Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:20



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vragen over een boxter. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Vragen over een boxter.
Ik zit er over te denken een boxter van 1996 of 1997 aan te schaffen. Gisteren voor het eerst in 1 gereden en dat gevoel blijft wel hangen :) Voor ik er echt 1 aan ga schaffen zou ik graag een paar dingen willen weten. Wat moet ik ongeveen aan houden aan onderhoudskosten per jaar? Is een airco in te bouwen in een model die er geen heeft? wat zijn de zwakke plekken van een boxter van die leeftijd? en is deze auto te onderhouden door een "normaal" garagebedrijf of zit ik aan een officiele porsche dealer?
Ik heb mijn zinnen gezet op een zwarte en kwam er met zoeken op autoscout24 1 tegen. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bdltulzrrzgd Het nadeel van deze is dat er geen airco op zit maar verder lijkt hij er goed uit te zien. Wat denken jullie, waar moet ik op letten?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vele vragen.


27 apr 2008 9:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Je moet in ieder geval even op de spelling letten: boxster. Antwoorden zullen ongetwijfeld volgen.


27 apr 2008 10:00
Profiel
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
zo serieus geintereseerd dat je nog niet eens weet hoe je het schrijft :roll:


27 apr 2008 10:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik een letter vergeten ben in het woord boxster! Ik had geen idee dat ik hiermee mensen zou raken op een gevoelige plek! Ik zal idd wel niet serieus geïnteresseerd zijn in deze auto als ik vergeet de letter s bij het woord boxster toe te voegen! (Let op de spelling van het woord geïnteresseerd meneer of mevrouw graaf!) Mensen, doe toch normaal!!! Ik heb alleen een aantal normale vragen!!!!


27 apr 2008 11:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Het beginnersfoutje is je vergeven. Het is makkelijk om iemand op zijn of haar spelling te pakken (ik heb me er ook al eens aan bezondigd). Die eerste steen moet nog steeds geworpen worden. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


27 apr 2008 11:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
1. Waar op te letten.
a) Gewoon goede aankoopkeuring laten doen
b) RMS (Rear Main Sail / achterste krukaskeering) is vaak een probleem. Kost je 1000 euro. Indicatie olie druppels/lekkage precies op koppelpunt tussen bak en blok.
c) Oude 2,5l motoren willen wel eens poreus worden -> nieuw blok. Maar met km standen boven de 100km zijn ze of goed of al eens vervangen. Kortom controleer even of het originele blok er nog inzit of niet
d) Oude schades / standaard dingen als je een 2e hands auto koopt

2. Airco inbouwen ?
Geen flauw idee. Originele airco zal wel lastig zijn / of heel duur. Ik heb m'n BoxsterS nieuw expliciet zonder airco besteld! Airco lijkt me geen must-have, zeker niet als 2e auto. Must-have is m.i. wel verwarmde stoelen zodat je ook als het wat kouder is gewoon open kan rijden.

3. Onderhoudskosten ?
Tsja ga je elk jaar netjes naar de officiele dealer dan ben je redelijk wat geld kwijt. Ben je zelf handig en kan je het standaard spul zelf doen zoals filters, olie, remmen, remschijven, accu, etc. dan valt het wel mee. Onderdeelprijzen vallen redelijk mee (voor een Porsche) en alles is goed bereikbaar / te doen. Als je verder een beetje zoekt en weet wat de OEM onderdelen zijn kun je ook dezelfde onderdelen ergens anders wat goedkoper bestellen.

Als indicatie: Ik heb een 2001 model BoxsterS vanaf nieuw met nu ~62kkm. Heb bijna alleen standaard onderhoud dingen gehad.

- Banden (2e setje voor is net vervangen door een 3e, 3e setje achter (inclusief het originele setje) is er bijna doorheen)
- remmen (1x schijven + blokken rondom bij circa 50kkm, achterschijven waren niet nodig maar heb ik toch vernieuwd, licht laten afdraaien en liggen als reserve setje in de schuur voor de volgende keer)
- olie (jaarlijks, circa 8l Mobil I 5w50, 80 euro + filtertje van 15 euro ofzo)
- paar luchtfiltertjes / interieurfiltertjes / ruitenwisselbladen / etc. Kosten de kop niet. Let wel op het interieurfilter. De "carbon" versie kost wel veel geld...
- 1x accu in 2006
- 1x setje bougies

Als "specials" heb ik alleen gehad:
- kraakje in m'n voorstoel - onder garantie verholpen
- 1x RMS bij ~30kkm dat voor garantie/coulance is gedaan na wat vervelende briefjes van mijn kant...
- onlangs een weigerend deurslot aan de linkerkant

Als je onderdeelprijzen wilt weten moet je maar even PB'en. Dan ga ik in m'n log wel zoeken.


Mark.


27 apr 2008 11:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster
Betuwe
Bericht 
Als je de auto elke dag gaat gebruiken dan is geen airco een beperking. Inbouwen kan nooit een koopje worden en als je dan alleen met mooi weer open gaat rijden ...
Voor onderhouskosten kun je de site van porsche raadplegen. Als alternatief bijv. schmidt-oss.nl voor kosten bij een specialist. De discussie dealer vs. specialist ga ik verder niet aan.
En laat de auto wel controleren bij een dealer/specialist. Reparaties achteraf zijn namelijk erg kostbaar.
Zwakke plekken. De eerste 2.5 motoren zouden gebrekkiger zijn dan zijn opvolger, de 2.7. Geen 18" monteren.


27 apr 2008 11:30
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Bedankt voor je duidelijke antwoord Mark. Zou ik deze aankoopkeuring door bijv. regio checkpoint kunnen laten uitvoeren of kan ik hiervoor beter naar een speciale garage gaan?


27 apr 2008 11:38
Profiel
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Voor een aankoopkeuring zou IK gewoon naar een officiele dealer gaan...

18" op de eerdere modellen moet je idd niet doen. Heb ik ook wel eens gelezen (ivm wiellagers ?!?)

Ik rijd wel met 18" maar dat kan/mag ook "officeel van Porsche" omdat het een S is die af fabriek al met 17" werd geleverd.
(En oh ja ik heb ook 1x een wiellager rechtsachter mogen vervangen...)

Overigens je keuze voor 16"/17"/18" wielen/banden scheelt natuurlijk dramatisch in de kosten voor banden...


Mark.


27 apr 2008 11:44
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Waarom geen 18" ? Meer slijtage wiellagers (welke mate), of gewoon slecht weggedrag? Kom er wel redelijk wat tegen met 18"


27 apr 2008 11:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
manager PR & Online bij BOVAG
Bericht 
markk schreef:
Voor een aankoopkeuring zou IK gewoon naar een officiele dealer gaan...


Inderdaad. Ook al zijn er maar zeven (acht incl. service centrum Twente) in Nederland; de meeste zijn wel bereid zo'n keuring uit voeren. Kost volgens mij iets van 250 euro, dus wel de moeite waard. En als de verkoper niet bereid zou zijn hier aan mee te werken: gewoon weglopen. Wellicht is er dan wat aan de hand en daarbij zijn er wel meer te krijgen, gewoon wat geduld uitoefenen en niet per se vóór de zomer willen kopen (hoe verleidelijk ook). Vanaf september zijn de prijzen vaak ineens weer wat lager voor cabrio's.

Dealer kan je ook vertellen of airco inbouwen mogelijk is en tegen welke prijs. Op porsche.nl kun je ook de onderhoudsprijzen bij de dealers zien.

de auto is volgens de RDW trouwens van juli 97, niet december, zoals in de advertentie op autoscout staat. Hij is in december 2001 op NL-kenteken gezet.

Overigens: de eerste serie Boxsters schijnt nogal wat kinderziektes te hebben (hoewel ik niet weet niet welke) die bij de update van 99/2000 zijn verholpen. Sindsdien is het doorgaans gewoon een betrouwbare en onverwoestbare machine. En wat betreft airco: een auto van 70-80 mille moet dat gewoon hebben, althans, dat zal de volgende koper verwachten...

In Topgear Magazine van juli 2006 stond 3 pagina's over occasion-Boxsters. Belangrijkste conclusies:
- zorg voor een volledige onderhoudshistorie (duh...)
- let op de uitlijning i.v.m. bandenslijtage
- oude modellen (de jouwe dus) kunnen last hebben van gescheurde cilinderwanden
- check onder het oliefilter en in de radiateur voor roomachtige 'smurrie'
- vraag naar het schadeverleden (net als de autopas met km-standen, staat dat ook in een database); bij een keuring kun je bv. ook de lak op dikte laten controleren (overgespoten?)
_________________________________________
Nothing beats an original.


27 apr 2008 12:57
Profiel
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
btw je hebt gelijk hoor martinwill was een beetje bot van me :oops:
maar je hebt wel snel (een goed) antwoord nu :wink:


Laatst bijgewerkt door Graaf op 27 apr 2008 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.



27 apr 2008 18:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht 
Volwassen reactie Graaf ! :res:
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


27 apr 2008 18:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
@Graaf: intereSSe :lol:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


27 apr 2008 18:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
:D dat was zeker 2-0 voor hem ja :!:

heb ik dat die ene keer dat ik een (te) grote bek heb op het forum (ja ja en nu allemaal mijn berichten checken zeker) :wink:


27 apr 2008 18:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
:study: :cheesy:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


27 apr 2008 18:22
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Als je echt airco wil, zoek dan gewoon 1 met airco; er staan er genoeg te koop. Zou het achteraf niet inbouwen.
Ik vind airco wel een must-have. Lekker fris aan de handjes en voetjes als de zon met 30 graden op je knikker staat 8)


27 apr 2008 22:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Ik had een boxster zonder airco, was rond de 6000 euro om die er nadien te laten inbouwen, dus deed ik het niet meer, ook verkopen zonder airco bleek een probleem.
Boxster 2,5 l is leuk rijden maar toch rekening houden met het lage koppel. Ik zou zeker een testrit doen met de 2,7 l en dan de keuze maken.
Prijsverschil zal zo heel groot niet meer zijn. Opmerkingen ivm de s moet je toch incasseren , het is een deel van de cultuur hier.
Ondertussen veel zoekplezier :)


28 apr 2008 7:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
martinwill schreef:
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik een letter vergeten ben in het woord boxster!

Als je zo'n stomme fout maakt en niet 1 keer, dan kan je de boodschapper natuurlijk aanvallen of zeggen dat jij er gelukkig nu al op gewezen wordt :)
Maar 'van je af' hè, dat is meestal de benadering.

Vind de opmerking van Graaf dus zeker niet bot.

Er zijn spelfouten en spelfouten, op dit Porche forum :idea: 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


28 apr 2008 7:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht boxster
Zou toch voor een '98-er gaan. Eerste kinderfoutjes eruit gehaald......en let op de slotplaat aan de bestuurderskant.....komt het eerst roest op.
gr
WB


28 apr 2008 9:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster
Betuwe
Bericht 
Voor een goed overzicht van de verschillen tussen de verschillende modeljaren heb ik het boekje "Porsche Boxster The Complete Story" aangeschaft. Heeft mij geholpen bij mijn keuze. ISBN 1-86126-675-8. Auteur Gavin Farmer.


28 apr 2008 19:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
martinwill schreef:
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik een letter vergeten ben in het woord boxster! Ik had geen idee dat ik hiermee mensen zou raken op een gevoelige plek! Ik zal idd wel niet serieus geïnteresseerd zijn in deze auto als ik vergeet de letter s bij het woord boxster toe te voegen! (Let op de spelling van het woord geïnteresseerd meneer of mevrouw graaf!) Mensen, doe toch normaal!!! Ik heb alleen een aantal normale vragen!!!!


tikje oververhit kappertje :?: :mrgreen:
_________________________________________
oud is beter


28 apr 2008 19:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
De warme kapper... :lol:

@ Paul - het is PorSche... :cheesy: (jajaja...)

@ Martinwill - in het kader van je spelfout en je daaropvolgende reactie neem ik een risico, gezien je gevoeligheid voor één enkele letter, maar gaat je voorkeur uit naar een Boxster of een Boxster S.... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


28 apr 2008 20:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
welkom martinwill en veel boxster plezier met zoeken en rijden :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


28 apr 2008 20:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 993 CarreraS Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 Targa
Nuenen / N-Brabent
Bericht 
@Drknauf: last van bugs :wink:
_________________________________________
"There is no substitude"


28 apr 2008 20:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarioCLV, W3C [Validator]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.