Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2025 15:48

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
brandblusser plicht in belgie 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht brandblusser plicht in belgie
Ik heb gehoord dat sinds kort in belgie de verplichting geldt , dat je een brandblusser in de auto moet hebben. Nu hoop ik dat de vlaamse forummers opheldering kunnen geven ,of dat klopt en of dat ook voor buitenlanders geldt.

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

02 mei 2008 16:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 930- Targa '70
Bericht Brandblusser
Klopt, wanneer je België binnenrijdt moet je een brandblusser aan boord hebben.

02 mei 2008 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Goed om te weten,bedankt!

02 mei 2008 17:04
Profiel Facebook 
PF #911
België
Bericht 
Jep, en controleren ze nogal vaak. Onlangs hadden ze mijn pa nog tegengehouden en bleek zijn brandenblusser enkele dagen vervallen te zijn. En hij mocht later naar het bureau komen om te laten controleren dat hij deze inmiddels vervangen had. Maar als je er helemaal geen bij hebt, zijn ze mss zo "vriendelijk" niet...

02 mei 2008 17:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht 
Het belangrijkste is de vraag of het in het voertuig hebben een inrichtingseis of verkeersregel is. Als het een inrichtingseis is kunnen ze het de buitenlanders niet verplichten.
zie ook hier

en hier voor de foto`s

02 mei 2008 17:22
Profiel WWW
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
Bij in België ingeschreven wagens wordt ook gecheckt bij de jaarlijkse verplichte (vanaf 4 jaar) autokeuring of de brandblusser al dan niet vervallen is...

Kan je beter zelf wat in de gaten houden (kleine moeite), als de merkdealer een nieuwe brandblusser steekt, betaal je het dubbele van wat je in een Auto 5 ed. betaalt. Enig verschil is dat er een merkstempeltje op staat :roll:

Zou wel 'ns willen weten of zo'n ding ooit een autobrand in de kiem heeft kunnen smoren, ik betwijfel het, die dingen zijn op 5 seconden leeg

02 mei 2008 20:07
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ze zijn idd zo leeg, en dan moet je het nog juist gebruiken anders heb je nog niks aan drie van die dingen.

robert(die ook niet weet hoe te gebruiken)

02 mei 2008 20:35
Profiel WWW Facebook 
Veghel
Bericht 
ik heb standaard een abc klasse 2kg poederblusser in BEPPIE gemonteerd ,achter de bestuurdersstoel, hier MAG toch niemand zitten ... heb een hekel aan knieen in mijn rug :twisted:
ik heb al een keer de blusser(1kg) moeten gebruiken bij een huisbrandje ...... was niet de moeite ....
ik heb al te veel foto's gezien van bolides in fire :cry: en het zal je eigen wagen zijn ???? als je een blusser aanschaft neem dan minimaal een 2kg blusser :idea: ... voor die paar tientjes blus je wel langer !!! en ja ik zie net ook dat de datum al te lang verlopen is, en een zusje in belgie heb wonen, dus zal ik toch maar een nieuwe aanschaffen :wink: .

02 mei 2008 20:36
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht 
Ik heb een beetje rong gegoogled in op een site met belgische verkeerswetten gevonden dat dat ding bij de inrichtingseisen horen . Hierdoor is het niet verplicht om deze als buitenlander in het voertuig te hebben. Ergo als je beboet wordt niet betalen ,en hiernaar verwijzen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art70

en hier voor de foto`s

02 mei 2008 20:43
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Inderdaad, een 1 kg-blusser krijgt alles boven een smeulende peuk niet meer uit. Als je toch een blusser in de auto hebt (wat op zich niet onverstandig is), neem dan een 2 kg-exemplaar.

Overigens, nog zo'n weetje: als je Duitsland inrijdt ben je verplicht om een verbanddoos bij je te hebben.

02 mei 2008 20:49
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
die verband doos heb ik wel, uit het bouwjaar van de auto :oops:

robert

02 mei 2008 21:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Opglabbeek, België
Bericht 
Mijn brandblusser ligt al 9 jaren in de koffer van mijn auto. Hier heeft nog nooit een haan naar gekraaid. Ook niet op de jaarlijkse keuring.

02 mei 2008 22:30
Profiel WWW
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
mafke schreef:
Hier heeft nog nooit een haan naar gekraaid.

Limburg? :wink:
ach, zal (op zijn Belgisch) van het keuringscentrum afhangen of ze dit nagaan J/N

02 mei 2008 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Opglabbeek, België
Bericht 
Ik ga wel altijd op vrijdag om kwart voor 5 :wink:

02 mei 2008 22:56
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Heb altijd een blusser in de auto. Geen 2 kg maar een 4kg blusser.

Ooit tijdens een brandblus training gezien wat je met een 2kg blusser kan en dat is helemaal niks. Een net beginnend vuurtje kan maar al het metaal van een auto verhit zo snel dat na het blussen met een 2kg blusser spontaan de vlammen weer oplaaien.
Half jaar geleden langs de kant van de weg nog een brandje bij een Peugeot 307 geblust. Zelfs toen was die 4kg op voor ik het wist.
Daarnaast is veelal de auto zowieso total loss want dat poeder is super agressief. Dus waarom ik die ellende meesleep weet ik eigenlijk niet :wink:

02 mei 2008 23:10
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]