Auteur |
Bericht |
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
ondanks zwalkende beleid zou ik toch niet graag hier over de grens gaan wonen, dit deel van Duitsland spreekt mij niet zo aan.
Ik denk dat je gewoon moet inzetten op veel geld verdienen, dan kun je wat makkelijker je schouders ophalen over alle onzinnige en onzalige plannen vanuit den Haag.
Vind trouwens dat Eurlings nu wel lekker doortastend aan het optreden is (of laat ik mij in de luren leggen door de media), met de aanleg van spitsstroken bijvoorbeeld. Dan wordt er in elk geval iets teruggeinvesteerd van de vele miljoenen Auto-gegenereerde Euro's!
|
25 mei 2008 10:43 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Wat een gehannes zeg, de laagste percentage inkomstenbelasting is al 35%. 85% is misschien te hoog, maar het is echt wel meer dan 40!
|
25 mei 2008 11:21 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Exact: 52% marginaal. Dus van elke (extra) euro houdt je 48 cent over. Met die 48 cent kun je iets kopen waarover je dan 19% BTW betaalt (not to mention accijnsen als je peut/pils/peuken koopt). Om iets van 40 cent te kopen moet je dus 1 euro verdienen. Schiet lekker op dus!
|
25 mei 2008 12:31 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Bij die 40% wordt wsl. meegewogen dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders een negatieve belastingdruk ervaart. Voor de werkende natie zijn dergelijke saldo-berippen van 40% totale druk dan een nogal bittere conclusie..
|
25 mei 2008 12:38 |
|
|
Jort
Groningen
|
Heffingskorting? Subsidies? Een handjevol jaren geleden lag het zelfs nog net onder de 40% (daar waar België er al boven zat).
Ik baseer me op de laatst bekende cijfers. Heb ze hier zelf al meermaals geplaatst. Succes met google.
_________________________________________ Tjolk.
|
25 mei 2008 13:07 |
|
|
Maarten
|
Daar heb je gelijk in. Maar voor de meeste mensen hier zal het wel opgaan! (hoop ik voor ze)
|
26 mei 2008 18:38 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ongeveer 45%.
Eerste tarief is overigens al zo'n 45% als je ook de premies (denk aan WW en ZFW - wat in feite belastingen zijn) ook meeneemt. Maar je hebt ook hefingskortingen en aftrekposten. Verder krijgt letterlijk zo'n half Nederland weer allerlei subidies en toeslagen. Lekker rondpompen van geld, zodat we afhankelijk worden van de gulle staat die ons ons eigen geld teruggeeft.
In totaal is het zo'n 45%. Hoe weet je dat? Simpelweg door de totale staatsuitgaven te delen op het BNP. Daar kun je dan eventueel op afdingen dat dat bepaalde zaken niet meeneemt, zoals BUMRA-stemra heffingen, verwijderingsbijdrage, papierheffingen, UMTS-rechten, etc maar dan wordt het bedrag niet veel hoger. Paar % erbij maximaal
Nederland is dan een middenmoot in de EU. In Scandinavia is het veel meer maar ook Frankrijk en en den Belgen doen het iets slechter dan wij. De rest ietsje beter. Nederland heeft echter wel weer een hoger BNP per hoofd dan veel van die landen, zodat je netto op je loonstrook toch niet slechter bent.
Wie snel meer wil winnen en toch in de EU blijven, moet Pools of een ander Oostblok taal leren.
Buiten de EU is het een heel ande verhaal en kun je heel snel verdienen. Maar ja, dan is de cultuurschok al snel groot.
|
26 mei 2008 22:14 |
|
|
Maarten
|
Qua dames vrij warm heb ik wel eens gehoord
|
26 mei 2008 22:27 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Hier in Belgie net hetzelfde. Er is ook al over gesproken om de BIV af te schaffen (loopt op tot 5000 euro) maar er komt ook maar niets van in huis.
|
26 mei 2008 22:49 |
|
|
Jort
Groningen
|
Volgens mij iets minder, of er moet in 2 jaar tijd ruim 6% bijgekomen zijn (38.2% in 2005). http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... esults.pdf
|
26 mei 2008 23:10 |
|
|
zuugnap
|
En blindsta ........ gebeurd er al wat?
|
26 mei 2008 23:27 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ik zelf gebruikte niet die cijfers van Eurostat, maar van
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/pls/po ... EN-AP1.PDF
Die stellen 46,3%.
Ik denk dat dat verschil in definities is. Immers naast belastingen en premies zijn er nog allerlei zaken die meetellen. Ik denk dat mijn definitie beter is.
Maar, op zich eens met je reactie hoor. Kwestie van definities
|
27 mei 2008 9:06 |
|
|
Jort
Groningen
|
Dat lees ik er niet in. Ik zie wel cijfers vermeld voor BBP en overheidsinkomsten, maar ik denk dat de formule die Eurostat zelf ook gebruikt voor bepaling van de belastingdruk verder gaat dan een combinatie van bovenstaande 2 gegevens (denk bijv. ook aan gasbaten, ruim 5% van inkomsten).
Maar blijft een kwestie van definities inderdaad.
|
27 mei 2008 9:19 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ik gebruikte inderdaad niet die cijfers ... maar dus andere.
Ik denk inderdaad dat in 'de mijne' ook nog zaken als aardgasbaten zitten. Vandaar dat ik de mijne beter vind Immers, waarom zouden dingen als UMTS/GSM/etc-heffingen en grondstofbaten (beide goed voor miljarden) geen belastingen zijn?
Uiteindelijk kan de staat enkel uitgeven wat ze van ons afgenomen hebben. Of ze dat via belastingen doen of door annexatie van eigendommen maakt niet echt uit in mijn optiek. De uitgaven/inkomsten gedeeld door het BNP is dus wat je kunt nemen als maat voor de belastingdruk.
Neem je enkel de directe belastingen mee, kom je al snel op een hellend vlak, want waarom zou een staat winst moeten vragen voor het verlenen van bijvoorbeeld vergunningen of verdelen van natuurlijke hulpbronnen? Dat men iets moet reguleren snap ik, maar winst daarop maken is gewoon belastingen.
Hoogtens kun je beargumenteren dat sommige van die inkomsten niet van Nederlandse burgers en bedrijven komen. Dat klopt, maar Nederlandse burgers en bedrijven betalen zo ook weer veel belasting in andere landen. Ideaal zou zijn daarvoor te compenseren, maar bij gebrek aan die cijfers denk ik dat het aannemen dat die min of meer in evenwicht zijn en dus geen slechte indicator is.
|
27 mei 2008 9:49 |
|
|
Jort
Groningen
|
Omdat een aanzienlijk deel (bijna de helft) van dat gas wordt verkocht aan het buitenland, tegen marktprijzen. Als je gasbaten als belasting aanmerkt, zeg je feitelijk dat de staat korting zou moeten geven op onze gasprijzen. Dan krijg je een vertekend beeld van belastingdruk NL vergeleken met andere landen lijkt mij. Dividenden, rente inkomsten en opbrengsten uit verkoop staatsdeelnemingen vallen ook met de beste wil van de wereld gewoon niet onder belastingen. De redenatie dat elke cent bij de overheid feitelijk belastinggeld is, is m.i. juist te kort door de bocht. Dat is dus niet waar. Dat "ons" ligt bij een deel van de inkomsten veel breder dan de Nederlandse bevolking. Precies
Die redenatie begrijp ik niet helemaal. Je kunt belasting die de Nederlander betaalt in een ander land niet toerekenen aan NL. Dan ben je feitelijk bezig met een verzamelpot "betaalde belastingen". Maar het ging hier specifiek om belastingen van de Nederlandse staat voor de Nederlandse burger, dacht ik.
|
27 mei 2008 10:27 |
|
|