Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 16:26



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
voorontsteking 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht voorontsteking
hallo, ik denk dat mijn voorontsteking niet werkt van mijn 911 van 78 als ik het vacuumdarmpje van de stroomverdeler trek verandert het toernetal niet ,weet iemand of dit problemen geeft in de motorprestaties?


18 mei 2008 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Vacuum darmpje :roll: :lol:


Nee, het toerental hoeft ook niet te veranderen.
Even een beetje uitleggen hoe het systeem werkt en waarom het zo werkt, dan is het beter te begrijpen waarom het losnemen van het slangetje geen verschil hoeft te geven.


Elke benzine motor heeft een vonk nodig om het mengsel te ontsteken.
Om dat er tussen het onsteken ( met behulp van een bougievonk ) en de maximale energie die verkregen is uit het ontstoken mengsel een bepaalde tijd zit, moet de ontsteking onder bepaalde omstandigheden gebeuren vóórdat de zuiger in het bovenste dode punt staat.

Dit vervroegd ontsteken voordat de zuiger boven in de cilinder staat noemt je voorontsteking.
Hoe hoger het toerental, dus hoe groter de zuigersnelheid, hoe eerder het mengsel ontstoken mag/moet worden om de maximale energie te gebruiken op het moment dat de drijfstang de ideale hoek maakt met de krukas.

Dit vervroegde ontsteken gebeurd in de eerste instantie met een centrifugaalvervroegingssysteem die meer vervroeging geeft met het verhogen van het toerental.
De maximale voorontsteking die een motor mag hebben ligt afhankelijk van de soort motor rond de 40 krukasgraden voordat de zuiger boven in de cilinder staat.
Omdat een vervroegingsmechanisme meestal een kleiner gebied heeft waarover versteld kan worden, moet het ontstekingstijdstip bij stationair draaiende motor een aantal graden voor het bovenste dode punt liggen.

Als het ideale ontstekingstijdstip bij 6000 omw/min bij 38 graden voor BDP ligt en de centrifugaalvervroeging maximaal 30 graden kan verstellen moet dus het ontstekingstijdstip bij stationair toerental op 8 graden voor BDP liggen.

Maar voor de uitlaatgassamenstelling is het beter om wat later te ontsteken om minder vervelende uitstoot te krijgen en om de motor wat mooier rond te laten draaien.
Om dit voor elkaar te krijgen zit er naast een centrifugaalvervroeger ook een vaccuum vervroeger op de oudere ontstekingen die gebruik maakt van de inlaatspruitstukdruk.
Bij gesloten gasklep ligt de inlaatspruitstuk druk onder de buitenluchtdruk en bij iets geopende gasklep veranderd deze druk richting buitenluchtdruk.
Door een membraam in een potje te plaatsen en deze aan te sluiten op het inlaatspruitstuk kun je dus onderdruk via een mechanische verbinding met de ontsteking de grondplaat van de contactpunten of hall-gever laten veranderen tov. de verdeler as.

Hierdoor kun je zorgen dat bij stationair draaiende motor het ontstekingstijdstip verlaat wordt. Zodra gas gegeven wordt valt de onderdruk weg en werkt de vacuum vervroeger niet meer en is wordt het ontstekingstijdstip weer bepaald door de centrifugaalvervroeger.

Bij sommige motoren is het verstelgebied zo uitgevoerd dat het geen verschil maakt als je het slangetje (darmpje :lol: ) tussen het inlaatspruitstuk en het vacuumpotje losneemt bij stationair draaiende motor.


Erwin.

AfbeeldingAfbeelding
_________________________________________
Rebel engineering


18 mei 2008 12:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
:idea: Lijkt mij :lol:

Was het al weer bijna vergeten, de tijd van contactpunten zeg maar.

Zekere kandidaat voor het naslagwerk, deze uiteenzetting van Dr. Erwin :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 mei 2008 13:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Duidelijke uitleg. Zelfs ik snap het. :)
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


18 mei 2008 13:37
Profiel WWW
Bericht 
Paul van Engelen schreef:

Was het al weer bijna vergeten, de tijd van contactpunten zeg maar.:P


Moet je er ook maar een klassieke Engelsman bijkopen, blijf je met die kennis ook op de hoogte. :idea: :wink:


18 mei 2008 18:06
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Die kans lijkt me echt nogal klein Wim :twisted: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


19 mei 2008 8:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Is best leuk hoor Paul :idea:

Altijd maar die "duitse degelijkheid", zie je dit weekend :!:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


19 mei 2008 9:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht voorontsteking
Erwin bedankt voor de uitleg, ik dacht dat er wat aan scheelde omdat ik het gevoel heb dat hij inhoud bij het optrekken dan zal er misschien iets anders haperen


19 mei 2008 16:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik kan me wel herinneren dat mijn 2.4 staionair harder ging lopen wanneer het slangetje van de vacuumvergroeger (die dus eigenlijk verlaat) los werd gehaald. Wanneer je het zeker wilt weten moet je er een ontstekingslamp aan hangen.

Overigens, in de Lucas verdeler van veel Engelse wagens wordt de onsteking dmv vacuum VERVROEGD, en dat kan ik begrijpen. Bij deellast (en dus vaccum in het spruitstuk) kan je rustig de onsteking vroeger zetten, goed voor het benzineverbruik ed. De verlating van de ontsteking bij Porsche heb ik nooit goed begrepen. Emissie eisen? Kan zjn, maar dat begrijp ik dan niet goed, minder volledige verbranding en minder einddruk is goed voor de emissie van vieze gassen? Vreemd, mogelijk alleen voor de hoeveelheid NOx, die ontstaan namelijk bij hoge druk en temperatuur.


20 mei 2008 15:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Ik snap dit niet:
Erwin schreef:
Als het ideale ontstekingstijdstip bij 6000 omw/min bij 38 graden voor BDP ligt en de centrifugaalvervroeging maximaal 30 graden kan verstellen moet dus het ontstekingstijdstip bij stationair toerental op 8 graden voor BDP liggen.

Dan zorg je toch dat het bereik v/d centrifugaalvervroeging hoger is?
Maar maakt niet uit. Mijn BMW 316 uit 1982 (waarvan ik hier nog twee carbs heb liggen (W2B4)) had ook een vervroeger en een verlater. Motronic heeft dat natuurlijk allemaal opgelost. :)
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


20 mei 2008 16:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Surfroy01


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.