Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 2:29



Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
M'n 964RS het circuit op 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht M'n 964RS het circuit op
ik post het effe hier aangezien het niet echt een Porsche event is.

Maandag aanstaande 12/05 heeft het Britse Mitsubishi Lancer Registry (MLR) Spa gereserveerd. Aangezien ze zelf te weinig auto's hebben om het vol te krijgen sturen ze ook wat uitnodiginge naar aanverwante clubs. Zo zullen er ook een aantal BMW's, Porsches, Lotus, Subaru,... op Spa te vinden zijn.

Een maatje van Vazily (hij post hier geregeld foto's) kent de organisatie vrij goed en op die manier hebben we met een paar maten kunnen inschrijven!

Als alles goed gaat, neem ik voor de eerste keer de 964RS mee op circuit. Ben er wel wat zenuwachtig voor maar langs de andere kant kijk ik er wel naar uit. Het belooft mooi weer te worden dus op dat gebied heb ik al geen excuus :lol:

Afgelopen dinsdag zijn we al es gaan rijden op Spa, maar toen was ik er met de Alpina...het was zeer warm en de schijven zijn helemaal krom gereden, de blokken verpulverd...vandaar ook dat de RS roept om uitgelaten te worden.

We zullen zien wat het wordt...ik deel een box met een collega 964-rijder...ik post volgende week wel een leuk verslagje :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)
Den Haag
Bericht 
Ha ha - het komt ervan. Het wordt fantastisch, dat weet ik zeker en uit ervaring :) Ik ben de laatste keer met de Cup banden geweest en dat is helemaal niet te evenaren... ik ben benieuwd wat je ervan vindt !


09 mei 2008 10:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
ik heb Pirelli Corsa's eronder.

=> iets minder grip dan de Michelins, maar wel slijtvaster, progressiever en makkelijker "aan te voelen" naar 't schijnt...ben benieuwd!
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 11:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Veel plezier :cheers: Ik kijk uit naar het verslag 8)


09 mei 2008 11:58
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 911 2,4S Targa, ex 964RS nu Boxster Spyder 2010
Bericht 
Vorig jaar met de Porsche days er geweest met de RS, GEWELDIG RIJDEN!!!!

Je kunt supermooi sturen, glad asfalt, hoogteverschillen geniaal, Eau Rouge koste me echt 10x voor ik snapte waar ik heen moest sturen, je kunt de bochten heel mooi aansnijden, fantastisch gewoon.

Veilig rijden ook met heel veel uitloopstroken naast het circuit, je hebt redelijk wat marge. Enig momentje wat ik had gehad was dat ik 1x teveel op de kurbs uitkwam bij het uitacceleren waardoor de achterkant uit balans kwam (zwieber, zwieber met de kont), rustig gas erop gehouden, rustig bijsturen, kwam die weer keurig mooi uit.

Heel veel plezier!!!

Ik heb de mijne net weer aangemeld, morgen haal ik hem op bij PCG, ga wat rustig touren in de omgeving Arnhem / Nijmegen as weekend. Ook leuk :)!


09 mei 2008 13:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
hoeveel halen jullie zo aan Eau Rouge en Radillon?

ik denk dat je aan ongeveer 190-200km/u in 4de aan de pitlane rechts zit, dan links naar de cerb insturen en gaslossen (en/of remmen)...aan eind cerb naar rechts de Radillon opsturen aan ongeveer 150-160 en dit tempo tot boven vasthouden...als de wieltjes terug stevig op de grond staan effe links sturen om het rechte stuk op te draaien...

klopt dit ongeveer?...ben héél benieuwd naar het gedrag van een 911 op Eau Rouge...met de BMW is het niet zo moeilijk en dinsdag merkte ik dat de 911's (964-993-996) er allemaal trager opgingen (GT3 natuurlijk uitgenomen maar die was zeker ni sneller)...daaruit concludeer ik dat een 911 toch wat moelijker is in die bocht
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 13:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
200 op de top lijkt me een beetje hoog...je kan op die korte heuvel geen 20km/u bij acceleren...als je 180 boven uitkomt (zonder cups) dan ben je al goed bezig hoor!...een gt3 doet niet (veel) beter...heb ik al meermaals gemerkt! En als ze beduidend sneller gaan staan ze op cups :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 14:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Of hebben ze 2 wielen minder :twisted:
("In den tijd" au rouge op aan 200 en dan het rechte stuk -kemmel geloof ik?- afblazen aan 280 :D)

Wel interessant te lezen wat de snelheden zo voor wagens zijn op Francorchamps. Kon me der niets bij voorstellen.


09 mei 2008 14:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
als je een potent bakje hebt (iets a la 911, M3, ...) geraak je wel aan 200km/u net voor Eau Rouge...dan zijn er 2 mogelijkheden: ofwel rem je (of gaslossen) nog aan de pitmuur en stuurt dan naar links...ofwel stuur je eerst links en remt dan op dat korte stukje cerbstone vooraleer rechts Radillon op te gaan...beide zijn goed en snel, hangt ervan af hoe je het aanvoelt...ik verkies nog steeds de eerste manier omdat ik vind dat de wagen stabieler is om Radillon op te sturen...bij manier 2 kom je net uit een remactie en de auto danst nog ietwat na tijdens het opsturen van de berg :lol: ...de snelheden aan het begin van Radillon varieren tussen 140-180 (afhankelijk van de auto en de dapperheid van het mannetje aan het roer :lol: )...dit heeft dan ook invloed op de snelheid aan Combes op het eind van de rechte lijn...daar zit met dan tussen 200-240km/u alvorens in de ankers te gaan

=> ik spreek hier over non-cup banden en zeker geen slicks

...je ziet, totaal verschillend van een moto hé :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 15:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Inderdaad Mich!

Bedankt voor de uiteenzetting ;)
Zou het ook eens met de wagen moeten gaan proberen, alleen ben ik echt zo geen circuitwaardig piloot met de P.
Plus ik denk in "ideale motolijnen" :P


09 mei 2008 15:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
gast schreef:
En voor mij is Spa "da bomb" onder de circuits en eau rouge de bocht der bochten.


Om over de dubbele linkse maar te zwijgen !!! :D
Bochtje insturen, plat. Platter. Toerenbegrenzer bijna in. Merken dat je je voet niet onder het schakelpedaaltje krijgt.
K..euh nee 'k moest iets anders gebruiken...lamhappen!! :mrgreen: Of hamlappen :mrgreen:
Volgend rondje voor het insturen een tikje omhoog en gewoon gaaan. Je hoort schraaaaap en voelt dat het goed gaat :D

Om over Blanchimont nog maar te zwijgen!!! :shock:
Helemaal een geweldig circuitje ;)

In de wagen heb ik het dus nog niet meegemaakt...maar dat knietje zou het verschil volgens mij wel eens kunnen maken.

@Mich: sorry, uit Franco-enthousiasme heb ik je topic nu al half gekaapt :oops:
Ik wens je der veel plezier op alleszins!!


09 mei 2008 15:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
@Mich: sorry, uit Franco-enthousiasme heb ik je topic nu al half gekaapt :oops:


Volgens mij ben je alle topics aan het kapen :shock: heb je niks te doen? :drive:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


09 mei 2008 15:31
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Verlofdagske :oops:
Ben wel al wat gaan sturen ze :)


09 mei 2008 15:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Radillon met Alpina :D :

http://www.youtube.com/fastflupkee
_________________________________________
Respekt für die Eltern


09 mei 2008 15:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
:res:
benieuwd naar het verslag met de RS
veel plezier
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


09 mei 2008 16:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
MichM3 schreef:


Mooi filmpje Mich :D

Binnenkort moet je maar eens mee naar Zolder als de projectjes af zijn hé :wink:
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


09 mei 2008 17:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht 
MichM3 schreef:
klopt dit ongeveer?...ben héél benieuwd naar het gedrag van een 911 op Eau Rouge...met de BMW is het niet zo moeilijk en dinsdag merkte ik dat de 911's (964-993-996) er allemaal trager opgingen (GT3 natuurlijk uitgenomen maar die was zeker ni sneller)...daaruit concludeer ik dat een 911 toch wat moelijker is in die bocht


Denk dat meeste 911 rijders nog steeds een heilige schrik hebben van de Raidillon. Tijdens de Porsche Days meegereden in de sport klasse in een 997 S. Bestuurder kende Spa zéér goed, en ondanks de standaard banden kon hij in meeste bochten zoals Bruxelles, de dubbele linkse en Blanchimont toch een aantal GT3's inhalen. Maar Eau Rouge benaderde hij zéér voorzichtig, gaf ook toe dat hij zich niet op zijn gemak voelde die bochtencombinatie. Maar bovenaan Combes lukte het hem toch ook om een 240 te halen. Ter vergelijking, de 997 GT2 deed daar 270 :lol:


09 mei 2008 18:43
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
paar foto's van op de rollenbank vandaag:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

...275pk

=> ni slecht, maar ook ni goed als je de mods bekijkt (LMM met hittedraad, chip, katloos, G-bocht,...)...zou 285-290pk moeten kunnen leveren!

Heb al een afspraak eind mei om de auto wat in detail te meten met lambda en het geheel verder proberen te verfijnen :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


10 mei 2008 1:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Die eerste foto errug gaaf zo met een blauwe vloer en lichte achtergrond.
Man man man wat worden die autos bij jouw vertroetelt en verwend,
om vervolgens hard over het circuit te kunnen knallen 8)
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


10 mei 2008 9:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Denk dat je qua snelheden wel goed zit
Topsnelheid voor Eau Rouge is vooral afhankelijk hoe goed je La Source door komt (lastige bocht, snel onderstuur)
Hoe hard je Eau Rouge opgaat is meer afhankelijk van hoe groot je ballen zijn :mrgreen:
De een na laatste gele wagen (Lotus?) in het filmpje neemt 'm erg mooi
De gele wagen erna verprutst de hele bocht :roll:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


10 mei 2008 10:23
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
de lotussen reden goed maar traag
_________________________________________
Respekt für die Eltern


10 mei 2008 10:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Voila,

kleine update van maandag..te beginnen met het belangrijkste => de RS staat keurig in de garage bij me thuis...we hebben 'm "heel" gehouden.

De eerste keer dus het circuit op met dat ding...een aparte ervaring hoor. Ik heb zelden zoveel stress en spanning gehad in m'n leven. Vooral de avond ervoor was het intens (zondag), maandag in het naar Spa rijden en net voor de trackday begon, viel het zéér goed mee...waarschijnlijk omdat het zéér vroeg in de ochtend was en door de slaperigheid de spanning niet voelde :lol:

Soit, eens we wat geïnstalleerd waren in de box, ving de dag aan met een sessie achter de pace-car...toch maar wijselijk besloten om effe aan te pikken...dit was dé mogelijkheid om rustig effe aan te voelen hoe de RS op circuit reed. Alles ging prima, met veel verteouwen weer de pits in...iets eten en drinken (de piste was nu zeer druk aangezien idereen er meteen op wil) en een 20 min later deed ik m'n eerste "echte" lap samen met Belgianrally (die hier vaak mooie Porsche foto's post).

Het werd een rondje aftasten...aanvoelen van wat de wagen eigenlijk deed. M'n eerste uitje in een 911 op circuit van m'n leven...je raadt het al => ik vond 'm vrij erg onderstuurd. Ook op Radillon moest ik nog de goede lijn te pakken zien te krijgen omdat de 911 niet zo snedig instuurt als de Z4 Alpina. Daardoor kwam ik boven wat "te kort" en we voelden beiden de kont een beetje zwieren...jaja, het was effe stil in de auto :lol:

Soit, een paar ronden later de pits in en de bandendruk aanpassen...ik probeerde de druk warm rond de 2.5 bar te houden. Naast me stond Raven14 met een gemodificeerde 964c2 in de box op Michelin Cups. Ook hij bekommerde zich enorm om de juiste druk. Iets je later zijn we samen buiten gereden achter mekaar om es te zien wat de ideale lijnen waren.
Dit was ongetwijfeld een van de leukste momenten van de dag!! 2 964's achter mekaar...super!...er zat bijna niks verschil tussen beide auto's, vooral de grip van Raf's auto was verbazingwekkend! In de bochten kroop die aardig dichtbij :wink:

Het uurtje erna ben ik nog een paar keer buitengereden en steeds kameraden meegenomen voor een rondje. Gaandeweg raak je meer en meer vertrouwd met de RS verleg je je grenzen...ook Radillon ging steeds beter en harder, ik ging steeds later remmen waardoor de auto ook minder onderstuurd werd! De grip kon nog immer beter, maar toch...de auto begon "te luisteren".

Tijdens de middag met Raf wat overlegd over de juiste tracé en versnellingen want ik had al een faluw vermoeden dat ik dat op 2 plaatsen wel nog kon verbeteren! De dubbele linkse nam ik in 3de en eigenlijk moest dat 4de zijn....op 't eind van het circuit draaide ik het snelle Blanchimont in 4de op en dat was beter in 3de (in 4de is de 911 te onderstuurd en in 3de kan je hard acceleren, effe lossen waardoor de neus terug naar de koord komt om vervolgens plankgas uit te acceleren)

Op het circuit bevonden zich nog 2 andere 964RS'en uit Frankrijk. Na de middag stonden die per toeval rond de mijne en al gauw raakten we aan de praat. Een van beiden (rooie RS, 3.8l, 330pk, Toyo888) trakteerde me op een paar rondjes in zijne en het was heerlijk hoe die man ermee stuurde...een pure track wagen, zo snedig, agressief, en snel!!! ik timede hem in 2'54" en da's echt wel rap!!! Vooral van de grip van de Toyo's was ik onder de indruk en was teleurgesteld over mijn Corsa's. Daarop bood ik hem een drive in de mijne aan en ik als passagier. Zijn bevindingenwaren dezelfde en na het checken van de banden, vonden we de reden...de banden dateerden van 2003, een beetje oud voor cups! Gisteren vernam ik van een kenner ook dat je de cups beter op 2.0-2.1 bar gebruikt ipv 2.5...dus ook dat zal een rol gespeeld hebben.

De namiddag werd verder afgewerkt op een relaxe manier...wat kijken, praten, rijden, binnenkomen en rusten, en weer rijden...telkens namen Raf en ik passagiers mee...is ook fun voor de maten op die manier. Op de piste was er steeds minder en minder volk...en wij leerden steeds beter de auto's onder de knie krijgen.

Op 't einde van de dag heb ik nog es een sessietje solo afgewerkt...heerlijk, de RS voelt toch eenstuk lichter zonder passagier...ik kon héééél laat in de remmen (kon Elises en Ariel Atom uitremmen) de 911 dook prachtig naar de koord van de bocht en het uitacceleren ging vlotter dankzij minder gewicht...heb rondjes van 3.02-3.03 kunnen klokken, in het begin van de dag zaten we aan 3.8-3.09 => toch een 6s gewonnen hé!

Kortom, het was een prachtige ervaring en een onvergetelijke dag!...dit smaakt naar meer...ik kom terug maar dan met goeie cups eronder en met wat meer vermogen (275pk gemeten vrijdag, maar ik mis wel 10Nm koppel! => eind deze maand wordt ernaar gekeken)

Enorm verschillend van een BMW ook => moelijker, vermoeiender, minder vergevend, maar ook puurder, echter en het geeft je een goed gevoel als "piloot" als je merkt dat je gaandeweg de kneepjes leert kennen om 'm te laten luisteren. Toch ben ik met de BMW nog steeds ietsje sneller op Spa...je kan met de BMW harder de bocht insturen, ook Radillon is sneller in de Beier (stabieler).

hier alvast een paar foto's:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


hier nog een filmpje, blijkbaar nog gemaakt voor de middag...rondje Spa vanuit de RS :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=lXjd2xero30
_________________________________________
Respekt für die Eltern


14 mei 2008 18:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Mooi dat de RS weer heelhuids thuis is en leuk verslag om te lezen. Het smaakte blijkbaar naar meer :P . Ga je nu de Corsa vervangen door Toyo 888?
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


14 mei 2008 19:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Leuk om je ervaringen te lezen,
volgende keer weer met de beamer of nog een keer de RS :?:
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


14 mei 2008 19:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
DeniS2 schreef:
volgende keer weer met de beamer of nog een keer de RS :?:

Dat ligt eraan of hij voor de fun & het goede gevoel gaat of voor de snelheid. Ik zou het wel weten. :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


14 mei 2008 19:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.