Auteur |
Bericht |
spikey
|
boxster 2.7 of 964 C2
Dag iedereen,
als belg ben ik via porscheforum.be op dit forum verzeild geraakt.
ondertussen ben ik al een jaar op zoek naar een porsche als daily driver.
omdat jullie iets meer uitgesproken mening hebben over alles, heb ik volgende vragen:
1) is een porsche 964 C2 mogelijk als daily driver. Vaak wordt immers beweerd dat enkel de C4 hiertoe geschikt is. zijn er daadwerkelijk hogere risico's verbonden aan een C2.
2) mijn vader probeert me te overtuigen om als eerste porsche een boxster te kopen om te leren omgaan met de pk's waarna ik nog steeds kan overstappen op een 911 (wat mijn favoriete model is). wat vinden jullie hiervan?
Alvast bedankt!!
een (domme) belg
|
04 jun 2008 11:16 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Zeker geen domme Belg. Reeele vraag denk ik. Paps heeft wel een beetje gelijk over het wennen aan vermogen (tenzijn je natuurlijk een 3.2 koopt). C2/4 discussie is al 19 jaar ongoing zonder duidelijke winnaar. Zou me daar niet al te zeer op focussen. Zal al moeilijk genoeg zijn om de juiste te vinden binnen jouw budget!
|
04 jun 2008 11:23 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
1. welk budget?
2. C2 kan ook als daily
3. wat bedoelt Maarten met 3.2?
4. hoe lang heb jeje rijbewijs dan?
_________________________________________ oud is beter
|
04 jun 2008 11:29 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
een c2 kan prima dagelijks gebruikt worden, al hoewel ik wel voor een c4 gegaan ben voor dagelijks gebruik.
bij een c4 kunnen de onderhoud kosten wat hoger uitvallen.
en een 3.2 is ook niet makkelijker te rijden als je beginnend porsche rijder bent.
Dan heeft een 964 voor dagelijks gebruik net wat meer, bv airco, betere verwarming.
ik zou voor een 911 gaan als dat jou droom is en boxster is ook erg snel en imo niet veiliger door minder vermogen of bv topsnelheid.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
04 jun 2008 11:39 |
|
|
spikey
|
@wolf:
1.mijn budget zit tussen 20.000 en 25.000 euro
4. heb mijn rijbewijs 6 jaar
nog extra vraagje waarmee ik zit:
is tiptronic veiliger dan handgeschakeld (wil hier niet de discussie voeren over wat het beste is, want dan kan het nog al eens uit de hand lopen. gewoon het veiligheidsaspect van beide)
|
04 jun 2008 11:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
@Wolf: Boxter 3.2 (vermogen komt dan al aardig in de buurt van een 964).
Tip veiliger? Je hoeft minder handelingen te doen dus waarschijnlijk wel. Maar: zoals met alles geldt ook hier: de persoon achter het stuur is het grootste risico. Ik zit liever naast een nadenkend persoon in een 964C2 dan naast een idioot in een boxter 2.5 automaat. My 2c!
|
04 jun 2008 12:26 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Ik begrijp dat veilig/niet veilig gedoe niet.
Als je bang voor het vermogen bent vraag ik mij sowieso af waarom je een Porsche of vergelijkbare sportwagen koopt. Het hangt allemaal van je rechtervoet af, toch?
En als je op een natte of gladde weg te veel gas geeft kan het met de meeste achterwielaandrijvers met wat vermogen fout gaan. Gewoon rekening houden met de weersomstandigheden. Of een brommobiel kopen.
_________________________________________ Boxer power.
|
04 jun 2008 12:36 |
|
|
Jort
Groningen
|
Ontopic:
Als daily driver is de Boxster waarschijnlijk meer geschikt, maar de vraag is of comfort etc. dermate zwaar moeten wegen bij zo'n beslissing (met waarschijnlijk emotie als belangrijkste grondslag). Zowel de C2 als C4 kunnen ook dienst doen als dagelijks vervoer, getuige enkele forumbezoekers.
Verschil in veiligheid zou ik me niet door laten leiden bij de keuze uit bovenstaande modellen.
_________________________________________ Tjolk.
|
04 jun 2008 12:37 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Spikey een en ander is op pf.be reeds gezegd.
Welkom hier trouwens
Mijn insteek:
- Gelijk wat, als het maar mét PSM is.
Mijn Boxster, van 99, zonder PSM was héél leuk om mee te rijden. Tot je het Belgisch asfalt uitgebreid leert ontdekken.
Viaduct van Vilvoorde, hevige regenval: uitbreken/wegslippen bij 80km
Nu ja, wel nog meegeven dat het voor de 19" erop lagen wel iets beter was. Dan moest je gedoseerder rijden. Maar liever zelf de boel onder controle hebben dan gewoon bij rechtdoor rijden al wiegelen dat het een lieve lust is.
(En na 2j heb je ook zelf zoiets van "pfoe, wiegelen en wat glibberen is niks, zolang ik deze keer maar in mijn baanvak blijf" )
Dus ik geloof best dat een C2 ook wel fijn rijd, maar zonder ESP/TS/PSM zou ik er niet met opgezet zijn.
My 2 cents, en louter gebaseerd op zowel goeie als minder leuke ervaringen met de Boxster
|
04 jun 2008 14:02 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
5. hoeveel km jaarlijks?
_________________________________________ oud is beter
|
04 jun 2008 14:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Boxter. Boxster. Whatever.
|
04 jun 2008 16:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
auto's zijn niet gevaarlijk...
die persoon achter het stuur echter
ga dus in allebei eens een stukje sturen
koop de auto die je zelf het leukste vind
zorg dat je ermee leert rijden (cursussen zat)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
04 jun 2008 16:30 |
|
|
Porsche Tattoo
Boxster 986 2.7Rotterdam
|
Precies, ga eens in allebei een rustige proefrit maken en koop dan de Boxster
Succes ermee ( en vooral lol )
_________________________________________ There Is No Substitute
|
04 jun 2008 17:31 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
@ Torig: PSM op een 964??
Ik denk dat een Boxster als daily driver eerder geschikt is vanwege comfort, iets meer opbergruimte e.d., maar niet vanwege veiligheid. Ik kan mij zo voorstellen dat een C4 (964) eerder een stuk veiligheid biedt t.o.v. achterwielaandrijving.
Vermogen als uitgangspunt voor veiligheid vind ik hier eigenlijk niet opgaan; dat geldt hooguit voor een heel zwaar/snel/licht model (997 Turbo of GT3 bijvoorbeeld) of een moeilijk te rijden auto (oudere Turbo, zoals de 930), bijv a.g.v. heftig turbogat.
In het geval van een 964 heb je grofweg zo'n 42,5 PK per jaar aan ervaring kunnen opbouwen in de afgelopen 6 jaar rijbewijs, heel schappelijk toch?
Gezien jouw voorkeur voor 911 en het opgegeven budget zou ik persoonlijk kiezen voor een 964 C4, en je vader qua veiligheid overtuigen met die 2e 4 in de typeaanduiding.
|
05 jun 2008 11:43 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Eerder voor die Boxster gesproken
En op de 964 zal er wel een equivalent bestaan, of niet? (bijvoorbeeld ESP, TC/TS? of zo?). Ken de oudere wagens niet bijzonder goed.
Als er maar stabilisatiespul op zit, dat bedoelde ik
|
05 jun 2008 13:55 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Enige afkorting die van toepassing is: ABS Bij die ouwe beestjes moet je het nog zelf doen (zelfde bij 993 trouwens). Systemen zijn ook niet zaligmakend, getuige wat Hamilton sr. is overkomen
|
05 jun 2008 15:11 |
|
|
Jort
Groningen
|
Voor de 964 C4 gaat dat niet op. Die heeft het zogeheten PDAS (Porsche Dynamische Allrad Steurung) systeem.
Uitleg:
Bron
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 05 jun 2008 16:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 jun 2008 15:35 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Weer wat geleerd (heb alleen ervaring met c2's)
|
05 jun 2008 15:54 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
C2 rules!
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
05 jun 2008 21:19 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Sure ...
Maarten zet de gewichten en Pk's 'ns naast elkaar van de 3.2 en 'n 964
|
05 jun 2008 21:32 |
|
|
PEF
996 TurboBrussel, België
|
Ik kan alleen maar beamen wat jeroen914 zegt!!
Cursussen zijn zeker niet overbodig. Einde dit jaar ga ik de eerste doen met de Turbo zelf. Heb al eentje van BMW achter de rug. Je kan alleen maar bijleren... qua veiligheid voor de versnellingsbak en motor kan je minder 'klungelen' met een tiptronic volgens mij (als je in die richting gaat)
_________________________________________ What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...
|
05 jun 2008 21:50 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
964C4: 1331 kg (250 PK) 0,188 PK/kg
3.2: 1188 kg (231 PK) 0,194 PK/kg
C3.0: 1090 kg (200PK) 0,183 PK/kg
C4 maar 3,1% per kilo minder dus. Lijkt me niet echt significant!
|
05 jun 2008 22:28 |
|
|
horn
PF #57
|
boxster is nieuwer en moderner voor hetzelfde budget.
964 is een 911 en daarmee voor veel mensen een échte Porsche.
Maar wat kan jou 'veel mensen' schelen. Kies met je hart. Koop met je hoofd.
Beide auto's (Boxster en 964 C2/C4) zijn goed te doen als daily driver. Daar ligt het niet aan.
Veel wijsheid.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 jun 2008 22:36 |
|
|
Roi
niet meer....
|
kleine correctie 964 C2 weegt 1331 kg, C4 toch snel 1440 kg....
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jun 2008 22:37 |
|
|
Jay911
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)Amsterdam
|
Als je niet te gek doet met je rechtervoet (vooral in het begin) en je een klein spaarpotje voor onderhoud hebt dan is elke Porsche dagelijks te rijden.
http://www.saacgroupmd.com/images/SAAC3 ... or%201.JPG
_________________________________________ Mooiste bloem? Het klaverblad
|
06 jun 2008 12:37 |
|
|