Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
Tja, dan heet je JasjeDasje en dan ben je ook nog een broekie...
Mijn ervaring is anders. Het is nl heel weinig geregel. Mijn zwitserse verkoper had er nul problemen mee.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 apr 2008 21:26 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Is dat echt zo te regelen? Porsches worden in die Heimat gemacht, dus zo'n EUR1 formulier is daarop van toepassing?
|
19 apr 2008 21:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Is mij met het zwitsere avontuur door de douane zelf verteld. en later door de belastingdienst nog eens. en de verkopende partij had het zo geregeld.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 apr 2008 22:26 |
|
|
Melenroom
Boxster
|
Een zwitsere verkoper is geen Amerikaanse verkoper.
Amerikanen zijn lui!
|
23 apr 2008 17:11 |
|
|
horn
PF #57
|
oke, jij je zin. Amerikanen zijn lui, niet servicegericht en niet bereid je te helpen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 apr 2008 19:57 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Voor 200$ (+/- 10 euri ) gaat die verkoper echt wel even die stempel voor jou regelen!
Is Jasje Dasje trouwens omgedoopt naar Frasch??
|
23 apr 2008 20:12 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Aan jouw koers zou ik toch afraden een wagen te kopen. Je zou aardig kunnen schrikken
|
29 apr 2008 10:13 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
@Horn: Ik heb gister de oud eigenaar gevraagd een EUR1 formulier op te halen bij de zijn Loacal Chambre of Commerce. Echter zij kenden het EUR1 formulier helemaal niet.
Weet jij misschien hoe dit formulier volluit heet? Of heeft iemand toevallig een voorbeeld van dit formulier?
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
08 mei 2008 10:08 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
|
08 mei 2008 11:02 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
HELP?
@Torig, idd bedankt, had ik aan moeten denken
Vandaag voor het EUR1 document heen-en-weer gebeld, wantd e oud-eigenaar in Downers Grove(illinois, USA) had bij de lokale vestiging van de Chambre of Commerce(Downers Grove) het EUR1 document proberen te verkrijgen, maar zij waren absoluut niet bekend met het formulier en konden het daarom niet verkrijgen. Vervolgens heb ik zelf telefonisch contact opgenomen met de Chambre of Commerce en zij verklaarden hetzelfde ook aan mij en verwezen mij door naar Secretary of State(die ik nog niet heb kunnen bereiken).
Daarna contact opgenomen met de Belgische Douane(daar komt de auto aan land) over het formulier. Zij vertelden mij dat ik geen gebruik van het EUR1 formulier kon maken omdat zij hier geen verdrag voor hadden met de VS. Ik kon wel aanspraak proberen te maken op artikel 185 douanewetgeving wat betreft terugkeer van in Europa geproduceerde artikelen. Daarnaast moest ik de Invoerhefing in Belgie afdragen, dat kon niet anders en de BTW kon ik voor kiezen.
Omdat dit verhaal kant-noch-wal raakte in vergelijking tot informatie verstrekt maar even de Nederlandse Douane gebeld. Zij vertelden mij weer dat ik gewoon een EUR1 document moest aanvragen en dat dit mogelijk moest zijn. Daarnaast kon ik in Belgie het T1-document laten aanmaken(255 euro + borg?) om de auto naar Nederland te kunnen brengen en hier de importheffing en BTW te betalen(BTW in Nl. =19% i.t.t. 21% belgie).
Is er iemand die eerder een EUR1 formulier heeft aangevraagd in USA voor import naar NL. zo ja, waar? en welke chambre of commerce? dan neem ik nl. graag even contact op met deze chambre of commerce.
Daarnaast zou ik graag uiteraard importheffing in belgie betalen(als EUR1 doc. niet mogelijk is) en BTW in NL zonder T1 document, dit is mij eerder verklaard dat dit mogelijk was.
Kan iemand mij vertellen of het volgende traject nu echt mogelijk is:
EUR1 document inleveren bij belgische douane, door naar NL om BTW te betalen?(daarna uiteraard keuring en BPM). Of desnoods BTW in belgie betalen, maar wel gebruik maken van het EUR1 document.
1 conclusie durf ik in ieder geval nu al te trekken. De woordvoerders van de betrokken organisaties hebben te weinig verstand van zaken
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
08 mei 2008 16:27 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Wat een verhaal
Ben je zéker dat je je nog voordeel doet op deze wijze?
Kan het bijna niet geloven. Ook als je BPM e.d betaalt op de wagen in Nederland maar hem in België inschrijft zal je er toch ook nog BIV en wegentaks dienen op te betalen??
Had horn niet die ervaring die je vroeg?
Succes ermee alleszins ; het klinkt echt dramatisch ingewikkeld
|
08 mei 2008 17:23 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
@torig: Ja, ik vond het zelf ook erg vreemd om van drie betrokken partijen drie verschillende partijen te horen. Maar ik ben er denk ik inmiddels een beetje achter dat het ook af hangt van de persoon die je aan de lijn krijgt
Eerdere gesprekken met alle partijen bevestigden namelijk meer het verhaal zoals eerder geschetst in dit topic, enkel had ik toen niet alle informatie.
Denk dat alle betrokken agenten gewoon even allemaal een off-day hadden Tsja
Maar Horn of andere mensen, graag info over EUR1 FORM in USA z.s.m. Als je nog weet welke kvk in USA dit was, zou ik het helemaal geweldig vinden!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
08 mei 2008 19:59 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Hee Heren en Dames,
Weet iemand het nu 100% zeker, of heeft iemand zelf wel eens een P uit de USA geimporteerd m.b.v. EUR1 formulier???
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
09 mei 2008 13:18 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Jongens(Horn, Maarten): weten jullie 100% zeker dat dit EUR1 formulier van toepassing is op import van uit V.S. naar Nederland?
Graag snel antwoord!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
11 mei 2008 14:25 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik weet het niet zeker omdat ik het zelf zonder EUR1 formulier heb gedaan. Als ik even op de site van de KVK kijk Klik dan zie ik de USA er niet tussen staan!
|
11 mei 2008 14:42 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
probeer hier maar eens een KvK te vinden, bestaat hier niet al kan dat per staat verschillen. En met een EUR1 formulier aankomen, ik wens je veel succes
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
12 mei 2008 5:55 |
|
|
zuugnap
|
zucht........ was dat niet van te voren uit te zoeken?
hmmm wens je succes laat ons het logistiek verhaal
straks nog maar x horen weten wij hoe het moet
|
12 mei 2008 9:32 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
@Zuugnap:
Ik rekende hier ook niet op, alleen als je hettopic terug leest wordt er gesteld dat het EUR1 formulier ook van toepassing is op mijn auto. Gezien ik die van mij aankomende week afhaal en geen zin heb om belastingen te betalen, die je niet hoeft te betalen(tenminste dat was een aanname van mij welke ik vormde door het lezen van dit topic). Nadat ik alles natrok(KVK daar, douanes Belgie en Nederland) had alles de schijn tegen, m.a.w. zaken die hier eerder gezegd in dit topic zijn dus helaas niet juist.
Ik had er van te voren dus ook al geen rekening mee gehouden, dus er is gelukkig geen man overboord
En wat betreft het avontuur, Je weet dat het een avontuur wordt, hoezeer je je ook voorbereidt(of je moet het uitbesteden aan een organisatie die het jaren doet, maar daar heb ik geen zin in). En voor het verhaal hoe je het wel moet doen, dat is straks te koop (grapje )
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
12 mei 2008 16:25 |
|
|
horn
PF #57
|
was anderhalve week op vakantie. vandaar pas nu antwoord.
ik heb geen ervaring met import uit de usa. ik heb echter wel een week zitten bellen met douane, rdw en belastingdienst over de import van een 911 uit Zwitserland. De douane heeft me in dat traject aangegeven dat voor het importeren van auto's uit een land buiten de EU 10% invoerrechten verschuldigd zijn. Echter, als het een produkt betreft dat geproduceerd is in een EU land, kan de verkoper in het land van herkomst een EUR1 formulier laten aanmaken bij de plaatselijke kamer van koophandel. ik heb dit destijds doorgegeven aan mijn zwitserse verkopende partij en die mailde me een dag later terug dat hij had geinformeerd bij de kvk in Lugano en het formulier geen probleem vormde.
voer je die auto in in Belgie of in Nederland? Volgens mij (blote hoofd) kan je hem ook gewoon doorvoeren door Belgie en pas invoeren in Nederland. Ik zou mijn auto ook van Zwitserland door duitsland vervoeren en pas in Nederland invoeren. No way dat ik daarvoor iets te maken zou hebben met de duitse douane, behalve dan dat ik bij de duitse grens aan de zwitserse kant een bewijs moest vragen dat ik de auto weldegelijk had uitgevoerd. dit als een soort van vrijwaring voor de verkoper.
ik zou gewoon douane, rdw en belastingdienst bellen en vragen hoe het in elkaar zit. wel namen opschrijven, ik heb verschillende mensen van de betreffende diensten nl ook contact met elkaar laten opnemen omdat ze tegenstrijdige informatie gaven.
succes!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 mei 2008 20:58 |
|
|
zuugnap
|
Hoop gewoon jasje dat je straks kan genieten van je 911
dat er wat mee gemoeid is blijkt wel weer , we wachten
gewoon op het heugelijke nieuws van je
|
13 mei 2008 21:38 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Jasje,
Inmiddels een maand verder, nog nieuws?
We wachten met spanning af
|
11 jun 2008 13:18 |
|
|
zuugnap
|
Jasjeehhhh weekie weekie.... ben ook benieuwd met dat Eu1 formpie!
|
11 jun 2008 13:47 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
In een ander draadje kwam ik deze quote (belastingdienst) tegen:
QUOTE
De Europese Gemeenschap heeft geen overeenkomst met de Verenigde Staten in het kader van verlaging of zelf het 0 tarief v.w.b. de invoerrechten. Amerika kent het _document_ EUR 1 niet en u moet gewoon de invoerrechten betalen.
In uw geval gaat het om een auto die eerst vanuit de Europese Gemeenschap naar de Verenigde Staten geëxporteerd is en nu weer terug gaat naar Nederland. Als bij de export van de auto destijds een aangifte van tijdelijk uitvoer is gedaan bij de douane kan de auto zonder betaling van de invoerrechten weer ingevoerd worden. U moet dus nagaan of dit het geval is, in alle andere gevallen moet u de invoerrechten betalen.
UNQUOTE
Dus jammer maar helaas voor Dasje en anderen die uit de US willen importeren.
Ik heb wel begrepen dat de dealer in de US geen salestax hoeft te berekenen bij uitvoer.
|
11 jun 2008 14:01 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
ik heb in het verleden enkele 911jes uit de USA laten komen, invoerrechten en btw werden steeds geregeld door mijn shipper, maar ik heb ALTIJD invoertaxen moeten betalen (10% in Belgie).
@Jasjedasje : snap niet goed dat je een 964 in de states gaat zoeken ? Die vind je hier toch ook best aan een redelijke prijs en dan heb je geen toestanden met vervoer, taxen, btw, PPI, BPM etc etc. Het is ook geen oldtimer, dus verlaagd btw tarief heb je ook al niet !?
|
11 jun 2008 15:32 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Wij Belgen betaalden voorheen geen BTW op oldtimer-invoer maar blijkbaar is dit recent ook aangepast en komt er nu steeds 21% BTW bovenop...
Lijkt mij een moeilijk verhaal ah worden...
_________________________________________ "Water dient om eieren te koken!"
|
11 jun 2008 15:50 |
|
|