Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:42

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Enorm gierende riemen 944 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Enorm gierende riemen 944
Nou, nu de boel helemaal rijdt zit ik met 1 punt: De riemen (balans danwel distributie) gieren echt als een gek.
Op het vorige blok hebben ze slechts ~250km gedaan en ik heb toen niet genoteerd welke kant ze op liepen. Nu weer geinstalleerd en toen we ze flink vonden gieren hebben we ze wat slapper gezet, maar het geluid is er niet minder om geworden. Kan dit komen omdat ze misschien 'verkeerd om' zijn gemonteerd vergeleken met eerst?

19 apr 2008 20:17
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht 
1 tip. koop nieuwe Op het totale bedrag maakt dit niet meer uit.

Of loopt er een riem aan? langs de geleiding of zo van de krukaspoelie.
Het nader kan zijn dat de spanner van de hoofdriem wijkt. Weet niet exact hoe het zit bij een 944 maar bij mijn 968 is dit een automatische spanner. Die de spanning in de riem laat toenemen als de motorwarmer wordt. Het nadeel is dat wanneer er speling zit in de arm de spanrol scheeft staat tenop zichte van de riem en dus een gierend/janked geluid gaat produceren.

19 apr 2008 20:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Bericht 
mischien vind je hier je antwoord succes 8)

: http://www.944forum.com/forum/showthread.php?t=8882

19 apr 2008 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Hmm, daar spreken ze over brakke span/loop rollen, maar ook die zijn splinternieuw. De hele voorkant is 250km geleden vervangen: waterpomp, span/loop rollen, en de riemen.
Mn pa dacht ook misschien aan ietwat versleten poelies waardoor de riem nu contact maakt in de dalen vd poelies. De nokjes vd riem zouden dus even af moeten slijten. We kijken het even aan denk ik, en even de riemen in de gaten houden (slijtage).

mooiweerrijder schreef:
1 tip. koop nieuwe Op het totale bedrag maakt dit niet meer uit.

Tsja, het IS dus allemaal nieuw. 250km zou echt geen reet uit moeten maken, de specificatie voor vervanging is iets van 50k km!

19 apr 2008 21:53
PorscheForum Rakker
911 Carrera '87
Steenwijk
Bericht 
het kan ook nog zijn dat je de ballansas looprol verkeerd om hebt gespannen, dan heb je ook een gierende en klapperende riem.

20 apr 2008 0:07
Profiel WWW Facebook 
Veghel
Bericht 
ORGINEEL of aftermarket riem ????????

citaat : porsche 356 sc 944forum.com

bij een te strakke riem gaat de boel janken, maar ook bij een kapotte loop of spanrol, maar wat ook kan...... dat er een aftermarket riem is gemonteerd, ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt, riem gemonteerd op de juiste spanning, en janken als een gek, dus boel open gemaakt en spannin gecheckt, alles ok, rollen idem, blijkt de riem hoekige tanden te hebben die de herrie veroorzaken, na een x aantal kilometers is het geluid weg. 8)

20 apr 2008 7:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Spanrollen de goede kant op gedraaid (ik heb de WSM, dus in dat opzicht is alles echt wel goed), en de riem heeft gewoon ronde tanden.

20 apr 2008 12:21
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Vaag, mn pa heeft de spanrol de 'verkeerde' kant op gedraaid om aan te spannen en het gieren is naar zijn zeggen 75% minder geworden.
De porsche handleiding geeft aan dat je de zaak met de klok mee moet draaien om te spannen, maar naar zijn mening komt de rol dan te dicht langs de balansas waardoor de riem niet kan ontspannen en de tandjes slecht op de balansas poelie aan komen zetten.
Is dit bekend bij iemand?

24 apr 2008 22:19
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Enorm gierende riemen 944
944 guy schreef:
en ik heb toen niet genoteerd welke kant ze op liepen.

of dat het probleem van het gieren verklaart/oplost bij jouw wagen weet ik niet, maar ik heb vandaag geleerd dat bij sommige merken wel degelijk van belang is dat de riem in de juiste richting loopt.

Ik volg automechanica in avondonderwijs en heb vanAV (onder begeleiding weliswaar) de distributieriem / rollen / waterpomp van een Toyota-motorblok vervangen

24 apr 2008 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Op de 944 maakt het niet uit HOE je'm monteert. Het wordt alleen aangeraden dat als je dezelfde nog wil blijven gebruiken je moet onthouden welke kant ie op liep. Maar met slechts 250km kan ik me niet voorstellen dat ie al dusdanig is 'ingelopen' dat het al niet meer de andere kant op kan.
Mn punt vd spanrollen is dat als je die met de klok mee draait dat de riem de rol 'vast' trekt als de motor draait, dat klinkt veel logischer dan andersom, maar volgens mn pa maakt ie juist nu minder herrie. De handleiding zegt ook dat je de boel met de klok mee vast moet draaien (dus dat de riem de rol vast trekt).

24 apr 2008 23:00
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
gierende riemen....gillend naar huis.. :D

25 apr 2008 14:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Bericht 
944 guy schreef:
. De handleiding zegt ook dat je de boel met de klok mee vast moet draaien (dus dat de riem de rol vast trekt).

Dat is naar mijn idee ook de enige reden.

Ik heb wel eens een 944 horen lopen met een 'verkeerd om' gespannen riem, nadat dit gecorrigeerd was kon ik geen verschil horen.

succes

25 apr 2008 21:36
Profiel
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
de spanrol zo vastdraaien dat bij een eventuele loslopende moer de riem alleen maar strakker kan komen te staan, dus de rol tegen de klok in spannen en daarna vast zetten.

27 apr 2008 0:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Dat zei ik dus. Maar nu hij verkeerd om staat maakt hij veel minder lawaai. Bovendien: als die moer al op wonderbaarlijke wijze losdraait (die is aan 1 kant ingeslagen dus hij knelt gigantisch) dan trekt die riem hem toch niet vast omdat er lagers in de rol zitten.

27 apr 2008 15:26
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
dat zou betekenen dat de riem ergens tegenaan heeft gelopen...... want van het anders stellen van de riem gaat de riem niet anders van lopen

27 apr 2008 15:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Mwoah, ik vertrouw erop dat mn pa dat wel zou zien ;) Zie mn bericht van 24-4 22:19, dat was mn pa zn gedachte.

27 apr 2008 19:06
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]