Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 13:34

Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Benzine prijs. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 1991
Bericht 
Wat apart dat alleen de Nederlandse overheid en Shell de schuld krijgt van de oplopende benzineprijzen :roll: De dure olie komt toch echt vooral door speculanten en de sterk stijgende vraag van oa de Chinezen. En de zwakke dollar speelt natuurlijk ook een rol. Ik vrees dat deze mail weinig soelaas zal bieden...

07 jun 2008 22:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Tsja wat zal ik daar nu op zeggen...... :wink:

07 jun 2008 23:49
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Harry 911 schreef:
En de zwakke dollar speelt natuurlijk ook een rol....

:scratch:

08 jun 2008 8:46
Profiel WWW Facebook 
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Harry 911 schreef:
Wat apart dat alleen de Nederlandse overheid en Shell de schuld krijgt van de oplopende benzineprijzen :roll: De dure olie komt toch echt vooral door speculanten en de sterk stijgende vraag van oa de Chinezen. En de zwakke dollar speelt natuurlijk ook een rol. Ik vrees dat deze mail weinig soelaas zal bieden...

jij bent echt de enige hier op het forum die het een beetje in de gaten heeft. Olieprijs wordt heus niet door Shell bepaald op de oliemarkt. Denken jullie nu echt dat Shell zo'n groot bedrijf is. Ja het is een van de grootste prive olie ondernemingen maar echt een dwergje vergeleken bij de NOC (zolas Saudiramco en bijv Iran), en dan hebben we het over een factor 50, geen procenten. Verder wordt zoals iedereen weet de prijs van benzine (niet de prijs van olie, dat gooien vele ook nogal eens door elkaar), hoofdzakelijk bepaald door accijnsen. De benzine prijs is verder afhankelijk van de kostprijs van benzine, zoals voor ale producten de grondstof prijs de verkooprpijs voor een groot deel bepaald.

En ja Shell maakt heel veel winst door de hoge olie prijs, en vervolgens wordt meer dan 95% van die winst ook weer geinvesteerd, dus lijkt me dat Shell waarschijnlijk meer bijdraagt aan de economische ontwikkeling dan menig ander bedrijf en regering.....

en natuurlijk is de zwakke dollar een grote boosdoener. De olie wordt in $$$ verrekend maar de kosten zijn vaak lokaal in sterkere currencies.....

Maar ja zoals altijd is het naturulijk veel makkelijker om een of andere onbenullige kettingbrief op te stellen om geen benzine meer te kopen , Nee dan snap je het echt..... :bang:

08 jun 2008 9:06
Profiel
Bericht 
Vandaar ook mijn post, vroeg ik mij ook al af of dit gaat helpen, als je onderstaande ziet.

Benzine gesplitst in %: kale prijs 39%
accijns 42%
btw 19%
Diesel: kale prijs 54%
accijns 27%
btw 19%

Dus wie gaat het er met het meeste lopen, olie maatschappijen of de staat. :idea:

08 jun 2008 9:24
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dan moet je nog wel even uitsplitsen wat van die resp. 39% en 54% de kostprijs is en wat de winstmarge :wink:

Maar duidelijk genoeg dat de staat er het meeste aan over houd

08 jun 2008 9:42
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
... zie je ons al het binnenhof blokkeren met al die "dure" auto's :roll:

08 jun 2008 10:02
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Nee Olaf, met al die oudjes gaan, en roepen dat we door alle belastingen,ons geen nieuwere Porsche kunnen veroorloven. :lol: :wink:

08 jun 2008 10:37
PorscheForum Rakker
944
Grave
Bericht 
Olaf schreef:

Kan me nog herrinderen dat de benzine 1 gulden en 25 cent kostte ... ergens rond 1989 - 1990 ... toen hoorde je al 'n hoop mensen zeggen: als de benzine 2 gulden per liter is ga ik er over denken om m'n auto weg te doen ... :?

In het jaar 1985 kostte de benzine 1 gulden 25.Daar kwam in de jaarwisseling naar 1986 25 cent bij,in de jaarwisseling naar 1987 nog eens 13 cent,en in de jaarwisseling naar 1988 nog eens 8 cent.
Eind jaren 80/begin jaren 90 was de benzine rond de 1 gulden 80.
Met dank aan een regering van toen CDA en VVD.
LPG was toen rond de 35 cent per liter.In de omgeving van Nijmegen en Arnhem woedde er toen een concurentiestrijd om LPG.
Ik heb ooit eens getankt voor 12 cent (!) per liter in Oosterbeek (bij Arnhem).

Feit is en blijft dat de benzineprijs voor 61 % bestaat uit accijns en BTW (Bron:De Telegraaf van afgelopen week).
......die heeft pech !!

08 jun 2008 14:39
Profiel
PorscheForum Rakker
944
Grave
Bericht 
Marcel schreef:

Maar ja zoals altijd is het naturulijk veel makkelijker om een of andere onbenullige kettingbrief op te stellen om geen benzine meer te kopen , Nee dan snap je het echt..... :bang:

Zo´n kettingbrief had ik ook in mijn mailbox. :shock:
......die heeft pech !!

08 jun 2008 14:43
Profiel
Westervoort
Bericht 
Rob 944 schreef:
Ik heb ooit eens getankt voor 12 cent (!) per liter in Oosterbeek

Dat was wss aan de Utrechtseweg (de grote doorgaande weg door Oosterbeek) :wink:

08 jun 2008 15:17
Profiel
PorscheForum Rakker
944
Grave
Bericht 
Ja,Jurgen:

Dat was lachen.Voor 8 gulden(!) je tank vol........... :P :P
......die heeft pech !!

08 jun 2008 16:04
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Bericht 
Dat was bij de Sjeik van Oosterbeek. :D
Die hebben ze later nog gepakt omdat ie liep te rotzooien met normale benzine ipv. super oid. en wat belasting/accijnsakkefietjes.

08 jun 2008 16:11
Profiel
Bericht 
Zo oud ben je al, Jurk? :lol:

08 jun 2008 16:26
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
hoe kan dat dan dat in venezuela de prijs zo laag blijft?

omdat ze een zelf producerend land zijn ofzo ?

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

08 jun 2008 22:21
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Weet niet of in Venezuela de prijzen nog zo laag zijn.
Weet wel dat in grote delen van Azie de prijse die eerst op Eur. 0,22 per liter super lag nu ergens rond de Eur. 0,60 ligt.

Ook die landen moeten mee met de stijging van de olieprijs ondanks dat ze zelf produceren. Daarintegen hebben ze geen regering die er vervolgens nog wat opcenten bij doet.

08 jun 2008 22:27
Profiel WWW
Bericht 
dus legt het tog bij de staat :wink:

08 jun 2008 22:39
Profiel WWW Facebook 
Westervoort
Bericht 
Lydia schreef:
Zo oud ben je al, Jurk? :lol:

Had al heel vroeg een goed geheugen :twisted:

08 jun 2008 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
maurice schreef:
Weet niet of in Venezuela de prijzen nog zo laag zijn.
Weet wel dat in grote delen van Azie de prijse die eerst op Eur. 0,22 per liter super lag nu ergens rond de Eur. 0,60 ligt.

Ook die landen moeten mee met de stijging van de olieprijs ondanks dat ze zelf produceren. Daarintegen hebben ze geen regering die er vervolgens nog wat opcenten bij doet.

gehannes. De gemiddelde Venezuelaan koopt dat spul al jaren voor een habbekrats. Zij zijn echt van het 'eigen volk eerst'. Bush lopot Chavez dan wel te demoniseren maar dat komt gewoon omdat venezuela eerst zijn eigen volk laat profiteren van hun olievoorraden alvorens de rest van de wereld wat te verkopen.
http://money.cnn.com/pf/features/lists/ ... gasprices/
Die link is volgens mij wel een jaar oud, maar voor 12 dollarcent per liter produceer je het gewoon niet op winstgevende wijze.
Chavez begrijpt dat door dat spul voor iedereen beschikbaar te houden de economie erop vooruit gaat omdat iedereen van mobiliteit kan genieten.
Nederland is van het ander volk eerst: wij betalen ons scheel voor ons eigen gas, terwijl het voor een toet en een scheet aan het buitenland wordt verkocht. Wie is er nu goed bezig?

08 jun 2008 22:46
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
944 guy schreef:
gehannes.
:?: :shock: :roll:

Ik zei toch duidelijk dat ik niet wist hoe het er nu in Venezuela voor stond en schetste de situatie zoals die thans in Azie het geval is.

08 jun 2008 22:53
Profiel WWW
Bericht 
nee guy das nou gehannes dat zei maurice idd :mrgreen: :wink:

ik geloof zelf dattie chavez meneer zelf arme amerikanen help die niet kunnen stoken
omdat ze te arm zijn daarom voorziet hij ze van heelgoedkoop of zelfs gratis stookstof :wink:
was laatst op tv

08 jun 2008 22:55
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
944 guy schreef:
.. wij betalen ons scheel voor ons eigen gas, terwijl het voor een toet en een scheet aan het buitenland wordt verkocht. Wie is er nu goed bezig?

Dat komt mede omdat Nederland meer gas verkoopt dan dat ze produceert - en daarmee "duur" gas in moet kopen :idea:

11 jun 2008 17:50
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Dan ben je echt lekker bezig, als je dat normaal als zelfstandige doet gebeurt er toch maar een ding, en dat is failliet gaan. :?

11 jun 2008 18:47
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Ik heb gehoord dat wij (vrachtwagenchauffeurs) een langzaamaan actie gaan doen . :?
Alsof we normaal lekker door (kunnen) rijden . :!: :x

Lijkt mij beter de (vracht)auto een paar dagen te laten staan , dan heeft de burger "op de weg "er geen last van .
Alleen b.v. de winkels worden niet bevoorraad . :) :cry:

Als ik naar mijzelf kijk , ik verstook soms meer dan 100 liter diesel per dag . :shock: :!:

11 jun 2008 21:14
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Olaf schreef:
944 guy schreef:
.. wij betalen ons scheel voor ons eigen gas, terwijl het voor een toet en een scheet aan het buitenland wordt verkocht. Wie is er nu goed bezig?

Dat komt mede omdat Nederland meer gas verkoopt dan dat ze produceert - en daarmee "duur" gas in moet kopen :idea:

Plus dat wij wel die dubbele accijnzen en accijns verhogingen betalen en het gas dat aan het buitenland verkocht wordt niet. Overigens zijn dat meestal lange termijncontracten die voor 5 of 10 jaar worden afgesloten tegen een bijna vaste prijs.

Trouwens wel aardig als je ziet hoe de situatie op de 'Dutch Disease' van de jaren 70 gaat lijken en ons nu niet alleen nekt maar de klap nog harder aan gaat komen als op een gegeven moment de energieprijzen naar beneden gaan.

11 jun 2008 22:12
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende