Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 21:43

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ik ben gepakt, eigen schuld 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2 targa 1984
hoeven
Bericht Ik ben gepakt, eigen schuld
oke ik zit dus met een probleempje.

afgelopen woensdagavond ben ik aangehouden door de politie, vanwege het rijden op een motor waar een verkeerde kentekenplaat op zat en rijden op een te zware motor.
Ik heb deze motor uit belgie gehaald samen met mijn vader en deze zou 3 juni gekeurd en ingevoerd worden door het RDW en daarna op 25 kw worden gezet zodat ik ermee mocht gaan rijden.
Alleen afgelopen woensdag kon ik het toch niet laten om de motor even een stukje te proberen. Achteraf natuurlijk ontzettend dom, maar op het moment zelf denk je niet dat je gepakt wordt.
Ik had dus de kentekenplaat van mijn andere motor achterop gezet en was een klein stukje (4km) gaan rijden. En toen zat er opeens politie achter me.
Ik schrok en dacht;"hier moet ik snel wegwezen" Dus ik wilde afslaan in wat ik dacht dat een straat was, maar dat bleek een oprit van een bedrijf te zijn.
De politieauto reed door dus ik dacht het gevaar is geweken. Ik heb er 2 minuten stil gestaan even iemand gebeld en op het moment dat ik weer op de motor wil stappen komt de politiewagen naast me staan. Toen wist ik natuurlijk al genoeg.
Hij vroeg naar mijn papieren en mijn rijbewijs en ik kon hem alleen mijn
rijbewijs geven, want papieren had ik natuurlijk niet. Hij vroeg mij of de kentekenplaat die achterop zat op de betreffende motor hoorde. Ik beaamde dat deze er niet op thuis hoorde. Ook zag hij dat ik nog maar een rijbewijs had voor een lichte motor.

hij had het kenteken laten natrekken, omdat hij het raar vondt dat er op zo'n nieuwe motor een wat ouder kentkenplaat zat. Ik mocht dus mee naar het bureau en de motor werd inbeslag genomen. Deze is door een takelbedrijf weg gehaald, waar de motor ook in stalling staat. Ik mocht een verklaring afleggen en toen kon ik weer naar gaan.
De motor krijg ik wel weer terug, omdat deze van mijn vader is. De motor heb ik zonder zijn weten weg gehaald. Eerst word er techniche controle op uitgevoerd door de politie, om het aantal kw vast te stellen en of de motor technisch in orde is. Wat de motor ook zeker perfect is! Hierna moet hij gekeurd en verzekerd worden en dan mag mijn vader hem ophalen.
Ik zal wel een zeer hoge boete krijgen, De Officier van justitie zal hierover gaan beslissen. Ik weet echt niet wat ik moet verwachten. Dit was de eerste keer dat ik een politiebureau van binnen heb gezien.
Zal de OvJ het ook meewegen dat ik gewoon Heel netjes reed en niet staande ben gehouden omdat ik te hard ofasociaal reed. En dat dit mijn eerste keer is?

Ik weet natuurlijk dat ik gewoon hardstikke fout bezig ben geweest. Maar ik kan dat nu niet meer terug draaien. gebeurt is gebeurt!

24 mei 2008 15:33
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Ik ben gepakt, eigen schuld
lagel schreef:
omdat deze van mijn vader is. De motor heb ik zonder zijn weten weg gehaald. !

Dit maakt het nog jippie zeg..!!!

Tja.... Sterkte ermee. Dit doe je geen 2e keer. :twisted:

24 mei 2008 16:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Inderdaad pech, maar dat is het risico dat je loopt. Als je verder nooit grove overtredingen gemaakt hebt, zal het, denk ik, wel meevallen.

24 mei 2008 16:34
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
lagel schreef:
omdat deze van mijn vader is. De motor heb ik zonder zijn weten weg gehaald. !

ach, dat is nou juist wel weer een goede reden om de motor weer terug te krijgen. Leren, leergeld betalen, verder leven. Het is klote, maar dat weet je zelf ook wel. Realistische opstelling wil wellicht bij de rechter ook wel helpen. Gewoon verhaal zo vertellen als je hierboven deed.

24 mei 2008 16:35
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
jippie, dom maar wel een sportieve houding. Dat is te waarderen.
Zoals Horn al zegt, mocht het voor komen dan hetzelfde verhaal bij de rechter af steken. Eerlijk toegeven dat je fout zat en aangeven dat je een domme fout hebt begaan zal zeker de strafmaat ten goede komen.

24 mei 2008 16:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Da's vette pech, wel straf dat ze je aanhouden vanwege conflict leeftijd motor en kentekenplaat, dan zitten ze zich toch echt te vervelen! Denk dat het wel mee gaat vallen voor je maar een paar honderd euri zal je toch echt wel kwijt zijn :evil: Heb mezelf overigens wel eens aan hetzelfde schuldig gemaakt :oops: kon ook niet op de keuring wachten :lol:

24 mei 2008 19:06
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Dit kost je denk ik niet meer dan een paar honderd euri!

24 mei 2008 19:37
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
gokje 500€.

24 mei 2008 19:44
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
volgens mij konden ze je niets maken als je niet op de openbareweg stond.je stond toch op een bedrijven terein?

anton964

24 mei 2008 19:58
Profiel
Veghel
Bericht 
En toen zat er opeens politie achter me.

maakt nixs uit ze hebben hem zien rijden :roll:

24 mei 2008 20:07
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 911 Targa
Dordrecht
Bericht 
Was ook eerst mijn gedachte

maar wel met fout kenteken, rijdend op openbare weg gespot

kom je niet mee weg denk ik :roll:

24 mei 2008 20:07
Profiel
PorscheForum Rakker
hoeven
Bericht 
mijn vader was inderdaad niet echt blij en terecht. de agent hield mij inderdaad staande op de oprit van een bedrijf zonder dat de motor aan stond. ik was namelijk net van plan weg te gaan. maargoed hij had al achter me gezeten. Dus dan zou ik in dat bedrijf iemand moeten gaan omkopen dat ik daar al een half uur stond ofzo :P

en het is net die ene agent op de 10 die ziet dat het een wat ouder kenteken is en dat de motor nieuwer is. Want ik trok nou niet echt de aandacht. ik reed gewoon netjes de toegestaande snelheid. Dit praat natuurlijk niks goed, want ik was wel gewoon fout. maarja we doen allemaal wel eens iets verkeerd.

hier het krantenartikel;

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal ... nplaat.ece

24 mei 2008 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
Citaat:
Ik heb deze motor uit belgie gehaald samen met mijn vader en deze zou 3 juni gekeurd en ingevoerd worden door het RDW en daarna op 25 kw worden gezet zodat ik ermee mocht gaan rijden.

Citaat:
Ook zag hij dat ik nog maar een rijbewijs had voor een lichte motor.

Uit het artikel:
Citaat:
De agent hield de man staande, waarbij bleek dat hij ook niet in het bezit was van een geldig rijbewijs.

25 Kw is toch voor "licht" rijbewijs, dus wat is er qua rijbewijs dan ongeldig?

24 mei 2008 21:05
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Je bent dan ook niet verzekerd lijkt me, dus da's dan niet zo slim (understatement).

24 mei 2008 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Je kan er maar veel uit leren voor de toekomst. Dus eigenlijk ben je rijker geworden dan je zelf denkt :wink: Normaal zal het een 2e keer niet meer gebeuren :D Veel succes ondertussen...

25 mei 2008 2:06
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Niet zo leuk Lagel, maar sportief dat je toegeeft dat het je eigen schuld is. :idea:
Alleen had je dat geld beter voor de restauratie van de Porsche kunnen gebruiken.

25 mei 2008 9:10
PorscheForum Rakker
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)
Amsterdam
Bericht 
Op die 4km had je ook een ongeluk kunnen veroorzaken :ncool: . Ik zou zeggen; beschouw die boete als leergeld. Vergeet het geld maar niet de les.

25 mei 2008 11:56
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Juridisch is het rijden met een foute plaat niet erg fraai vrees ik.
Met een beetje pech krijg je ook een fiscaal probleem (als NL-er rijden op een nog niet ingevoerde motor); je kunt dan een boete van 50% krijgen bovenop de importheffingen die je zowiezo nog moest betalen.

Maar, je aller aller aller grootste risico is onverzekerd rijden.
Daarmee bedoel ik niet dat je bij schade eventueel de aankoopprijs van je motor kwijt bent; da's nog te overzien. Maar als jij iemand anders aanrijdt dan is er geen enkele maatschappij die die schade gaat dekken. Dat probleem zou je ook hebben als de motor al wel keurig op kenteken stond, want je hebt er gewoon geen geldig rijbewijs voor. Voorbeeldje ?
In Haarlem vorig jaar; opgevoerde brommer rijdt fietser aan, pa van die brommer aansprakelijk voor de ziekenhuisnota's van de fietser, EUR 35.000.
Langer geleden een achterneef van me, rijdt zonder geldig rijbewijs een man dood, heeft letterlijk TONNEN gekost (jaren lang het gezin van het slachtoffer moeten onderhouden).
Jij zou dus in precies diezelfde laatste categorie vallen.
Dus. Dat is zooooo dom.
En dat heeft helemaal niets meer te maken met "wel of niet gesnapt worden door een veldwachter".

26 mei 2008 1:00
Profiel
Westervoort
Bericht 
Helemaal goed Lindemans, dit was ook mijn eerste gedachte. Leuk en "sportief" dat je er voor uitkomt, maar je loopt zó veel risico...

26 mei 2008 5:46
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
sterkte kerel, boete betalen en trek er je lessen uit...

gelijkaardige stommiteit begaan als 16-jarige met een opgedreven bromfiets (65cc ipv 49cc, 110 km/h ipv 40 km/h). Probleem qua rijbewijs, verzekering, conformiteit voertuig etc.

Maar ik was van de weeromstuit zeer gemotiveerd om mijn moto-rijbewijs te halen op mijn 18de en tot heden 6 moto's & > 200.000 schade/letselvrije & doorgaans zeer leuke moto-kms verder

wil niet preken hoor, voorzichtig/anticipered rijden is geen garantie maar het helpt wel :lol:

26 mei 2008 23:45
Profiel
PorscheForum Rakker
hoeven
Bericht 
ik praat ook niks goed. het is superdom, maarja we doen allemaal wel eens domme dingen. we rijden ook allemaal wel eens 200 waar dat niet mag :^: en dan ben je ook niet verzekerd. achteraf denk je altijd; dat ik dat gedaan heb, hoe stom en gevaarlijk. de les is iig wel geleerd. ik zal het nooit meer doen, want ik ben totaal niet blij met de situatie.

verder hoop ik nog veel schadevrije kilometers te maken :wink:

27 mei 2008 1:08
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
lagel schreef:
..... we doen allemaal wel eens domme dingen. we rijden ook allemaal wel eens 200 waar dat niet mag :^: en dan ben je ook niet verzekerd.

Jawel hoor :idea: en dat maakt wat mij betreft nou net (het) verschil.

27 mei 2008 9:36
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
lagel schreef:
we rijden ook allemaal wel eens 200 waar dat niet mag :^: en dan ben je ook niet verzekerd

Dat is NIET correct.

Je all-risk dekking zouden ze ter disussie kunnen stellen, maar bij te hard rijden dekt je WA polis wel.

De enige dekking waar je je echt vreselijk veel zorgen om zou moeten dekking is precies die WA dekking.

Het voorbeeld van de achterneef dat ik eeder aanhaalde:
Die heeft een grote woonboerderij moeten verkopen om de overwaarde te kunnen cashen om de claim te kunnen voldoen; en heeft vervolgens jaren op een flatje moeten wonen.

Zonder geldig rijbewijs (en daar is sprake van als je op een motor rijdt die buiten de geldigheidsdekking van je rijbewijs valt) dan is dit precies het geval. Hetzelfde risico loopt de vader van zo'n minderjarige puistenkop op een opgevoerde brommer.

Als je voor de rechter staat, zou ik er blijk van geven dat je nu pas realiseert hoe groot dat risico eigenlijk is, dat kan je alleen maar helpen bij het vaststellen van de sanctie.

27 mei 2008 10:06
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
lagel schreef:
..... we doen allemaal wel eens domme dingen. we rijden ook allemaal wel eens 200 waar dat niet mag :^: en dan ben je ook niet verzekerd.

In Nederland ben je dan in ieder geval wel gewoon WA verzekerd. In Duitsland zijn er wel een paar verzekeraars die er wel uitsluitingen voor maken. Boven de 130 km/u kunnen ze bij ongevallen korten op de uitkering of zelfs in het geheel niet uitbetalen en de schade geheel verhalen op de veroorzaker.

Waarnee ik niet wil zeggen dat we in Nederland dan maar wel 200 km/u moeten gaan rijden :mrgreen:

27 mei 2008 10:21
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
maurice schreef:
In Duitsland zijn er wel een paar verzekeraars die er wel uitsluitingen voor maken. Boven de 130 km/u kunnen ze bij ongevallen korten op de uitkering of zelfs in het geheel niet uitbetalen en de schade geheel verhalen op de veroorzaker.

Boven de 130 km/u is er wel sprake van gewijzigde aansprakelijkheid, maar geen probleem met het uit betalen door de verzekering zover ik weet.

27 mei 2008 11:29
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende