Auteur |
Bericht |
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Onbalans na nieuwe velgen Boxster 986
Hallo allemaal,
Later zal ik me even voorstellen, aangezien ik sinds enige tijd een Boxster 2.5 uit 1999 heb en hier nieuw ben op het forum. Maar eerst heb ik een aardig probleempje waar ik nu al helemaal ziek van ben.
Ik heb meteen na aanschaf van mijn Boxster al een set 18" (replica) 997 velgen laten komen, maar sindsdien is het een en al ellende met de (on)balans.
Ik had de eerste set laten monteren met 225/40 Continental SC2 voor en achter met 265/35 Conti SC2 banden (zonder N-codering). Ik heb zelf een banden en velgenbedrijf maar aangezien ik niet echt overtuigd ben van het nut van de N-codering toch maar zonder N alles laten monteren (was overigens al duur genoeg). Het gevolg, constant problemen met trillingen in het stuur en ook vanuit achteren voel je de auto schudden in je rug(leuning).
Een paar keer opnieuw uitgebalanceerd, de auto laten uitlijnen, bandenspanning aangepast, alle banden "gedraaid" en weer opnieuw gebalanceerd heeft het wat beter gemaakt, maar nog niet naar mijn tevredenheid. Ook is er gecontroleerd of de wielen wel goed centreren door ze op de naaf te houden en te voelen of er beweging in zit, dit is niet het geval.
Omdat ik zo aan de wielen begon te twijfelen heb ik de originele 17" set maar even gemonteerd, voorzien van 40% Michelin's met N-codering. Een heel klein beetje onbalans in het stuur bij 140 km/u, maar dat is er met balanceren wel uit te halen. Verder niet dat trillen in het stuur wat hij met de andere set doet en wat je ook in je rug voelt.
Dan maar een complete nieuwe set, zo dacht ik (en gelukkig ook de leverancier). Zelfde model wielen maar wel een andere nieuwe set, en nu met Pirelli Pzero Assimetrico's met N3 codering in dezelfde maten als bij de eerste set. En nog steeds is het 3x niks, de auto trilt in het stuur en schudt gewoon (wat al begint bij 50 km/u met een hoogtepunt tussen de 120-160 km/u). Ook alweer opnieuw uitgebalanceerd (zat wat onbalans in) maar het is nog niet veel beter. De wielen zijn gewoon tot 0 uitgebalanceerd.
Laatst bijgewerkt door Paulus_986 op 22 aug 2008 17:19, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 jun 2008 21:21 |
|
|
zuugnap
|
Hmmm aardig verhaal idd om ziek van te zijn
je kan het meest logische doen is dat setje
waarvan je zeker weet dat hij geen onbalans
heeft onder je box schroeven en dan rijden
geen onbalans dan ligt het toch iig aan je car
buiten dat die N codering voor jouw mischien
geen waarde heeft voor de verzekering soms
wel degelijk! dus vraag dat even duidelijk na
en zonodig vraag het op papier mochten "ze"
er geen moeite mee hebben!
|
04 jun 2008 21:35 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
spoorverbreders gemonteerd ?
|
04 jun 2008 21:41 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
De replica setjes hebben met de 2 verschillende bandenmerken zorgen allebei voor onbalans op mijn auto, de originele 17" set niet. Maar eenzelfde set 18" op een andere Boxster van een klant zorgt niet voor problemen. Ik heb nu een set met Pirelli met N-codering (sowieso al een fijnere band om te rijden dan de Conti's) maar de onbalans blijft. Eigenlijk zou ik mijn set eens moeten monteren op een andere Boxster, kijken of het probleem dan hetzelfde is. Het lijkt mij ook sterk dat er 2 sets slecht zijn, het is wel replica maar dat moet ook goed zijn.
|
04 jun 2008 21:43 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Nee dat niet, alles is gewoon normaal. En dan nog zou zoiets geen probleem moeten zijn. Op mijn vorige auto (Audi S3) had ik voor 15mm spacers en achter 20mm (wel met zo'n centreernaaf, niet zo'n vlakke schijf), probleemloos een jaar mee gereden.
|
04 jun 2008 21:44 |
|
|
porscherob
boxster 2.5 tiplexmond
|
ik heb dezelfde velgen, ook imitatie (komen uit italie dacht ik)
toen ik ze gekocht had vond ik de lak kwalieteit al minder, en na ca. een jaar er mee gereden te hebben waren de achter velgen zo krom als een hoepel.
en kreeg dezefde trillingen die jij omschrijft.
ik heb nu originele p velgen gekocht, moeten er nog onder.
voor mij geen imitatie meer.
de velgen op je foto zijn carrera 2 velgen van een 996/986s en niet van een 997.
|
04 jun 2008 21:45 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Komen inderdaad uit Italië. Ik verkoop zelf al jaren replica velgen en mits je goede kwaliteit replica pakt (Italië of Duitsland) heb ik of mijn klanten er nog nooit serieuze problemen mee gehad. Het is dan wel een Porsche, maar een replica set op een Mercedes of BMW met soms wel 400 pk en tig koppel gaat ook prima, ook na enkele jaren. Lak is bij mij overigens erg strak, en materiaal voelt ook solide aan. Ik heb de trillingen al meteen bij een nieuwe set, niet pas na een jaar ofzo.
Kon ik maar een mooie set originele vinden, dan deed ik het meteen. Het enige wat wordt aangeboden zijn de Cup of GT3 velgen, maar dat vind ik persoonlijk niet mooi.
|
04 jun 2008 21:50 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn vroegere MX-5, met originele 14"wielen snaarstrak en na montage nieuwe 15"wielen met nieuwe bandenset (Bridgestone Potenza .......) alleen maar problemen met gehobbel en onbalans. Bridgestones zijn toen gratis na tig x balanceren (ook aan de auto) door een set nieuwe Vredestein Sportrac? (die Giugiaro dingen) vervangen, probleem was iets minder maar nog steeds voor mij ontoelaatbaar. Heb zelf altijd gedacht dat het aan de kunststof vul/centreerringen lag die nodig waren om de velgen te laten passen. Heb het probleem opgelost door de auto te verkopen en een 911 te kopen
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
04 jun 2008 23:15 |
|
|
zuugnap
|
hmmm nog ff logica .... met je 17 geen geplas dan is het
in ieder geval niet de auto die troubles maakt!
dan moeten het je wielen zijn, tis ook wat porscherob
aanhaalt Immitatie's zorgen echt wel voor meer onbalans
de kwali moet toch wel uit de lengte of de breedte komen
zelf ook immi's gehad onder oude box veel vaker in
onbalans als de nu 19 inch orginelen ... dus tja het is
toch een keer ergens een setje org weghalen en dan
proberen! tis wel gepiemel zo! maar komt wel goed
|
04 jun 2008 23:21 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dit is toch een duidelijk verhaal. Velgen waarschijnlijk niet goed. Een ander setje velgen ergens anders tijdelijk lenen, dan weet je het zeker.
|
05 jun 2008 8:21 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Met mijn Fuchsen en Conti's is het (ook) een eindeloos gepiel geweest om het getril eruit te krijgen. Diverse bandenbedrijven leren kennen. De hoeveelheid "lood" die men er af en toe opplakte, niet te geloven. Soms dacht ik dat het was opgelost, maar dan kwamen na kortere of langere tijd de trillingen toch weer terug. Uiteindelijk heeft Porsche Centrum Gelderland voor een goede matching en balancering gezorgd. Tot 240 km/uur is er in ieder geval geen getril meer.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 jun 2008 9:38 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Soortgelijke ervaring. Opnieuw balanceren, scooteren, uitlijnen, andere velgen/banden en weer balanceren. Iedere keer een andere hoeveelheid lood. Nu naar ik meen 65 gram re achter en toen was het trillen nagenoeg verdwenen. Ik heb wel het idee dat het nu weer langzaam terug komt!?
|
05 jun 2008 20:20 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Ook ik ben uitermate gevoelig voor dit soort onbalans, trillen of wat dan ook.
Imitatievelgen komen er N O O I T meer op, al genoeg slechte ervaringen meegemaakt
Via Ebay of zo kun je relatief gunstig een tweedehands setje originele Porsche velgen kopen, dan maar geen (dure) nieuwe.
Wat m.i. ook meespeelt is de maat : 18 inch is in het begin door Porsche niet eens aangeboden voor de Boxster, dat kwam pas na de eerste Mopf.
Toen ik mijn CLK kocht, lagen er gloednieuwe 18 inch velgen van een gerenomeerd Duits fabrikaat onder. Gewoonweg miserabel qua rijgedrag !
Snel verkocht (is blijkbaar veel vraag naar ) en een z.g.a.n. setje originele MB 16 inch gemonteerd : een verademing !
Ik lees hier dat Zuugnap schrijft dat je voor de verzekering maar beter N-codering banden kunt monteren, maar daarvan heb ik nog nooit iets in een Nederlandse polis gelezen ? Een in de EEG verkochte band voldoet aan de wettelijke eisen of niet. Porsche, BMW en MB adviseren om hun gecodeerde banden te monteren, een must is dit echter al lang niet meer. Dus graag wat meer info hieromtrent ?
|
11 jun 2008 9:53 |
|
|
zuugnap
|
Enigste wat ik over de N-codering weet is dat sommige maatschappijen , mocht je een keer rijschade hebben gereden middelen zoeken om eronder uit te komen dan is de goedkeuring op de band voor hun een reden voor.... dus per maatschappij liggen deze zaken verschillend , zou zeggen bel ze op
|
11 jun 2008 10:14 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ja Centraal Beheer, u spreekt hier met Nicolò. Ik rij met door Porsche niet-goedgekeurde banden. Porsche vindt eigenlijk dat ik alleen met goedgekeurde banden mag rijden vanwege allerlei, maar ook technische, redenen. Bandenfabrikanten maken daarom speciale banden voor Porsches. Ben ik nu nog wel verzekerd?
En wat zal Centraal Beheer antwoorden...
Ik denk dat Nicolò zich de moeite van dat telefoontje naar Centraal Beheer kan besparen.
Namen zijn in deze casus uiteraard gefingeerd.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jun 2008 10:19 |
|
|
zuugnap
|
haha en ook het plaatsen van de Non voorgeschreven wielen door porsche Dus tja..... goed de kleine lettertjes lezen en voor wie het risico wil lopen , suit yerself zou ik zeggen, lees hier wel eens draadjes van daar en daar goedkoper, of je rijdt porsche of zoek andere hobby
Vraag maar eens aan het onderzoeksteam na een ongeluk wat ze allemaal vermelden in zo'n rapport ... de tegenpartij zal elk % je van je weghalen als ze het kunnen.... ik heb het ook niet uigevonden Nicolò
|
11 jun 2008 10:26 |
|
|
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
kijk eens op 911design.com
voor mooie velgen, goeie prijs imo
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
11 jun 2008 11:50 |
|
|
zuugnap
|
die link bestaat niet hier .... zal wel aan mij liggen
|
11 jun 2008 11:54 |
|
|
boxi
997 GT3 Mk1
|
Gewoon echt kopen. Stoppen met die (wannabe ) imitatie. Verkeerde zuinigheid. Aftermarket kan natuurlijk heel goed zijn, maar dan moet je BBS of bv. Cargraphic kiezen.
Grtz. Boxi
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
12 jun 2008 12:59 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Even een update;
Ik heb inmiddels dezelfde velgen eronder (Carrera 5-spaaks), alleen dan origineel van een 996 in 18 inch. De replica's zijn inmiddels verkocht en van de nieuwe eigenaar nooit iets meer gehoord. De originele set is echt een super mooie set, zo goed als nieuw, en voorzien van eveneens bijna nieuwe Continental's met N-codering. Gratis setje nieuwe spacers erbij gekregen (origineel Porsche), anders past het achter natuurlijk niet.
Ze zitten er inmiddels een maand of 2 onder, maar er is nog steeds enige mate van onbalans. Veel minder dan met de replica's, maar nog steeds is het niet helemaal naar mijn wens. Ik heb ook alles al weer een keer uitgebalanceerd (was allemaal in orde), maar het probleem blijft. Bij snelheden vanaf 120 km/u trilt het stuur licht en ook de auto zelf een beetje, heel irritant. Nu heb ik in de afgelopen maanden ook een Boxster S proef gereden (bouwjaar 2000) en afgelopen week in een 996 3.4(bouwjaar 1999), en beide auto's zijn ook niet 100% in balans moet ik zeggen. Net zoals mijn Boxster ongeveer.
Zelfs nog een tijd gereden met de originele 17 inch Cup velgen, maar in tegenstelling tot wat ik eerder zei rijden deze ook niet helemaal trillingsvrij (voorheen had ik er te kort c.q. niet snel genoeg mee gereden).
Nu krijg ik van verschillende mensen te horen (o.a. bijv. een eigenaar van een van die auto's) dat dit "hoort" en er niet uit te krijgen is. Lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk dat in 1999 of 2000 een Porsche af-fabriek geleverd wordt met een trilling in het stuur bij hoge snelheden?
Mijn vraag wederom; Hebben meer mensen hier last van en/of is dit normaal (lijkt me niet). En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Lijkt mij dat het niet meer in de band/velg combinatie kan zitten, maar eerder ergens in de ophanging e.d.? Misschien dat een bepaald onderdeel op den duur slijt en dit soort problemen kan veroorzaken? Weet iemand hier iets meer over?
Ik kan de Boxster natuurlijk wel naar een specialist brengen en alles uit voorzorg laten vervangen, maar dat zie ik met het oog op de kosten ook niet erg zitten, ik heb het graag iets specifieker.
|
13 nov 2008 19:56 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Mijn 993 heeft omstreeks 100 ook een kleine trilling in het stuur. Dat de hele wagen gaat trillen kan ik niet zeggen. Mijn vorige wielen hadden het ook (17 inch), dat kon ik eruit halen door ze (alleen voor) op de auto te laten balanceren. De wagens zijn heel gevoelig voor onbalans in de wielen.
|
13 nov 2008 21:54 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Rijdt je wel regelmatig met de auto? Bij sommige banden heb je na een week stilstaan al dat ze een "plat" vlak krijgen (wat overigens na een flink stuk rijden weer over gaat), ook dat veroorzaakt onbalans.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
13 nov 2008 22:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Als Bert zegt, trilt het na zeg 20 kilometer nog (zo)
Trilling in stuur (100-120) is onbalans voor en trilling in je rug(hele auto, 150+) is onbalans achter.
Die N-codering is wel relevant (lees artikel op www.karrera.nl) maar niet voor (on)balans van de banden.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
13 nov 2008 22:43 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Hij staat af en toe wel eens enkele dagen stil en bij de eerste kilometers en bij lage snelheden merk ik bij die Conti's wel dat ze wat plat zijn geworden. Dat is opzich ook geen probleem en vrij normaal, en dit is er na een paar kilometer al uit. Maar de echte onbalans is er altijd boven de 120 km/u en ook bij lange ritten en bijbehorend aantal kilometers.
|
15 nov 2008 18:26 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Trillingen in het stuur of in je "rug" blijven een vervelend fenomeen.
Vooral als er geen directe verklaring voor lijkt te zijn. Ik heb hier al een jaar terug een aantal keren de vraag gesteld of er mensen zijn die dit soort trillingen uit eigen ervaring herkenden en wat ze er toen aan gedaan hebben. En dan bedoel ik natuurlijk niet het standaard opnieuw balanceren en andere logische vervolgacties.
Vaak kreeg ik de opmerking om de auto eens te laten uitwegen........b.v. bij Erwin (Renntech) of Rennsport in Breda. Vreemd dat nu niemand hier een opmerking over heeft gemaakt. Ik moet zeggen dat ik er nog steeds niet aan toe ben gekomen om een keer een afspraak te maken. De kosten zijn eigenlijk het probleem niet..........we willen allemaal genieten van onze auto's en daar horen af en toe ook (behoorlijke) kosten bij.
Nu kun je wel alle bussen, rubbers, schokdempers enz. vervangen maar dan blijft het nog afwachten hoe het eindresultaat zal zijn. Nu ik dit verhaal weer lees van een toch vrij recente Boxster waarbij eventuele slijtage nog niet in een dermate ver gevorderd stadium zou moeten zijn dat de hele auto erdoor zou kunnen gaan trillen, ga ik toch weer denken aan..............uitwegen! Bij mijn oude SC (1979) dacht ik vooral richting slijtage -lees speling- van de diverse onderdelen. De meeste zoniet alle slijtageonderdelen van de stuurinrichting zijn gecontroleerd en nog eens gecontroleerd en zonodig vervangen door een specialist en............het trillen was er nog steeds, misschien iets minder hevig maar toch.
Nu stond mijn 911 lange tijd (5 jaar) met de voorwielen op geimproviseerde oprijbokken, bestaande uit een eiken plank en een balkje voor de hoogte (6 cm). Dit was nodig om de voorlip (-spoiler) boven een cementen rand te houden als de auto in de garage werd gezet.
Nu waren die bokken bij nader inzien links en rechts niet even hoog.
Een vervorming van het chassis met alle gevolgen van dien lijkt me niet ondenkbaar. Iemand hier een mening over?
Supercarrera
|
16 nov 2008 22:51 |
|
|