Auteur |
Bericht |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hoevel verhalen wil je horen over vliegproblemen
Ik heb in het verleden heel wat gevlogen en heb me geen moment echt onveilig gevoeld. Wel eens met gefronsde wenkbrouwen gezeten maar ik bedenk me altijd maar dat de protocollen in de luchtvaart redelijk streng zijn. Zo zal een verdachte situatie aan een landingsgestel er meestal voor zorgen dat er preventief een ander toestel wordt ingezet. Zo is inderdaad ook het lozen van kerosine een voorzorgsmaatregel. Stel je voor dat er iets mis gaat tijdens de landing en die vele tienduizenden liters ontbranden.... dan maar liever zo'n 2000 liter laten branden zodat er een gecontroleerde brand uitbreekt.
Maar goed een paar annekdotes;
Midden jaren tachtig van Londen naar Amsterdam door zeer ruig weer met een leeg toestel. Werd er verzocht of alle passagiers in het achterste deel van het vliegtuig wilden gaan zitten ivm de bestuurbaarheid.
Eind jaren 80 eens in een DC-3 gezeten in Afrika waar de stoelen met beugeltjes waar je normaal elektrischiteitspijp mee aan de muur schroeft op de vloer van het toestel zaten. Vliegtuig is 3 maanden later tegen het Afrikaans rif te pletter gevlogen
In 1989 eens naar Jakarta gevlogen. Bij de stop in Kuala Lumpur bleek dat een stuk bekleding van de staart was verdwenen. Binnen 3 uur was er een nieuwe huid opgeplakt en kreeg iedereen de keuze of ze alsnog mee wilden vliegen of de volgende dag een ander toestel wilden. Ik ben gewoon ingestapt
In 1993 eens een binnenlandse vlucht in Irian Jaya gemaakt met een Fokker 27 waar van alles aan miste. Zo was van de deur naar de cockpit alleen een scharnier nog over en keek je zo tegen het dashbord. Al snel zagen we dat tijdens de start de rechter motor wel werd gestart maar verder niet werd gebruikt. Het vliegtuig vloog dus op alleen de linker motor ook tijdens de start en de rechter propellor deed volgens mij alleen mee om de passagiers niet ongerust te maken. Zo zijn we over 3500 meter hoge bergtopen gevlogen. Bij de landing werd er gelijk een ladder tegen de motor gezet en druk gesleuteld. Toen we een week later terug vlogen bleek het euvel nog steeds niet te zijn verholpen. 3 weken later lazen we op een krant op Bali dat het betreffende toestel tijdens de start van de startbaan was afgegleden. Geen slachtoffers
In dat zelfde jaar ook een vlucht naar de Banda archipel vanuit Ambon. Was een heel kleine Casa waar maar 18 man in past en de bagage gewoon achter een net achterin ligt. Zat een Italiaan met vliegangst aan de andere kant van het gangpad. Die kreeg het zo warm dat hij de ventilatie open wilde draaien dat in de zijwand zat. Nog geen seconde later zat de ongelukkige man met een heel binnenpaneel van 50x50 cm in zijn handen. Toen had ie het natuurlijk helemaal niet meer.
Voor de rest zij de andere honderden vluchten wel aardig goed verlopen en kom ook ik meer levensbedreigende situaties op de weg tegen dan met een vliegtuig.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jun 2008 15:04 |
|
|
BerendB
--- ex 928 / 1979 ---Ter Apel
|
Helemaal mee eens Maurice.
Anderhalf jaar terug stond ik in de file en klapt er iemand vol achterop.
Dat zal je in de lucht niet zo gauw overkomen.
_________________________________________ mijn snapshots
Laatst bijgewerkt door BerendB op 12 jun 2008 16:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jun 2008 15:09 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
In de Fillippijnen eens met een mannetje of 20 in een 747 gestapt. Maatschappij was net failliet geweest en zou het kort daarna weer zijn (goh, niet echt verrassend). Toen was het vliegtuig ook eigenlijk te licht en werden we ook strategisch op de stoelen geplaatst.
M'n exschoonouders vertrokken vanaf Frankfurt voor een vlucht naar Canada. Bleek na de start dat er op de startbaan een stel wielen waren achtergebleven. Kerosine dumpen en laag langs de toren vliegen voor een visuele check van het landingsgestel. Ze zagen toen ook langs de landingsbaan al crashtenders en ambulances klaar staan. Bij de landing in de noodlandingspositie in de stoel, helemaal niets gebeurd. De overgebleven wielen waren meer dan genoeg.
Zoals iemand al eerder zei, vorig jaar slechts 800 doden in een heel jaar, dat is natuurlijk peanuts gezien het grote aantal verplaatsingen. Blijft tragisch als er wel een ongeluk gebeurt, maar ik stap gewoon in (alleen niet bij elke maatschappij).
_________________________________________ I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.
|
12 jun 2008 16:08 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Nét na de Bijlmerramp een vlucht - in een 747, toevallig. Toestel had drie uur vertraging voor de start, omdat er een mankement moest worden verholpen. En ik me maar afvragen of ze de ophangpinnen van de motoren aan het checken waren...
Surrealistisch genoeg was die vlucht overigens geboekt op de dag van de Bijlmerramp zelf. En dan moet je jezelf wel forceren te denken in statistische kanspercentages...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
12 jun 2008 16:47 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Ik heb heel veel gevlogen, 6 jaar lang heel regelmatig binnen Europa, nu veel op en neer naar Azie. Ik heb nog nooit iets meegemaakt. Als je je beseft hoeveel vliegbewegingen per dag over de hele wereld worden gemaakt en hoe weinig ernstige ongelukken (met doden) plaatsvinden, is al snel duidelijk hoe veilig vliegen eigenlijk is (vooral vergeleken met de snelweg )
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
12 jun 2008 17:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Vandaag even heen en weer naar Oslo gevlogen --- noem het maar woon/werk verkeer
Zoals Marco al aangeeft, kan je het jezelf redelijk aangenaam maken op het vliegveld (o.a. privium) en in het vliegtuig .... b.v. op tijd On-Line inchecken en 'n goede plaats uitzoeken
... daarnaast wacht ik toch liever op 'n vliegveld dan ergen in NL in de file
Ga geen boekdelen schrijven over mijn vluchten in wazige vliegtuigen die je van het ene land naar het andere land in Afrika vliegen ....
... en ook niet over reizen met helicopters, zonder ramen en/of deuren
Enige wat ik wel wil zeggen: dat El-Al vleigtuig had nooit om moeten keren - maar had 'n noodlanding in de Noordzee kunnen maken .... was tenslotte 'n freight-carrier met "maar" 3 mensen aan boord .....
.... en ben helemaal van deze mening overtuigd nadat ik onlangs 'n documentaire heb gezien over 'n vliegtuig waarvan terroristen de helft van 'n vleugel (incl. motor) hadden afgeschoten ... met dit vliegtuig hebben ze tot twee keer toe geprobeerd te landen applausje voor die piloten
ON TOPIC .. ik zou dus gewoon (weer) instappen
|
12 jun 2008 19:09 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Gewoon instappen. Vliegen is nog steeds veiliger dan autorijden.
In al die jaren die ik (mee)vlieg wel eea meegemaakt.
Een bloemlezing:
-Afgebroken landing in Frankrijk omdat er nog een toestel op de baan stond.
-3 dagen gestrand in Curacao omdat er bij vertrek uit Quito een steen in een motor was gekomen. Nieuwe motor moest uit NL komen.
-Fokker 50 in Ethiopie waar de boordwerktuigkundige / steward de hand vast hield van vrouwelijke passagiers met vliegangst.
-Medische noodlanding op de Azoren (1x miskraam en 1x epilepticus)
-Kapotte flaps boven de Atlantische ocean waardoor we op halve kracht terug moesten naar Amsterdam...
Als ik er over ga nadenken schiet me nog vast wel meer te binnen...
Maar ik vlieg nog steeds...
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
12 jun 2008 19:57 |
|
|
horn
PF #57
|
Het porscheforum - waar je alles kwijt kan wat je bezighoudt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2008 20:53 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zeg .... jij hebt toch ook redelijk veel vlieg-ervaring, Horn
|
12 jun 2008 21:15 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2008 21:19 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Kerosine ...
... voordeel van onder 'n aanvliegroute wonen
On-Topic maar weer, Horn
|
12 jun 2008 21:24 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
azijn wil wel helpen zegt men
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
12 jun 2008 21:26 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
He wel onn topic blijven asjeblief
Wat een een weer he
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 jun 2008 22:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... goed voor 'n beetje turbulentie
... al is het maar om de saaie vlucht 'n beetje meer "jus" te geven
|
12 jun 2008 22:16 |
|
|
Lydia
|
Pfff ... lekker al deze verhalen. Ik heb aardig wat lange vluchten gehad, voornamelijk naar het Caribisch gebied waaronder Mexico omdat ik serieus overwogen heb daar te gaan wonen in verband met een waanzinnige baan die ik daar aangeboden kreeg.
Ik ben geen held in een vliegtuig, opstijgen en landen vind ik verschrikkelijk. Maar als je ergens wilt komen, zul je toch moeten vliegen. Met de boot naar Mexico ben je zo lang onderweg . Als ik dit soort verhalen lees of af en toe de afleveringen over vliegtuigen op Discovery zag, moet ik toch wel heel erg aan de statistieken over veiligheid denken om nog gerust in en vliegtuig te stappen.
|
12 jun 2008 22:39 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Agreed. Maar tegenwoordig vlieg ik eigenlijk alleen nog prive (zeg 2-3x per jaar) en dan ben ik toch iets te kneiterig voor de business class......
|
12 jun 2008 22:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb 2,5 jaar in het buitenland gewerkt, wekelijks heen/weer gevlogen en nooit iets zorgelijks meegemaakt.
In het Caribisch gebied wel eens in een (erg) klein toestel waarbij de piloot tijdens de acceleratie tijdens de start zijn raampje dichtklapte
Geen stress voor mij (ons). We kunnen dat gelukkig lekker van ons laten afzakken. Overlaten die hap.
Als de hemel naar beneden komt, inderdaad: DAN hebben we allemaal een blauwe hoed
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 jun 2008 23:36 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
en een houten regenjas
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
12 jun 2008 23:42 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
31 jaar geleden voor het laatst gevlogen,nooit weer! Is voor mij een ware kwelling! Angstzweet en paniek! Ook een zg cursus tegen vliegangst, zou niet helpen bij mij,dat weet ik zeker. Weet dat ik in het verkeer een grotere kans maak om te verongelukken,maar heb dan zelf de touwtjes (pedalen en stuur) in handen!
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
12 jun 2008 23:59 |
|
|
Lydia
|
En er rijden nog zo'n 6,8 miljoen andere auto's rond ...
|
13 jun 2008 0:03 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
En er rijden nog zo'n 6,8 miljoen andere auto's rond ...[/quote]
Ik weet,maar toch
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
13 jun 2008 0:06 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Snap deze niet zo goed, als je flaps kapot zijn kun je nl niet keren.....of uberhaubt sturen....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
13 jun 2008 10:00 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Wat er stuk was dat de Krueger flap - hinged flap on the leading edge aan de linkervleugel niet meer terugging. Vliegtuig kan dan niet sneller dan 500km/h. Met de besturing was (gelukkig) niks mis.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
13 jun 2008 10:27 |
|
|