Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 12:55

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Tips voor losmaken distributieketting 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Tips voor losmaken distributieketting
Heren,

Ik ben bezig met het openmaken van mijn blok, nu moet ik de ketting van de nokkenas verwijderen. Deze lijkt vast te zitten met een 46mm moer.

Wie heeft er tips hoe ik deze het beste kan losmaken? Met een steeksleutel gaat dit niet lukken omdat dan de nokkenas meedraait.

heeft iemand een top

26 apr 2008 11:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Even wat documentatie op internet opzoeken, bijvoorbeeld hier.

Je hebt speciaal gereedschap nodig om de nokkenas tegen te houden en een 46 mm 'crowfoot' .

26 apr 2008 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Afbeelding

26 apr 2008 12:32
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Met slagmoersleutel bedoel je slagschroevendraaier? Dus zo'n handmatige waar je met een hamer op slaat?

26 apr 2008 23:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Hoe blokkeer je de nokkenas dan? Gewoon kettingspanner erop laten zitten en vliegwiel vastzetten?

28 apr 2008 10:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Mwahhh, nee. Nokkenas tegenhouden met speciaal gereedschap of iets wat je zelf gemaakt hebt. Maar, het is heel zinvol om eens een werkplaatshandboek te lezen, al is het maar de 'Refiting is a reversal of removal' Haynes.

28 apr 2008 11:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
In werkplaats handboek staat niet hoe je nokkenas moet tegenhouden. Ook niet welke special tool je hiervoor kunt gebruiken of hoe je deze moet monteren. Als ik weet hoe deze special tool eruit ziet, kan ik zelf wel iets maken wat zelfde functie heeft. Echter kan ik het niet terug vinden.

Mocht iemand weten hoe special tool voor tegenhouden nokkenas werkt of eruit ziet, laat het dan even weten.

Boek wat jij aangeeft is wel interessant, ga deze binnenkort bestellen.

Bedankt.

28 apr 2008 11:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Kijk hier maar even, cam socket en nog veel meer.

28 apr 2008 12:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Probeer even technisch voor jezelf na te gaan wat er gebeurt als je een 46 mm moer die met 150 Nm is vastgezet probeert los te krijgen door de benodigde kracht via nokkenas-ketting, tussenas, tandwielen en krukas te trekken. Dat is wat er gebeurt als je de boel tegenhoudt door je vliegwiel te fixeren en aan die moer gaat hangen. Niet erg elegant lijkt me.

In alle literatuur is terug te vinden hoe je het tandwiel op de nokkenas tegenhoudt met een tool om die moer los te krijgen.

Die moer houdt trouwens het tandwiel vast, niet de ketting.
Als alleen de ketting los moet en niet het tandwiel dan kun je gewoon een schakel doorslijpen.

28 apr 2008 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Mwoah, zo'n ketting kan wel wat hebben hoor. Je fietsketting geeft nog amper een kik bij 150-200 kilo, maar ik zou het ff moeten zien denk ik :P

28 apr 2008 23:02
PorscheForum Rakker
Bericht 
Leek mij ook niet het handigste om te doen. Echter werd mij door ERPA in Beneden leeuwen verteld dat je gewoon de luchtsleutel erop kan zetten en losdraaien met dop 46. Wel even zorgen voor compressie en vliegwiel vasthouden, verder geen probleem

Lijkt mij ook beetje radicaal, ook omdat de kettingspanners de grootste klap opvangen.

Vandaar mijn vraag.

29 apr 2008 14:18
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
michael911 schreef:
Leek mij ook niet het handigste om te doen. Echter werd mij door ERPA in Beneden leeuwen verteld dat je gewoon de luchtsleutel erop kan zetten en losdraaien met dop 46. Wel even zorgen voor compressie en vliegwiel vasthouden, verder geen probleem

Lijkt mij ook beetje radicaal, ook omdat de kettingspanners de grootste klap opvangen.

Vandaar mijn vraag.

De ketting ben ik nog het minste bang voor, die vervang je toch, toch ?
De kettingspanner krijgt ook niet de stress. Maar de enorme pulserende klappen van de luchtsleutel lopen via het tandwiel op de nokkenas, via de ketting naar een tandwiel op de de tussenas, dan via de tussenas naar de tandwielen van tussenas naar krukas en dan helemaal naar de andere kant van de krukas naar het vliegwiel. Tussen tussenas en krukas zit ook nog een overbrenging van 1 op 2. Die hele trein krijgt naar mijn mening zwaar op zn donder op een verkeerde manier.
Erwin, ben ik gek of die jij het ook zo ?!?

Dit soort berichten vaker posten:
Dan weet ik in ieder geval wie NIET mijn 3.2 gaat reviseren (ik weet toch al wie het wel gaat doen; ik denk eind dit jaar ....).

29 apr 2008 20:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
lindemans schreef:
Maar de enorme pulserende klappen van de luchtsleutel lopen via het tandwiel op de nokkenas, via de ketting naar een tandwiel op de de tussenas, dan via de tussenas naar de tandwielen van tussenas naar krukas en dan helemaal naar de andere kant van de krukas naar het vliegwiel. Tussen tussenas en krukas zit ook nog een overbrenging van 1 op 2. Die hele trein krijgt naar mijn mening zwaar op zn donder op een verkeerde manier.

Nee dat klopt niet. De klappen zijn juist zo kort dat je de andere onderdelen amper op gang brengt. Met mijn broer zijn versnellingsbak zat er een ingeslagen moer op die alleen met de luchtsleutel los kon. Ik heb met de blote hand die as vast gehouden, en kon m tegen houden.
Het mooie van een luchtsleutel is dat die klappen zo kort en hevig zijn dat alleen moet voorkomen dat de rest op den lange duur meedraait. 1 zo'n klap die heeft wel een flinke kracht maar de traagheid vd as was in geval van die versnellingsbak al genoeg om, in lekentermen, het 'tegenmoment' te leveren (eigenlijk versnelt ie gewoon maar die versnellingskracht/moment moet wel door de los te maken moer overgebracht worden).
Bovendien zijn impulsen beter om bouten los te krijgen ivm hoogfrequente trillingen in het materiaal.
Maar zoals bekend moet je dit niet met bijv alu wielmoeren doen omdat die niet zo sterk/kerfgevoeliger zijn.

30 apr 2008 18:11
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
lindemans schreef:
Maar de enorme pulserende klappen van de luchtsleutel lopen via het tandwiel op de nokkenas, via de ketting naar een tandwiel op de de tussenas, dan via de tussenas naar de tandwielen van tussenas naar krukas en dan helemaal naar de andere kant van de krukas naar het vliegwiel. Tussen tussenas en krukas zit ook nog een overbrenging van 1 op 2. Die hele trein krijgt naar mijn mening zwaar op zn donder op een verkeerde manier.

Ik geloof niet dat je ooit een luchtsleutel in je handen hebt gehad. Die klappen zijn namelijk helemaal niet zo groot.

01 mei 2008 17:36
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Uit alle reakties krijg ik inderdaad de indruk dat ik er naast zit.

In dat geval is zo'n luchtsleutelje handiger dan ik dacht.
Dikke compressor heb ik al ....

Thanks guys.

01 mei 2008 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Nog een klein vraagje.

Weet iemand of het normale of engelse draad is waarmee moer vastzit?

07 mei 2008 8:56
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht 
dit is wel metrische draad maar geen gewone, De schroefdraad is fijner en daardoor ook sterker

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

07 mei 2008 19:15
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
michael911 schreef:
Nog een klein vraagje.

Op een Duitse wagen???

Nee, gewoon metrisch.

07 mei 2008 19:34
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Peter 993 schreef:
michael911 schreef:
Nog een klein vraagje.

Op een Duitse wagen???

Nee, gewoon metrisch.

Misschien bedoelt hij of hij soms "verkeerd om" losgedraaid moet worden.
De moer op het vliegwiel van mn Kreidler draaide ook andersom.
Maar dat maakt hem niet Engels....

07 mei 2008 23:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]