Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 10:20



Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Koude motor (P996) warm laten draaien? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
996 C2
Bericht Koude motor (P996) warm laten draaien?
Zal mij even voorstellen;

Ik ben Rob heb sinds mei een 996, volg af en toe jullie forum
en heb een vraag die wellicht al eerder gesteld is, maar kon na
het zoeken op de website niets terugvinden.

Hoe lang / Hoeveel KM rijden jullie de motor warm voordat je vol gas geeft?
Of kan dit zodra de temperatuurmeter in het midden staat (80 graden?)

Heb gezocht op de site maar kan niets vinden.

Op voorhand bedankt voor de reacties!

Rob


01 nov 2004 17:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Welkom Rob (KLR33)?
Na ongeveer 10 km is de olie wel op "bedrijfstemperatuur"

Viel spasssssss.......
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


01 nov 2004 17:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Rob... RTFM :D
Maar inderdaad, bij 80 grad. kan 'ie open...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


01 nov 2004 17:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
10 km lijkt me erg kort, bij 80 km/uur = 7,5 minuut


01 nov 2004 18:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Marcel schreef:
10 km lijkt me erg kort, bij 80 km/uur = 7,5 minuut


Volgens mij kan 't al na 6 minuten ..... als je de testen in de Porsche-fabriek mag geloven :cheesy:

Met de geldende snelheidsnorm in NL kom je toch nooit aan vol gas :?: zelfs als je maar tot 4000 rpm gaat laat je het merendeel ver achter je 8)

Olie goed op temperatuur is toch circa 120 graden celsius :roll: mss dat 't bij waterkokers anders is
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


01 nov 2004 18:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Hallo KLR33, welkom!
Ben sinds vrijdag ook in het bezit van een 996 en ben nog niet helemaal door het saaie instructieboekje heen, maar wel wat tegen gekomen ivm "warme motor". Er staat: "wijzer in het linker gedeelte-motor koud. Wijzer in het middelste gedeelte-normale bedrijfstemperatuur"
Het lijkt wel of Porsche bang is om getallen te noemen, maar bij een 996 begint het middelste gedeelte bij 80.
Ik ben nog niet tegengekomen hoe hoog het toerental mag oplopen als je nog in "het linker gedeelte" staat, maar ik schat niet hoger dan 4000.


01 nov 2004 19:04
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Rij de eerste koude kilometers tot een max.rpm 3500.
Staat de meter dan op de goede plaats, dan mag er gas worden gegeven.
plm. een kilometertje of 10


01 nov 2004 19:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Waterkoker vast anders dan echte Porsche... :twisted:

Overigens, welkom Rob! :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 nov 2004 20:24
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
80 graden, is de watertemperatuur, en das niet je olie temp. en dat is de belangrijkste.

Houd het maar op een dikke 5 minuten na bereiken van de 80 graden temp.

Weet je hoeveel olie er in een Porsche zit, eer die van voor tot achter lekker heet is duurt behoorlijk lang.


01 nov 2004 21:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
Voor BMW:
stelregel:
bereiken juiste olietemperatuur duurt ongeveer 2 maal zo lang als het bereiken van de watertemperatuur.

Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


Laatst bijgewerkt door Airhead op 01 nov 2004 21:20, in totaal 1 keer bewerkt.



01 nov 2004 21:12
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Airhead schreef:
Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen?


nope


01 nov 2004 21:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
John4S schreef:
Airhead schreef:
Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen?


nope


Mooi waardeloos is dat.
Hoeveel winst maakt Porsche ook al weer per jaar?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


01 nov 2004 21:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
John4S schreef:
Airhead schreef:
Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen?


nope


krijg je die er niet bij voor dat geld.
Dus die moet je bij halfords gaan halen???
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


01 nov 2004 21:27
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
John4S schreef:
Airhead schreef:
Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen?


nope

:shock: :bang:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


01 nov 2004 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Vergeet NIET de buitentemperatuur !!
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


01 nov 2004 23:34
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Airhead schreef:
Voor BMW:
stelregel:
bereiken juiste olietemperatuur duurt ongeveer 2 maal zo lang als het bereiken van de watertemperatuur.

Jamaar, een BMW heeft wat minder olie als een 996 toch? Alhoewel, hoeveel olie zit er eigenlijk in een 996? Minder als in een 993/964/911 of niet?

Jeetje, geen olie-temp-meter in een 996... Wauw, waar moet het heen met de wereld. Die zit zelfs in een opgevoerde Leon ;)

Enne Sjonnie, ik zeg het nog 1 keer: RUSTIG WARMRIJDEN! (he, waar is dat belerende vingertje nou als je het nodig hebt ;) )


01 nov 2004 23:45
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Afbeelding


02 nov 2004 0:06
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
zoals eerder gezegd ... ik rij mijn P'ke dik 15 a 20km voor ik alle registers opentrek ... en warmrijden das bij mij de eerste 5 km max 3000 t/min en dan tot de 20km max 4000 t/min ... (dan ben je al sneller dan elke "normale" auto)

Beter een km'tje te ver dan tekort ... eneuuu in een 996 geen olietemp :shock: :shock:

Idd watertemp heeft geen joda te maken met olietemp ... zeer veel voorkomende misvatting :!: :!: Vele denken ... "water heet ... motor heet " ... nix daarvan dus ... :!:

Dirk
:wink:


02 nov 2004 9:07
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
"Algemene stelregel" gehoord bij Car-Care vorig jaar: de eerste 15km vlot doortrekken tot 3000-3200 tpm, maar niet er boven gaan. Overigens idd niet echt een straf, want je bent daarmee nog altijd veel sneller dan veruit de meeste anderen in het verkeer. :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


02 nov 2004 11:00
Profiel
PorscheForum Rookie
996 C2
Bericht 
Bedankt voor de reacties! Ik ben weer wat wijzer


04 nov 2004 15:48
Profiel
PorscheForum Rakker
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht Re: Koude motor (P996) warm laten draaien?
klr33 schreef:
Zal mij even voorstellen;


Hoe lang / Hoeveel KM rijden jullie de motor warm voordat je vol gas geeft?
Of kan dit zodra de temperatuurmeter in het midden staat (80 graden?)


Rob


hallo rob,
heb zelf 996cabrio,
mijn advies , kijk niet naar de temp meter alleen.
als je temp boven de 80 komt, duw dan even je koppelingspedaal in zodat de motor op ralentiniveau draait . Check op dat moment je oliedrukmeter , als die naar +/- 1, a max 1.5 bar zakt dàn is ie echt op temperatuur.
Je zal zien dat het afhankelijk van buitentemperatuur, en manier waarop je rijdt, de ene keer 10km duurt en de andere 15km vooraleer hij echt warm heeft.
Echt belangrijk om hierop te letten , want in tegenstelling tot mijn vroegere 965 en 993 (daar was de motor metaalachtiger van klank als ie koud had) , heeft een 996 helemaal geen last van een koude motor om vlot in de toeren te klimmen, de mechaniek heeft er echter geen deugd van!
DUS letten op die oliedrukmeter is de beste manier!
Gelukkig doet de olietemp op de 997 terug zijn intrede
grtz beltar


04 nov 2004 22:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Koude motor (P996) warm laten draaien?
BELTAR schreef:
DUS letten op die oliedrukmeter is de beste manier!
Gelukkig doet de olietemp op de 997 terug zijn intrede

Zeldzame misser :roll: word dus gelukkig onderkend. :D
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


04 nov 2004 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
911 2.4E Targa 1973, 993 C4S 1996
Het zonnige zuiden
Bericht 
Dit weekend voor de grap eens door het boekje bij mijn 993C4S geneusd... dit verklaart het volgende "na ca. 5 minuten is de motor op bedrijfstemperatuur en kunt u tot boven 4000 toeren doortrekken"...
(Dit doe ik toch maar niet, deed ik al niet bij mijn oude Alfa 10 jaar terug... 8)
Echter: dit staat dus ECHT in het boekje... :study:
_________________________________________
foent 993 C4S ...Life is too short to not drive your Porsche every single day! (especially with a brand new clutch..)


15 nov 2004 10:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
wou ook nog es een reactie kwijt,

bij koude motor heb je ook nog een stroever schakelende bak, dat voel je gewoon, vooral in de winter,
zolang die stroef is , zekers rustig aan, die moet toch ook opwarmen, anders krijg je olieverlies tussen de motor en boite, (denk ik)

en 10 km snelweg en 10 stad is ook een verschil.
en volgens mij is stationair warmdraaien heel slecht ,
vooral nooit doen tijdens inrijperiode.

.


24 nov 2004 12:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
F@RGO schreef:
anders krijg je olieverlies tussen de motor en boite, (denk ik)


Verklaar je nader :?: :?: :?:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


24 nov 2004 19:46
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.