Auteur |
Bericht |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Net even nagezocht... en zoals Erwin al bevestigde, inderdaad Zenith carbs
Verwarring van mijn kant omdat de 2.4 die ik heb wel webers heeft
Verder hadden de amerikaanse T-tjes mechanische injectie, zoals de E en S en dus niet de CIS/Kjetronic injectie zoals ik eerder beweerde
Dat wordt dus zoeken naar een setje Webers...
Qua ombouw naar S specs zat ik er dus niet eens zo ver naast.
Valt weer niet tegen voor een kantoor-lulletje
Was er van uitgegaan dat met grotere in/uitlaat kanalen automatisch grotere kleppen nodig waren.
Ook de extra olie koeler had ik als vanzelfsprekend genomen...
Wat betreft Remola... Ik geloof meteen dat ze een kooi naar FIA specs kunnen bouwen, maar zoals je zelf al aangaf, kan je dat in principe zelf ook (als je een beetje fatsoenlijk kan lassen).
Hamvraag blijft dus: krijg je er van hen ook een FIA certificaat bij?
Zonder zo'n certificaat zal het denk ik lastig (zo niet onmogelijk) worden om door de technische keuring te komen.
gr.
Jeroen
PS Horn, niet zo aangbrand zeg
Ik bedoelde er niks mee, zei alleen maar dat de auto verder niet besproken was (behalve dan het stuurtje).
En ja, je hebt helemaal gelijk... Ik vindt dit 3.000.000 keer leuker om over te OH-en dan witte knippers
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 4:13 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hier wat plaatjes van een kooi in een 911je ('t is eigenlijk een 912)
De "door bars" zijn in dit geval eenvoudig gehouden omdat het hoofdzakelijk een straat auto is en dit het in/uit stappen makkelijker maakt.
De kooi is alleen naar de achterwiel ophanging door gelast
Je krijgt hier ook een wat beter inzicht in het dashboard.
Alles wat rood is, zit aan het chassis vast (kan je er eventueel uit zagen/slijpen om gewicht te besparen en je iets anders wilt bouwen)
Boven op ligt hier nog de standaard dashboard bekleding. Die kan je dus evt. in carbon of polyester krijgen
Kijk voor meer kooi-ideeen effe hier:
http://www.tcdesignfab.com
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 4:25 |
|
|
RS clone
Carrera 3.2
|
Jeroen er gaat inderdaad niets boven een gelaste kooi natuurlijk. De safety devices kooi zit met bouten vast op platen die in de auto gelast worden. Kwa kosten ben je bij Rens(remola) goedkoper uit denk ik. Ga je voor een veiligheidstank ? zo ja laat even weten welke ik ben ook op zoek naar een goede.
Groeten,
Ed
|
23 nov 2004 13:42 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
uitlaten
Hey Jeroen914, nogmaals mijn vraag over SSI uitlaatsysteem.
Heb(had) jij een handel in deze uitlaten en zoja wat kost een kompleet systeem voor een 911 Carrera 3.0 uit 1975
Alvast bedankt.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
23 nov 2004 14:16 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
Ja gaaf! Mooi altijd dat soort foto´s. M´n handen gaan jeuken! Gisteren heb ik me even op het historische rally gebeuren gestort en het barst van de regels daarbij die niet altijd even goed aansluiten bij mijn wensen. Authenticiteit is logischerwijs erg belangrijk. Je hebt wel klassen waarin je met bepaald soort aanpassingen kunt rijden zoals een kooi, maar bij buitenlandse evenementen zijn ze daar niet altijd even happig op.
Mijn doel is dus een auto te bouwen waarmee je in zowel historische rally´s als gewone rally´s (groep YS) kunt rijden. Maar goed, dan wordt het wel een studie op zich! Alles moet conform FISA en FIA zijn. En daar begint de ellende:
- Bij historische rally´s moet je met min of meer authentieke stoelen en GEEN 4-punts gordels rijden en bij de rally´s met gehomologeerde moderne stoelen en 4 of 6 puntsgordels.
- De kooi mag bij historische rally´s maximaal 6 poten bevestigingen op de bodem hebben en daarmee heb je een probleem om voorin nog wat te doen.
- Een ex groep 3 auto moet voor rally voldoen aan de actuele veiligheidseisen van een groep A auto. Dat is dus ook stroomonderbreken van binnen en buitenuit bedienbaar en volledige brandblusinstallatie en een losse handblusser. Alleen dat laatste is ook bij de historische rally´s verplicht.
- En wat dacht je van rem- en bransstofleidingen. In de rally haal je die naar binnen en neemt van die speciale versterkte teflon dingen en bij de historische rally´s mag dat dus weer niet.
- En onderstel? Volledig instelbare Proflexen of Bilsteins met zo´n apart vaatje is zeer wenselijk bij rally, maar weer niet toegestaan bij historische rally.
- En een intercom en moderne tripmaster is bij historische rally ook niet toegestaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Mijn conclusie: Alles qua regelgeving combineren in 1 auto is mogelijk, maar dan wordt het eigenlijk vlees nog vis en is de auto 1 grote compromis. Ik denk dat ik een keuze moet maken voor het een of voor het ander en daarvoor de auto optimaliseren. Daardoor komt de hele kooi en nog wel wat andere zaken zelfs weer ter discussie te staan ivm authenticiteit, want op dit moment gaat de voorkeur uit naar het historische gebeuren...
Wie denkt er met me mee...?
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
23 nov 2004 14:55 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
vlg mij moet je een keuze maken...
sommige dingen lijken me demontabel (tripmaster etc.) maar je kan toch niet voor elke rally je remleidingen etc. gaan verleggen
wellicht domme opmerking ben maar een leek op dit gebied.... maar denk dat je gelijk hebt dat je iets gaat bouwen wat vlees noch vis is als je de combi wilt maken
_________________________________________ Got coffee?
|
23 nov 2004 15:00 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Ed,
Johan nog gezien zaterdag?
André,
Ben het niet vergeten, maar ik zit tegenwoordig ook 's avonds en 's nachts op het werk (tijdens Amerikaanse kantoor uren dus) en heb daardoor steeds geen tijd om effe te bellen met SSI...
Als ik effe een gaatje heb, hoor je het van me
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 15:06 |
|
|
RS clone
Carrera 3.2
|
Nee helaas Jeroen, ik heb zaterdag ff snel de lak opgehaald maar moest om 11.00 uur weer op de zaak zijn helaas. Ik heb je "bling" fan dus nog niet gezien. Ik hoop dat hij zaterdag m,n kofferklep binnenheeft kan ik gelijk ff kijken naar het chroom werk. Eerste spuitresultaten zijn zeer positief trouwens dus ik ga hem zelf spuiten
Groeten,
Ed
|
23 nov 2004 15:41 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om of het een of het ander te gaan doen met de auto.
Bij klassieke rallyes komt het meer aan op navigeren dan op rijden.
Snelheden zijn beperkt omdat je met klass.rallyes de openbare weg rijdt. Je kan dan af en toe best flink door boenderen, maar over het geheel genomen zijn het toch meer "regelmatigheids proeven".
Nog een aantal opmerkingen.
Rem- en brandstof leidingen lopen al door de auto. Wat door de auto loopt kun je zelfs beter niet van RVS omvlochten (flexibele) leiding hebben. Gewoon vaste metalen leidingen dus.
Alleen de kleine flex.leidinkjes aan de assen hoef je dus te vervangen voor RVS omvlochten.
Coil-over veren zijn zwaar "overrated" op een 911. Dit is alleen zinnig als je stuggere veren nodig hebt dan in torsie veren verkrijgbaar zijn (voor rallye gebruik dus niet het geval) of als je snel van veren wilt kunnen verwisselen (doe je dat met je Peug ook?)
Er zijn maar bar weinig mensen die meervoudig verstelbare schokbrekeres (proflex, intrax, etc.) kunnen afstellen.
Staat natuurlijk wel stoer, dempertjes van €5.000, maar als je ze niet kan afstellen, heb je er nog geen moer aan
Je bent IMHO beter af met een setje enkelvoudig verstelbare Koni's (gele) of een set niet verstelbare Bilstein Sports (die je eventueel naar jou specs kan laten revalven).
In kombinatie met een fatsoenlijke set verstelbare stabilisators heb je dan een onderstel waar je als amateur meer dan genoeg aan kan verstellen.
Als je kiest om snelheidsrallyes te gaan doen, is het misschien zinniger om dat met een SC-tje te doen. Voor iets meer van een "opknap" 2.4T koop je een hele aardige en heb je standaard al rond de 200pk en als je het uitlaatsysteem aanpast pak je er een pk-tje of 10/15 bij
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 17:17 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Gaaf!
PS, pleur es effûh wa fotootjes in jûh gallerèhtje
Ken de res hieâh effûh goe ovâh se nek gaahn
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 17:18 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Bijna goed jeroen, er is één 2.4 motor geweest met K-jetronic.
Dat was de 140 pk 911 T motor , de 911/91
Je had dus jouw eerste bewering ook kunnen aanhouden
|
23 nov 2004 21:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Bllleeeeuuuuhhhhhh...
Ik kap er mee en ga een week slapen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 nov 2004 22:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik zei toch ook :
Dat was niet voor niets!
Maar uh, jij een week niet hier op het Forum?
Was dat maar waar!
Dan zou het hier een stuk gezelliger worden.
|
23 nov 2004 22:12 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
@jeroen914: Je snijdt hier een aantal punten waar ik me helemaal in kan vinden:
Verstelbare dempers is in rally wel nuttig omdat er verschil is tussen het soort proeven en als het nat is wil je het ook wel wat anders hebben. Ik heb zelf nu niet verstelbare Bilsteins onder m´n Peugeot die het prima doen, maar je legt het gewoon af tegen een optimaal onderstel. Dit heb ik aan den lijve ondervonden (!). Maar voor historische rally´s lijkt me een set koni´s of "normale Bilsteins" ook meer dan voldoende.
De flexleidingen naar de klauwen wil ik ook vervangen, dat is veel duurzamer en je hebt het over tientjeswerk. De andere leidingen zou ik ook gewoon laten lopen waar ze zitten en hooguit vernieuwen vopor ander staal voor historische rally´s. In mijn rallyauto heb ik dat ook, maar als ik ´m opnieuw zou bouwen dan ga ik voor de flexleidingen. Ik heb daarvoor net wat te veel trammelant met de remmen gehad.
Voor historische rally´s geldt voor mij de funfactor ook behoorlijk, als je het gas intrapt, dat er dan ook wat gebeurd zeg maar. Voor snelheidsrally lijkt een SC met standaard 204pk een makkelijke keus en zeker als je inderdaad wat doet met de uitlaat, dan heb je er al 220 en dan heb je natuurlijk veel fun. Voor historisch rijden is het niet aan de orde omdat de auto niet historische genoeg is. Verder ben ik ook wel een beetje liefhebber van de oudere modellen van voor de impactbumpers. Maar goed, ik bouw de auto niet alleen en hoewel ik graag weer een auto voor snelheidsrally´s wil bouwen, is het ook niet verkeerd om me maar eens op een meer standaard auto te storten...
Maar ff wat anders, hoe kom jij bij de SC? dat is volgens mijn info op de SCRS namelijk de laatste voor rally (max 3000cc) in groep B gehomologeerde Porsche 911. In de lijst van homologaties: 207 (gr.B) porsche 911SC 2687cc 01/03/1982. Een 2.7 motor dus volgens de lijst van de FIA. Weet iemand hoe dat zit??? Foutje of...? Heeft iemand trouwens een setje homologatiepapieren van de 2.4T:
3011 (gr.3) porsche 911 E/T (2195 & 2341) 2195 01/04/1970.
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
23 nov 2004 22:34 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
Tja en toen werd het ineens stil! Ik heb hier op het forum wat nuttige tips en zelfs een uitnodiging gekregen. Verder wat reacties op m´n "gezocht" advertentie op Marktplaats, waarbij de enige echt van toepassing zijnde reactie niets meer van zich laat horen. Ik ben dus nu gewoon op zoek naar een ongerestaureerde te restaureren redelijk originele 2.4T met carburateurs (liefst Webers, maar Zenith is ook goed). Wie of wie heeft er nog tips? Oh ja een 69-er 2.0S is ook interessant...
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
28 nov 2004 21:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Heb je al besloten wat je gaat doen dan?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 nov 2004 0:05 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
We gaan, tenzij er niet iets anders heel moois tussendoor komt, voor de 2.4T. Ik heb binnenkort een gesprek met een kenner (en rijder) van zowel gewone als historische rally´s en hij zegt dat het WEL te combineren is in 1 auto. Daar ben ik dus zeer nieuwsgierig naar.
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
29 nov 2004 0:24 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
hou ons maar op de hoogte...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 nov 2004 0:35 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
Ik ga m´n best doen! Ik heb even een website-tje gemaakt. http://www.jeroenvanbeek.nl. Er staat nog niet zo veel op, maar nu kan ik niet meer terug!
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
29 nov 2004 2:25 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
er staat een '69 2.0S LWB ('69 is het eerste lwb jaar en dus 2.0L) te koop bij www.porsche-a-parts.com
is volledig gerestaureerd, maar mankeert nog een motor en interieur. Misschien iets voor jou ?
weet niet of hij op de site staat, maar ik weet zeker dat hij nog te koop is. Prijs zit rond de 15k dacht ik, zoals hij nu is.
|
11 dec 2004 8:52 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
Geen porsche
Het is inmiddels flink wat maanden later...
Het is geen porsche 911 geworden maar een subaru.
We zijn ´m momenteel aan het opbouwen als rally auto. Als je ´m wilt zien, kijk dan op http://www.jeroenvanbeek.nl.
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
05 jan 2006 23:16 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik zeg (bijna) niks.
|
06 jan 2006 10:54 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
het ziet er goed uit, de auto word echt compleet gedaan!
Ik zelf had liever een porsche gezien maar ja.
veel succes
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
06 jan 2006 11:08 |
|
|
jeroenrally
Putten (GLD)
|
Die Porsche staat nog steeds op m´n verlanglijstje. Misschien als volgend project als de subaru rijdt, als ik dan nog tijd overhoud trouwens, want sjonge jonge wat een werk is het allemaal zeg!
_________________________________________ Jeroen
Life´s what you make it!
|
06 jan 2006 11:14 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
zowieso valt er niet goedkoop te tunen met een 2.4T en Zeniths
toch niet als je 200pk als doelstelling hebt
reken op 10 000 minimum , en dan spreken we over case machine werk, nieuwe 2.2S zuigers, cylinders, nokkenassen , de koppen laten reviseren, nieuwe kleppen, klepseat, klep geleiden, koppen vlakken, nieuwe nokkenassen = nieuwe tuimelaars.. nieuwe klepveren..
en al the usual vijzen en bouten benodigd voor een rebuild, case squirters monteren als ze er niet al inzitten,zuigerstangen reviseren. vliegwiel reviseren is ook af en toe nodig.. distributor van de T op S nokkenassen, weet niet zeker, maar kan nodig zijn om de dizzy curve aan te passen voor de nieuwe motor specs...
en als je dan toch bezig bent ,een Carrera olie pomp
kweet het niet van buiten, maar ik denk dat een andere krukas nodig zal zijn , T's hadden een krukas zonder contragewichten , of hoe noem je dat in 't nederlands, counterbalanced crank ...
je zou natuurlijk geluk kunnen hebben met de case, dat die niet out of round is , maar 't blijft magnesium , en zelfs op een T gaan die dingen ovaal trekken,
en dan mag je nog eens een smak geld bijreken om je inlaat te regelen
webers, pmo's of als je echt fancy wil doen , mfi systeem scoren op fleabay... en dan kan je nog kijken naar luchtklep revisie , mfi pomp revisie
anyway, veel geld dus. ask me how i know...
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
08 jan 2006 23:20 |
|
|