Auteur |
Bericht |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Wat zou jij in deze situatie doen? en vooral daarna!
Hoorde gisteren op radio Noord Holland dat een vliegtuig met problemen weer terug zou keren op Schiphol.
Ook las ik het in de krant van vanochtend één motor was uitgevallen, maar mijn vraag is of iemand van dit forum dit al eens heeft meegemaakt
Denk toch dat ik het aardig in mijn broek zou doen, eerst kerosine lossen boven de Noordzee en dan tergkeren met een groot aantal zieken en brandweerauto's langs de landingsbaan
Moet er toch even niet aan denken en dan moet je later toch weer opstijgen om weg te komen
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 10:23 |
|
|
Mauk
Vergane glorie: 993 2S VesuvioZwijndrecht
|
een keer uit Griekenland teruggekomen. Vele uren vertraging, terwijl iedereen al ingechekt was en zicht had op het toestel.
Uren lang werd er door heel veel grieken aan de motor gesleuteld. Het kreng werd vrijwel gedemonteerd En vervolgens maar omroepen dat er niets aan de hand is, slechts een voorzorgscontrole....
Dan vele uren later uiteindelijk toch DAT toestel in, en haperen, stotteren. stoten die handel... Ik was blij toen we eindelijk op Schiphol waren geland. Dan alleen nog naar parkeerterrein P8193089. Ongeveer halverwege de aflsuitdijk
|
12 jun 2008 10:32 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Hans, je hoeft toch niet ? Pak lekker de P.
Ik heb niks met vliegen. wil en hoef ook niet ver weg.
Het is meer het idee niet zelf een stuur in de hand te hebben, zoals op de weg. De psychologie van machteloos overgeleverd te zijn...
Daarbij nog het beeld van het El-Al geval, waarvan we ongewild/onverwacht getuige waren op de boot (Markermeer kerosinedrop/Gooimeer : motor-drop, en even later de rookwolken....)
|
12 jun 2008 10:40 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Zeg LeOH zou het met leeftijd te maken hebben
Vroeger stapte ik er zo in, geen probleem nu zit ik maar te luisteren naar die motor en kijk of alles goed gaat
En ja vertel mij wat van de Bijlmerramp
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 10:55 |
|
|
cabrio wim
|
Ben nog nooit in zo'n ding gekropen, kan veilig zijn, maar heb toch liever het stuur in eigen handen.
|
12 jun 2008 11:02 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
volledig met je eens LeOH!!!...ben zelf ook zo'n angsthaas als het vliegen aankomt..."Seconds from disaster" als gezien op National Geographic channel?...man man man, met de domste fouten vallen die dingen neer...het blijft techniek hé.
Liever het roer zelf in handen...auto kan in 2 dimensies bewegen, een vlieger in 3 dimensies...en het nu net die extra verticale dimensie die volgens mij het meest pijn kan doen (lees: het meest fataal zijn)
=> ik vlieg liever op de weg
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
12 jun 2008 11:05 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Geef ik toe LeOH,
Maar moest een tijdje terug voor wat handel naar Kopenhagen en vroeg de prijs voor het vliegen
Was behoorlijk maar bestelde het, maar werd teruggebeld ze hadden zich vergist het was het dubbele
Nou je wilt niet weten hoe duur dat was zat ongustig met het land en kon beter een paar nachten bijven maar daar had ik geen zin in
Toch maar de auto genomen en was gewoon drie dagen weg, collega van ons ging in één dag heen en weer met het vliegtuig
En lag s'avonds weer bij zijn "mina" in bed
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 12:09 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik moet zeggen dat ik qua neervallen vrij fatalistisch ben. Maar ik heb wel een hekel aan vliegen en dat komt vooral door het wachten, het worden behandeld alsof je imbeciel bent en de ruimte die elk jaar kleiner lijkt te worden!
|
12 jun 2008 12:17 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
_________________________________________ Boxer power.
|
12 jun 2008 12:30 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Wijsheid komt met de jaren......
|
12 jun 2008 12:46 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Vroeger was ik niet een angsthaas als het op vliegen aankwam.
Sinds november 07 tot en met midden mei vloog ik elk weekend naar mijn (ex)vriendin in Noorwegen.
Vliegen op vrijdag en terug op maandag.
Dan begon ik me toch te bedenken dat mijn kansen statistisch dramatisch toenamen om ooit eens te crashen
Ben me dan gaan bezighouden met het opsnorren van de overlevingsstatistieken bij crashes - waar zaten die overlevenden op het vliegtuig?
Denk dat het een fase was, omdat je realiseert dat je het niet in handen hebt, en der toch een "controleerbare" factor wenst aan toe te voegen.
Wat belangrijker was is de lijst die ik tegenkwam van crashes per vliegtuigmaatschappij. Beide maatschappijen waarmee ik vloog hadden nog nooit een gecrashed toestel gehad, wat dan toch weer wat vertrouwen schept.
Maar: als het van mij afhangt zetten ze me dus niet meer naast de vleugel (motor - benzine - 90 seconden ! - BBQ - bye bye) & ik tel toch even hoe dichtbij de nooduitgangen zijn. Maar of je veel kan doen als het erop aankomt
|
12 jun 2008 12:51 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Dan is er voor mij nog hoop....
_________________________________________ Boxer power.
|
12 jun 2008 12:51 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Volgens mij voor jou niet
Heb jij nog aan de staking meegedaan
Of doe jij altijd al een langzaam aan actie
( Jij begon met pesten :oops: )
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 12:56 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Kostbare "lat relatie" zeg, maar wel weer spannend
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 12:59 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Welke mug heeft jou gestoken?
Noch kostbaar noch spannend.
Als je persé mijn rekening moet maken: initieel waren er een paar maand stuntprijzen van een Scandinavische vliegtuigmaatschappij die tussen Oslo en Brussel was beginnen vliegen. Ben soms voor 30 ( ) EUR héén en weer gevlogen. Soms voor 54EUR. Voor die prijs rijd je die afstand niet.
|
12 jun 2008 13:22 |
|
|
BerendB
--- ex 928 / 1979 ---Ter Apel
|
Tja, dat is het voordeel van vliegen vanaf Zaventem of Charleroi.
Dat zijn echt spotprijzen vergeleken met de prijzen hier in Nederland.
Ik vlieg trouwens graag en heb me wel eens verwonderd over bepaalde dingen. Maar ja, op de openbare weg doe je dat nog meer.
_________________________________________ mijn snapshots
|
12 jun 2008 13:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Privium abonnementje nemen en een goed ticket kopen, scheelt een stuk
_________________________________________ Got coffee?
|
12 jun 2008 13:45 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Daarbij sluit ik me volledig aan
En ik zeg niet dat het ticket ook nooit duurder is geweest. Alleen heeft die discussie binnen dit topic - of gelijk welk topic - mijn insziens weinig zin.
Back on-topic dan maar?
|
12 jun 2008 13:50 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
wat een gel.l allemaal.
- Een vliegtuig is ontworpen en gemaakt om op 1 motor te vliegen
- kerosine ossen is een standaard veigheids maatregel, dus geen nood
regel
- als je denkt dat je kans statisiche gezien toeneemt om te verongelukken
als je meer vliegt moet je zeker niet meer in je auto en zeker niet in je
Prosche meer stappen, die kans is namelijk echt vele malen groter. In de lucht zitten tenminste professionals die redelijk opgeleid zijn, kun je van de weg niet zeggen. En dan zondags zeler met je Porsche naar Duitlsand kijken of je de 300 kunt aantikken en dan met je mobieltje een fotootje maken.
- kan ik niet over oordelen of de stoeltjes kleiner worden, ik vlieg voor of boven in en kan je wel vertellen toen ik vorige week naar Canada vloog, het geweldige stoelen waren, eigenliojk meer je eigen prive cabine. Tis dat je er niet kon douchen maar voor de rest....
- in de 20 jaar dat ik veel reis nooit iets noemenswaardig meegemaakt dat niet in het kader kroegverhalen thuishoort.
- zelf ook redelijk gevlogen, en ook dan bekroop/bekruipt mij niet een onheilsgevoel.
- tis toch wat, je voegt 1 dimensie toe en plotseling poept de helft in zijn broek. Wel eens ooit in london op Maandag ochten in de undrground geweest, enig idee wat daar kan gebeuren.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
12 jun 2008 13:54 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
www.sterling.dk
Amsterdam - Oslo: 25.08 - 27.08: 98EUR totaal.
De zomer is wel duurder helaas. Nu ja, ik bestelde mijn tickets al maanden op voorhand.
En je hebt wel engelengeduld nodig. Heb enkele malen 3 à 6u vertraging gehad, en vertragingen van 15min tot 2u waren schering en inslag.
Via www.airscanner.net vind je ook "goedkope" vluchten. 19/9 tot 27/9 Amsterdam - Milaan: 88,89EUR.
Overigens net zoveel als je 13/9 en 27/9 neemt. Bijvoorbeeld.
En dan heb je blijkbaar de optie ook om via Eindhoven met Ryanair te gaan, kost je nog minder.
@Marcel: Tuurlijk heb je gelijk. Vliegen is nog één van de veiligste vervoersmiddelen. Alleen als het fout gaat gaat het direct goed fout. Maar doorsnee gaat het minder fout.
|
12 jun 2008 13:57 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
| | | | Marcel schreef: wat een gel.l allemaal. - Een vliegtuig is ontworpen en gemaakt om op 1 motor te vliegen - kerosine ossen is een standaard veigheids maatregel, dus geen nood regel - als je denkt dat je kans statisiche gezien toeneemt om te verongelukken als je meer vliegt moet je zeker niet meer in je auto en zeker niet in je Prosche meer stappen, die kans is namelijk echt vele malen groter. In de lucht zitten tenminste professionals die redelijk opgeleid zijn, kun je van de weg niet zeggen. En dan zondags zeler met je Porsche naar Duitlsand kijken of je de 300 kunt aantikken en dan met je mobieltje een fotootje maken. - kan ik niet over oordelen of de stoeltjes kleiner worden, ik vlieg voor of boven in en kan je wel vertellen toen ik vorige week naar Canada vloog, het geweldige stoelen waren, eigenliojk meer je eigen prive cabine. Tis dat je er niet kon douchen maar voor de rest.... - in de 20 jaar dat ik veel reis nooit iets noemenswaardig meegemaakt dat niet in het kader kroegverhalen thuishoort. - zelf ook redelijk gevlogen, en ook dan bekroop/bekruipt mij niet een onheilsgevoel. - tis toch wat, je voegt 1 dimensie toe en plotseling poept de helft in zijn broek. Wel eens ooit in london op Maandag ochten in de undrground geweest, enig idee wat daar kan gebeuren..... | | | | |
Hahaha Marcel, goed geschreven , weinig meer aan toe te voegen. Ik kruip ook in alles wat maar vliegt. Voor 2 weken terug nog een rondvlucht gemaakt in een dakota, dat is pas vliegen!
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
12 jun 2008 14:08 |
|
|
BerendB
--- ex 928 / 1979 ---Ter Apel
|
Heb het één keer gehad dat ónze vlucht vier uur uitstel had.
Bleek dat er een ander toestel geregeld moest worden omdat van het toestel waar we mee zouden vliegen "iets met het langsgestel was", tenminste, dat werd me verteld door de stewardess in het vervangende toestel. Goede controle dus en niks aan de hand.
De humor was dat we vier uur lang met zo'n 250 geuniformeerde Duitse en Nederlandse soldaten stonden te wachten op het vliegveld van Hamburg. Heb nog nooit zoveel mensen zien schrikken bij binnenkomst van de vertrekhallen. We hadden ons netjes verspreid en kregen van de douaniers uitleg over de kleurtjes en controleprocedures tijdens het inchecken .
Stel je voor: Je tas gaat door de scanner onder toezicht van een aantal militairen en de douaniers, en dan nog eens erdoor omdat we het niet goed genoeg hadden gezien
"Vroeger" (1994) kon dat nog...
Ik vind vliegen in elk geval heerlijk
_________________________________________ mijn snapshots
|
12 jun 2008 14:09 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Niet één van de, maar DE veiligste manier van transporteren. Vorig jaar iets van in de 800 doden WERELDWIJD door vliegrampen. Zo'n aantal heb je hier al alleen in het verkeer.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
12 jun 2008 14:13 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 14:22 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hoevel verhalen wil je horen over vliegproblemen
Ik heb in het verleden heel wat gevlogen en heb me geen moment echt onveilig gevoeld. Wel eens met gefronsde wenkbrouwen gezeten maar ik bedenk me altijd maar dat de protocollen in de luchtvaart redelijk streng zijn. Zo zal een verdachte situatie aan een landingsgestel er meestal voor zorgen dat er preventief een ander toestel wordt ingezet. Zo is inderdaad ook het lozen van kerosine een voorzorgsmaatregel. Stel je voor dat er iets mis gaat tijdens de landing en die vele tienduizenden liters ontbranden.... dan maar liever zo'n 2000 liter laten branden zodat er een gecontroleerde brand uitbreekt.
Maar goed een paar annekdotes;
Midden jaren tachtig van Londen naar Amsterdam door zeer ruig weer met een leeg toestel. Werd er verzocht of alle passagiers in het achterste deel van het vliegtuig wilden gaan zitten ivm de bestuurbaarheid.
Eind jaren 80 eens in een DC-3 gezeten in Afrika waar de stoelen met beugeltjes waar je normaal elektrischiteitspijp mee aan de muur schroeft op de vloer van het toestel zaten. Vliegtuig is 3 maanden later tegen het Afrikaans rif te pletter gevlogen
In 1989 eens naar Jakarta gevlogen. Bij de stop in Kuala Lumpur bleek dat een stuk bekleding van de staart was verdwenen. Binnen 3 uur was er een nieuwe huid opgeplakt en kreeg iedereen de keuze of ze alsnog mee wilden vliegen of de volgende dag een ander toestel wilden. Ik ben gewoon ingestapt
In 1993 eens een binnenlandse vlucht in Irian Jaya gemaakt met een Fokker 27 waar van alles aan miste. Zo was van de deur naar de cockpit alleen een scharnier nog over en keek je zo tegen het dashbord. Al snel zagen we dat tijdens de start de rechter motor wel werd gestart maar verder niet werd gebruikt. Het vliegtuig vloog dus op alleen de linker motor ook tijdens de start en de rechter propellor deed volgens mij alleen mee om de passagiers niet ongerust te maken. Zo zijn we over 3500 meter hoge bergtopen gevlogen. Bij de landing werd er gelijk een ladder tegen de motor gezet en druk gesleuteld. Toen we een week later terug vlogen bleek het euvel nog steeds niet te zijn verholpen. 3 weken later lazen we op een krant op Bali dat het betreffende toestel tijdens de start van de startbaan was afgegleden. Geen slachtoffers
In dat zelfde jaar ook een vlucht naar de Banda archipel vanuit Ambon. Was een heel kleine Casa waar maar 18 man in past en de bagage gewoon achter een net achterin ligt. Zat een Italiaan met vliegangst aan de andere kant van het gangpad. Die kreeg het zo warm dat hij de ventilatie open wilde draaien dat in de zijwand zat. Nog geen seconde later zat de ongelukkige man met een heel binnenpaneel van 50x50 cm in zijn handen. Toen had ie het natuurlijk helemaal niet meer.
Voor de rest zij de andere honderden vluchten wel aardig goed verlopen en kom ook ik meer levensbedreigende situaties op de weg tegen dan met een vliegtuig.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jun 2008 15:04 |
|
|