Auteur |
Bericht |
Faster
911 4S cabrio + PDK onderwegDen Haag
|
Duitse import
Hoi,
Hoogstwaarschijnlijk dat ik een Porsche uit Duitsland importeer. Wat zijn over het algemeen jullie ervaringen? Rendabel is het wellicht, maar teveel administratieve rompslomp of narigheid? Duitse dealers die je maar beter kunt mijden? Hoor graag jullie ervaringen.
|
12 jun 2008 8:33 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
De z.g keuring, die door de gemidd Duitse dealer worden gedaan, stellen voor onze begrippen niet veel voor, zodra zij weten dat de auto geexporteerd gaat worden. ( eigen ervaring ).
De adm. rompslomp valt mee, kum je ook laten doen ( ca 250,- )
in D een 5 daags kenteken regelen ( door verkoper ) en naar de keuring RDW op een NED 1 dags-kenteken.
Voordeel afh van bouwjaar. Zie overzichten BPM op www.
|
12 jun 2008 8:48 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Inderdaad best goed te doen hoor. Zoals LeOH al schrijft zeker niet direct zeggen dat de auto geexporteerd wordt. AKK kun je ook bij een fiks aantal Porsche specialisten voor terecht in Duitsland.
En let vooral ook in Duitsland goed op dat de history compleet is. Een Duitse autohandelaar moet overigens de eventuele schades en andere grote reparaties vermelden volgens de wet dus zorg dat je volledig inzage krijgt in de historie.
Het keuren bij RDW, kenteken aanvragen en BPM aftikken is een fluitje van een cent. Kost alleen wat tijd dus verwacht niet dat je op de dag van de koop gelijk vrolijk in Nederland kunt gaan rondtoeren.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jun 2008 9:35 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Als je de auto gekocht hebt en ermee in NL staat kun je als je zelf flexibel bent binnen 1 week de nieuwe kentekenplaten erop schroeven en kan het grote genieten beginnen !
Heb al een paar auto's uit D ingevoerd. Stelt weinig meer voor tegenwoordig. Vraag van te voren een eendagskenteken aan en ga op de dag van je keuze 's morgensvroeg om 06.00 uur aan de poort van de RDW staan, dan ben je uiterlijk 12 uur klaar (incl. APK en BPM betalen).Lees op www.rdw.nl. Tip : regel met de verkoper dat jij met het Duitse kenteken de auto naar NL rijdt. Scheelt tijd, papieren rompslomp en geld. Dit gaat uiteraard niet lukken bij een handelaar, maar sommige handelaren zijn wel bereid de auto naar de grens te rijden bijvoorbeeld.
Over de historie van een Duitse auto : in de Kraftfahrzeugbrief staan alle vorige eigenaars met naam en toenaam vermeld. Zo kun je eventueel zelf nog wat navragen !
Meestal zijn Duitsers zeer correct in de afhandeling : ze schuiven zelf al een koopcontract onder je neus waar echt alles in staat : schadeverleden en zo ja wat er dan wel gerepareerd is, welke extra's de auto heeft etc.
Wat betreft schade : OOK een particulier is verplicht dit te melden als jij dat vraagt ! En OOK een particulier is aansprakelijk als achteraf blijkt dat hij heeft "gelogen".
Moet je hier in NL eens om vragen !
Zoektip : als je op mobile.de of autoscout.de aan het neuzen bent, laat de eerste pagina (die met de lage prijzen) maar voor wat het is, het is in de praktijk toch niet de moeite waard. Let in de tekst op "unfallfrei" , "nichtraucherauto", "unverbastellt / komplett original", "letzte Service bei Porsche bei KM ... ....", "Nur Scheckheftgeplegt bei Porsche", "inkl. Satz Winterreifen". Meestal zijn de Duitse particulieren zeer correct met hun informatie (itt veel handelaren). Persoonlijk doe ik liever zaken met een Duitse particuliere eigenaar !
Vergeet niet te kijken op HET Duitse Porsche forum : www.pff-online.de en ga dan naar "Markt" : daar worden Porsches aangeboden door forumleden en daar staan echt mooie auto's bij voor een zeer redelijke prijs. Zo ben ik aan mijn Boxster gekomen.
Een AKK bij een Porsche dealer of Duitse specialist zal meestal grondig genoeg gebeuren, blijf er zelf maar bij staan, dan zie je ook hoe grondig..... Zelf heb ik nog nooit een AKK laten doen (ligt ook aan wat voor auto je koopt en het "gevoel" wat je erbij hebt natuurlijk).
Groet,
Joannes
|
12 jun 2008 10:55 |
|
|
911gt2
|
wij hadden minder goede ervaringen met duitse verkopers. Vaak is de auto al verkocht, of staat hij nog in de states. Het gaf ons zo weinig vertrouwen dat we uiteindelijk duurder in NL zijn gaan kopen.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk
_________________________________________ "If one does not fail at times, then one has not challenged himself." Ferdinand Porsche
|
12 jun 2008 10:59 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Ik ben er inmiddels achter dat het zoeken van een mooie, betaalbare EN goede Porsche inmiddels een beetje een kunst is geworden ! De kunst is het kaf van het koren te scheiden.................
Laatst bijgewerkt door Joannes op 12 jun 2008 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jun 2008 11:03 |
|
|
Faster
911 4S cabrio + PDK onderwegDen Haag
|
Dank je voor de informatie. Ik prefeer een officiele Porsche dealer vanwege de nog vaak lopende garanties, zoals blijkt uit hun websites. Ik ben van plan een 997 S aan te schaffen.
|
12 jun 2008 11:14 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Oh, een 997 : dan is de Porsche dealer inderdaad de enige juiste keuze in mijn ogen !
Het Porsche Zentrum in Aken is zonder meer een aanrader (ben er "klant")en er staan momenteel enkele leuke 997S.
|
12 jun 2008 11:25 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Dit is inderdaad echt aan te raden. Per auto doen ze er tegen de 2 uur over. Dus 8 auto's voor je met 2 bruggen kost je een dag!! En neem voldoende kleingeld mee voor de koffieautomaat . Een afspraak maken kan ook maar duurt (dacht ik) iets van 3 maanden!
|
12 jun 2008 12:10 |
|
|
Porsche Tattoo
Boxster 986 2.7Rotterdam
|
Hallo Faster, een 997 S , goeie keus en nog voorkeur voor een bepaalde kleur ? Veel plezier met de zoektocht
_________________________________________ There Is No Substitute
|
12 jun 2008 22:18 |
|
|
horn
PF #57
|
net een jeep gehaald uit D. stelt weinig voor. alle info op het www te vinden.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2008 23:13 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
|
13 jun 2008 13:00 |
|
|
Joseph
964 Carrera 2Rotterdam
|
Heb net 997 4s van 2 jaar oud uit Duitsland gehaald (PZ Bergisches Land, bij Keulen).
Gespot op Internet, gaan kijken, gekocht, week later opgehaald (met 5 Tageskennzeichen, regelt de dealer). Naar RDW (afspraak maken via Internet) op 1-dags kenteken. Duurt een half uur (ik had BPM aangifte al voorbereid). BPM betalen en vervolgens komt kenteken per post.
Echt heel simpel allemaal. Wilde het eerst uitbesteden, maar ben blij dat ik het zelf gedaan heb. Enige tegenvaller is alarmsysteem. Dat hebben meeste Duitse Porsches niet en is hier wel vereist.
Officieel mag je overigens niet met tijdelijk Duits kenteken in NL rijden.
|
13 jun 2008 15:55 |
|
|
zuugnap
|
Dat heet Europees kenteken (dus alle EU landen mag je skeuren, ik had een 15 daags! alleen WA haft!
dus tja .... leuk bergisches PC ken t daar! mooi gebied om te rijden ook!
|
13 jun 2008 17:05 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Niet doen, de Koffieautomaat (A'dam ) is al maanden KAPOT
Thermoskannetje + lunch, wat vitamines, een dik boek, marsen en repen
doen het wel...
|
13 jun 2008 17:39 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
leoh kan het weten hij heb,um gesloopt
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
13 jun 2008 17:44 |
|
|
horn
PF #57
|
Dat vraag ik me af. Verkehrsamt Wuppertal heeft het speciaal voor me nagevraagd. Bij de groene (verzekerings)kaart van het tijdelijke kenteken staat aangegeven dat je met dit kenteken WA verzekerd bent en mag rijden in de landen die op de achterzijde van de groene kaart zijn aangegeven. Dat zijn er een hoop en Nederland staat er ook bij. Ben dus gewoon met mijn duitse tijdelijke kenteken naar de rdw gereden. meldde dit verhaal bij de douane en toen wisten ze het niet meer. Zij dachten van niet, maar het stond toch echt op de officiele papieren van de Duitsers...
Overigens - koffie in Nieuwegein is gratis. Chocolademelk ook.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jun 2008 17:49 |
|
|
MvdB035
964 C4 polaris silber't Gooi
|
Het is allemaal kennelijk eenvoudig, maar kunnen bovengenoemde "importeurs" ook aangeven hoeveel ze nou uiteindelijk ongeveer bespaard hebben. Maw, is het echt de moeite waard?
|
13 jun 2008 18:14 |
|
|
horn
PF #57
|
op een 2005 jeep heb ik ongeveer 7000 euro bespaard. Prijs in NL voor een auto met 35000km is 26000 euro (incl dual top). De onze staat voor minder dan 19K hier voor de deur (sinds een uur overigens met gele platen ). Voor sommige wellicht niet interessant, voor mij absoluut de moeite om een halve dag vrij te nemen om heen en weer naar Wuppertal te rijden en een ochtend rond te hangen bij de RDW.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jun 2008 18:20 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
....
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
13 jun 2008 19:11 |
|
|
Porsche Tattoo
Boxster 986 2.7Rotterdam
|
Dat klopt dus niet, dat is alleen maar bangmakerij van onze "vrienden" uit Den Haag Ze willen je het natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken om een financiële meevaller te verkrijgen ( lees : meer auto voor minder geld ) Je zal op het WWW nergens een duidelijk standpunt of uitspraak vinden van onze regering omtrent het Duitse exportkenteken, ikzelf ben onlangs met mijn Boxster op zo’n kenteken terug naar NL gereden en ben niet aangehouden
_________________________________________ There Is No Substitute
|
13 jun 2008 19:24 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Volgens mij mag je als Nederlands burger zowieso geen auto met buitenlands kenteken besturen op de Nederlandse weg dus ook geen tijdelijk kenteken.
En dat je niet bent aangehouden betekend niet dat het dus mag
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
13 jun 2008 22:18 |
|
|
zuugnap
|
volgens jou ..... (gelukkig maar )
|
13 jun 2008 22:24 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Nou dat was volgens mij maar ik heb me ingelezen.
De beste uitleg staat hier [url=http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=1220&CAT=Belasting]Buitenlands kenteken, Nederlands rijbewijs
[/url]
Je mag dus wel rijden maar het kan zomaar dat je wordt aangehouden en alsnog ter plekke de BPM even mag chippen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
13 jun 2008 22:27 |
|
|
zuugnap
|
beter inlezen dan maar ... sinds 2007 bestaat dat eu plaatje!
ter info heb em zelf gebruikt vandaar!
|
13 jun 2008 22:47 |
|
|