heren (daar ga ik dan wel vanuit..): er is inderdaad nieuws te melden!! Ik heb gisteren een supermooie 996 carrera 4S gekocht, maart 2002, met 30.095 miles op de teller, dus iets meer dan 48.000 km, full options. Ik koop 'm van de eerste eigenaar, altijd in onderhoud bij zelfde Pdealer in Washington DC. Ik haal 'm volgende week op.
Heel veel dank voor jullie wijze raad! Ik zal snel een foto uploaden.
|
09 mei 2008 0:23 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Thomas proficiat met je aankoop!!!
Klinkt alsof je een hele goede koop hebt kunnen doen.
Viel hij qua opties een beetje mee dan?
Ik ben alvast benieuwd naar je foto's
|
09 mei 2008 0:26 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
gefeliciteerd, ben benieuwd naar je foto's. Zal je nog een PB sturen ivm transportverzekering, ben daar net uit.
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
09 mei 2008 7:53 |
|
|
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
Gefeliciteerd jongen. Geniet ervan. Dit wordt een hele lange week!
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
09 mei 2008 9:26 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Proficiat met je aankoop, Thomas.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
09 mei 2008 9:36 |
|
|